| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Prawa pacjenta > Dochodzenie roszczeń w prawie medycznym

Dochodzenie roszczeń w prawie medycznym

Dochodzenie roszczeń w prawie medycznym, wynikających z tytułu zdarzeń medycznych możliwe jest w drodze dwóch, alternatywnych postępowań. Po pierwsze przed sądem powszechnym na gruncie postępowanie cywilnego i po drugie – przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych. Jakie różnice występują we wskazanych sposobach dochodzenia roszczeń?

Podstawą odpowiedzialności cywilnej lekarza za szkody wyrządzone przy leczeniu jest popełnienie błędu.

W oparciu o bogate orzecznictwo Sądu Najwyższego wyróżniamy: błąd diagnostyczny (rozpoznania), prognozy (rokowania) oraz terapeutyczny (leczenia). Wszystkie określane bywają mianem „złych praktyk” (malpractice).

Zgodnie z orzeczeniem SN z dnia 8 stycznia 2013 roku (sygnatura akt IV CSK 431/12) odpowiedzialność lekarza powstanie zatem w wypadku „błędu w sztuce”, czyli przeprowadzenia zabiegu niezgodnie z zasadami wiedzy medycznej, jeżeli był to błąd zawiniony, czyli polegający na zachowaniu odbiegającym od ustalonego wzorca.

Pacjentowi niezadowolonemu z przebiegu procesu leczenia przysługuje prawo dochodzenia swoich roszczeń. Istnieją dwa, alternatywne sposoby dochodzenia roszczeń. Są nimi postępowanie cywilne oraz postępowanie toczące się przed wojewódzkimi komisjami do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.

Zobacz również: Zgoda pacjenta małoletniego

Postępowanie cywilne

Pierwszym etapem jest poinformowanie drugiej strony (lekarza/ szpitala) o stawianych żądaniach. Następuje to poprzez skierowanie do odpowiedniego podmiotu wezwania do zapłaty. Wskazane pismo powinno zawierać zarówno uzasadnienie prawne jak i medyczne. Wysokość żądanych kwot odszkodowania, zadośćuczynienia czy ewentualnej renty uzależniona jest od oceny zaistniałego zdarzenia, wystąpienia szkody oraz związku przyczynowego pomiędzy nimi. Są to jednocześnie przesłanki odpowiedzialności cywilnej.

Drugi etap to odpowiedź podmiotu odpowiedzialnego za zaniedbanie medyczne. W większości przypadków jest ona negatywna. Sprawa kierowana jest także do zakładu ubezpieczeń, w którym placówka lecznicza posiada polisę odpowiedzialności cywilnej (OC). W najlepszej sytuacji etap ten kończy się uzyskaniem decyzji o odszkodowaniu, zadośćuczynieniu pieniężnym lub rencie. Leży to w kompetencji ubezpieczyciela.

W przypadku uzyskania negatywnej decyzji (odmownej lub ustalającej świadczenie w za niskiej wysokości) sprawa trafia do sądu. Postępowanie wszczynane jest na skutek złożenia pozwu. W postępowaniu mogą wziąć udział świadkowie oraz biegli – np. lekarze tej samej specjalizacji, co pozwany. To ich opinia jest najważniejszym dowodem w toczącej się sprawie. Postępowanie w sprawie błędu medycznego, tak jak każde postępowanie cywilne może toczyć się w dwóch instancjach, ewentualnie może trafić do Sądu Najwyższego. Pozytywny dla powoda wyrok powoduje po stronie pozwanego obowiązek zapłaty zasądzonego świadczenia.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Mazurkiewicz

Partner – Senior Executive Search Consultant HRK S.A. /IRC Global Executive Search PartnersPosiada wieloletnie doświadczenie zawodowe, m.in. w branży finansowej i branży doradztwa personalnego. W latach 1998-2004 pracował dla szwajcarskich firm ubezpieczeniowych, m.in. na stanowiskach dyrektora regionalnego oraz dyrektora ds. rozwoju i szkoleń. Jako dyrektor departamentu szkoleń w dużej międzynarodowej organizacji stworzył i rozwinął system szkoleń dla kilku tysięcy przedstawicieli handlowych. Certyfikowany trener Insights Discovery. W swojej pracy zawodowej przeprowadził ponad 150 warsztatów z zakresu komunikacji, zarządzania, negocjacji i technik sprzedaży. W 2006 roku został partnerem zarządzającym HRK Financial Markets w HRK S.A. gdzie stworzył od podstaw zespół specjalizujący się w projektach rekrutacyjnych skierowanych do instytucji finansowych ze szczególnym uwzględnieniem rynku kapitałowego, od tego czasu miał okazję pracować dla ponad 120 klientów. Obecnie w HRK pozyskuje kandydatów na wysokie stanowiska dla wielu renomowanych instytucji finansowych i korporacji międzynarodowych oraz koordynuje realizację procesów rekrutacyjnych na stanowiska menedżerskie i eksperckie w obszarach: Banking & Insurance, Leasing & Financial Services, Legal & Profesional Services, FINANCE, SSC, BPO, HR, FMCG, RETAIL. Odpowiada za relacje z międzynarodową siecią IRC Global Executive Search Partners, nadzoruje Marketing, PR i innowacje.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK