| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Upadłość konsumencka – co musisz o niej wiedzieć?

Upadłość konsumencka – co musisz o niej wiedzieć?

Jedną z możliwości, z której mogą skorzystać zadłużeni konsumenci jest złożenie wniosku o upadłość. Jednakże, z tego przywileju korzysta wciąż niewielu dłużników. Czym jest upadłość konsumencka i jakie zmiany w przepisach upadłościowych przyniósł nowy, 2016 rok?

Główna przesłanka ogłoszenia upadłości – niewypłacalność

Przepisy o upadłości konsumenckiej stosuje się wobec osoby, która w czasie stanu upadłości nie prowadzi ani działalności gospodarczej ani zawodowej. Podstawą do ogłoszenia upadłości konsumenckiej jest niewypłacalność, czyli niezdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych. W przeciwieństwie do upadłości przedsiębiorcy, w przypadku niewypłacalności konsumenta, nie ma obowiązku złożenia wniosku o upadłości. Aby można było uznać konsumenta za osobę niewypłacalną wystarczy, że posiada on dwa kolejne niespłacone zobowiązania wobec jednego wierzyciela. Stan niewypłacalności powstaje z chwilą, gdy zażądał on zapłaty zaległych należności, a ustaje po zawarciu między stronami umowy restrukturyzacyjnej. Zadłużony konsument nie ma możliwości skorzystania z procedury sądowej, umożliwiającej zapobieżenie niewypłacalności.

Celowe zwiększenie niewypłacalności a oddalenie wniosku o upadłość

W związku z tym, że złożenie wniosku o upadłość konsumencką nie jest obowiązkiem, a przywilejem, jaki przysługuje dłużnikowi, najistotniejszym elementem procesu niewypłacalności jest zachowanie konsumenta. Jeśli działa on z pokrzywdzeniem wierzycieli, umyślnie, bądź przez niedbalstwo zwiększa swoją niewypłacalność oraz lekkomyślnie zaciąga kolejne zobowiązania, wniosek o ogłoszenie upadłości może być bezwarunkowo oddalony przez sąd.

Czy Polacy sięgają po upadłość konsumencką?

Umorzenie długu

Okres wykonywania planu spłaty wynosi 3 lata, a w przypadku gdy niewypłacalny konsument nie jest w stanie wywiązać się z wynikających z niego obowiązków, może zostać jednorazowo przedłużony o 18 miesięcy.  Z kolei, jeśli dłużnik nie ma fizycznej możliwości jego wykonania (np. z powodu ciężkiej choroby), sąd może uchylić plan spłaty oraz umorzyć pozostałe zaległe należności. Jednakże, gdy zadłużony dopuści się poważnych jego naruszeń, sąd może odmówić oddłużenia upadłego konsumenta. Sąd ma także możliwość umorzenia długu bez określania planu spłaty w sytuacji, gdy dłużnik nie jest w stanie dokonać jakichkolwiek spłat. W tym przypadku, wszelkie koszty pokrywa Skarb Państwa.

Upadłość konsumencka - podsumowanie zmian

Nowa upadłość 2016

Wraz z początkiem nowego roku, w przepisach o upadłości konsumenckiej pojawiły się trzy zasadnicze zmiany. Pierwszą z nich jest możliwość ogłoszenia upadłości konsumenckiej na wniosek wierzyciela. W tym przypadku, osoba niewypłacalna nie będzie mogła liczyć na całkowite oddłużenie. Drugą zmianą jest zniesienie rocznego okresu czekania na możliwość złożenia wniosku o upadłość dla byłych przedsiębiorców. Obecnie, wniosek ten można złożyć następnego dnia po wyrejestrowaniu działalności gospodarczej. Ostatnia, trzecia zmiana polega na zmianie formy składania wniosku. Od nowego roku należy go złożyć na formularzu według wzoru określonego przez Ministra Sprawiedliwości. 

Autor: SaldeoSMART

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Ekspert:

SaldeoSMART

SaldeoSMART to ewolucja w księgowości.

Zdjęcia

Upadłość konsumencka – co musisz o niej wiedzieć?/ Fot. Fotolia
Upadłość konsumencka – co musisz o niej wiedzieć?/ Fot. Fotolia

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Lech

prawnik, aplikant rzecznikowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »