| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Rozwiązanie umowy > Czym jest świadectwo pracy?

Czym jest świadectwo pracy?

Pracodawca ma pewne obowiązki wobec pracownika, z którym kończy współpracę. Jednym z nich jest wystawienie świadectwa pracy. Sprawdź co powinno zawierać.

Pracodawca ma obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy zarówno w przypadku rozwiązania umowy o pracę jak i jej wygaśnięcia. Nie ma więc znaczenia czy stosunek pracy został zakończony przez wypowiedzenie, czy upływ czasu na jaki został zawarty.

Wydanie świadectwa pracy nie ma nic wspólnego z rozliczeniami pomiędzy pracodawcą, a pracownikiem. Jego otrzymanie nie jest uzależnione od wcześniejszego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.

Pracodawca nie musi wystawiać pracownikowi świadectwa pracy, tylko w jednym wypadku. W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę, z którym dotychczasowy pracodawca nawiązuje bezpośrednio kolejną umowę o pracę pracodawca nie musi wydawać świadectwa pracy. Wydaje je tylko na żądanie pracownika.

Zobacz serwis: Kiedy pracodawca może wypowiedzieć umowę pracownikowi w wieku przedemerytalnym?

Świadectwo pracy musi zawierać informacje o:

  • okresie wykonywanej pracy,
  • rodzaju wykonywanej pracy,
  • zajmowanych przez pracownika stanowiskach,
  • trybie rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy,
  • niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego.

W świadectwie ponadto umieszcza się informację o ewentualnym zajęciu wynagrodzenia.

Na żądanie pracownika można w świadectwie pracy podać informacje o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych przez pracownika kwalifikacjach.

Błędy w świadectwie

Każdy z nas ma prawo do popełniania błędów. Błędy zdarzają się również pracodawcą przy wypełnianiu świadectwa. W związku z tym pracownik może wystąpić z wnioskiem o sprostowanie świadectwa. Z takim wnioskiem pracownika może wystąpić w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa.

W przypadku, kiedy pracodawca nie uwzględni wniosku pracownika, pracownik może zwrócić się do sądu pracy. W ciągu 7 dni, od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy. Pracownik występuje do sądu z żądaniem sprostowania błędnego i nie poprawionego świadectwa.

Ponadto pracownikowi przysługuje żądanie naprawienia szkody wyrządzonej przez pracodawcę w wyniku:

  • niewydania w terminie świadectwa pracy.
  • Wydania niewłaściwego świadectwa pracy.

Odszkodowanie jakie przysługuje w związku z tym pracownikowi ma wysokość wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z wyżej wymienionych powodów. Jednak nie może to być czas dłuższy niż 6 tygodni.

Zobacz serwis: Rozwiązanie umowy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Sebastian Wybranowski

Adwokat, specjalista z zakresu prawa cywilnego i rodzinnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »