REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Techniki i metody rekrutowania pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Czarnota

REKLAMA

REKLAMA

Aby dokładnie zweryfikować umiejętności i predyspozycje kandydata do pracy, często nie wystarczą tylko dokumenty aplikacyjne i rozmowa kwalifikacyjna.

REKLAMA

Wiadomo, że często dyplomy i zaświadczenia o ukończeniu kursów i szkoleń nie oddają praktycznych uzdolnień w określonej dziedzinie. Dlatego też, aby bardziej precyzyjnie przyjrzeć się osobie, która zamierza podjąć zatrudnienie na konkretnym stanowisku pracy, pracodawcy czy rekruterzy wykorzystują wiele technik, które z pewnym prawdopodobieństwem stwierdzają przydatność do pracy.

REKLAMA

Jedną z metod jest praktyczne sprawdzanie konkretnych umiejętności potrzebnych na danym stanowisku, tzn. obsługa maszyn, komputera, znajomość przepisów i jej wykorzystanie, posługiwanie się językiem obcym, łatwość nawiązywania rozmowy telefonicznej i wiele innych. Czasem pracodawca na rozmowie kwalifikacyjnej informuje kandydata, że zostanie on przetestowany w zakresie konkretnych umiejętności, a często taka potrzeba wychodzi w trakcie rozmowy i jest stosowana spontanicznie, zwłaszcza wtedy, kiedy nie są potrzebne specjalistyczne i skomplikowane narzędzia, a rozmowa przebiega w miejscu przyszłego zatrudnienia.

Osoba ubiegająca się o stanowisko sekretarki, może zostać poproszona o wykonanie prac biurowych, tj. obsługę kserokopiarki, faksu, skanera, komputera.

REKLAMA

Analogicznie sytuacja wygląda na inne stanowiska pracy. Pracodawca wówczas widzi, czy osoba rzeczywiście doskonale porusza się w danym obszarze czy należy ją jeszcze przeszkolić, czy jest twórcza i kreatywna, jak reaguje na sytuacje nowe, stresowe, na niepowodzenia, czy jest samodzielna, czy potrafi poprosić o pomoc. Jest to wiele cennych informacji z punktu widzenia pracodawcy i przyszłych współpracowników. Nie należy się zrażać, jeśli czynność nie zostanie wykonana poprawnie lub spotkamy się z poleceniem, z którego wykonaniem będą kłopoty. Czasem bardziej istotna jest sama chęć sprostaniu zadaniu niż jego efekt końcowy.

Kolejną metodą rekrutacyjna są testy psychologiczne. Kandydaci bardzo się jej obawiają, ponieważ do końca nie mają wiedzy z czym wiąże się ocena przez psychologa i jakie następstwa może mieć jego opinia. Kandydaci nie maja pełnych informacji jakie obszary będą brane pod uwagę, aby zapobiec celowym zafałszowaniom i chęci „wybielenia się”. Celem badania psychologicznego może być wiele płaszczyzn, np. inteligencja werbalna/niewerbalna/emocjonalna, sposoby radzenia sobie ze stresem, styl komunikacji. W zależności od profilu kandydata (czyli opisu cech kandydata idealnego na konkretne stanowisko) dostosowywane są testy, które najbardziej trafnie określą pożądane cechy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W skład testów psychologicznych wchodzą również testy osobowościowe, które mają za zadanie sprecyzować sylwetkę psychiczną kandydata. Testy takie mierzą nastawienie do życia, optymizm, pesymizm, relacje z innymi ludźmi, otwartość na nowe doświadczenia, style zachowania, osobiste preferencje związane z wykonywaniem obowiązków. Testy osobowościowe w dużej mierze mówią o nas samych, o naszych doświadczeniach, trudnościach i kontaktach z innymi. Wielu z tych rzeczy nie można się wyuczyć, przy czym trudno tu także określić jak należy odpowiadać, aby opinia była pozytywna. Na różne stanowiska potrzeba różnych ludzi. Nie można jednoznacznie określić, że łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych jest cechą niezwykle pożądaną. Na niektóre stanowiska bowiem, taka umiejętność jest zupełnie nieistotna, np. przy samodzielnej pracy informatyka. Dlatego też nie można przygotować się do tych testów, a jedyną skuteczną drogą do optymalnego przedstawienia się pracodawcy, jest odpowiadanie zgodnie z prawdą.

W momencie, kiedy są takie potrzeby stosuje się również rozmowy kwalifikacyjne w języku obcym dla pełniejszego obrazu umiejętności kandydata. Często certyfikaty czy kursy nie odzwierciedlają praktycznych zdolności. Rozmowy te przeprowadza się, kiedy oprócz znajomości języka obcego na określonym poziomie, wymagane są również predyspozycje osobiste, łatwość podejmowania tematów, płynność w posługiwaniu się językiem oraz reagowanie na sytuacje nieprzewidziane. Takie wymagania mogą zostać postawione tłumaczom, przewodnikom turystycznym, pilotom wycieczek, menagerom, jak również wszystkim innym osobom, które ubiegają się o stanowiska pracy za granicą.

Duże firmy, które prowadzą rekrutację na kilka lub kilkanaście stanowisk, stosują często metodę rekrutacyjną, która nazywa się Assessment Centre. Polega ona na zebraniu kandydatów do pracy w grupę i przydzieleniu jej określonych zadań. W zależności od potrzeb mogą to być zadania bardzo złożone, wymagające wykorzystania specjalistycznej wiedzy i predyspozycji osobowościowych oraz pracy w szybkim tempie, ponieważ mogą być one ograniczone czasowo. Całemu przedsięwzięciu przyglądają się osoby (asesorzy), które oceniają pracę poszczególnych osób pod względem wcześniej ustalonych kryteriów. Metoda ta jest bardzo kosztowna, ponieważ osoby oceniające muszą być do tego specjalnie przygotowane i przeszkolone, czasem rejestruje się pracę kandydatów z wykorzystaniem narzędzi audiowizualnych, dlatego niewielu pracodawców decyduje się na taką formę rekrutacji. Aczkolwiek informacje płynące z obserwacji często są bardzo pomocne przy wyborze kandydata/kandydatów, ponieważ pozwalają ocenić:

  • w jaki sposób osoby pracują w zespole,
  • czy posiadają łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych,
  • czy przyjmują pozycję lidera czy podwładnego,
  • czy twórczo podchodzą do rozwiązywania zaistniałych problemów,
  • w jaki sposób interpretują otrzymane polecenia, czy wykorzystują swoją wiedzę do realizacji zadania,
  • czy są prowokatorami konfliktów czy potrafią je łagodzić,
  • czy nie obawiają się podejmowania decyzji i wiele innych.

W składzie osób oceniających zazwyczaj jest kilka osób, które zapisują swoje spostrzeżenia na specjalnych ankietach, co daje duże prawdopodobieństwo obiektywizmu. Z badań wynika, że właśnie ta metoda jest najskuteczniejsza w doborze właściwego kandydata do pracy.

Różnorodność metod rekrutacyjnych wynika z potrzeby dostosowania poszczególnych osób do wymagań jakie stawia dana firma, a co za tym idzie jak najlepszego wykorzystania zasób ludzkich do osiągnięcia sukcesu na rynku. Nie należy się zrażać, kiedy okaże się, że cały proces rekrutacji twa długo i wymaga udowodnienia swojej wartości zawodowej. To całkowicie zrozumiałe, że pracodawcy chcą widzieć w swojej firmie kompetentnych pracowników.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

REKLAMA

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

REKLAMA

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

Jak nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania wpłyną na branżę ochrony?

12 sierpnia 2025 r. weszły nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania obiektów strategicznych. Jest to kolejna nowelizacja ustawy, która nie tak dawno temu zaostrzała przepisy - obecne zmiany wprowadzają poluzowanie. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Krzysztofa Modrzejewskiego, Dyrektora ds. Klientów Kluczowych, Seris Konsalnet.

REKLAMA