| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > W jakim terminie można zwrócić bilet lotniczy zakupiony przez Internet?

W jakim terminie można zwrócić bilet lotniczy zakupiony przez Internet?

Pasażer, który dokonuje zakupu biletu lotniczego przez Internet powinien pamiętać, że w tym zakresie nie obowiązuje 10 dniowy termin zwrotu. Czy można zwrócić bilet lotniczy?

Zakup biletu lotniczego jest formą umowy między konsumentem a przewoźnikiem lotniczym, która zawierana jest na odległość w szczególnej formie. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU 2000.22.271) konsument, który zawarł umowę na odległość może od niej odstąpić bez podania przyczyny, składając oświadczenie na piśmie w terminie 10 dni, a do jego zachowania wystarczy złożenie oświadczenia przed jego terminem. Taka regulacja nie ma zastosowania w odniesieniu do biletów lotniczych zakupionych przez Internet, bowiem bilety te mają charakter bezzwrotny, a sprzedaż ich należy do kategorii umów, które są wyjęte spod prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Umowa sprzedaży biletu lotniczego jest umową świadczenia usług o ściśle oznaczonym okresie usług w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii.

Zobacz również: Reklamacja wycieczki turystycznej

Zastrzeżenia przewoźników

Niektóre firmy, oferujące sprzedaż biletów przez Internet zastrzegają w regulaminie możliwość zwrotu zakupionego biletu lotniczego pod warunkiem dokonania tej czynności przed dniem określonym jako dzień odlotu, o ile taryfa biletu na to zezwala. Przewoźnicy mogą również zastrzec potrącenie tzw. odstępnego, czyli opłaty karnej w wysokości określonej przez daną linię lotniczą. Bilety objęte promocją zazwyczaj nie mogą być zwracane, a rezygnacja z usługi przewoźnika wiąże się z utratą wszystkich poniesionych kosztów na zakup biletu lotniczego. Linie lotnicze mogą ponadto zastrzec termin, po upływie którego zwrot biletu będzie już niemożliwy. Przewoźnicy mogą również zastrzec zwrot biletu lotniczego tylko w nagłej sytuacji, np. śmierci osoby najbliższej. Jeżeli konsument nie będzie w stanie wykorzystać biletu , będzie mógł dochodzić zwrotu opłaty lotniskowej. O zamiarze dokonanie zwrotu konsument powinien poinformować przewoźnika.

Odsprzedaż biletów

Konsument, który dokonał zakupu biletu lotniczego przez Internet a z powodu zdarzeń losowych nie może go wykorzystać, może dokonać odsprzedaży tego biletu. Należy jednak pamiętać, że nie można sprzedać biletu powyżej ceny jego zakupu, czyli dokonać sprzedaży zyskiem. Konsument, który planuje zwrot biletu powinien najpierw rozważyć zmianę rezerwacji a w tym daty wylotu. Zmianę rezerwacji określają również przepisy regulaminów linii lotniczych i przyzwalają na dokonywanie zmian bez konieczności zwrotu biletów.

Zobacz też: Urlop w Europie - pytania, odpowiedzi

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

SmartConsulting S.K.A.

SmartConsulting S.K.A. jest częścią SmartGoup Division, grupy firm powiązanych personalnie i kapitałowo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »