Sklep a muzeum
Spór o zakaz robienia zdjęć do niedawna toczyli zwiedzający muzea z zakazującymi fotografowania placówkami. Zapis ten, umieszczany bez podstaw merytorycznych w regulaminach, często związany był z pobieraniem opłat dla ewentualnych fotografów. Wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 5 marca 2010 r. (sygn. XVII Amc 1145/09) został on jednak wpisany do prowadzonego przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów rejestru klauzul niedozwolonych.
Po tym wyroku podobne postanowienia stosowane przez innych przedsiębiorców mogą zostać uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Biorąc pod uwagę celowość fotografowania zarówno w muzeum jak i w sklepie, charakter obu tych miejsc (miejsce publiczne), przesłanki towarzyszące wykonującemu fotografię (własny użytek) można uznać te dwa obiekty za podobne pod tym względem.
reklama
reklama
Zobacz również: Wygląd sklepu jako znak towarowy
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. 1993 nr 47 poz. 211 z późn. zm.; art. 11 ust. 4).
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 z późn. zm.; art. 140).
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 marca 2008 r., sygn. akt II OSK 245/07.
Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 5 marca 2010 r., sygn. akt XVII Amc 1145/09.