REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisja finansów za zmianą w planie funduszu świadczeń pracowniczych

Subskrybuj nas na Youtube
fot. shutterstock
fot. shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sejmowa komisja finansów zgodziła się na zmianę w planie finansowym Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, która przewiduje zwrot ponad 952 mln zł z tego funduszu do Funduszu Pracy. Chodzi o pieniądze niewykorzystane na pomoc dla firm.

Wiceminister pracy Czesława Ostrowska wyjaśniła na posiedzeniu komisji, że ustawa o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców nałożyła na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) nowe zadania. Na ich realizację fundusz ten otrzymał z Funduszu Pracy 960 mln zł. Dodała, że ustawa obowiązywała od 2009 r. do końca 2011 r., natomiast wypłata świadczeń na jej podstawie dokonywana była jeszcze w tym roku i wynikała z wcześniej podpisywanych umów. Niewykorzystane środki FGŚP musiał zwrócić na rachunek Funduszu Pracy do końca kwietnia 2012 r.

REKLAMA

"Pozycja ta nie mogła być ujęta w planie finansowym FGŚP na 2012 r. po stronie wydatków. W czasie opracowania planu funduszu nie była bowiem jeszcze znana kwota środków, jakie będą podlegały zwrotowi" - wyjaśniła. Dodała, że ponad 952 mln zł zwrócono Funduszowi Pracy w kwietniu, co wiąże się z koniecznością zmiany w planie finansowym funduszu świadczeń.

Ostrowska przypomniała, że zmiany w planach finansowych państwowych funduszy celowych muszą uzyskać zgodę ministra finansów (resort udzielił jej na początku sierpnia) i pozytywną opinię sejmowej Komisji Finansów Publicznych.

Elżbieta Rafalska z PiS pytała, czy w związku z tym, że pieniądze do Funduszu Pracy zwrócono w kwietniu, wniosek ministerstwa pracy o zgodę na zmianę w planie finansowym nie powinien nastąpić znacznie wcześniej. Pytała także, czy w związku z tym, że Fundusz Pracy otrzymał ponad 952 mln zł, zostaną zwiększone środki na przeciwdziałanie bezrobociu. "Ta dzisiejsza zmiana pokazuje kompletne fiasko programu osłonowego, który miał pomóc przedsiębiorcom, z którego wydano naprawdę niewielkie pieniądze (...). Jaka tego była przyczyna, że nie było zainteresowania tym programem?" - pytała.

REKLAMA

Ostrowska wyjaśniła, że wniosek o zmianę w planie finansowym to formalność. "Kwestia przesunięcia środków nie będzie miała żadnego wpływu na zwiększenie wydatków na aktywne formy zwalczania bezrobocia, bowiem Sejm przyjął propozycje rządowe i określił poziom wydatków, jakie w tym roku w Funduszu Pracy są na to przeznaczone" - powiedziała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazała, że w sierpniu uruchomiono z Funduszu Pracy rezerwę w wysokości 500 mln zł, a pieniądze te są już w dyspozycji powiatowych urzędów pracy. "Te środki, w tej wysokości są w zupełności wystarczające do tego, by zwiększyć formę pomocy subwencjonowanej dla ludzi pozbawionych pracy do końca tego roku. Na dzień dzisiejszy nie ma potrzeby dalszego zwiększania środków" - odpowiedziała Ostrowska.

Zaznaczyła, że większej kwoty urzędy pracy i tak nie byłyby w stanie do końca roku wydać w sposób racjonalny. Zdaniem Ostrowskiej z punktu widzenia budżetu państwa nie jest ważne, czy pieniądze są w FP, czy w FGŚP, ponieważ oba te fundusze podlegają konsolidacji finansów publicznych.

Wiceminister nie zgodziła się, że ustawa o pomocy firmom w sytuacji kryzysowej poniosła fiasko. Wskazała, że było to "novum, które zafunkcjonowało w naszej rzeczywistości gospodarczej". Dodała, że przedsiębiorca, który chciał otrzymać pomoc, musiał wykazać, że są przesłanki do tego, że firma przetrwa kryzys i utrzyma miejsca pracy. "To był ten warunek, który być może najbardziej blokował działania przedsiębiorców w tym zakresie" - powiedziała.

Poinformowała, że firmy często korzystały natomiast z możliwości wprowadzenia elastycznego czasu pracy, co także umożliwiła ustawa o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego. "Na temat wprowadzenia rozwiązań, które się sprawdziły, trwają bardzo intensywne prace w Komisji Trójstronnej. Minister pracy proponuje, by te rozwiązania wprowadzić na stałe do polskiej rzeczywistości prawnej" - podsumowała.

Nowe emerytury – praktyczny przewodnik

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

Rak a orzeczenie o niepełnosprawności 2025. Jakie przywileje, zasiłki i ulgi? Co przysługuje osobie chorej na nowotwór?

Choroba nowotworowa to trudne leczenie, ale trzeba wiedzieć, że to też prawo do dodatkowego wsparcia od państwa. Mało kto wie, że pacjenci onkologiczni mogą ubiegać się o orzeczenie o niepełnosprawności, które otwiera drogę do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Sprawdź, kiedy rak daje prawo do orzeczenia i jakie korzyści można zyskać.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

1200 zł wsparcia dla wybranych seniorów. Rządowe wsparcie na wyciągnięcie ręki, ale rocznik ma znaczenie

Rząd oferuje wsparcie finansowe dla osób starszych, które ukończyły 60 lat (kobiety) i 65 lat (mężczyźni). Jest to forma dopłaty w wysokości do 1200 złotych, która ma pomóc w pokryciu rosnących kosztów utrzymania i wesprzeć domowe budżety, szczególnie w przypadku seniorów o niższych dochodach. Oto szczegóły.

REKLAMA

Wzrost opłat za ogrzewanie podniesie koszty wynajmu mieszkań w 2025 i 2026 roku

Spółdzielnie mieszkaniowe i właściciele nieruchomości na wynajem przygotowują lokatorów na zimę 2025/2026, która niemal na pewno przyniesie wyższe rachunki za ciepło. To efekt zarówno rosnących kosztów ogrzewania, jak i zakończenia rządowej tarczy, która dotąd hamowała podwyżki. Skala zmian nie jest jeszcze znana, ale już dziś eksperci mówią o wzrostach sięgających nawet kilkudziesięciu procent.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

REKLAMA