REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej biletów niż miejsc w samolocie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Jaraszek

REKLAMA

REKLAMA

W ogólnych warunkach przewozu Centralwings znajdują się zapisy zezwalające na tzw. overbooking, czyli możliwość sprzedaży większej liczby biletów niż miejsc w samolocie. Klienci z biletami, którzy nie zostaną przyjęci na pokład samolotu, mają prawo do rekompensaty.


Zbliżające się ferie świąteczno-noworoczne sprzyjają wyjazdom urlopowym. Poza tym wielu naszych rodaków pracuje poza granicami kraju i większość z nich będzie chciała powrócić na święta i Nowy Rok do domu. Najszybszym i stosunkowo tanim środkiem transportu stały się linie lotnicze, szczególnie te tanie. Zawierając umowę przewozu z tanimi liniami lotniczymi zawsze powinniśmy dokładnie zapoznać się z jej treścią. Powinniśmy sprawdzić, czy nie zawiera ona niedozwolonych klauzul umownych, które będą naruszały nasze prawa. Szczególnie ważne jest zapoznanie się z postanowieniami dotyczącymi rezerwacji, zakupu i ceny biletów oraz składania reklamacji. Poza dokładnym przeczytaniem umowy powinniśmy pamiętać także o tym, żeby zapoznać się również z ogólnymi warunkami przewozu stosowanymi przez przewoźnika. Postanowienia warunków są bowiem wiążące dla klientów i wywierają takie same skutki prawne jak podpisana umowa. Powinniśmy zatem dokładnie sprawdzić, czy również ogólne warunki przewozu nie zawierają postanowień sprzecznych z prawem.

Bilet uszkodzony lub zgubiony

REKLAMA

Analizując postanowienia ogólnych warunków przewozu stosowanych przez tanie linie lotnicze Centralwings - Grupa LOT Gazeta Prawna dotarła do zapisów, które mogą naruszać prawa klientów. Jednym z takich postanowień jest par. 3 ust. 3 ogólnych warunków przewozu. Zgodnie z tym paragrafem pasażer nie będzie uprawniony do przewozu, jeżeli przedstawiony przez niego bilet został uszkodzony lub zmieniony bez wiedzy i zgody przewoźnika lub jego agenta. Stosowanie takich zapisów nie jest jednak dopuszczalne. Artykuł 3 ust. 2 Konwencji Warszawskiej o odpowiedzialności przewoźnika lotniczego (Dz.U. z 1933 r. nr 8, poz. 49 z późn. zm.) stanowi co prawda, że bilet podróżny stanowi dowód zawarcia i warunków umowy o przewóz, jednak ten sam przepis jasno wskazuje, że brak, nieprawidłowości lub zagubienie biletu nie narusza ani istnienia, ani ważności umowy o przewóz. Jeżeli zatem umowa o przewóz została zawarta w sposób prawidłowy, a pasażer zagubił bilet lub np. zostawił go w hotelu, to powinien on zostać dopuszczony do lotu.

Wiele wątpliwości budzą również postanowienia dotyczące overbookingu, który dopuszcza rezerwację i sprzedaż biletów na większą liczbę miejsc niż jest w stanie pomieścić samolot. Również i ogólne warunki przewozu Centralwings w par. 22 przewidują, że przewoźnik ma prawo odmówić przyjęcia na pokład pasażera pomimo potwierdzonej rezerwacji i ważnego biletu. Przewoźnicy, stosując tego typu zapisy, chcą ustrzec się przed sytuacją, w której duża liczba pasażerów w ostatniej chwili zrezygnuje z lotu i zarezerwowane wcześniej miejsca się zmarnują.

Ochrona przed overbookingiem

Stosowanie takich zapisów nie jest co prawda zabronione przez prawo, jednak klienci podpisujący umowy dopuszczające taką praktykę powinni pamiętać o tym, że w takiej sytuacji przysługuje im prawo do rekompensaty. Jeżeli pasażer bez swej winy nie otrzyma opłaconego miejsca w samolocie, stosuje się rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (Dz.U. UE, sp. 07-8-10). Rozporządzenie to obowiązuje we wszystkich krajach członkowskich Unii i jest podstawą do orzekania w sprawie odszkodowań i rekompensat przez sądy wszystkich krajów Unii. Zgodnie z tym rozporządzeniem w takiej sytuacji pasażer ma przede wszystkim prawo żądania zmiany trasy, uzyskania zwrotu ceny biletu, odszkodowania czy przelotu do pierwszego miejsca odlotu. Dodatkowo w przypadku overbookingu pasażer ma prawo do żądania od przewoźnika udostępnienia mu pisemnej informacji o przysługujących uprawnieniach, w tym również o prawie do rekompensaty.

Zakres odpowiedzialności

REKLAMA

Wątpliwości Gazety wzbudził także par. 19 ust. 4 ogólnych warunków przewozu, który może ograniczać prawa klientów do składania reklamacji. Zgodnie z tym przepisem odpowiedzialność przewoźnika ograniczona jest jedynie do szkód powstałych przy przewozie własnym rejsem lub na przelotach opatrzonych kodem przewoźnika. Wydaje się jednak, że nieopatrzenie biletu kodem przewoźnika z jego winy lub niedopatrzenia nie może wywoływać negatywnych skutków dla klientów. Niedopełnienie obowiązków przez przewoźnika nie może wyłączać prawa do dochodzenia odszkodowań przez poszkodowanego klienta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analiza ogólnych warunków przewozu stosowanych przez Centralwings pokazała, że co do zasady, poza wymienionymi wyjątkami, są one sporządzone w sposób prawidłowy, a ich postanowienia nie naruszają prawa klientów. Zapisy ogólnych warunków są dosyć jasne i szczegółowe, co nie powinno budzić wątpliwości interpretacyjnych. Klienci decydujący się na podpisanie umowy przelotu nie powinni zatem obawiać się, że postanowienia ogólnych warunków przewozu naruszą ich prawa.

3 KROKI

Co zrobić, gdy umowa przewozu zawiera niedozwolone klauzule umowne:

1 Zwrócić się do przewoźnika o usunięcie klauzuli z umowy

2 Zwrócić się do prezesa UOKiK o zbadanie, czy wskazane przez niego zapisy nie stanowią klauzul niedozwolonych

3 Gdy przewoźnik nie usunie klauzuli, wnieść pozew do sądu (wydział cywilny) o ustalenie, że konkretne postanowienie umowy stanowi klauzulę niedozwoloną

Analiza krok po kroku

WĄTPLIWY ZAPIS UMOWY

Pasażer nie będzie uprawniony do przewozu, jeżeli przedstawiony przez niego bilet został uszkodzony lub zmieniony, chyba że zostało to dokonane przez przewoźnika lub jego agenta.

CO TO OZNACZA

Jeżeli klient, nawet bez swojej winy zagubi bilet lub ulegnie on zniszczeniu, to przewoźnik będzie miał prawo odmówienia wpuszczenia go na pokład samolotu. Odmowa taka będzie mogła nastąpić nawet wówczas, gdy potwierdzenie rezerwacji i zakupu biletu znajduje się w bazie danych przewoźnika.

CZY JEST ZGODNY Z PRAWEM

Nie

Przepis jest niezgodny z prawem, gdyż zgodnie z art. 3 ust. 2 Konwencji Warszawskiej o odpowiedzialności przewoźnika lotniczego (Dz.U. z 1933 r. nr 8, poz. 49 z późn. zm.) stanowi, że bilet podróżny stanowi co prawda dowód zawarcia i warunków umowy o przewóz, jednak brak, nieprawidłowości lub zagubienie biletu nie narusza ani istnienia, ani ważności umowy o przewóz.

REKOMENDACJA DLA KLIENTA

Klient przed podpisaniem umowy powinien zwrócić się do przewoźnika o zmianę niekorzystnego dla niego zapisu. Jeżeli przewoźnik nie dokona zmiany, to klient powinien rozważyć rezygnację z podpisania umowy.

REKOMENDACJA DLA FIRM

Przewoźnik powinien usunąć z ogólnych warunków przewozu niekorzystny dla klientów zapis.

Arkadiusz Jaraszek

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

OPINIE


PAWEŁ BRYDA

prawnik z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Jednym z podstawowych czynników decydujących o wyborze danej oferty jest cena biletu. Niestety powszechną praktyką przewoźników lotniczych było podawanie jej w sposób nierzetelny np. bilet za 1 zł, przy czym na kolejnych etapach rezerwacji doliczano szereg dodatkowych opłat, takich jak: opłata rezerwacyjna, paliwowa, pasażerska itp. Spośród innych nieprawidłowości podkreślenia wymaga ograniczanie przez przewoźników lotniczych skutecznego złożenia reklamacji. Zastrzeżenia UOKiK w tym zakresie budził np. wymóg składania jej wyłącznie w języku angielskim czy zastrzeżenie, że reklamacje mogą dotyczyć tylko określonych problemów, np. zaginięcia lub zniszczenia bagażu.


WOJCIECH JĘDRZYŃSKI

radca prawny, partner, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

W razie sporów powstałych w związku z przewozami lotniczymi konieczne jest uwzględnienie, w zależności od przedmiotu sporu, przepisów odpowiedniego systemu prawnego. Konwencja Warszawska (Dz.U. z 1933 r. nr 8, poz. 49 ze zm.), uzupełniająca ją Konwencja sporządzona w Guadalajarze (załącznik do Dz.U. z 1965 r. nr 25, poz. 167), oraz Konwencja Montrealska (Dz.U. z 2007 r. nr 37, poz. 235), których jesteśmy stroną, normują m.in. formę i znaczenie dokumentów związanych z przewozem, ograniczenia odpowiedzialności za szkody oraz wykonywanie przewozu przez wielu przewoźników. Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady regulują stosowanie taryf przez przewoźników lotniczych i chronią pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia ich na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Wreszcie, co do zasady, rodzime ustawodawstwo normuje zawarcie i wykonanie umowy oraz ochronę konsumenta, jeśli ochrony tej nie stanowią przepisy między- i ponadnarodowe. Istniejący stan rzeczy powoduje, że pasażer może mieć trudności z wyegzekwowaniem swoich praw.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w urlopach: im więcej dzieci (i to nie tylko własnych) – tym więcej dni wolnych, a dla pracodawców, którzy nie będą się stosować – 30 tys. zł kary

Na 1 dziecko – 2 dni wolnego, na 2 dzieci – 3 dni wolnego, na 3 dzieci – 4 dni wolnego, a na 4 i więcej – 5 dni wolnego, z zachowaniem prawa do pełnego wynagrodzenia, a za odmowę zwolnienia od pracy w ramach ww. puli – 30 tys. zł kary dla pracodawcy. O zmianę art. 188 kodeksu pracy – w dniu 12 kwietnia br., zawnioskowały do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Rzeczniczka Praw Dziecka i Okręgowa Rada Adwokacka, powołując się m.in. na naruszenie przez ww. przepis konstytucyjnej zasady równości. Czy położy to kres absurdowi tylko 2 dni zwolnienia od pracy na wszystkie dzieci i obojga rodziców?

Kwalifikacje nauczycieli do zmiany. Związkowcy wyliczają poważne wady projektu

MEN zmienia przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli. Związkowcy z KSOiW NSZZ "Solidarność" uważają, że projekt rozporządzenia budzi poważne wątpliwości i niesie "istotne zagrożenia dla jakości kształcenia oraz sytuacji kadrowej w polskim systemie oświaty". Apelują o przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych, aby "uniknąć negatywnych skutków dla systemu edukacji".

UWAGA: maturę można zdawać w domu. Jest komunikat CKE

Wprawdzie nie doszło jeszcze do tego, że maturę można zdawać zdalnie (na szczęście), ale okazuje się, że można ją zdawać w domu. Są na to przepisy, jest specjalny wniosek, a poszczególne Okręgowe Komisje Egzaminacyjne wydają w tym zakresie wytyczne.

Zmiany w wypłatach 800 plus. ZUS przesuwa w maju terminy przelewów. Kiedy pieniądze trafią do rodziców?

Jak to jest z tym przelewaniem 800 plus na konta rodziców? Wedle harmonogramu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, pieniądze wypłacane są w dziesięciu określonych terminach. Bywa, że z powodu takiego a nie innego ułożenia dat, przelewy robione są wcześniej. Tak właśnie będzie w maju.

REKLAMA

Czy 04.05.2025 r. to niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Długi weekend, święto w czwartek 1 maja i w sobotę 3 maja to mocno ograniczone możliwości zakupowe. Zarówno w czwartek jak i w sobotę sklepy nieczynne. W sobotę 03.05.2025 r. można je zrobić tylko w małych sklepach osiedlowych, a z sieciowych głównie w Żabce. A jak będzie w niedzielę 04.05.2025 r. - można wybrać się do Lidla lub Biedronki albo wręcz do galerii handlowej na duże tygodniowe zakupy?

MRPiPS: nowe rozwiązania na rzecz osób z niepełnosprawnościami i przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności. Termin do 20 maja 2025 r. na składanie dokumentów

Rok 2025 jest wyjątkowo obfitujący w zmiany prawa czy też projekty zmian w zakresie uprawnień dla osób z niepełnosprawnościami i ogólnie dla całego systemu orzecznictwa. Ale to nie koniec! Idą kolejne zmiany i to na z góry określone lata: na 2026, 2027 a nawet 2028 r. Perspektywa odległa - to fakt, ale takie działania jak zapowiada resort pracy wymagają długiej perspektywy. Udało się dotrzeć do informacji, z których wynika, że MRPiPS ogłasza program: "Przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności". Co będzie obejmował program, do kogo jest skierowany i co można zyskać?

Jakie dokumenty trzeba mieć przy sobie na maturze?

Egzaminy maturalne 2025 rozpoczną się już niebawem. Główna sesja egzaminacyjna zaplanowana jest na okres od 5 do 22 maja 2025 r. Jakie dokumenty trzeba mieć przy sobie na maturze? Co w przypadku, gdy zapomni się dokumentów?

Znieważenie flagi państwowej – co grozi za obrazę symboli narodowych?

Flaga państwowa to jeden z najważniejszych symboli każdego kraju – wyraża tożsamość narodową, suwerenność, a także dumę z historii i wspólnoty obywatelskiej. W Polsce ochrona flagi jest zagwarantowana przepisami prawa, a jej znieważenie jest przestępstwem. Warto więc wiedzieć, czym jest znieważenie flagi Rzeczypospolitej Polskiej, jakie formy może przybrać oraz jakie sankcje grożą za tego rodzaju działanie.

REKLAMA

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób [NOWE ŚWIADCZENIE]. Dodatkowo wyrównanie od stycznia 2025

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób. Co istotne osoby, który mają prawo do tego nowe dodatku dostaną również wyrównanie od 1 stycznia 2025 r. Wysokość dodatku wynosiła w styczniu i lutym 2025 r. 2520 zł, a od marca jest to 2610,72 zł. Na konta świadczeniobiorców wpłyną więc w maju spore pieniądze.

Co najmniej 2074 zł brutto za pracę w majówkę?

Związek Zawodowy „Związkowa Alternatywa” apeluje do rządu o wprowadzenie wyższego wynagrodzenia dla pracowników wykonujących swoje obowiązki w trakcie dni świątecznych w majówkę. W opublikowanym komunikacie związkowcy proponują, by za trzy dni pracy (1,3 i 4 maja) wypłacana była kwota nie niższa niż 2074 zł brutto.

REKLAMA