| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Odpowiedzialność banku za niepotwierdzoną przez klienta wypłatę środków z konta

Odpowiedzialność banku za niepotwierdzoną przez klienta wypłatę środków z konta

Podczas wakacji moja karta płatnicza została najprawdopodobniej zeskanowana. W wyniku tego z mojego konta wypłacono w Bułgarii kwotę 2000 złotych. Złożyłam reklamację w banku jednak została ona rozpatrzona negatywnie. Bank twierdzi, że nie ponosi w tej sytuacji odpowiedzialności. Jakie są moje prawa?

Odpowiedzialność banku w zakresie ochrony środków zgromadzonych na koncie obejmuje również sytuacje bezprawnej wypłaty. Nie jest to jednak odpowiedzialność powstająca w każdym przypadku posłużenia się kartą przez nieuprawnioną osobę. Posiadacz karty powinien przede wszystkim pamiętać, iż jest ustawowo zobowiązany do:

  • nieudostępniania karty płatniczej oraz kodu identyfikacyjnego osobom nieuprawnionym
  • starannego przechowywania karty płatniczej i kodu identyfikacyjnego
  • nieprzechowywania karty płatniczej oraz numeru PIN razem
  • niezwłocznego zgłoszenia wydawcy utraty lub zniszczenia karty płatniczej

Niedochowanie któregoś z powyższych obowiązków spowoduje, iż w razie wypłaty środków z konta konsumenta przez osobę nieupoważnioną bank nie będzie ponosić odpowiedzialności.

Zobacz też: Karty kredytowe

W sytuacji utraty karty płatniczej, posiadacza obciążają operacje dokonane z użyciem utraconej karty do czasu zgłoszenia wydawcy jej utraty, do kwoty stanowiącej równowartość w złotych 150 euro.

Przypadek zeskanowania danych umieszczonych na pasku magnetycznym karty płatniczej trudno zakwalifikować jako sytuację, w której konsument swoim działaniem przyczynił się do bezprawnego rozporządzenia jego środkami. Zgodnie z przepisami operacje niepotwierdzone przez posiadacza karty płatniczej nie obciążają go. W związku z tym odpowiedzialność ponosić będzie wydawca karty.

Konsument powinien sprawdzić w umowie zawartej z bankiem, w jakim okresie zobowiązany jest do zgłoszenia niezgodności w zestawieniu operacji. Termin ten nie może być jednak krótszy niż 14 dni.

Jeżeli wydawca karty nie uznaje roszczeń konsumenta, a kwestionowana kwota nie przekracza 8000 złotych, klient może skierować sprawę do rozpatrzenia przez arbitra bankowego. W pozostałych wypadkach spór można rozstrzygnąć na drodze sądowej.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 12 września 2002 o elektronicznych instrumentach płatniczych

Zobacz serwis: Reklamacja

reklama

Ekspert:

Aleksandra Bielicka

Prawnik, specjalista w zakresie prawa konsumenckiego, cywilnego i handlowego.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zeskanowanie danych, a wypłata śodków z konta
Zeskanowanie danych, a wypłata śodków z konta

Klasyfikacja budżetowa 2017 (książka)128.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Anna Dobrzycka

salon i sklep internetowy 9design

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »