| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Gwarancja > Gwarancja a odpowiedzialność ustawowa sprzedawcy

Gwarancja a odpowiedzialność ustawowa sprzedawcy

Uprawnienia wynikające z ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy mogą być inne od tych wynikających z gwarancji.

Sposób w jaki gwarancja może kształtować uprawnienia ale też i obowiązki kupującego jest określany w jej treści. Oznacza to, że konieczne jest zapoznanie się przez konsumenta z dokumentem, wystawionym przez gwaranta. W nim można znaleźć m.in. postanowienia kształtujące zakres uprawnień kupującego, sposób i terminy ich realizacji.

Z tego wynika, że gwarancja w odmienny sposób może kształtować uprawnienia kupującego dotyczące wymiany towaru, niż czyni to ustawa o sprzedaży konsumenckiej. Przykładowo Sąd Najwyższy dopuścił możliwość stosowania postanowień zgodnie z którymi wymiana towaru przysługuje dopiero w przypadku bezskuteczności sześciu napraw.

Inne zatem będą uprawnienia wynikające z ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy, gdzie kupujący może od razu wybrać pomiędzy żądaniem naprawy lub wymiany (art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej), w porównaniu z roszczeniami wynikającymi z gwarancji, gdzie żądanie wymiany produktu może być ograniczone.

Zobacz też: Czy gwarancja rzeczywiście opłaca się konsumentowi? - cz. 1

Gwarancja a odpowiedzialność sprzedawcy

Bardzo często zdarza się, iż gwarancja jest mylona z odpowiedzialnością sprzedawcy wynikającą z ustawy. Są to jednak różne instytucje. Gwarancja to dobrowolne zobowiązanie jednostronne. Gwarantem może być zarówno sprzedawca, jak i producent. Może nim być również osoba trzecia. Z kolei odpowiedzialność ustawowa sprzedawcy wynika z samej ustawy i trwa niezależnie od zobowiązania gwarancyjnego.

Uzyskanie gwarancji nie oznacza, że konsument traci możliwość dochodzenia uprawnień wynikających z ustawy. W takiej sytuacji kupujący ma do wyboru roszczenia z tytułu odpowiedzialności sprzedawcy oraz roszczenia z tytułu gwarancji.

Fakt, iż kupując towar konsument nie otrzymał nań gwarancji nie oznacza, iż nie ma żadnej możliwości dochodzenia roszczeń w sytuacji, gdy produkt okazał się wadliwy. Co istotne, uzyskanie gwarancji od producenta wcale nie zamyka drogi do dochodzenia roszczeń od sprzedawcy. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy kupujący zgubi dokument gwarancyjny.

Jan kupił w sklepie obuwie, na które uzyskał gwarancję producenta. Po kilku miesiącach gdy chciał je zareklamować okazało się, ze nie może znaleźć dokumentu gwarancyjnego. W takiej sytuacji może skorzystać z ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową i złożyć reklamację w sklepie.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. 2002 nr 141 poz. 1176 z późn. zm.)

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Komandzik-Szałagan

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »