| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Co zrobić jeśli kurier nie dostarczy przesyłki

Co zrobić jeśli kurier nie dostarczy przesyłki

Przewoźnik ponosi odpowiedzialność zarówno za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od momentu przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania adresatowi, oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki. Opóźnienie wynika z niedotrzymana terminu, jaki miał być przeznaczony na odebranie przesyłki od nadawcy i doręczenie je do adresata.

Jeżeli zawieramy umowę z firmą kurierską dotyczącą dostarczenia przesyłki na wskazany przez nas adres, to zawieramy umowę przewozu. Przewoźnik odpowiada za jej prawidłowe wykonanie. Jedynym przypadkiem, kiedy firma kurierska nie ponosi odpowiedzialności za nienależyte wykonanie umowy, jeżeli utrata, ubytek lub uszkodzenie albo opóźnienie w przewozie przesyłki powstały z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub odbiorcy, nie wywołanych winą przewoźnika, z właściwości towaru albo wskutek siły wyższej.

Zobacz wzór: Umowa przewozu

Po jakim terminie przesyłkę uznaje się za utraconą

Przesyłkę, która nie nadeszła do miejsca przeznaczenia wskazanego w liście przewozowym w ciągu 30 dni od upływu terminu przewozu, uważa się za utraconą. Po upływie tego terminu konsument ma prawo zażądać od przewoźnika wpisania w liście przewozowym, że wydanie przesyłki jest niemożliwe.

Zobacz również: Które przesyłki może doręczać tylko Poczta Polska

Odszkodowanie

Nadawca ma prawo zażądać w sytuacji utracenia przesyłki stosownego odszkodowania. Wysokość odszkodowania za utratę lub ubytek przesyłki ustala się na podstawie i w następującej kolejności:

  • ceny wskazanej w rachunku dostawcy lub sprzedawcy albo
  • ceny wynikającej z cennika obowiązującego w dniu nadania przesyłki do przewozu bądź
  • wartości rzeczy tego samego rodzaju i gatunku w miejscu i czasie ich nadania.

Jeżeli ustalenie wysokości odszkodowania w ten sposób nie jest możliwe, to wysokość tę ustala rzeczoznawca.

W przypadku, gdy zostanie utracona przesyłka z deklarowaną wartością można domagać się odszkodowania w wysokości deklarowanej.

Przesyłka się odnalazła

Niekiedy przesyłka może zostać odnaleziona. Jeżeli nastąpi to w ciągu roku od wypłaty odszkodowania, przewoźnik powinien niezwłocznie zawiadomić o tym uprawnionego. Konsument ma prawo zażądać w ciągu 30 od dnia otrzymania zawiadomienia, aby wydano mu odnalezioną przesyłkę (może wybrać sobie w którym punkcie odprawy przesyłek ma to nastąpić). Trzeba jednak pamiętać o jednoczesnym zwrocie otrzymanego od przewoźnika odszkodowania. Pozostaje mu natomiast roszczenie z tytułu zwłoki w przewozie.

Jeżeli odnalezienie nastąpiło po upływie roku albo uprawniony nie zgłosił się w terminie 30 dni, przesyłka ulega likwidacji.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Adam Misiński

Biegły rewident

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »