REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jesteś chory lub Twoje dziecko ma gorączkę, a przychodnia POZ odmawia Ci przyjęcia do lekarza ze względu na brak wolnych terminów? To łamanie praw pacjenta. Co możesz zrobić w takiej sytuacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
przychodnia, odmowa, prawa pacjenta, wizyta lekarska, gorączka
Jesteś chory lub Twoje dziecko ma gorączkę, a przychodnia POZ odmawia Ci przyjęcia do lekarza ze względu na brak wolnych terminów? To łamanie praw pacjenta. Co możesz zrobić w takiej sytuacji?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sezon chorobowy w pełni, a próbując dodzwonić się do przychodni podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) nierzadko trzeba odczekać dobrych kilkanaście do kilkudziesięciu minut w długiej kolejce oczekujących osób, które również chcą zarejestrować się do lekarza. Jak już wreszcie uda się dodzwonić do rejestracji – często można usłyszeć w słuchawce, że w tym dniu lekarz nie ma już wolnych terminów i należy ponownie zgłosić się w dniu jutrzejszym. Takie postępowanie przychodni jest niezgodne z przepisami prawa. Co zrobić, jeżeli doświadczymy go na „własnej skórze”?

Przychodnia POZ nie może odmówić zapisu do lekarza

REKLAMA

Jednym z najważniejszych praw każdego pacjenta jest prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia. Żeby prawo to, mogło być skutecznie realizowane w zakresie działalności przychodni POZ – konieczne jest aby w przychodni funkcjonowała sprawna rejestracja i jeżeli np. odbywa się ona telefonicznie – żeby telefony te, rzeczywiście i na bieżąco były odbierane. Na kwestię tę, wielokrotnie zwraca uwagę Rzecznik Praw Pacjenta, prowadząc postępowania wyjaśniające w sprawach naruszania praw pacjentów do świadczeń. 

REKLAMA

Przychodnia POZ ma obowiązek zapewnić realną możliwość zapisania się do swojego lekarza POZ i uzyskania od niego porady. Dlatego, osoby kierujące daną placówką medyczną, powinny zorganizować jej pracę w taki sposób, by sprostać potrzebom pacjentów, w szczególności w czasie zwiększonej zachorowalności. Jak wyjaśnia Rzecznik Praw Pacjentów – rejestracja do przychodni powinna odbierać telefony pacjentów przez cały dzień, zgodnie z godzinami funkcjonowania przychodni (czyli od poniedziałku do piątku, w godzinach pomiędzy 8.00 a 18.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy). Przychodnia nie powinna przy tym różnicować form rejestracji, jak również brak jest podstaw do tego, aby faworyzowała pacjentów ze względu na formę rejestracji, np. w pierwszej kolejności zapisując do lekarza pacjentów, którzy zgłosili się do placówki osobiście. Brak zapewnienia pacjentom realnej możliwości rejestracji telefonicznej narusza ich prawa. W przypadku spotkania się z taką praktyką, celem skutecznego umówienia wizyty – warto jednak sprawdzić jeszcze inne „kanały” komunikacji z przychodnią, tj.:

  • czy jest możliwość rejestracji do lekarza za pośrednictwem formularza kontaktowego na stronie internetowej,

  • czy na stronie internetowej przychodni nie został podany adres e-mailowy do kontaktu – napisanie wiadomości e-mail do przychodni z informacją o braku możliwości dodzwonienia się do rejestracji oraz z prośbą o wyznaczenie terminu wizyty, jest również pełnoprawnym sposobem rejestracji do lekarza

  • i w ostateczności – czy zostanie się zapisanym do lekarza w przypadku odbycia osobistej wizyty w rejestracji przychodni. 

REKLAMA

Jeżeli już uda się nawiązać kontakt z rejestracją przychodni, ale otrzyma się tam informację, że – na chwilę obecną – nie ma wolnych terminów do lekarza i celem zapisania na wizytę, należy kontaktować się ponownie np. w dniu następnym – jest to również działanie niezgodne z prawem, stanowiące łamanie praw pacjenta. Nie powinny mieć bowiem miejsca sytuacje, w których pacjent jest odsyłany do podjęcia kolejnej próby rejestracji w kolejnych dniach. Pacjent powinien mieć możliwość zarezerwowania terminu porady już przy pierwszym kontakcie.

W przypadku problemów z dodzwonieniem się do przychodni lub problemów z rejestracją w innej formie (np. odmawianiem przez przychodnię wyznaczenia terminu wizyty u lekarza przy pierwszym kontakcie z rejestracją przychodni, celem umówienia wizyty) – warto zgłosić sprawę do Rzecznika Praw Pacjenta

Przychodnia POZ, ze względu na brak wolnych terminów, nie może odmówić przyjęcia chorego do lekarza w dniu zgłoszenia

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 24.09.2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej – przychodnia POZ ma obowiązek zapewnić dostępność do świadczeń lekarza POZ od poniedziałku do piątku, w godzinach pomiędzy 8:00 a 18:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, zgodnie z harmonogramem pracy przychodni. Jedynie w przypadku, gdy przychodnia jest zorganizowana w kilku filiach – lekarz POZ może być dostępny w innych godzinach niż wyżej wymienione, pod warunkiem zapewnienia przez przychodnię, w powyższym przedziale czasowym, dostępności do lekarza POZ w innej filii przychodni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I teraz najważniejsze: 

Ważne

W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta – świadczenie lekarza POZ jest udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy przychodni. Przychodnia ma przy tym obowiązek zapewnienia dostępności lekarza POZ od poniedziałku do piątku, w godzinach pomiędzy 8:00 a 18:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. 

Jeżeli zatem, chcielibyśmy np. udać się do lekarza z gorączkującym dzieckiem, czyli konieczność odbycia pilnej wizyty lekarskiej uzasadniona byłaby stanem zdrowia dziecka – przychodnia ma obowiązek zapewnić nam wizytę u lekarza POZ w dniu zgłoszenia. Nie ma zatem prawa odmówić przyjęcia dziecka do lekarza jeszcze tego samego dnia, z powodu np. braku wolnych terminów lub nieobecności lekarza „prowadzącego” dziecko (wówczas powinno być bowiem zorganizowane zastępstwo). To samo tyczy się chorego dorosłego, którego stan zdrowia uzasadnia konieczność odbycia wizyty lekarskiej jeszcze w dniu zgłoszenia do przychodni. 

W przypadkach, w których stan zdrowia pacjenta nie wymaga odbycia wizyty lekarskiej w dniu zgłoszenia – zgodnie z przywołanym powyżej rozporządzeniem – świadczenia lekarza POZ, udzielane są natomiast w terminie uzgodnionym z pacjentem

Co należy zrobić, jeżeli przychodnia odmawia zapisu na wizytę lekarską i każe kontaktować się w dniu następnym lub odmawia przyjęcia do lekarza w dniu zgłoszenia, w przypadku uzasadnionym stanem zdrowia? 

W przypadku odmowy zapisania na wizytę lekarską przez rejestrację przychodni: 

  • w pierwszej kolejności – warto zwrócić się do kierownika podmiotu leczniczego z prośbą o wyjaśnienie sprawy,

  • jeżeli pomimo wyraźnej prośby, pracownik placówki POZ w dalszym ciągu odmawia zapisania na wizytę – warto poprosić o pisemne wyjaśnienie odmowy,

  • w przypadku uznania, że udzielona odpowiedź jest niewystarczająca – można zwrócić się o pomoc do właściwego ze względu na swoje miejsce zamieszkania Oddziału Wojewódzkiego NFZ oraz

  • niezależnie od powyższego – ze względu na naruszenie praw pacjenta – powinno się zgłosić sprawę do Rzecznika Praw Pacjenta

Należy również pamiętać, że:

Ważne

O udzieleniu pacjentowi pilnej pomocy medycznej w dniu zgłoszenia decyduje lekarz POZ, nie rejestracja przychodni.

Jeżeli jednak zły stan zdrowia uniemożliwia podjęcie powyższych czynności, a przychodnia nadal odmawia przyjęcia do lekarza, pomimo, konieczności odbycia pilnej wizyty – w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia – nie należy zwlekać i pilnie udać się do najbliższego szpitalnego oddziału ratunkowego, czyli SOR. Swoich praw, będzie można dochodzić od przychodni w terminie późniejszym. 

Gdzie należy się zgłosić w przypadku konieczności odbycia pilnej wizyty lekarskiej poza godzinami pracy przychodni POZ? 

Po godzinie 18.00 i aż do godz. 8.00 rano dnia następnego, czyli w porze nocnej, jak również w każdą sobotę, niedzielę i inne dni ustawowo wolne od pracy –  można skorzystać z opieki lekarskiej w ramach tzw. nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Takie świadczenia są bezpłatne i udzielane bez skierowania w dowolnym punkcie udzielającym świadczeń w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Lista podmiotów, realizujących nocną i świąteczną opiekę zdrowotną na terenie poszczególnych województw, dostępna jest pod adresem: https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/na-ratunek/.

W medycznie uzasadnionych przypadkach – pomoc w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej – może również zostać udzielona w domu pacjenta. 

A może warto rozważyć zmianę przychodni POZ?

Zgodnie z 9 ustawy z dnia 27.10.2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej – każdy ma prawo wyboru świadczeniodawcy udzielającego świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (czyli przychodni POZ), a w ramach tego wyboru: 

  • lekarza POZ,

  • pielęgniarki POZ oraz

  • położnej POZ.

Co istotne – mogą oni zostać wybrani z jednej przychodni, jak również każdy z innej. Dwa razy w roku, można również dokonać bezpłatnej zmiany wybranej przychodni, lekarza, pielęgniarki lub położonej. Każda kolejna zmiana w danym roku (czyli trzecia, czwarta i następne) również jest możliwa, ale będzie ona kosztować 80 zł

W przypadku nagminnego łamania praw pacjenta przez wybraną przez nas przychodnię – poza zgłoszeniem sprawy do Rzecznika Praw Pacjenta – warto zatem również rozważyć zmianę przychodni na inną, aby zapewnić sobie – zgodny z prawem i bezproblemowy – dostęp do świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24.09.2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1427)

Ustawa z dnia 27.10.2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (t.j. Dz.U. z 2022, poz. 2527)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

REKLAMA

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

REKLAMA

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

Renta wdowia od 1 lipca 2025 – ZUS gotowy do wypłat. Sprawdź, czy masz prawo do świadczenia

Od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłatę renty wdowiej. Dotychczas do ZUS wpłynęło prawie milion wniosków. Łącznie, do wszystkich uprawnionych instytucji wpłynęło ponad 1 mln 64 tys. 414 wniosków o rentę wdowią. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie, jakie są warunki i jak wygląda procedura.

REKLAMA