REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O nowym dowodzie powiadom fiskusa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Został tylko miesiąc na wymianę starych dowodów osobistych na nowe. Po otrzymaniu nowego dokumentu trzeba ten fakt zgłosić w urzędzie skarbowym. W tym celu należy dokonać aktualizacji NIP.

W związku z wymianą dowodów osobistych podatnicy, którzy posiadają numer identyfikacji podatkowej (NIP), muszą dokonać jego aktualizacji. Jest to potrzebne przy każdej zmianie danych podanych w zgłoszeniu o nadanie NIP. Dotyczy to również podatników, którzy wymieniają stare dowody na nowe.

Stare dowody osobiste muszą zostać ostatecznie wymienione do końca marca 2008 r. Zatem wszystkie osoby, które otrzymają nowy dokument, będą musiały dopełnić jeszcze jednego obowiązku - zawiadomić o tym fakcie właściwy urząd skarbowy. Co więcej, trzeba tego dokonać w odpowiednim terminie. Podatnik ma na to 30 dni od momentu zmiany danych. Jeśli przykładowo podatnik otrzyma nowy dowód 31 marca 2008 r., to aktualizację musi przesłać urzędowi skarbowemu najpóźniej 30 kwietnia 2008 r. Za niedopełnienie tego obowiązku w ustawowym terminie podatnik może zostać ukarany.

Aktualizacja podanych danych

Zgłoszenia aktualizacyjnego NIP w związku z wymianą dowodu osobistego będą musieli dokonać tylko podatnicy, którzy w zgłoszeniu identyfikacyjnym podali dane ze starego dowodu, czyli wpisali jego serię i numer.

Trzeba tu zaznaczyć, że nie w każdym przypadku podatnicy wnioskujący o nadanie NIP wpisują w nim dane z dowodu osobistego. Zgodnie z generalną zasadą obywatele polscy powinni podawać dane z dowodu. Jednak w przypadku nieposiadania takiego dokumentu można wpisać dane z innego dokumentu tożsamości, np. paszportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek ustawowy

Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) nakłada na podatników obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym. Aktualizacji dokonuje się przez złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Robi się to na takim samym formularzu NIP jak ten, na którym dokonywane jest zgłoszenie w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej. Konieczne jest tylko zaznaczenie kwadratu, że jest to aktualizacja, a nie zgłoszenie identyfikacyjne. Potem, poza danymi identyfikacyjnymi, wypełnia się tylko te rubryki formularza, które dotyczą zmienionych informacji. W naszym przypadku dowodu osobistego. Termin do wykonania obowiązku zgłoszenia organowi podatkowemu aktualizacji danych objętych NIP uzależniony jest od sytuacji formalno- prawnej podatnika i sposobu rozliczania przez niego podatku. W przypadku osób fizycznych wymieniających dowody jest to 30 dni od zaistnienia zdarzenia. To ważne, bo większość z nas przekonana jest, że nadal ma na to czas, aż do momentu składania zeznania rocznego. Tymczasem ta zasada dawno przestała obowiązywać.

Urząd wyręczy podatnika

REKLAMA

Osoby, które wymieniają dowód osobisty, są w tej komfortowej sytuacji, że aktualizacji NIP może dokonać za nich urząd wydający dokument. Przepisy przewidują, że podatnicy PIT nieprowadzący działalności gospodarczej, dla których obowiązek aktualizowania danych wynika z faktu otrzymania dowodu osobistego, mogą dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego za pośrednictwem organu wydającego ten dowód. Organ ten jest zobowiązany do poinformowania podatnika o obowiązku złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego oraz do przekazania zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika w terminie siedmiu dni od dnia złożenia przez podatnika tego zgłoszenia. Czasem jednak tak się nie dzieje. Wówczas aktualizacji trzeba dokonać samodzielnie.

Za niezłożenie aktualizacji podatnik może zostać ukarany grzywną. Przewiduje to art. 81 par. 1 pkt 1 kodeksu karnego skarbowego. W praktyce kara grzywny może być wymierzona w granicach od 1/10 do 20-krotnej wysokości najniższego miesięcznego wynagrodzenia. Urzędy skarbowe zazwyczaj w takich przypadkach wystawiają podatnikowi mandat opiewający na kwotę od 300 do 500 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Posługiwanie się NIP

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Paweł Jabłonowski

doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy

Niedokonanie aktualizacji danych objętych zgłoszeniem do ewidencji podatników, a zatem w szczególności rodzaju i numeru dowodu tożsamości, traktowane jest jako wykroczenie skarbowe i może być ukarane grzywną. Wysokość grzywny ma w tym przypadku charakter uznaniowy i może wynosić w granicach od 1/10 do 20-krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. Nietrudno zauważyć, że potencjalna możliwość ukarania przekracza kwotę 20 tys. zł. Jednak w tym przypadku jest to jedynie hipotetyczne zagrożenie i nie powinno być stosowane w przypadku niezaktualizowania danych dotyczących dokumentu tożsamości.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Michał Grzybowski

starszy menedżer, doradca podatkowy w Ernst & Young

Elementy, które podlegają aktualizacji, to: imiona, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer ewidencyjny PESEL. Biorąc zatem pod uwagę, jakie elementy mogą się zmienić, w praktyce podatnicy powinni pamiętać o konieczności aktualizacji w przypadku każdej zmiany obywatelstwa, adresu zamieszkania lub zameldowania, dowodu tożsamości. Aktualizacji należy dokonać, składając formularz aktualizacyjny NIP-3 w ciągu 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Doręczenia w postępowaniu administracyjnym. Co się zmieniło od 13 lipca 2025 r.?

Nowe przepisy dotyczące doręczeń wypełniają lukę, która istniała w dotychczasowej regulacji. Czy doręczanie pism przez organy będzie łatwiejsze?

Hołownia chce badać posłów alkomatem. Projekt ustawy po incydentach w Sejmie

Marszałek Sejmu Szymon Hołownia przygotował projekt ustawy, który umożliwi marszałkowi zlecenie badania alkomatem posła podejrzewanego o nietrzeźwość w czasie obrad. "Kończymy tolerowanie pijanych posłów" – zapowiedział. Projekt ma być odpowiedzią na incydenty, do których dochodziło już kilkukrotnie.

Samochód dla niepełnosprawnego. Jak przystosować? Ile to kosztuje? Czy PFRON to finansuje?

Jak wygląda samochód dla osób z niepełnosprawnością? Jak można go zakupić lub przerobić na potrzeby niepełnosprawnego kierowcy, lub pasażera? Czy PFRON oferuje na to dofinansowanie i jakie są dostępne ulgi podatkowe? W najnowszym przewodniku na 2025 rok omawiamy najważniejsze zagadnienia związane z adaptacją samochodu: od kosztorysu, przez formalności, aż po pomoc finansową ze strony państwa.

31 lipca to ostatni dzień, żeby zyskać wyrównanie! Kto nie zdąży, ten straci nawet kilkaset złotych!

Od 1 lipca 2025 ZUS rozpoczął wypłaty nowego świadczenia – tzw. renty wdowiej, czyli możliwości łączenia własnej emerytury lub renty z rentą rodzinną. Aby otrzymać świadczenie już za lipiec, trzeba złożyć wniosek w terminie do 31 lipca 2025 roku. Inaczej przepadnie nawet kilkaset złotych!

REKLAMA

Budujesz? Możesz zapłacić VAT później. Sprawdź, jak to zrobić zgodnie z prawem

Dzięki wyrokowi TSUE firmy budowlane mogą legalnie przesunąć termin zapłaty VAT – nawet o kilka miesięcy. Wystarczy dobrze skonstruowana umowa i protokół odbioru. To rozwiązanie, które realnie poprawia płynność finansową przedsiębiorców.

Renta wdowia nie dla wszystkich. ZUS masowo odmawia wypłat – powody budzą kontrowersje

Choć renta wdowia miała poprawić sytuację seniorów po stracie małżonka, wiele osób słyszy od ZUS „nie”. Powód? Często szokujący – za wysoka emerytura, zbyt wczesne przejście na rentę rodzinną, a nawet ponowne małżeństwo. Nowe świadczenie okazuje się pułapką dla tysięcy wnioskodawców. Sprawdź, kto i dlaczego nie dostanie ani złotówki.

BGK chce ściśle współpracować z KAS

Bank Gospodarstwa Krajowego chce dołączyć do elitarnego grona najbardziej zaufanych podatników w Polsce. Planuje przystąpić do Programu Współdziałania z Krajową Administracją Skarbową, którego celem jest budowanie transparentnych relacji z organami podatkowymi oraz zapewnienie większej pewności i bezpieczeństwa w zakresie rozliczeń podatkowych.

Więcej nauczycieli z prawem do świadczenia kompensacyjnego? Teraz to przeciętnie prawie 4200 zł

Z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, iż w maju 2025 r. nauczycielskie świadczenie kompensacyjne pobierało 10,8 tys. osób. Sejm pracuje nad zmianą w przyznawaniu kompensówek, tak aby mogło je pobierać więcej osób. Jak jest obecnie?

REKLAMA

Dodatek dopełniający do renty socjalnej w 2025 roku – komu przysługuje i jak go otrzymać?

Od 1 stycznia 2025 r. osoby pobierające rentę socjalną mogą otrzymać nowe świadczenie: dodatek dopełniający. Przysługuje on osobom całkowicie niezdolnym do pracy i jednocześnie niezdolnym do samodzielnej egzystencji. Ile wynosi dodatek dopełniający netto, dla kogo jest przeznaczony, czy trzeba złożyć wniosek, jakie dokumenty dołączyć i czy świadczenie jest opodatkowane?

Nielegalne wyścigi w stolicy zakończyły się nałożeniem mandatów na łączną kwotę blisko 75 tys. zł

Funkcjonariusze stołecznego garnizonu policji przeprowadzili kolejną akcję skierowaną przeciwko osobom biorącym udział w nielegalnych wyścigach samochodowych. W wyniku podjętych działań ujawniono liczne wykroczenia drogowe, za które mundurowi nałożyli aż 185 mandatów karnych. Łączna kwota grzywien wyniosła blisko 75 tysięcy złotych.

REKLAMA