| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Konsekwencje stosowania nieuczciwej promocji przez przedsiębiorców

Konsekwencje stosowania nieuczciwej promocji przez przedsiębiorców

Stosowanie nieuczciwej promocji może rodzić rozmaite konsekwencje dla przedsiębiorcy, nie wyłączając przy tym odpowiedzialności karnej.

Realia prowadzenia działalności gospodarczej, w tym chęć osiągnięcia jak najwyższego zysku, często wymuszają stosowanie różnych form aktywizacji sprzedaży przez przedsiębiorców. Organizując szeroko pojętą „akcję promocyjną”  przedsiębiorcy winni przede wszystkim zwrócić uwagę na podejmowane działania, które w rozumieniu przepisów powszechnie obowiązujących, mogą być uznane za nieuczciwą praktykę rynkową (Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym), praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów (Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów) lub czyn nieuczciwej konkurencji (Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji), a w konsekwencji rodzić odpowiedzialność nie tylko cywilnoprawną, lecz również administracyjną, a w pewnych sytuacjach nawet karną.

Należy zdawać sobie sprawę z tego, iż polski system norm prawnych ochrony konkurencji i konsumentów, nie zawiera jednolitego katalogu środków prawnych, przysługujących w wypadku stosowania nieuczciwej promocji przez przedsiębiorców, skupiając się jednak na najistotniejszych konsekwencjach, można wskazać na następujące przykłady.

Zasadniczo, stosowanie nieuczciwej promocji przez przedsiębiorcę może wiązać się z kierowaniem doń roszczeń o charakterze „odszkodowawczym”, „prewencyjnym” oraz „represyjnym”. Konkretyzacji roszczeń dostarcza na gruncie Ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, przepis art. 12 ust. 1, który w razie stosowania nieuczciwej praktyki, umożliwia konsumentowi wystąpienie przeciwko przedsiębiorcy z żądaniem zaniechania stosowanej praktyki, usunięcia skutków tej praktyki, złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie, naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych - w szczególności żądania unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu, zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów.

Zobacz również: Zakaz praktyk handlowych wprowadzających w błąd

Wskazany katalog, jakkolwiek obszerny, nie ma charakteru zamkniętego, stąd nie można wykluczyć, iż stosowne roszczenia, konsumenci opierać będą również na odpowiednich przepisach Kodeksu cywilnego, regulujących odpowiedzialność z tytułu czynu niedozwolonego. Należy również zwrócić uwagę, iż wymieniona Ustawa przyznaje legitymację do wystąpienia z odpowiednimi roszczeniami nie tylko konsumentom, lecz również Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Rzecznikowi Ubezpieczonych, Krajowej lub regionalnej organizacji (społecznej), której celem statutowym jest ochrona interesów konsumentów, w szczególności zaś powiatowemu (miejskiemu) rzecznikowi  konsumentów. Istotnym jest również przeniesienie przez ustawodawcę ciężaru udowodnienia, iż stosowana praktyka nie stanowi nieuczciwej praktyki wprowadzającej w błąd, na przedsiębiorcę.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

SmartMedia

SmartMedia to firma technologiczna i lider rynku producentów oprogramowania do zarządzania majątkiem i inwentaryzacji. Oprogramowanie tworzone w ścisłej współpracy z ekonomistami, prawnikami, księgowymi i najlepszymi programistami firmy. To dzięki temu rozwiązania SmartMedia są zgodne z obecnymi wymogami prawa oraz światowymi standardami informatycznymi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »