| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Usługi > Roszczenia z umowy o świadczenie usług

Roszczenia z umowy o świadczenie usług

Przedsiębiorcy oraz konsumenci zawierają liczne umowy o świadczenie usług. Jakie roszczenia przysługują nam w przypadku nienależytego wykonania usługi lub braku opłaty za jej świadczenie?

Zgodnie z wyrokiem SA w Gdańsku z dnia 7 kwietnia 2016 r., III AUa 1942/15 przedmiotem umowy o świadczenie usług jest obowiązek starannego działania i cyklicznego wykonywania umówionych czynności. Umowa ta obejmuje szeroki zakres umów szczególnych (np. umowa przewozu, agencyjna, rachunku bankowego). Zgodnie z art. 750 kodeksu cywilnego do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane szczegółowo odrębnymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.

Jeżeli forma umowy o świadczeniu usług nie została zastrzeżona przez przepis ustawy (np. tak jak w umowie leasingu forma pisemna pod rygorem nieważności), w ramach swobody umów możliwe jest dowolne kształtowanie tego stosunku prawnego. Przykładem jest umowa o świadczeniu usług telekomunikacyjnych, która może być zawarta pisemnie jak i ustnie, chociażby przez telefon.

Zobacz: Konsument i umowy

Od 1 stycznia 2017 r. przy zawieranych umowach o świadczeniu usług obowiązuje minimalna stawka godzinowa przysługująca świadczącemu usługi. Określona jest w Obwieszczeniu Prezesa Rady Ministrów i wynosi 13 zł brutto.

Roszczenia z umowy o świadczenie usług

Zgodnie z art. 742 k.c. usługodawcy przysługuje zwrot wydatków, które poczynił w celu należytego wykonania usługi, wraz z odsetkami ustawowymi. Do zwrotu wydatków zobowiązany jest usługobiorca, który powinien również zwolnić usługodawcę od zobowiązań, które ten w powyższym celu zaciągnął w imieniu własnym.

Zwrot wydatków przysługuje również w związku z wypowiedzeniem umowy o świadczeniu usług. Zgodnie z art. 746 § 1 k.c. usługobiorca może wypowiedzieć umowę w każdym czasie. Powinien jednak zwrócić usługodawcy wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania usługi. W razie odpłatnej usługi obowiązany jest uiścić usługodawcy część wynagrodzenia odpowiadającą jego dotychczasowym czynnościom, a jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, powinien także naprawić szkodę.

W związku z powyższym usługodawcy przysługuje roszczenie o zwrot wydatków, które poczynił w celu należytego wykonania usługi, roszczenie o zwrot części wynagrodzenia odpowiadającą jego dotychczasowym czynnościom (w razie wypowiedzenia umowy) oraz roszczenie o naprawienie szkody powstałej w związku z wypowiedzeniem umowy bez ważnego powodu. Powyższych roszczeń możemy dochodzić na drodze sądowej, po uprzednim wezwaniu usługobiorcy do zapłaty. W umowie o świadczeniu usług zazwyczaj zastrzeżona jest kara umowna, którą usługobiorca musi zapłacić w przypadku wypowiedzenia umowy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Polish Advisory Group

Doradztwo podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »