Kategorie

Urlop w Europie - pytania, odpowiedzi

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Urlop w Europie./ Fot. Fotolia
Urlop w Europie to dla wielu z nas pasmo pytań i wątpliwości. Czy liczba gwiazdek zawsze odzwierciedla standard hotelu? W jaki sposób sprawdzić, czy hotel rzeczywiście wygląda jak na zdjęciach w katalogu? Odpowiadamy na pytania konsumentów.

Trwa sezon urlopowy. Nierzadko decydujemy się w tym czasie na wyjazd poza Polskę. Wybieramy zorganizowaną wycieczkę z biurem podróży lub przygotowujemy się do samodzielnej wyprawy. Korzystamy z ofert zagranicznych sklepów, hoteli, czy usług linii lotniczych. Czy wiemy jednak, jakie uprawnienia nam przysługują i na co powinniśmy zwracać uwagę podczas pobytu za granicą? Dla wszystkich podróżujących Europejskie Centrum Konsumenckie zebrało zestaw praktycznych porad w formie pytań i odpowiedzi.

1. PODRÓŻ

- Czy bagaż z laptopem lub sprzętem do nurkowania należy dodatkowo ubezpieczyć?

Tak, jak najbardziej. Jeśli wkładamy do bagażu głównego rzeczy cenne, warto je odrębnie ubezpieczyć. W regulaminach większości linii lotniczych istnieje postanowienie, które wyłącza odpowiedzialność przewoźnika za przedmioty wartościowe w przypadku, gdy np. bagaż zaginie lub ulegnie zniszczeniu.

- Kupujemy bilet lotniczy przez Internet, która z podanych cen jest ceną ostateczną?

Przejrzyste oznaczenie łącznej ceny powinno zostać podane w głównym polu pierwszej oferowanej ceny pojawiającej się na stronie internetowej; dodatkowe opłaty, takie jak podatki, opłaty za rezerwację albo za zapłatę kartą kredytową powinny być jasno określone od samego początku, a nie dodawane na późniejszym etapie rezerwacji.

Polecamy serwis: Reklamacje

- Co zrobić, gdy linie lotnicze zagubią lub zniszczą nasz bagaż?

Gdy bagaż nie przyleciał z nami, walizka uległa zniszczeniu lub w przypadku wszelkich innych problemów z bagażem należy jeszcze  na lotnisku wypełnić protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR - Property Irregularity Report), a następnie złożyć reklamację do przewoźnika w terminie: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od momentu odbioru opóźnionego bagażu. Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze powinny wypłacić odszkodowanie (maksymalnie ok. 5500 zł liczone w SDR – międzynarodowej walucie rozliczeniowej). Wycena zwykle odbywa się w oparciu o rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie dostarczymy paragonów, przewoźnik może wycenić wartość zaginionego bagażu na podstawie jego wagi.

- Jakie prawa ma pasażer w sytuacji opóźnienia lub odwołania lotu?

Pasażer powinien bezpłatnie otrzymać posiłki i napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania oraz bieżące informacje o czasie opóźnienia. Ma także prawo do bezpłatnego noclegu w hotelu wraz z darmowym transportem między lotniskiem a hotelem. Dodatkowo przewoźnik jest zobowiązany do zaproponowania  nam alternatywy: zwrot kosztów biletu lub podróż do miejsca docelowego według zmienionego połączenia. Za odwołany lub opóźniony lot można też domagać się odszkodowania od linii lotniczych (250 EUR do 600 EUR w zależności od zasięgu podróży). Wyjątek: problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych czy strajku.

- Czy można uzyskać rekompensatę za opóźnienie pociągu lub autokaru?

Tak. Warto poprosić konduktora lub kierowcę o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie. Potem powinniśmy złożyć pisemną reklamację do przewoźnika.

- Na co zwrócić uwagę wypożyczając samochód za granicą?

Sprawdźmy, czy auto jest objęte pełnym ubezpieczeniem. Przy promocyjnej ofercie wynajmu z najtańszym ubezpieczeniem może się okazać, że w razie kolizji ubezpieczyciel nie pokrywa 100 proc. kosztów powstałej szkody, a jedynie ich część. Zdarza się też, że polisa nie obejmuje niektórych części auta, np. gdy złodziej stłucze szyby, zapłacimy z własnej kieszeni. Przed odjazdem sprawdźmy też stan samochodu. Jeśli na karoserii są zarysowania lub wgniecenia, należy domagać się potwierdzenia tego stanu na piśmie. Uwaga: Konsument nie może ponosić odpowiedzialności za normalne zużycie auta!

Zobacz również: Warunki najmu samochodu, czyli co konsument wiedzieć powinien

2. ZAKWATEROWANIE

- Czy liczba gwiazdek zawsze odzwierciedla standard hotelu?

Niekoniecznie. Nie istnieje bowiem jednolity system kategoryzacji standardu hoteli. W poszczególnych krajach Europy gwiazdki przyznawane są przez różne podmioty. W Irlandii czy Włoszech kwestia ta jest regulowana przez państwo, a w Niemczech stowarzyszenie branżowe. Wobec tego hotel 2-gwiazdkowy w danym kraju może mieć swój 3-gwiazdkowy odpowiednik w innym państwie.

- W jaki sposób sprawdzić, czy hotel rzeczywiście wygląda jak na zdjęciach w katalogu?

Poszukajmy w Internecie opinii na temat naszego hotelu np. na forach internetowych. Sprawdźmy też jego położenie poprzez zdjęcia satelitarne. Może się okazać, że opis „blisko plaży” jest daleki od rzeczywistości i oznacza konieczność półgodzinnego marszu lub przekraczania ruchliwej autostrady.

- Czy po rezerwacji pokoju w hotelu za pośrednictwem Internetu można bez konsekwencji odstąpić od umowy?

Zazwyczaj nie. Prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez Internet bez konsekwencji (w ciągu 7 dni roboczych w UE i 10 dni kalendarzowych w Polsce) nie przysługuje m.in. w przypadku dokonywania rezerwacji wycieczki, pokoju hotelowego, zakupu biletów lotniczych). Jeśli surfując w Internecie pochopnie klikniemy „rezerwuj”, a potem zmienimy zdanie, hotel może zażądać zapłaty odstępnego (w przypadku hoteli w Austrii i Włoszech zdarza się, że jest to 90 proc. wartości rezerwacji).

- Wykupiliśmy wakacje w hotelu, czy można wysłać inną osobę, gdy przed planowanym wyjazdem okaże się, że nie możemy wykorzystać urlopu?

Istnieje możliwość przeniesienia wszystkich uprawnień i obowiązków wynikających z umowy o świadczenie usług turystycznych na inną osobę. Musimy jednak dokonać zamiany przed rozpoczęciem imprezy turystycznej i zawiadomić biuro podróży w terminie określonym wcześniej w umowie.

- Co zrobić, gdy standard hotelu jest niezgodny z zapewnieniami biura podróży?

Jeżeli np. zostaliśmy zakwaterowani w hotelu o niższym standardzie niż w wskazywała umowa, w naszym pokoju nie działa klimatyzacja lub do najbliższej plaży mamy nie 10 m a 2 km, to
powinniśmy zawiadomić o tym organizatora imprezy, Reklamację można złożyć u rezydenta lub po powrocie z urlopu w ciągu 30 dni. Do wyceny szkody przydatna jest Tabela Frankfurcka: http://www.konsument.gov.pl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=323&cntnt01origid=15&cntnt01returnid=101&hl=pl- to nieformalny dokument, który pomaga określić, o ile procent można obniżyć cenę wyjazdu ze względu na konkretną niedogodność. Na potwierdzenie swoich roszczeń należy posiadać dowody: zdjęcia, rachunki, oświadczenia innych osób np. rezydenta itp. Warto na wyjazd zabrać ze sobą kopię umowy, katalog  oraz program imprezy, gdyż łatwiej nam będzie weryfikować, czy biuro wypełnia swoje zobowiązania.

3. ZAKUPY

- Czy można zwrócić towar bez wad kupiony w sklepie podczas urlopu w kraju w UE?

Nie zawsze. Zanim dokonamy nowej pary butów lub aparatu fotograficznego, warto zapytać się, czy w razie zmiany zdania będziemy mogli bez problemu oddać produkt sklepu. Tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy umożliwienie klientowi zwrócenia towaru pozbawionego wad.

- Do kogo napisać reklamację, jeśli produkt zakupiony w UE okaże się wadliwy?

Każdą wadliwą rzecz nabytą w krajach UE można reklamować u sprzedawcy w ciągu dwóch lat od dnia zakupu. Przykład? Podczas pobytu w Madrycie zakupiliśmy aparat fotograficzny. Po miesiącu przestał działać. Mamy dwie możliwości: skorzystanie z gwarancji producenta i oddanie aparatu do wskazanego serwisu gwarancyjnego lub napisanie reklamacji do sprzedawcy. O ile przyznanie gwarancji wynika z dobrej woli producenta (może ją wydać lub nie), o tyle sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową przez dwa lata od momentu zakupu.

- Czy bank pobiera prowizję za płacenie kartą za granicą?

Tak, ale nie każdy. Przed wyjazdem warto skontaktować się ze swoim bankiem i zapytać, czy przewiduje dodatkowe opłaty za korzystanie z karty za granicą lub za wypłacanie pieniędzy z bankomatów. Czasem wystarczy tylko jeden telefon. Coraz więcej osób chce dokonywać transakcji poza Polską i banki muszą być przygotowane na szybkie udzielenie takich informacji.

- Gdzie nie warto wymieniać pieniędzy?

Kantory na lotniskach i w recepcjach hotelowych oferują zwykle najmniej korzystny kurs wymiany.

4. DZIEŃ PODRÓŻUJĄCEGO KONSUMENTA

28 czerwca 2013 r. na Lotnisku im. F. Chopina w Warszawie po raz trzeci został obchodzony „Dzień Podróżującego Konsumenta”, organizowany przez Europejskie Centrum Konsumenckie. Podróżni oczekujący na swój lot mogli zasięgnąć porad prawnych i konsultacji w zakresie praw pasażerów linii lotniczch.  Warto podkreślić, że tegoroczny sezon urlopowy  jest pierwszym wakacyjnym okresem, kiedy obowiązują rozporządzenia unijne przyznające prawa pasażerom we wszystkich czterech środkach transportu (lotniczy, kolejowy, autokarowy i morski). Dzień Podróżującego Konsumenta jednocześnie zainaugurował dwuletnią kampanię informacyjną Komisji Europejskiej, której celem jest zwiększanie świadomości społecznej dotyczącej praw pasażerów w różnych środkach transportu.

- Kto pomoże w razie kłopotów?

Jeśli Twoja skarga nie zostanie uwzględniona, w dochodzeniu roszczeń pomogą:

  •  Europejskie Centrum Konsumenckie (tel. 22 55 60 118): gdy zagraniczne biuro podróży lub przewoźnik nie odpowie na reklamację, linie lotnicze zagubią albo opóźnią bagaż;
  • Urząd Lotnictwa Cywilnego (tel. 22 520 74 84): gdy lot jest opóźniony, odwołany lub odmówiono przyjęcia na pokład;
  • Rzecznik konsumentów (powiatowy, miejski): pomoże w przypadku sporu z biurem podróży zarejestrowanym w Polsce;
  • Infolinia konsumencka (tel. 800 007 707): tu uzyskasz porady dotyczące Twoich praw.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Prawo
    1 sty 2000
    15 maja 2021
    Zakres dat:

    Dowód osobisty dla seniora ważny bezterminowo?

    Dowód osobisty dla seniorów, którzy ukończyli 70. rok życia ma być ważny bezterminowo. Taką poprawkę wprowadził Senat do nowelizacji ustawy o dowodach osobistych.

    Odsetki ustawowe za opóźnienie w 2021 r.

    Ile wynoszą odsetki ustawowe za opóźnienie w 2021 r.? Jaka jest aktualna wysokość maksymalnych odsetek za opóźnienie?

    500 plus nadal bez kryterium dochodu

    Świadczenie 500 plus przysługuje bez kryterium dochodowego. Minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg zapewnia, iż to się nie zmieni.

    Krajowy Rejestr Zadłużonych - termin może być przesunięty

    Termin uruchomienia Krajowego Rejestru Zadłużonych może ponownie zostać przesunięty. Jakie dane będzie zawierał rejestr?

    500 plus dla seniora - czy wlicza się do dochodu?

    „500 plus dla seniora" wlicza się do dochodu przy niektórych świadczeniach z pomocy społecznej. Czy te przepisy się zmienią?

    Nowy standard telewizji naziemnej w 2022 r. - co oznacza?

    Nowy standard naziemnej telewizji cyfrowej w 2022 r. rodzi wiele pytań. Czy będzie trzeba wymienić telewizor?

    Alimenty na dziecko – do kiedy [ZMIANY]

    Alimenty na dziecko. Do kiedy rodzice mają płacić świadczenia alimentacyjne? Zmiany przygotowało Ministerstwo Sprawiedliwości.

    Testament notarialny – cena, zmiana, wskazówki [WYWIAD]

    Testament notarialny pomaga uniknąć problemów związanych z jego zaginięciem– przekonują notariusze Maciej Celichowski i Joanna Zawrotniak.

    Bezpłatne leki dla kobiet w połogu?

    Bezpłatne leki dla kobiet w połogu? Nad takim rozwiązaniem pracuje Senat. Obecnie uprawnienie to przysługuje kobietom w ciąży.

    Alimenty natychmiastowe. Ministerstwo Sprawiedliwości o reformie

    Alimenty natychmiastowe zdaniem Ministerstwa Sprawiedliwości mają poprawić sytuację dzieci. Ile będą wynosiły takie alimenty?

    Od kiedy bez maseczek na powietrzu?

    Od kiedy bez maseczek na powietrzu? To pytanie pojawia się często w związku z wejściem w życie nowego rozporządzenia dotyczącego obostrzeń.

    Jak radzić sobie z komornikiem?

    Jak radzić sobie z komornikiem? Co w chwili, kiedy dłużnik stał się kompletnie niewypłacalny?

    Bon turystyczny - czy termin ważności zostanie wydłużony?

    Bon turystyczny z dłuższym terminem ważności? Analizy dotyczące wprowadzenia takiego rozwiązania prowadzi resort rozwoju.

    Fundusz kompensacyjny - co z projektem ustawy?

    Co z ustawą, która wprowadza fundusz kompensacyjny? Kiedy projekt trafi do Sejmu? Kto będzie mógł uzyskać rekompensatę?

    Ile może zająć komornik z emerytury w 2021 r.?

    Ile może zająć komornik z emerytury w 2021 r.? Jakie są aktualne kwoty świadczeń wolnych od egzekucji i potrąceń?

    Dzieciobójstwo w polskim prawie karnym

    Dzieciobójstwo w praktyce stanowi uprzywilejowany typ zabójstwa. Kto może być sprawcą dzieciobójstwa i co za nie grozi?

    Świadek koronny, czyli jaki?

    „Świadek koronny” jest pojęciem dość znanym. Zazwyczaj ludziom kojarzy się, że przysługują mu „jakieś korzyści”.

    Kiedy Boże Ciało w 2021 r.?

    Kiedy wypada Boże Ciało w 2021 r.? Czy jest to dzień wolny od pracy? Co z długim weekendem i zakupami?

    W pandemii konsumenci częściej zgłaszają problemy

    W pandemii konsumenci częściej zgłaszają się o pomoc w rozwiązywaniu transgranicznych problemów. Czego dotychczas dotyczyły skargi?

    ETPCz o wyborze polskiego TK

    Europejski Trybunał Praw Człowieka (ETPCz) uznał, iż wybór polskiego Trybunału Konstytucyjnego był nieprawidłowy, co spowodowało niezgodność z prawem składu orzekającego.

    Bon turystyczny. Czym jest Certyfikat Dobrych Praktyk?

    Podmiot realizujący bon turystyczny może otrzymać Certyfikat Dobrych Praktyk. Co to oznacza dla turysty?

    Maseczki na świeżym powietrzu? Zmiany od 15 maja 2021 r.

    Maseczki na świeżym powietrzu nie będą obowiązkowe od 15 maja 2021 r. pod warunkiem zachowania odpowiedniego dystansu.

    Emerytury stażowe. Prezydent powołał Radę ds. Społecznych

    Wypracowanie propozycji tzw. emerytury stażowej ma być jednym z zadań Rady ds. Społecznych, którą powołał prezydent.

    Czy biuro podróży może wymagać od turysty szczepienia?

    Szczepień przeciw COVID-19 może wymagać organizujące wyjazd biuro podróży, przyjmujący turystę hotel czy przewoźnik. Czy jest to zgodne z prawem?

    Internet popularny w komunikacji z administracją publiczną

    Internet na Mazowszu ma coraz większe znaczenie jako kanał komunikacji z administracją publiczną. Jakie są statystyki?