| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Wybory > Wybory parlamentarne 2011 > Jak zgłasza się kandydatów na posłów?

Jak zgłasza się kandydatów na posłów?

W zbliżających się wyborach parlamentarnych będziemy wybierać posłów i senatorów. Zanim jednak do tego dojdzie, kandydaci na posłów muszą zostać prawidłowo zgłoszeni. Kto i jak może tego dokonać?

Kandydatów na posłów zgłaszają:

1) komitety wyborcze partii politycznych;

2) koalicyjne komitety wyborcze;

3) komitety wyborcze wyborców.

Zobacz również: Kto ogłasza termin wyborów do Sejmu i Senatu?

Komitet wyborczy wyborców może zostać utworzony po zebraniu co najmniej 1000 podpisów obywateli mających prawo do wybierania do Sejmu. Następnie, o utworzeniu komitetu należy zawiadomić Państwową Komisję Wyborczą.

Komitet wyborczy może w każdym okręgu wyborczym zgłosić jedną listę kandydatów na posłów. Lista kandydatów powinna zostać poparta podpisami co najmniej 5000 wyborców, którzy stale zamieszkują w danym okręgu wyborczym.

Najpóźniej do godziny 24 w 40 dniu przed dniem wyborów, należy zgłosić listę kandydatów do okręgowej komisji wyborczej.

Zgłoszenia dokonuje pełnomocnik wyborczy lub inna, upoważniona przez niego, osoba. Zgłoszenie listy kandydatów powinno zawierać nazwisko, imię, zawód i miejsce zamieszkania każdego z kandydatów. Nazwiska kandydatów umieszcza się na liście nie według kolejności alfabetycznej, ale zgodnie z kolejnością ustaloną przez komitet wyborczy.

Kandydata oznacza się nazwą (skrótem) partii politycznej, której jest członkiem lub, jeżeli nie należy do żadnej partii, nazwą partii politycznej popierającej danego kandydata.

Do zgłoszenia każdej listy trzeba dołączyć:

1) oświadczenie o liczbie podpisów wyborców popierających listę wraz z wykazem podpisów wyborców popierających listę;

2) pisemną zgodę kandydata na kandydowanie z danej listy kandydatów;

3) w stosunku do każdego kandydata urodzonego przed dniem 1 sierpnia 1972 r. urzędowe potwierdzenie w przedmiocie istnienia (nieistnienia) w archiwum Instytutu Pamięci Narodowej dokumentów organów bezpieczeństwa państwa, dotyczących danej osoby, w formie zaświadczenia;

4) pisemne oświadczenie kandydata o posiadaniu prawa wybieralności.

Zobacz również serwis: Wybory parlamentarne 2011

Jeżeli liczba podpisów wyborców popierających zgłoszenie listy kandydatów jest mniejsza niż wymagana, okręgowa komisja wyborcza może wezwać osobę zgłaszającą listę do uzupełnienia wykazu podpisów, o ile nie upłynął termin przewidziany na zgłoszenie listy.

Prawidłowo zgłoszoną listę kandydatów, okręgowa komisja wyborcza rejestruje, sporządzając protokół rejestracji. Z takiej listy, na kartach do głosowania będziemy wybierać posłów do Sejmu.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Jabłoński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »