REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej zapłacimy za wywóz śmieci

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od nowego roku więcej zapłacimy za wywóz śmieci z gospodarstw domowych. Wyższe stawki za składowanie odpadów oznaczają wzrost opłat mieszkaniowych.

Od nowego roku wzrosną stawki za składowanie odpadów komunalnych. Za tonę śmieci z gospodarstw domowych, które trafią na wysypisko, firmy wywozowe będą płacić 75 zł, a nie 15 zł - jak to jest obecnie. Wysokość stawek określa rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz.U. z 2007 r. nr 106, poz. 723), które obowiązuje od początku roku.

REKLAMA

Koszty za składowanie zostaną przeniesione na gospodarstwa domowe, a to oznacza, że miesięcznie zamiast np. 5 zł za wywóz odpadów zapłacimy 8-10 zł, ale może być jeszcze więcej. Mieszkańcom spółdzielni koszt ten zostanie doliczony do miesięcznych czynszów.

- Szacujemy, że w 2008 roku ceny za odbiór odpadów wzrosną w stosunku do ubiegłego roku o 30 do 50 proc. - mówi Katarzyna Stamatel, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania w Warszawie.

Promocja segregacji

REKLAMA

Firmy zajmujące się odbieraniem odpadów komunalnych, szczególnie po podwyżce opłat za składowanie nieposortowanych śmieci, zachęcają swoich klientów do ich segregacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Około 24 proc. klientów podpisało już z nami umowy na odbiór odpadów segregowanych. Jeżeli ktoś ma taką umowę i właściwie segreguje odpady, to miesięcznie może zapłacić nawet 30 proc. mniej za wywóz śmieci - mówi Katarzyna Stamatel.

Dodaje, że w dalszym ciągu jest duży stopień zabrudzenia odpadów, czyli segregowane są w sposób niewłaściwy.

- Apelujemy do mieszkańców, by dobrze segregowali odpady, czyli wrzucali je do oznaczonych pojemników, na przykład butelki do pojemników na szkło. W przeciwnym razie odpadów nie można poddać odpowiednim procesom recyklingu - podkreśla rzeczniczka MPO.

Pospolite ruszenie

Mimo wielu zapewnień prywatnych firm, że są przygotowane na gospodarowanie posegregowanymi odpadami, okazuje się, że dopiero teraz szukają one sposobów na racjonalne postępowanie ze śmieciami.

- Wiele firm nie ma urządzeń do sortowania odpadów. Teraz dopiero mają zamiar je kupować - mówi Tomasz Uciński, prezes Krajowej Izby Gospodarki Odpadami.

- Dlatego też w wielu miejscowościach nawet posegregowane śmieci mogą trafiać w dalszym ciągu na wysypisko. Jednak na pewno składowanie takich odpadów na wysypisku będzie tańsze niż tych zmieszanych - dodaje.

- Na przykład za tonę oddzielonej frakcji mineralnej zapłacimy 10 zł. Natomiast cena za wysortowane odpady organiczne po przekompostowaniu wyniesie 15 zł za tonę. Nie trzeba by było ich składować, gdyby przedsiębiorca miał co z nimi zrobić - tłumaczy prezes KIGO.

- Odpady biodegradalne po przekompostowaniu mogą być nawozem. W Polsce niestety kompost musi spełniać normy nawozu organicznego. Jeżeli nie spełnia ich, to dalej jest traktowany jak odpad - zaznacza Tomasz Uciński.

Wymuszanie recyklingu

Stanisław Gawłowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, podkreśla, że zmiana stawek za składowanie śmieci jest tylko jednym z elementów działań związanych z szeroko rozumianą gospodarką odpadami komunalnymi.

- Rozporządzenie mówi o tym, że odpady, które trafiają na składowisko w formie balastu i są zmieszane, obejmie tzw. opłata marszałkowska, czyli wskaźnik wzrostu ceny wyniesie ok. 500 proc. Nie dotyczy to odpadów, które będą w ramach zakładów zajmujących się odzyskiem odpadów odbierane i ponownie przetwarzane - wyjaśnia Stanisław Gawłowski.

Podwyżka opłat ma zatem zmusić zarówno firmy, jak i właścicieli gospodarstw domowych do segregacji odpadów, które później można by poddawać przetworzeniu.

Do tej pory samo składowanie było najtańsze. Dlatego też około 98 proc. odpadów komunalnych ulegających biodegradacji trafiało na wysypiska. Tymczasem Unia Europejska wymaga, by do 2010 roku na składowiska trafiało nie więcej niż 75 proc. odpadów ulegających biodegradacji. W 2020 roku takich odpadów ma być składowanych nie więcej niż 35 proc.

Pokaż umowę i rachunek

Zgodnie z obowiązującymi przepisami każde gospodarstwo domowe albo zarządcy i właściciele budynków mają obowiązek podpisania umów na odbiór odpadów.

- Strażnicy miejscy przeprowadzają systematyczne kontrole. Sprawdzają, czy są podpisane stosowne umowy na wywóz śmieci i czy gromadzone są rachunki za tę usługę - mówi Monika Chylaszek-Jarosz, rzecznik Straży Miejskiej w Krakowie.

Dodaje, że obecnie kontrole kierowane są do tych miejsc, które wskazują wydziały komunalne gmin, gdyż to one są najlepiej zorientowane, z jaką firmą dana osoba ma podpisaną umowę na odbiór odpadów komunalnych. Strażnicy udają się także tam, gdzie powstają nowe budynki.

- Tylko w ubiegłym roku mieliśmy 3 tys. wykroczeń związanych z utrzymaniem czystości i porządku - mówi rzecznik straży miejskiej w Krakowie.

Niekiedy właściciele nieruchomości wyrzucają rachunki wystawione im przez firmy odbierające śmieci, a powinni je trzymać przez rok - dodaje.

Przetwarzanie odpadów

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ZE STRONY BIZNESU

Skokowy wzrost opłaty marszałkowskiej przełoży się na wzrost wydatków na wywóz śmieci. Najdotkliwiej odczują to właściciele domów jednorodzinnych. Przedsiębiorcy za swoje usługi rozliczają się z klientami w różny sposób. Jest to opłata od worka lub od pojemnika. To powoduje, że w każdym przypadku wzrost cen będzie inny. Szacuje się, że wyniesie on ok. 50 proc. W mniejszym stopniu wyższa opłata marszałkowska dotknie klientów mieszkających w blokach. W tym przypadku spółdzielnia lub wspólnota mieszkaniowa ma podpisaną umowę o wywóz śmieci. To powoduje, że ma ona możliwość negocjowania stawek.

Łukasz Kuligowski

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Nowelizacja kodeksu pracy: Przeliczenie stażu a nowy typ zaświadczeń i wniosków [2026 r. - 2028 r.]

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

Rak a orzeczenie o niepełnosprawności 2025. Jakie przywileje, zasiłki i ulgi? Co przysługuje osobie chorej na nowotwór?

Choroba nowotworowa to trudne leczenie, ale trzeba wiedzieć, że to też prawo do dodatkowego wsparcia od państwa. Mało kto wie, że pacjenci onkologiczni mogą ubiegać się o orzeczenie o niepełnosprawności, które otwiera drogę do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Sprawdź, kiedy rak daje prawo do orzeczenia i jakie korzyści można zyskać.

REKLAMA