| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Rękojmia przy wadach mieszkania

Rękojmia przy wadach mieszkania

Zawarliśmy z deweloperem umowę sprzedaży mieszkania. Jeżeli okaże się, że będzie ono miało wady, to czy można żądać naprawienia ich na podstawie ustawy o sprzedaży konsumenckiej? Czy konieczne jest sporządzenie protokołu odbioru? Czy po sporządzeniu takiego protokołu nie będzie można już zgłaszać żadnych wad?

Przedmiotem umowy sprzedaży jest nieruchomość. Podstawą do dochodzenia swoich roszczeń będzie zatem rękojmia za wady uregulowana w kodeksie cywilnym. Natomiast ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego stawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej. Jeżeli w naszym mieszkaniu wykryjemy wadę, to należy zgłosić to do sprzedawcy w ciągu miesiąca.

Za wadę fizyczną rzeczy wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym. Może to być na przykład zła konstrukcja, brak odpowiedniego wyposażenia wskazanego w umowie, użycie nieprawidłowych materiałów budowlanych.

Sprzedawca, w tej roli deweloper nie będzie odpowiedzialny za wady nieruchomości, jeżeli konsument wiedział o nich w chwili zawarcia umowy, np. wyraził zgodę na montaż innych okien niż to wcześniej ustalono w umowie.

Zobacz również: Odpowiedzialność dewelopera za niewykonanie umowy

Protokół odbioru jest ważny

Bardzo istotne jest szczegółowe sprawdzenie mieszkania przed jego odbiorem. Można to uczynić w obecności inspektora nadzoru budowlanego. Wszelkie zastrzeżenia należy zamieścić w protokole odbioru. Powinien on zawierać opis stanu technicznego lokalu, wskazywać wady oraz żądanie ich usunięcia. Ponadto kupujący może zastrzec termin na ich naprawienie. Jeżeli w trakcie odbioru nie zauważymy żadnych usterek, to również należy to wskazać w protokole odbioru nieruchomości. Jeżeli bowiem wady ujawnią się już po sporządzeniu protokołu, wówczas nadal możemy zgłosić to sprzedającemu z żądaniem ich usunięcia.

Zobacz również: Jak sprawdzić wiarygodność dewelopera

Uprawnienia

W przypadku, gdy mieszkanie ma wady kupujący może odstąpić od umowy albo skierować żądanie obniżenia ceny. Chyba że sprzedający niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad - w tym przypadku byłaby to wymiana wadliwego elementu, np. zamontuje nowe drzwi, albo wady usunie. Odstąpienie od umowy sprzedaży nieruchomości może okazać się kłopotliwe. W praktyce korzystniejsze będzie dla nas żądanie usunięcie usterek z wyznaczeniem terminu, pod rygorem odstąpienia od umowy.

Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają , jeżeli chodzi o wady budynku - po upływie lat 3, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Deweloper nie będzie odpowiedzialny za wady nieruchomości, jeżeli konsument wiedział o nich w chwili zawarcia umowy.
Deweloper nie będzie odpowiedzialny za wady nieruchomości, jeżeli konsument wiedział o nich w chwili zawarcia umowy.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Schindler Polska

Schindler Polska to spółka-córka międzynarodowego koncernu Schindler z siedzibą w Szwajcarii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »