| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w UE > Zakupy w Chorwacji

Zakupy w Chorwacji

W czasie trwających wakacji, Polacy chętnie wybierają jako miejsce swojego wypoczynku ciepłą Chorwację. Modne podczas letnich urlopów są zakupy w miejscowych sklepach. Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało wskazówki, dla konsumentów w Chorwacji.

W roku 2012 Chorwacja była w Polsce jednym z najbardziej popularnych kierunków letnich podróży. Tak też ma być i w tym roku - wyniki badania przeprowadzonego przez firmę AC Nielsen Polska pokazują, że w obecnym sezonie większość Polaków wybierze ten kraj na miejsce swojego odpoczynku . Od 1 lipca 2013 r. do sieci ECC-Net dołączyło centrum chorwackie. Jeżeli konsument ma więc problem ze sprzedawcą z tego kraju może zgłosić się po bezpłatną pomoc do ECK, a jego sprawą zajmą się wspólnie konsultanci z Polski i Chorwacji.

Wymiana towaru/zwrot

Czy konsument ma prawo wymienić/zwrócić towar w przypadku gdy nie jest uszkodzony, a więc jest zgodny z umową?

Sprzedawcy nie mają żadnego obowiązku prawnego, aby zgodzić się na wymianę/zwrot, kiedy towar nie jest uszkodzony. Jednakże, zgodnie ze swoją dobrą wolą sprzedawca może przychylić się do prośby konsumenta i zezwolić na wymianę/zwrot towaru.

Reklamacja

Zakupiony towar jest wadliwy, jakie prawa przysługują konsumentowi?

Jeśli produkt jest wadliwy - w ciągu 2 lat od dnia zakupu - konsument może wybrać czy chce go naprawić lub wymienić na nowy, wolny od wad. Jeśli nie ma możliwości naprawy albo wymiany, wówczas przysługuje mu prawo do obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy.

Polecamy także: Nie opłaca się zwlekać z reklamacją

Jednak konsument może zażądać zwrotu pieniędzy tylko w ostateczności! Mianowicie, tylko gdy bezskutecznie próbował użyć jednego z trzech pozostałych środków (naprawa, wymiana, obniżenie ceny).

Czy przepisy określają czas, w którym konsument powinien złożyć skargę do sprzedawcy?

Zgodnie z właściwymi przepisami, w Chorwacji konsument powinien złożyć skargę
w przeciągu 2 miesięcy od momentu zauważenia defektu towaru.

Ceny

Czy konieczne jest umieszczenie cen towarów na produktach?

Tak, konieczne jest umieszczanie cen towarów na produktach w widoczny i czytelny sposób.

Czy obowiązkowe jest, aby sprzedawca wydał rachunek konsumentowi za zakupiony towar?

Sprzedawca powinien wydać konsumentowi rachunek w formie papierowej lub elektronicznej, który musi być dokładny i czytelny.

Podatki

Jaka jest stawka podatku VAT, który obejmuje większość towarów i usług?

Ogólnie, stawka podatku VAT w Chorwacji wynosi 25 %. Jednak dla niektórych towarów i usług stawka podatku VAT wynosi 10 % (np. dla magazynów i gazet, zakwaterowania w hotelu, wypożyczenia przyczep, jachtów oraz restauracje itd.), a dla innych  5% (np. dla książek, pieczywa, mleka, leków, biletów do kina, codziennych gazet, które posiadają więcej niż 25000 słów itd.)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Huczko

ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »