REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara 30 lat pozbawienia wolności w Polsce? Nadchodzą zmiany w Kodeksie karnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Kara 30 lat pozbawienia wolności w Polsce? Nadchodzą zmiany w Kodeksie karnym/ fot. Fotolia
Kara 30 lat pozbawienia wolności w Polsce? Nadchodzą zmiany w Kodeksie karnym/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Ministerstwie Sprawiedliwości toczą się pracę nad projektem ustawy nowelizującej Kodeks karny (dalej: k.k.). Nowe przepisy zakładają m.in. rezygnację z punktowo wymierzanej kary 25 pozbawienia wolności i wprowadzenie nowej, górnej granicy kary pozbawienia wolności w wysokości 30 lat.

O zakresie zmian jakie Ministerstwo Sprawiedliwości pragnie wprowadzić w k.k. dowiadujemy się z odpowiedzi wiceministra Marcina Warchoła na interpelację Pani Poseł Moniki Wielichowskiej. Planowana nowelizacja ma stanowić jedną z najpoważniejszych zmian ustawy karnej od momentu jej wejścia w życie.

REKLAMA

30 lat pozbawienia wolności

Zmiany mają dotyczyć m.in. wysokości sankcji karnych i konstrukcji poszczególnych typów czynów zabronionych. Ministerstwo zapowiada zmiany w katalogu kar polegające na rezygnacji z punktowej kary 25 lat pozbawienia wolności na rzecz zwiększenia górnej granicy kary pozbawienia wolności do 30 lat. Co to w praktyce oznacza?

REKLAMA

Na tą chwilę, co do zasady, kara pozbawienia wolności może zostać wymierzona w wysokości do 15 lat. Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której sąd wymierza karę łączną lub w nadzwyczajnym obostrzeniu. W takim wypadku kara pozbawienia wolności nie może przekroczyć 20 lat.

Surowszą karą, od zwykłej kary pozbawienia wolności, jest kara 25 lat pozbawienia wolności lub kara dożywotniego pozbawienia wolności. Oznacza to, że sędzia w przypadku przestępstw o bardzo dużym ładunku społecznej szkodliwości może wymierzyć karę pozbawienia wolności w wysokości do 15 lat (do 20 lat w wymienionych przypadkach), albo karę w wysokości dokładnie 25 lat pozbawienia wolności, albo karę dożywotniego pozbawienia wolności. W chwili obecnej sędzia nie może więc wymierzyć sprawcy kary więzienia w wysokości np. 23 lat pozbawienia wolności.

Zobacz też: Brak przedawnienia dla najcięższych zbrodni popełnionych na tle seksualnym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Proponowane zmiany mają dać sędziemu możliwość swobodniejszego poruszania się przy wymierzaniu kary pozbawienia wolności poprzez zwiększenie górnej granicy tej kary z 15 na 30 lat, przy jednoczesnej likwidacji kary 25 lat. Oznacza to, że sędzia będzie miał możliwość wymierzenia sprawcy kary pozbawienia wolności np. w wysokości 24, 29 a nawet 30 lat.

Zmiana w zakresie zwiększenia górnej granicy kary pozbawienia wolności pociąga za sobą konieczność modyfikacji wysokości wielu zagrożeń ustawowych przewidzianych za przestępstwa z części szczególnej k.k. Zmiana ta ma polegać na zwiększeniu górnej granicy zagrożenia za dany typ przestępstwa. Wiceminister pisze, że zwiększenie górnej granicy ustawowego zagrożenia dotyczyć będzie przestępstw zgrupowanych w rozdziale XVI, XVII, XVII, XIX, XX, XXI, XXIII, XXV, XXVI, XXIX, XXXII, XXXIV, XXXVII k.k.

Kwalifikowany typ

REKLAMA

Typ kwalifikowany to taki typ czynu zabronionego, który posiada dodatkową cechę, względem typu podstawowego, która wpływa na wzrost społecznej szkodliwości czynu zabronionego, co oznacza, że kara za typ kwalifikowany jest wyższa niż za typ podstawowy.

Zabójstwo w typie podstawowym (art.148 § 1), jest karane pozbawieniem wolności od lat 8, karą 25 lat pozbawienia wolności lub karą dożywotniego pozbawienia wolności. W typie kwalifikowanym (art.148 §2) np. zabójstwo ze szczególnym okrucieństwem, to przestępstwo jest karane surowiej bo karą pozbawienia wolności od lat 12, karą 25 lat pozbawienia wolności lub karą dożywocia.

Ministerstwo Sprawiedliwości planuje wprowadzić do k.k. dwa nowe kwalifikowane typy czynów zabronionych. Pierwszy z nich dotyczyć będzie przestępstwa zabójstwa. Okolicznością, która wpłynie na zaostrzenie kary w przypadku tej zbrodni ma być ,,działanie w celu uniknięcia odpowiedzialności karnej’’.

Drugim przestępstwem, który ma otrzymać swój typ kwalifikowany, ma być przestępstwo zgwałcenia, gdzie cechą, która wpłynie na wyższą karalność będzie następstwo w postaci śmierci ofiary lub poniesienia przez nią ciężkiego uszczerbku na zdrowiu.

Co jeszcze?

Oprócz opisanych powyżej zmian, Ministerstwo proponuje likwidację przedawnienia dla najcięższych przestępstw popełnionych na tle seksualnym. Mogłoby to dotyczyć m.in. wspomnianego już kwalifikowanego typu przestępstwa zgwałcenia. Dla sprawców określonych przestępstw oznacza to, że postępowanie karne wobec nich będzie mogło zostać wszczęte w każdym czasie, nawet po np. 40 latach od popełnienia przestępstwa.

Projekt przewiduje także ograniczenie możliwości skorzystania z sankcji alternatywnej (art.37a) jedynie do występków zagrożonych karą pozbawienia wolności nieprzekraczającą 5 lat. Obecnie możliwość wymierzenia alternatywnej kary grzywny lub ograniczenia wolności dotyczy przestępstwa zagrożonego karą pozbawienia wolności nieprzekraczającą 8 lat.

Zaostrzona ma zostać również odpowiedzialność recydywistów specjalnych. Ma się to odbyć poprzez wprowadzenie obowiązku sędziego, który polegać ma na wymierzeniu kary pozbawienia wolności w granicach od podwójnej wysokości dolnego ustawowego zagrożenia.

Zmiany mają też wprowadzić możliwość orzeczenia przez sąd zakazu warunkowego przedterminowego zwolnienia.

Nowości zostaną także wprowadzone w ogólnych dyrektywach wymiaru kary. Zmiany mają polegać na zastąpieniu dyrektywy wymiaru kary w postaci „potrzeb w zakresie kształtowania świadomości prawnej społeczeństwa” dyrektywą „społecznego oddziaływania kary”.

Podsumowanie

Katalog proponowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości zmian jest potężny jednak nie jest pewne, że w przedstawionym w odpowiedzi na interpelację kształcie wejdzie w życie. Obecnie projekt znajduje się na etapie wewnętrznych prac koncepcyjnych. Po zakończeniu prac wewnętrznych, projekt ma zostać niezwłocznie skierowany do uzgodnień, konsultacji zewnętrznych i opiniowania a także zostanie upubliczniony.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1137 z późn. zm.)

Odpowiedź na interpelację nr 13370 w sprawie konieczności przeprowadzenia zmian legislacyjnych w części szczególnej Kodeksu karnego, mających na celu zaostrzenie odpowiedzialności za przestępstwa popełnione na tle seksualnym

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy nie muszą płacić za wywóz śmieci. Wystarczy, że spełnią ten jeden warunek. Jaki?

W ostatnim czasie w wielu miastach podniesiono opłaty za odbiór śmieci, co szczególnie dotyka polskich emerytów. Częściowe lub całkowite zwolnienie z tych opłat to duża ulga dla ich domowych budżetów. Kto może skorzystać z takiej pomocy? Oto szczegóły.

Darowizna spółdzielczego prawa z majątku wspólnego bez podatku? Oto bezpieczna ścieżka przekazania nieruchomości w rodzinie

Planujesz przekazać mieszkanie bliskim i boisz się podatku? Najnowsza interpretacja skarbówki pokazuje, jak zrobić to legalnie, bez żadnej daniny. Sprawdź, jak darowizna z majątku wspólnego w rodzinie może być całkowicie zwolniona z podatku.

TSUE zmienia zasady gry dla frankowiczów. Koniec z teorią dwóch kondykcji?

Wyrok TSUE z 19 czerwca 2025 r. może zrewolucjonizować sposób rozliczania nieważnych umów „frankowych”. Sąd unijny opowiedział się za prostszą i tańszą dla konsumentów teorią salda, podważając dominującą dotąd teorię dwóch kondykcji. Dlaczego część prawników bije na alarm i czy naprawdę chodzi o interes kredytobiorców? Oddzielamy fakty od mitów.

Nie zaparkujesz już pod swoim blokiem – koniec z wymogiem 1,5 miejsca postojowego na każde mieszkanie, „na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego”. Prezydent podpisał ustawę popierającą „patodeweloperkę”

W dniu 21 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie ustawa, która znosi obowiązujący dotychczas – na szczeblu krajowym – wymóg co najmniej 1,5 miejsca postojowego (a w przypadku zabudowy śródmiejskiej – co najmniej 1 miejsca postojowego) na każde mieszkanie w ramach realizowanej inwestycji mieszkaniowej. Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy, którą zmiana ta została wprowadzona – „jest ona spójna z wprowadzanymi przez gminy rozwiązaniami na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego, w tym w obszarach śródmiejskich”, a także ma na celu umożliwienie uwzględniania przy realizacji inwestycji mieszkaniowej m.in. – „lokalizacji terenu inwestycji, stopnia rozwoju transportu publicznego, czy sieci dróg rowerowych”.

REKLAMA

ZUS przeliczy świadczenia (osobom pobierającym emerytury i renty rodzinne po emerytach czerwcowych) z urzędu – bez wniosków. Wypłaty w nowej wysokości od 2026 roku. Senat za

Od 2026 roku ZUS przeliczy świadczenia osobom pobierającym emerytury i renty rodzinne po emerytach, którzy przeszli na emeryturę w czerwcu w latach 2009–2019. Chodzi o wyrównanie strat wynikających z dawnych przepisów, które nie uwzględniały waloryzacji kwartalnych. Ustawa została przyjęta przez Senat bez poprawek i czeka teraz na podpis prezydenta.

Projekt ustawy dla frankowiczów 2025. Jakie zmiany w sporach z bankami?

Projekt ustawy z 30 czerwca 2025 r. dotyczący spraw frankowych to dokument, który może radykalnie zmienić krajobraz procesów dotyczących kredytów denominowanych lub indeksowanych do franka szwajcarskiego. Regulacja przedstawia rozwiązania procesowe i materialne, które mają wspierać konsumentów, ale także – co mniej zauważalne –usystematyzować obecność spraw frankowych w przestrzeni prawnej.

Emerytura bez lat pracy. Czy można otrzymać emeryturę bez lat pracy? Czy jest to możliwe?

Czy można otrzymać emeryturę bez lat pracy? Zazwyczaj prawo do emerytury nabywa się po osiągnięciu wymaganego wieku i udokumentowaniu odpowiedniego stażu pracy, jednak istnieją pewne wyjątki od tej reguły. W wyjątkowych sytuacjach przepisy dopuszczają możliwość uzyskania takiej emerytury. Kto może liczyć na emeryturę bez lat pracy i jakie kryteria musi spełnić? Oto szczegóły.

Nowy prezydent, stare napięcia: Polityczny start Karola Nawrockiego i reakcja rządu [Gość Infor.pl]

„Nie będę podejmował decyzji w zgodzie z podziałami politycznymi, będę podejmował decyzje wbrew podziałom politycznym, a w zgodzie z interesem państwa polskiego” – zadeklarował Karol Nawrocki tuż po zaprzysiężeniu. Brzmi dobrze, ale co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

To wywróci pracę na etacie milionom Polaków. Nadchodzi rewolucyjna zmiana w prawie. Kto na tym straci, kto zyska

W określonych przypadkach będzie można pracować, wyjść z domu, żeby zrobić zakupy, a nawet wyjechać za granicę. Tak ma wyglądać chorowanie po nowemu na L4. Resort rodziny, pracy i polityki społecznej szykuje prawdziwy przewrót w zwolnieniach lekarskich. Skąd te rewolucyjne zmiany? W opinii ministerstwa niektóre przepisy regulujące kwestię L4 są niedostosowane do obecnych potrzeb

Koniec z biciem dzwonów kościelnych o dowolnej porze dnia i nocy, bo – „Religia nie musi siłą presji fali dźwiękowej przekonywać o przewadze aksjologicznej”? Problemem, który dzieli społeczeństwo zajął się Senat

W dniu 7 sierpnia 2025 r. Senat zajął się rozpatrzeniem petycji zbiorowej w sprawie ograniczenia używania dzwonów kościelnych. Fundacja Dobre Państwo, która jest jej autorem, postulowała oddanie samorządom władztwa w zakresie określania dopuszczalnych godzin, w których mogą wybrzmiewać dzwony kościelne oraz dopuszczalnego poziomu emitowanego przez nie hałasu. „Religia nie musi siłą presji fali dźwiękowej przekonywać o przewadze aksjologicznej”, aktualnie obowiązujące przepisy natomiast – „zezwalają Kościołowi na poszerzenie swych wpływów daleko ponad obszar posiadanych nieruchomości” – przekonywała Fundacja.

REKLAMA