REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jesteś chory lub Twoje dziecko ma gorączkę, a przychodnia POZ odmawia Ci przyjęcia do lekarza ze względu na brak wolnych terminów? To łamanie praw pacjenta. Co możesz zrobić w takiej sytuacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
przychodnia, odmowa, prawa pacjenta, wizyta lekarska, gorączka
Jesteś chory lub Twoje dziecko ma gorączkę, a przychodnia POZ odmawia Ci przyjęcia do lekarza ze względu na brak wolnych terminów? To łamanie praw pacjenta. Co możesz zrobić w takiej sytuacji?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sezon chorobowy w pełni, a próbując dodzwonić się do przychodni podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) nierzadko trzeba odczekać dobrych kilkanaście do kilkudziesięciu minut w długiej kolejce oczekujących osób, które również chcą zarejestrować się do lekarza. Jak już wreszcie uda się dodzwonić do rejestracji – często można usłyszeć w słuchawce, że w tym dniu lekarz nie ma już wolnych terminów i należy ponownie zgłosić się w dniu jutrzejszym. Takie postępowanie przychodni jest niezgodne z przepisami prawa. Co zrobić, jeżeli doświadczymy go na „własnej skórze”?

Przychodnia POZ nie może odmówić zapisu do lekarza

REKLAMA

Jednym z najważniejszych praw każdego pacjenta jest prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia. Żeby prawo to, mogło być skutecznie realizowane w zakresie działalności przychodni POZ – konieczne jest aby w przychodni funkcjonowała sprawna rejestracja i jeżeli np. odbywa się ona telefonicznie – żeby telefony te, rzeczywiście i na bieżąco były odbierane. Na kwestię tę, wielokrotnie zwraca uwagę Rzecznik Praw Pacjenta, prowadząc postępowania wyjaśniające w sprawach naruszania praw pacjentów do świadczeń. 

REKLAMA

Przychodnia POZ ma obowiązek zapewnić realną możliwość zapisania się do swojego lekarza POZ i uzyskania od niego porady. Dlatego, osoby kierujące daną placówką medyczną, powinny zorganizować jej pracę w taki sposób, by sprostać potrzebom pacjentów, w szczególności w czasie zwiększonej zachorowalności. Jak wyjaśnia Rzecznik Praw Pacjentów – rejestracja do przychodni powinna odbierać telefony pacjentów przez cały dzień, zgodnie z godzinami funkcjonowania przychodni (czyli od poniedziałku do piątku, w godzinach pomiędzy 8.00 a 18.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy). Przychodnia nie powinna przy tym różnicować form rejestracji, jak również brak jest podstaw do tego, aby faworyzowała pacjentów ze względu na formę rejestracji, np. w pierwszej kolejności zapisując do lekarza pacjentów, którzy zgłosili się do placówki osobiście. Brak zapewnienia pacjentom realnej możliwości rejestracji telefonicznej narusza ich prawa. W przypadku spotkania się z taką praktyką, celem skutecznego umówienia wizyty – warto jednak sprawdzić jeszcze inne „kanały” komunikacji z przychodnią, tj.:

  • czy jest możliwość rejestracji do lekarza za pośrednictwem formularza kontaktowego na stronie internetowej,

  • czy na stronie internetowej przychodni nie został podany adres e-mailowy do kontaktu – napisanie wiadomości e-mail do przychodni z informacją o braku możliwości dodzwonienia się do rejestracji oraz z prośbą o wyznaczenie terminu wizyty, jest również pełnoprawnym sposobem rejestracji do lekarza

  • i w ostateczności – czy zostanie się zapisanym do lekarza w przypadku odbycia osobistej wizyty w rejestracji przychodni. 

REKLAMA

Jeżeli już uda się nawiązać kontakt z rejestracją przychodni, ale otrzyma się tam informację, że – na chwilę obecną – nie ma wolnych terminów do lekarza i celem zapisania na wizytę, należy kontaktować się ponownie np. w dniu następnym – jest to również działanie niezgodne z prawem, stanowiące łamanie praw pacjenta. Nie powinny mieć bowiem miejsca sytuacje, w których pacjent jest odsyłany do podjęcia kolejnej próby rejestracji w kolejnych dniach. Pacjent powinien mieć możliwość zarezerwowania terminu porady już przy pierwszym kontakcie.

W przypadku problemów z dodzwonieniem się do przychodni lub problemów z rejestracją w innej formie (np. odmawianiem przez przychodnię wyznaczenia terminu wizyty u lekarza przy pierwszym kontakcie z rejestracją przychodni, celem umówienia wizyty) – warto zgłosić sprawę do Rzecznika Praw Pacjenta

Przychodnia POZ, ze względu na brak wolnych terminów, nie może odmówić przyjęcia chorego do lekarza w dniu zgłoszenia

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 24.09.2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej – przychodnia POZ ma obowiązek zapewnić dostępność do świadczeń lekarza POZ od poniedziałku do piątku, w godzinach pomiędzy 8:00 a 18:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, zgodnie z harmonogramem pracy przychodni. Jedynie w przypadku, gdy przychodnia jest zorganizowana w kilku filiach – lekarz POZ może być dostępny w innych godzinach niż wyżej wymienione, pod warunkiem zapewnienia przez przychodnię, w powyższym przedziale czasowym, dostępności do lekarza POZ w innej filii przychodni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I teraz najważniejsze: 

Ważne

W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta – świadczenie lekarza POZ jest udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy przychodni. Przychodnia ma przy tym obowiązek zapewnienia dostępności lekarza POZ od poniedziałku do piątku, w godzinach pomiędzy 8:00 a 18:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. 

Jeżeli zatem, chcielibyśmy np. udać się do lekarza z gorączkującym dzieckiem, czyli konieczność odbycia pilnej wizyty lekarskiej uzasadniona byłaby stanem zdrowia dziecka – przychodnia ma obowiązek zapewnić nam wizytę u lekarza POZ w dniu zgłoszenia. Nie ma zatem prawa odmówić przyjęcia dziecka do lekarza jeszcze tego samego dnia, z powodu np. braku wolnych terminów lub nieobecności lekarza „prowadzącego” dziecko (wówczas powinno być bowiem zorganizowane zastępstwo). To samo tyczy się chorego dorosłego, którego stan zdrowia uzasadnia konieczność odbycia wizyty lekarskiej jeszcze w dniu zgłoszenia do przychodni. 

W przypadkach, w których stan zdrowia pacjenta nie wymaga odbycia wizyty lekarskiej w dniu zgłoszenia – zgodnie z przywołanym powyżej rozporządzeniem – świadczenia lekarza POZ, udzielane są natomiast w terminie uzgodnionym z pacjentem

Co należy zrobić, jeżeli przychodnia odmawia zapisu na wizytę lekarską i każe kontaktować się w dniu następnym lub odmawia przyjęcia do lekarza w dniu zgłoszenia, w przypadku uzasadnionym stanem zdrowia? 

W przypadku odmowy zapisania na wizytę lekarską przez rejestrację przychodni: 

  • w pierwszej kolejności – warto zwrócić się do kierownika podmiotu leczniczego z prośbą o wyjaśnienie sprawy,

  • jeżeli pomimo wyraźnej prośby, pracownik placówki POZ w dalszym ciągu odmawia zapisania na wizytę – warto poprosić o pisemne wyjaśnienie odmowy,

  • w przypadku uznania, że udzielona odpowiedź jest niewystarczająca – można zwrócić się o pomoc do właściwego ze względu na swoje miejsce zamieszkania Oddziału Wojewódzkiego NFZ oraz

  • niezależnie od powyższego – ze względu na naruszenie praw pacjenta – powinno się zgłosić sprawę do Rzecznika Praw Pacjenta

Należy również pamiętać, że:

Ważne

O udzieleniu pacjentowi pilnej pomocy medycznej w dniu zgłoszenia decyduje lekarz POZ, nie rejestracja przychodni.

Jeżeli jednak zły stan zdrowia uniemożliwia podjęcie powyższych czynności, a przychodnia nadal odmawia przyjęcia do lekarza, pomimo, konieczności odbycia pilnej wizyty – w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia – nie należy zwlekać i pilnie udać się do najbliższego szpitalnego oddziału ratunkowego, czyli SOR. Swoich praw, będzie można dochodzić od przychodni w terminie późniejszym. 

Gdzie należy się zgłosić w przypadku konieczności odbycia pilnej wizyty lekarskiej poza godzinami pracy przychodni POZ? 

Po godzinie 18.00 i aż do godz. 8.00 rano dnia następnego, czyli w porze nocnej, jak również w każdą sobotę, niedzielę i inne dni ustawowo wolne od pracy –  można skorzystać z opieki lekarskiej w ramach tzw. nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Takie świadczenia są bezpłatne i udzielane bez skierowania w dowolnym punkcie udzielającym świadczeń w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Lista podmiotów, realizujących nocną i świąteczną opiekę zdrowotną na terenie poszczególnych województw, dostępna jest pod adresem: https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/na-ratunek/.

W medycznie uzasadnionych przypadkach – pomoc w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej – może również zostać udzielona w domu pacjenta. 

A może warto rozważyć zmianę przychodni POZ?

Zgodnie z 9 ustawy z dnia 27.10.2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej – każdy ma prawo wyboru świadczeniodawcy udzielającego świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (czyli przychodni POZ), a w ramach tego wyboru: 

  • lekarza POZ,

  • pielęgniarki POZ oraz

  • położnej POZ.

Co istotne – mogą oni zostać wybrani z jednej przychodni, jak również każdy z innej. Dwa razy w roku, można również dokonać bezpłatnej zmiany wybranej przychodni, lekarza, pielęgniarki lub położonej. Każda kolejna zmiana w danym roku (czyli trzecia, czwarta i następne) również jest możliwa, ale będzie ona kosztować 80 zł

W przypadku nagminnego łamania praw pacjenta przez wybraną przez nas przychodnię – poza zgłoszeniem sprawy do Rzecznika Praw Pacjenta – warto zatem również rozważyć zmianę przychodni na inną, aby zapewnić sobie – zgodny z prawem i bezproblemowy – dostęp do świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24.09.2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1427)

Ustawa z dnia 27.10.2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (t.j. Dz.U. z 2022, poz. 2527)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS: Świadczenie pielęgnacyjne 3287 zł dla 91-letniej staruszki choć niepełnosprawność nie powstała przed 18-rokiem życia [osoba niepełnosprawna (stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny.

REKLAMA

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

REKLAMA

Jak nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania wpłyną na branżę ochrony?

12 sierpnia 2025 r. weszły nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania obiektów strategicznych. Jest to kolejna nowelizacja ustawy, która nie tak dawno temu zaostrzała przepisy - obecne zmiany wprowadzają poluzowanie. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Krzysztofa Modrzejewskiego, Dyrektora ds. Klientów Kluczowych, Seris Konsalnet.

Po urlopie trudniej niż przed – dlaczego powrót do pracy wywołuje stres?

Okazuje się, że 63% pracujących deklaruje, że po urlopie odczuwa większy stres niż przed jego rozpoczęciem, a połowa z nich jako główne źródło napięcia wskazuje na nagromadzone obowiązki, wynika z ankiety przeprowadzonej przez spółki Gi Group Holding. Ponowne wejście w rytm codziennych zadań często wiąże się ze wzrostem presji oraz poczuciem przytłoczenia, określanym mianem napięcia pourlopowego.

REKLAMA