| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Rozwiązanie umowy > Czym jest świadectwo pracy?

Czym jest świadectwo pracy?

Pracodawca ma pewne obowiązki wobec pracownika, z którym kończy współpracę. Jednym z nich jest wystawienie świadectwa pracy. Sprawdź co powinno zawierać.

Pracodawca ma obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy zarówno w przypadku rozwiązania umowy o pracę jak i jej wygaśnięcia. Nie ma więc znaczenia czy stosunek pracy został zakończony przez wypowiedzenie, czy upływ czasu na jaki został zawarty.

Wydanie świadectwa pracy nie ma nic wspólnego z rozliczeniami pomiędzy pracodawcą, a pracownikiem. Jego otrzymanie nie jest uzależnione od wcześniejszego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.

Pracodawca nie musi wystawiać pracownikowi świadectwa pracy, tylko w jednym wypadku. W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę, z którym dotychczasowy pracodawca nawiązuje bezpośrednio kolejną umowę o pracę pracodawca nie musi wydawać świadectwa pracy. Wydaje je tylko na żądanie pracownika.

Zobacz serwis: Kiedy pracodawca może wypowiedzieć umowę pracownikowi w wieku przedemerytalnym?

Świadectwo pracy musi zawierać informacje o:

  • okresie wykonywanej pracy,
  • rodzaju wykonywanej pracy,
  • zajmowanych przez pracownika stanowiskach,
  • trybie rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy,
  • niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego.

W świadectwie ponadto umieszcza się informację o ewentualnym zajęciu wynagrodzenia.

Na żądanie pracownika można w świadectwie pracy podać informacje o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych przez pracownika kwalifikacjach.

Błędy w świadectwie

Każdy z nas ma prawo do popełniania błędów. Błędy zdarzają się również pracodawcą przy wypełnianiu świadectwa. W związku z tym pracownik może wystąpić z wnioskiem o sprostowanie świadectwa. Z takim wnioskiem pracownika może wystąpić w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa.

W przypadku, kiedy pracodawca nie uwzględni wniosku pracownika, pracownik może zwrócić się do sądu pracy. W ciągu 7 dni, od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy. Pracownik występuje do sądu z żądaniem sprostowania błędnego i nie poprawionego świadectwa.

Ponadto pracownikowi przysługuje żądanie naprawienia szkody wyrządzonej przez pracodawcę w wyniku:

  • niewydania w terminie świadectwa pracy.
  • Wydania niewłaściwego świadectwa pracy.

Odszkodowanie jakie przysługuje w związku z tym pracownikowi ma wysokość wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z wyżej wymienionych powodów. Jednak nie może to być czas dłuższy niż 6 tygodni.

Zobacz serwis: Rozwiązanie umowy

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Wydanie świadectwa pracy nie ma nic wspólnego z rozliczeniami pomiędzy pracodawcą, a pracownikiem.
Wydanie świadectwa pracy nie ma nic wspólnego z rozliczeniami pomiędzy pracodawcą, a pracownikiem.

Praktyki HRM. Najlepsze studia przypadku z polskiego rynku (książka)29.90 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Finelog

Finelog sprawia, że logistyka przestaje ograniczać Twój biznes. Tam, gdzie większość ludzi widzi tylko problemy, my widzimy wyzwania i, co jeszcze ważniejsze, rozwiązania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »