REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PPK a śmierć pracownika - co stanie się z pieniędzmi?

Anna Wijkowska
Radca prawny z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych.
PPK a śmierć pracownika - co stanie się z pieniędzmi? / fot. Shutterstock
PPK a śmierć pracownika - co stanie się z pieniędzmi? / fot. Shutterstock
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o PPK reguluje sytuację śmierci pracownika. Co stanie się ze środkami zgromadzonymi w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych po śmierci uczestnika?

Środki zgromadzone w PPK - własność uczestnika PPK

Środki gromadzone w Pracowniczych Planach Kapitałowych (dalej: PPK) stanowią prywatną własność uczestnika PPK. To oznacza, że uczestnik PPK ma prawo do korzystania z oszczędności zgromadzonych na rachunku PPK oraz rozporządzania nimi, na zasadach określonych ustawą o PPK.

REKLAMA

Wskazanie osoby lub część spadku

Tym samym, uczestnik może samodzielnie zdecydować, komu konkretnie przypadną po jego śmierci środki zgromadzone na rachunku PPK. Jeśli z tego uprawnienia nie skorzysta tj. nie wskaże osoby uprawnionej, której powinny zostać przekazane jego oszczędności – środki te wejdą w skład spadku po uczestniku i będą podlegały dziedziczeniu na zasadach ogólnych.

Przeczytaj również: Dziedziczenie PPK

Połowa dla małżonka

Zasady podziału środków w razie śmierci uczestnika określa rozdział 13 ustawy o PPK. Zgodnie z regulacjami w nim zawartymi, co do zasady środki zgromadzone na rachunku PPK zmarłego uczestnika przekazywane są w całości osobom uprawnionym, czyli osobom wskazanym przez uczestnika lub jego spadkobiercom. Wyjątkiem jest sytuacja, w której w chwili śmierci uczestnik PPK pozostawał w związku małżeńskim. Wówczas, zgodnie z art. 85 ust. 1 ustawy o PPK, o ile środki zgromadzone w PPK przez zmarłego uczestnika stanowiły przedmiot małżeńskiej wspólności majątkowej, niezależnie od wskazania przez uczestnika osoby lub osób uprawnionych - ich połowa zostanie przekazana małżonkowi zmarłego uczestnika.

REKLAMA

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców i płatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: PPK dla pracownika

Osoba uprawniona do otrzymania środków

Osobą uprawnioną do otrzymania środków po śmierci uczestnika, jest osoba fizyczna wskazana przez uczestnika lub jego spadkobierca. Uczestnik może wskazać jedną lub więcej takich osób. W każdej chwili może też swoje wskazanie też zmienić lub cofnąć. Jeśli posiada kilka rachunków PPK, do otrzymania środków z każdego z nich może wskazać inne osoby uprawnione lub te same. Jeśli uczestnik nie wskaże takiej osoby, osobami uprawnionymi do otrzymania środków będą jego spadkobiercy. W takim przypadku znajdują zastosowanie przepisy ogólne dotyczące dziedziczenia. Kodeks cywilny (art. 927 § 1 k.c.) natomiast przyznaje zdolność dziedziczenia zarówno osobom fizycznym jak i prawnym, stanowiąc tylko w powołanym przepisie, że nie może być spadkobiercą osoba fizyczna, która nie żyje w chwili otwarcia spadku, ani osoba prawna, która w tym czasie nie istnieje.

Wypłata środków

Spadkobiercy zmarłego uczestnika PPK otrzymają środki im przypadające w formie wypłaty transferowej do ich PPK, IKE lub PPE  albo zwrotu w formie pieniężnej. Aby otrzymać środki z PPK zmarłego uczestnika, spadkobiercy powinni zgłosić się do instytucji finansowej, która prowadzi rachunek PPK spadkodawcy, składając wniosek o wypłatę transferową lub zwrot tych środków w związku ze śmiercią uczestnika PPK. Do takiego wniosku należy dołączyć stosowne dokumenty. Są nimi odpis prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia oraz zgodnego oświadczenia wszystkich spadkobierców o sposobie podziału środków zgromadzonych przez zmarłego uczestnika PPK lub prawomocnego postanowienia sądu o dziale spadku, jak również dokumenty stwierdzające tożsamość spadkobierców.

Środki przekazywane są spadkobiercom przez instytucję finansową w terminie 3 miesięcy od przedłożenia jej kompletnego i prawidłowego wniosku, chyba że spadkobiercy zażądają przekazania tych środków w późniejszym terminie. Otrzymane w ten sposób przez spadkobierców środki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, ani żadnym innym potrąceniom publicznoprawnym.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 1025)

Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2215)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Tego nikt się nie spodziewał. Nowy sondaż wyborczy pokazuje, że prawdziwy dramat rozgrywa się na dole zestawienia

Najnowsze badanie poparcia partii politycznych przynosi ogromne zaskoczenie na polskiej scenie politycznej. Podczas gdy lider sondażu umacnia swoją pozycję, a na podium dochodzi do tasowania sił, prawdziwy dramat rozgrywa się na dole zestawienia. Aż trzy znane ugrupowania znalazły się pod kreską i według obecnych prognoz nie weszłyby do Sejmu. Znamy szczegółowe wyniki najnowszego badania.

Nocny zakaz sprzedaży alkoholu już na terenie całego kraju. Koniec z promocjami przy zakupie wielu sztuk, a za zezwolenie na sprzedaż trzeba będzie zapłacić więcej

Tematyka związana z zasadami opodatkowania i sprzedaży alkoholu od lat dzieli społeczeństwo. Wysokość akcyzy, reklama i promocja, zezwolenia na sprzedaż i nocna prohibicja to tematy, które w ostatnich latach cyklicznie powracały. W czwartek 8 października Sejm dużą większością głosów uchwalił ustawę, która częściowo ma uregulować te zagadnienia.

Błędne opłaty za piwnicę przez lata. Kto odpowiada za pomyłki w rozliczeniach?

Błędne naliczanie opłat za piwnice może przez lata pozostawać niezauważone, zwłaszcza gdy część pomieszczeń ma status przynależnych do lokali, a część stanowi nieruchomość wspólną z prawem do wyłącznego korzystania. Taka pomyłka nie zawsze zaburza rozliczenia całej wspólnoty lub spółdzielni, ale może prowadzić do nieuzasadnionego obciążenia jednego właściciela i powstania roszczeń zarówno wobec sąsiada, jak i administratora albo zarządcy nieruchomości.

Nowy bon 2500 zł dla seniorów już wchodzi w życie. Wiemy, kto dostanie pieniądze na opiekę w pierwszej kolejności

Rada Ministrów przyjęła oficjalne rozporządzenie w sprawie Bonu Senioralnego na lata 2026–2028. Nowe darmowe wsparcie w miejscu zamieszkania ruszy jeszcze w tym roku, jednak w 2026 roku skorzystają z niego wyłącznie mieszkańcy wybranych gmin w Polsce. Sprawdź, jakie kryteria dochodowe trzeba spełnić, ile czasu ma gmina na rozpatrzenie wniosku i kto znajduje się na początku „kolejki”.

REKLAMA

Skarbówka tłumaczy, kiedy opieka naprzemienna daje prawo do ulgi podatkowej

Sąd orzekł opiekę naprzemienną, dziecko co tydzień zmienia dom, a 800+ w całości pobiera ojciec. Czy matka może rozliczyć PIT jako samotny rodzic – i to wstecz za trzy lata? Dyrektor KIS odpowiedział twierdząco.

Propozycje zmian przepisów o przeciwdziałaniu przemocy domowej – stanowisko RPO

Rzecznik Praw Obywatelskich pozytywnie ocenił projekt zmian ustaw o przeciwdziałaniu przemocy domowej, Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz ustawy o świadczeniach rodzinnych mających na celu uproszczenie procedury Niebieskiej Karty. Jednocześnie wskazał kilka kwestii wymagających dopracowania.

Ataki w szkołach na Mazowszu. W piątek niektóre placówki będą zamknięte

Ataki nożowników w szkołach na Mazowszu spowodowały śmierć jednej osoby, kilka jest rannych. W piątek niektóre szkoły będą zamknięte. Czy chodzi o rzekomy internetowy challenge? Sprawą zajmują się policjanci z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Dłuższe życie, dłuższa emerytura. Jak zarządzać wypłatami środków z produktów emerytalnych?

Polacy żyją dłużej niż kiedykolwiek, więc zgromadzony kapitał musi wystarczyć na więcej lat. Jak mądrze korzystać z oszczędności emerytalnych, w tym z PPK? Zapytaliśmy Tomasza Orlika, członka zarządu PFR TFI.

REKLAMA

Zapłacił podatek od darowizny. 10 000 zł od 150 000 zł. A wystarczyło trzymać się terminów

Dobrodziejstwem podatkowym w Polsce jest podatek od darowizny, którego w praktyce nie płaci się w obrębie szeroko rozumianej rodziny. Zwolnienia z opodatkowania darowizny zależą od złożenia druku SD-Z2 w nieprzekraczalnym terminie 6 miesięcy oraz zachowania zasady "darowizna trafia na konto obdarowanego. Pomimo prostych reguł wciąż nie potrafimy prawidłowo korzystać z tego zwolnienia. Często mimo złożenia w urzędzie skarbowym formularza SD-Z2 okazuje się, że podatek i tak trzeba zapłacić. Bo albo przelew nie poszedł na odpowiednie konto albo termin 6 miesięcy na powiadomienie skarbówki nie został zachowany. Wtedy podatnicy podejmują próbę anulowania darowizny, twierdząc przed fiskusem, że: 1) darowizny nigdy nie było, 2) przelew na konto obdarowanego był pomyłką, a 3) darowizna została zwrócona. Po tylu latach praktyki organ podatkowy nie daje się jednak nabrać na takie sztuczki i dysponuje procedurami pozwalającymi wykazać, że darowizna nie została skutecznie odwołana.

Emerytura 4655,69 zł. Okresowa 742,98 zł. Jak ZUS liczy kapitał początkowy i ustala lata składkowe? [Przykład]

Emerytka otrzymała emeryturę w kwocie 4 655,69 zł, a okresowa emerytura kapitałowa wyniosła 742,98 zł. Łącznie od 1 września 2025 r. kwota emerytury z FUS oraz okresowej emerytury kapitałowej wyniosła 5 398,67 zł. Wyliczenia ZUS ubezpieczona uznała za krzywdzące – wniosła o ponowne przeliczenie kapitału początkowego i wskazała, że nie zgadza się z wyliczonym świadczeniem, ponieważ jest ono niższe od jej ostatnich wynagrodzeń za pracę. Jej adwokat podnosił, że nie wiadomo, na jakiej podstawie ZUS uznał, iż kwota składek zewidencjonowanych na koncie (z uwzględnieniem waloryzacji) ma wynosić 485 585,44 zł, kwota zwaloryzowanego kapitału początkowego – 754 689,99 zł, a staż pracy ma wynosić 17 lat, 3 miesiące i 15 dni okresów składkowych oraz 7 miesięcy i 17 dni okresów nieskładkowych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA