REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konto w portalu internetowym - nasze prawa

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Internet, prawo./ Fot. Fotolia
Internet, prawo./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niezależnie, czy chcemy dołączyć do serwisu randkowego, rozpocząć kurs językowy, czy dokonać zakupu w e-sklepie, musimy najpierw przejść przez proces rejestracji. Pamiętajmy, że jesteśmy związani postanowieniami regulaminu tylko wtedy, gdy został on nam przedstawiony i zapoznaliśmy się z nim przed zawarciem umowy (przed procesem rejestracji).

E-praca, e-learning, e-zdrowie, e-finanse, e-turystyka. Internet to dziś miejsce, które zaspokaja różnorodne potrzeby, dostarcza informacji i rozrywki. Umożliwia znalezienie
i kupienie niemal wszystkiego.

REKLAMA

Niestety, według najnowszego raportu Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) „The European Online Marketplace” 56% skarg, które w latach 2010-2011 otrzymał ECC-Net dotyczyło zakupów usług i towarów w Internecie. Warto więc zapoznać się z kilkoma wskazówkami  dotyczącymi bezpiecznego korzystania z internetowych serwisów.

Rejestracja

Niezależnie, czy chcemy dołączyć do serwisu randkowego, rozpocząć kurs językowy, czy dokonać zakupu w e-sklepie, musimy najpierw przejść przez proces rejestracji. Standardowo jesteśmy proszeni o podanie naszego maila, stanowiącego login oraz hasła, którym od tego momentu będziemy się posługiwać. Należy mieć świadomość, że przekazane przez nas informacje mogą zostać wykradzione i wykorzystane przez osoby niepowołane, dlatego dobrze się zastanowić, zanim podamy szczegółowe dane osobowe np.:adres zamieszkania, numer telefonu, PESEL, czy NIP.

Polecamy: Forum prawne

Logowanie

REKLAMA

Aby korzystać z usług serwisu musimy się każdorazowo zalogować. W tym wypadku głównym zagrożeniem są strony logowania identyczne z oryginalnymi. Twórcy takich stron zdobywają wówczas nasze dane, które mogą sprzedać na czarnym rynku. Oczywiście uzyskują też nielegalny dostęp do naszych kont. Przykładem jest sytuacja, kiedy jesteśmy zalogowani do wybranego portalu i w międzyczasie otwieramy wiele zakładek w nowych kartach przeglądarki. Przez nieuwagę możemy przejść do karty sztucznie wygenerowanej. Strona wyświetlona na fałszywej karcie będzie nas informowała o wygaśnięciu sesji i konieczności powtórnego logowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazana jest wyjątkowa ostrożność, gdy dostajemy e-maile od naszych wirtualnych usługodawców z prośbą o zalogowanie i potwierdzenie swoich danych. Zawarty w treści wiadomości link może przenieść nas na stronę logowania stworzoną przez hakerów.

Regulamin i zawarcie umowy

Każdy właściciel portalu internetowego ma obowiązek sporządzić regulamin świadczenia usług elektronicznych. Pamiętajmy, że jesteśmy związani postanowieniami regulaminu tylko wtedy, gdy został on nam przedstawiony i zapoznaliśmy się z nim przed zawarciem umowy (przed procesem rejestracji).

Najczęściej spotykaną praktyką jest umieszczanie treści regulaminu przy folderze rejestracyjnym. Warunkiem zarejestrowania się na portalu jest jednoczesne potwierdzenie akceptacji regulaminu.

Zdarza się jednak, że rejestrując się w serwisie, nie musimy regulaminu akceptować, wystarczy, że podamy nasze dane. Jeżeli następnie w treści regulaminu znajdziemy zapis, że rejestracja lub rozpoczęcie korzystania z portalu są równoznaczne z akceptacją regulaminu, to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek udowodnienia nam, że z regulaminem faktycznie się zapoznaliśmy. Usługodawca będzie miał wówczas przed sobą niewątpliwie trudne zadanie.

Pobierz: Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość - WZÓR PISMA

REKLAMA

Ważny jest aspekt przejrzystości treści regulaminu. Jeżeli napisany jest językiem nieprzystępnym, skomplikowanym, może warto zastanowić się dlaczego, czy w ten sposób przedsiębiorca chce nas zniechęcić do szczegółowego zapoznania się z dokumentem i po prostu kliknięcia na wytłuszczony napis „Akceptuję”?

Trzeba zwrócić też szczególną uwagę na ewentualne występowanie w treści regulaminu tzw. klauzul abuzywnych (postanowień niedozwolonych) np.: zapisy wprowadzające obowiązek wykonania zobowiązania przez konsumenta mimo nienależytego wykonania zobowiązania przez usługodawcę, czy zastrzegające prawo usługodawcy do opóźnienia realizacji wykonania usługi.

Zawsze zapoznajmy się też z trybem postępowania reklamacyjnego i warunkami wypowiedzenia umowy. Sprawdźmy też, czy na portalu jest dostępny wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy, możemy przecież zmienić zdanie i zrezygnować z zakupionej usługi. Gotowy wzór ułatwi nam przejście przez tę procedurę.

Pamiętajmy, kupując usługę, czy produkt w Internecie przysługuje nam co najmniej 10 dni roboczych w UE (w Polsce 10 dni kalendarzowych) na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny i ponoszenia dodatkowych opłat. Mamy też dwuletnie prawo do reklamacji.

Zobacz również: Reklamacja towaru kupionego przez internet

Reklama

Z reklamą e-usług spotykamy się na każdym kroku, na portalach informacyjnych, lifestylowych, poradnikowych itp. Często są to popularne serwisy, cieszące się powszechnym zaufaniem użytkowników sieci. Niestety reklamy e-usług na nich umieszczane, nie muszą nas prowadzić do wiarygodnych i rzetelnych usługodawców. Portale te nie biorą odpowiedzialności, za to kogo lub co reklamują!

Dane kontaktowe

Zanim przystąpimy do rejestracji, poszukajmy danych kontaktowych usługodawcy, który powinien podać swoje podstawowe dane: nazwę, siedzibę, adres i adresy elektroniczne (względnie imię i nazwisko oraz adres zamieszkania).

Błędne jest myślenie, że skoro korzystam z e-usług na portalu polskojęzycznym, a w zakładce kontakt widnieje jedynie polski adres, to jego właściciel na pewno jest podmiotem, który zarejestrował swoje przedsiębiorstwo w Polsce lub ma siedzibę w Polsce. W razie wystąpienia sytuacji problemowych z serwisem, który ma siedzibę poza polskimi granicami i chęci dochodzenia roszczeń, musimy być przygotowani, że będziemy mieć do czynienia ze sporem o charakterze ponadgranicznym, a co za tym idzie z koniecznością prowadzenia korespondencji w języku obcym.

Gdzie szukać informacji i pomocy?

W takich wypadkach pomocą służy Europejskie Centrum Konsumenckie. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na przedsiębiorców związane z korzystaniem z e-usług w innych krajach UE, Norwegii i Islandii. Prawnicy ECK informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz bezpłatnie udzielają porad i pomocy w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych.

Przykładowe sprawy

„Abonament Premium”

Firma niemiecka oferująca strategiczne gry internetowe nie wywiązała się ze swojego zobowiązania. Polski konsument wykupił w serwisie „Abonament Premium”, dzięki któremu powinien uzyskać dostęp do materiałów poradnikowych. Konsument nie otrzymał obiecanych poradników, więc zgłosił reklamację. Zgodnie z regulaminem przedsiębiorca miał skontaktować się z użytkownikiem serwisu, w terminie nie dłuższym niż 7 dni roboczych od daty otrzymania zgłoszenia reklamacyjnego. Przedsiębiorca jednak nie ustosunkował się w żaden sposób to treści reklamacji. Konsument zgłosił się do ECK w Polsce. Po dokonaniu analizy dokumentacji polscy prawnicy wraz z prawnikami Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Niemczech podjęli próbę rozwiązania sprawy. 

Po złożeniu zapytania przez prawników z ECK i poinformowaniu niemieckiego e-usługodawcy o rozpoczęciu postępowania wyjaśniającego, ten niemal natychmiast odblokował na internetowym koncie konsumenta dodatkową usługę.

„Zablokowane konto”

Konsument z Polski założył konto w popularnym serwisie, oferującym bezpieczne płatności w Internecie. Nie był osobą pełnoletnią, a regulamin wymagał ukończenia przez użytkownika 18 lat. W związku z tym utworzone konto zostało zablokowane. Po uzyskaniu pełnoletniości konsument chciał je odzyskać. Wielokrotnie próbował kontaktować się z portalem, jednak nie otrzymał żadnej odpowiedzi. Wysłał do przedsiębiorcy drogą e-mailową kopie swojego dowodu osobistego, ale konto pozostało zablokowane. Próbował więc założyć nowe konto. Podał sam adres e-mail, ale system pamiętał dane z poprzedniej rejestracji. Konsument nie chciał jednak tworzyć nowego adresu e-mail, tylko na potrzebę korzystania z rzeczonego serwisu.

Właścicielem serwisu okazał się podmiot zarejestrowany w Luksemburgu. Konsument udał się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce. Po rozpoznaniu sprawy oraz ustaleniu nieprawidłowości, prawnicy z ECK Polska nawiązali współpracę z Europejskim Centrum Konsumenckim w Luksemburgu. Wspólnie skontaktowali się z przedsiębiorcą, z prośbą o wyjaśnienie przyczyny utrudniania klientowi korzystania z serwisu.

Niedługo po tym, przedsiębiorca umożliwił założenie przez polskiego konsumenta nowego konta, do którego loginem było uprzednio blokowany adres e-mail.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jesteś sygnalistą w pracy? Od dziś prawo ochroni Cię przed zemstą szefa

Od dzisiaj, czyli 25 września, osoby zgłaszające nieprawidłowości związane z pracą zyskają ochronę przed działaniami odwetowymi, np. od strony swojego szefa w postaci zwolnienia z pracy. Status sygnalisty jest przyznawany w momencie dokonania zgłoszenia. Tożsamość takiej osoby musi być zachowana w tajemnicy.

Dwukrotny wzrost kwoty ważnego świadczenia – więcej pieniędzy na dziecko trafi co miesiąc do kieszeni rodziców

Świadczenie z funduszu alimentacyjnego – bo o nim mowa – to niezwykle istotne wsparcie materialne dla osób uprawnionych do alimentów, które nie otrzymują ich z uwagi na bezskuteczność egzekucji. Dotychczas – wysokość tego świadczenia była ograniczona do 500 zł miesięcznie. Kwota ta, ma jednak ulec dwukrotnemu zwiększeniu.

Pilna zmiana w orzeczeniach o niepełnosprawności dla ponad 5 tysięcy osób z zagrożonym prawem do świadczeń po 30 września 2024 r.

Sejmowa Komisja Polityki Społecznej i Rodziny pozytywnie zaopiniowała projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. To ważna informacja dla rodziców tych dzieci, które po ukończeniu 16 lat straciłyby ważność orzeczeń.

Sejm: 25-28 IX przesunięcie o 5 miesięcy dodatku 2520 zł i orzeczenia nastolatków o niepełnosprawności. Posłowie korygują ustawy

Komisja sejmowa wprowadziła istotne poprawki do przepisów o:
1) dodatku dopełniającym i 2) przedłużaniu ważności orzeczeń osób niepełnosprawnych. Zmieni się sposób stosowania zaświadczenia przez osoby niepełnosprawne.

REKLAMA

1000 zł na osuszanie domu, zasiłek 1000 zł na edukację dzieci, pomoc dla rodziców, pracowników, kredytobiorców. Będą zmiany w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi

W dniu 24 września 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw. W związku z powodzią, która przechodzi we wrześniu 2024 r. przez Polskę, rząd przyjął projekt ustawy, który wprowadza szereg rozwiązań ułatwiających radzenie sobie z jej skutkami. W projekcie zostały uwzględnione różne dodatkowe formy pomocy dla osób, które zostały poszkodowane przez żywioł lub pomagają w usuwaniu skutków powodzi.

Wywołują raka i choroby serca. Dlaczego przepisy nie zabraniają dodawania ich do żywności? W 2024 roku masz wybór – albo będziesz czujny, albo zaufasz przepisom i nie będziesz jadł zdrowo

Co dalej z tłuszczami trans? Unia Europejska trochę o nas dba, a trochę nie. W 2024 roku masz wybór – albo będziesz czujny, albo nie będziesz jadł zdrowo. Od 2021 roku zgodnie z przepisami dopuszczalna zawartość tłuszczów trans w produktach spożywczych to maksymalnie 2 proc.

Zawieszenie wypłaty świadczenia z programu Aktywny Rodzic w przypadku choroby rodzica lub L4 na dziecko? Resort rodziny stawia sprawę jasno

Zawieszenie wypłaty świadczenia z programu Aktywny Rodzic w przypadku choroby rodzica lub L4 na dziecko? Resort rodziny stawia sprawę jasno. Chodzi o świadczenie "aktywni rodzice w pracy" oraz świadczenie "aktywnie w żłobku".

5 surowych sankcji dla pracodawców wynikających z ustawy o ochronie sygnalistów

Dnia 25 września 2024 r. zaczyna obowiązywać ustawa o ochronie sygnalistów. Pracodawca nie może stosować odwetu za zgłaszanie nieprawidłowości przez sygnalistów. W przeciwnym razie grozi mu 5 surowych sankcji. Jakie konsekwencje dla pracodawców stosujących represje wobec sygnalisty wynikają z ustawy i nie tylko?

REKLAMA

PFRON: Pomoc dla poszkodowanych w powodzi. Można składać wnioski [formularze wniosków]

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych udziela pomocy powodzianom. Pomoc można przeznaczyć m. in. na utrzymanie miejsc pracy, zakup przez osoby z niepełnosprawnością sprzętu rehabilitacyjnego czy dofinansowanie do oprocentowania kredytów bankowych.

Od listopada obowiązkowa wymiana opon na zimowe? Co na to przepisy?

Od listopada obowiązkowa wymiana opon na zimowe? Co na to przepisy? Kiedy najlepiej wymienić opony z letnich na zimowe? Jak kwestia wymiany opon z letnich na zimowe została rozwiązana w krajach Unii Europejskiej?

REKLAMA