REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczny wniosek o paszport

Elektroniczny wniosek o paszport/Fot. Fotolia
Elektroniczny wniosek o paszport/Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Elektroniczny wniosek o paszport to jedna ze zmian w przygotowanym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji projekcie ustawy i dokumentach paszportowych. Czy zmienią się opłaty za paszport? Co z dokumentami tymczasowymi?

Projekt ustawy o dokumentach paszportowych

Utworzenie nowego Rejestru Dokumentów Paszportowych, możliwość złożenia elektronicznego wniosku o paszport, a wśród usług elektronicznych m.in. powiadamianie obywateli o zbliżającym się terminie utraty ważności paszportu – proponuje MSWiA w projekcie ustawy o dokumentach paszportowych.

REKLAMA

Projekt przygotowany w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, który ukazał się w środę na stronie Rządowego Centrum Legislacji, skierowano do konsultacji publicznych. W ocenie skutków regulacji (OSR) w dwudziestu punktach wymieniono główne rozwiązania, które resort planuje wprowadzić.

Rejestr Dokumentów Paszportowych

REKLAMA

Jednym z nich jest utworzenie Rejestru Dokumentów Paszportowych, który zastąpiłby dotychczasową Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych (CEWiUDP) oraz lokalne ewidencje. RDP byłby komponentem Systemu Rejestrów Państwowych i według autorów projektu umożliwiłby m.in. szybki obieg informacji.

"Przede wszystkim organy zyskają dostęp do Rejestru Dowodów Osobistych, Rejestru Stanu Cywilnego i rejestru PESEL. Wprowadzanie danych do rejestru odbywać się będzie bezpośrednio za pomocą odpowiedniej aplikacji, a nie tak jak ma to miejsce obecnie, za pośrednictwem baz lokalnych" – wyjaśnili.

Budowa RDP natomiast, jak wskazali projektodawcy, umożliwiłaby wprowadzenie kolejnego rozwiązania, czyli odstąpienie od papierowej wersji wniosku o wydanie paszportu na rzecz wersji elektronicznej. Wniosek generowałby urzędnik paszportowy w aplikacji na podstawie danych podanych przez obywatela i dostępnych w rejestrach państwowych. "Wniosek, po akceptacji, będzie podpisywany przez obywatela na urządzeniu służącym do pobierania odręcznego podpisu cyfrowego" – wyjaśniono w OSR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Projekt zakłada także odejście od, jak napisano w OSR, "rygorystycznego żądania legitymowania się dowodem osobistym przy składaniu wniosku o paszport". Porównanie danych i potwierdzanie tożsamości i obywatelstwa organom paszportowym umożliwiłoby RDP w oparciu o rejestr.

Wśród wprowadzanych usług elektronicznych dla obywateli przewidziano m.in. sprawdzenie ważności paszportu, danych osobowych, czy też unieważnienie paszportu po utraceniu go przez posiadacza. Obywatel ponadto otrzymywałby powiadomienia za pośrednictwem Rejestru Danych Kontaktowych o zmianach statusu paszportu, np. zbliżającym się terminie utraty ważności.

Składanie podpisu przez małoletniego

Z 13. do 12. roku życia obniżono by z kolei granicę wieku związaną z terminem ważności paszportu i koniecznością składania podpisu. Oznacza to, że małoletni po ukończeniu 12., nie 13. roku życia będą musieli składać podpis, co – jak wyjaśniono – jest w zgodzie z unijnym rozporządzeniem, z którego wynika obowiązek składania odcisków palca dla osób powyżej 12 lat. Pięcioletni termin ważności obejmujący obecnie paszporty wydawane osobom poniżej 13 lat, dotyczyłby paszportów wydawanych osobom poniżej 12 lat.

Opłaty za paszport

Projekt obejmuje również kwestie związane z książeczką paszportową – jej budowy i zakresu danych. Jak przypomnieli projektodawcy, obecnie wzory dokumentów paszportowych określa rozporządzenie MSWiA wydawane w porozumieniu z ministrem cyfryzacji i ministrem spraw zagranicznych.

Propozycja dotyka też licznych kwestii związanych z opłatami paszportowymi. Jak wyjaśniło MSWiA, projektowana regulacja przewiduje m.in. "zastąpienie rozbudowanego systemu ulg liczonych od wysokości opłat wskazanych w rozporządzeniu w sprawie opłat paszportowych wskazaniem konkretnych kwot opłat". Ponadto określiłaby katalog osób uprawnionych do obniżonej opłaty.

Resort proponuje ponadto zmiany dotyczące drugich paszportów, w tym uproszczenie procedury ubiegania się o takie dokumenty. Polegałoby ono na pominięciu wydawania decyzji w tej sprawie przez ministra SWiA – rozpoczynałaby się ona bezpośrednio u wojewody lub konsula. Wydłużony zostałby też okres ważności takich paszportów z 2 do 3 lat.

Paszport tymczasowy

Jedną z wielu propozycji jest także możliwość wydania paszportu tymczasowego osobie, która już dysponuje dokumentem paszportowym. Jak wyjaśnili projektodawcy, zmiana ta zabezpieczyłaby sytuacje osób, które przekroczyły granicę na podstawie dowodu, ale następnie go utraciły i, choć mają paszport, to nie dysponują nim w czasie podróży. "Obecnie, aby wydać paszport tymczasowy w takiej sytuacji, organ paszportowy musi unieważnić paszport, co oznacza konieczność ubiegania się o nowy dokument i ponoszenia kosztów z tym związanych" – zaznaczono w OSR.

MSWiA proponuje także poszerzenie katalogu uprawnionych o tymczasowy paszport o małoletnich, którzy, jak wyjaśniono, w związku z kontynuacją nauki, rozwojem umiejętności lub koniecznością zapewnienia im opieki potrzebują pilnie wyjechać za granicę.

Regulacja umożliwiłaby wydawanie paszportu tymczasowego z uwagi na ważny interes państwa również ministrowi SWiA, który obecnie może wydać tylko paszport. "Pozwoli to zabezpieczyć sytuacje wyższej konieczności, gdy niezbędne jest natychmiastowe wydanie dokumentu ze względu na wskazany powyżej interes" – wskazano w OSR.

Planowane wejście w życie projektowanej ustawy w OSR określono na dzień 18 października 2021 roku.(PAP)

Autorka: Agnieszka Ziemska
agzi/ jann/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Osoby niepełnosprawne na wyborach prezydenckich 2025 [głosowanie, dostosowanie lokali wyborczych, darmowy transport]

Wyborcy niepełnosprawni oraz wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania (18.05.2025 r.) ukończą 60 lat mają dodatkowe uprawnienia, które zostały przewidziane w Kodeksie wyborczym. Jakie uprawnienia mają wyborcy niepełnosprawni?

Do 60 tys. zł kompensaty od państwa dla ofiar niektórych przestępstw lub ich najbliższych. Ale prawie nikt o tym nie wie

Ustawa z dnia 7 lipca 2005 r. o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych czynów zabronionych po 10 latach obowiązywania została istotnie znowelizowana w roku 2015. Maksymalna kwota kompensaty wynosi 25 000 zł, a gdy ofiara poniosła śmierć - 60 000 zł. Nadal jednak mechanizmy w niej ustanowione są mało znane i rzadko stosowane w praktyce. Według danych NIK kompensatę otrzymuje zaledwie około 30 osób rocznie. Brak efektywności tego rozwiązania wzmaga postulaty o potrzebie przeprowadzenia jego gruntownej reformy.

Deweloperzy zawyżają metraże mieszkań. Jak odzyskać nadpłacone pieniądze? Czy do powierzchni użytkowej wlicza się metraż pod ścianami?

Zawyżony metraż mieszkania to problem prawny, z którym coraz częściej spotykają się nabywcy – pisze adwokat Karolina Pilawska. Choć deweloperzy są zobowiązani do precyzyjnego określenia powierzchni lokalu w umowie, wiele firm budowlanych podaje błędne informacje, co prowadzi do wątpliwości i problemów finansowych dla nowych właścicieli nieruchomości. W takiej sytuacji pojawia się pytanie: jak odzyskać nadpłacone środki? Odpowiedzią mogą być procesy sądowe przeciwko deweloperom, które pozwalają dochodzić swoich praw i odzyskać nienależnie zapłaconą kwotę.

Koniec z jawnością ksiąg wieczystych. Czy szykują się wielkie zmiany na rynku nieruchomości?

W ocenie prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych Mirosława Wróblewskiego numery ksiąg wieczystych nie powinny trafiać do publicznego obiegu. Prezes UODO Mirosław Wróblewski wystąpił do Ministra Rozwoju i Technologii Krzysztofa Paszyka ws. dostosowania przepisów ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących do RODO.

REKLAMA

PIT 2025: zwolnienie podatkowe dla tych, co osiągnęli wiek emerytalny ale dalej pracują. Nie każdy senior może skorzystać

Już kolejny sezon w systemie podatkowym obowiązuje zwolnienie przeznaczone dla osób, które pozostają aktywne zawodowo mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Ulga dla pracującego seniora jest preferencją, z której chętnie korzystają podatnicy. Trzeba jednak pamiętać, że jest ona niejednokrotnie problematyczna i trudna w rozliczeniu. A także, że nie przysługuje każdemu seniorowi.

500 plus dla małżeństw. Jest już projekt nowego świadczenia: kwota podstawowa 5000 zł, dla par obchodzących złote gody

Świadczenie 500 plus dla małżeństw bardzo prawdopodobne! Senacka Komisja Petycji ma już projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych, który wprowadza „małżeńskie świadczenie jubileuszowe”. Chodzi o świadczenia dla małżonków posiadających przynajmniej 50-letni i dłuższy staż małżeński.

W Sejmie: Rząd o braku podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego (215,84 zł). I ignoruje waloryzację dodatku pielęgnacyjnego

Rząd brak podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego tłumaczy świadczeniem wspierającym. W pismach rządu kierowanych m.in. do Sejmu jest teza, że owszem nie ma (i nie będzie) podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego, ale beneficjenci zasiłku mogą składać wniosek o świadczenie wspierające. To duże uproszczenie. Wiele osób mająca ten zasiłek nie ma orzeczenia o niepełnosprawności (osoby w wieku 75 mają zasiłek bez tego orzeczenia), a pozostałe często mają umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności. Taki stopień nie pozwala na przekroczenie progu 78 punktów w teście samodzielności jaki WZON przeprowadzają w procedurze przyznawania świadczenia wspierającego (poziom wsparcia).

Obowiązek założenia adresu do e-Doręczeń. Jak to zrobić?

Od 1 kwietnia 2025 r. firmy wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS muszą posiadać własny adres do e-Doręczeń. Przedsiębiorcy mogą wykorzystywać e-Doręczenia do odbierania korespondencji z urzędów oraz składać wnioski i dokumenty do instytucji publicznych. Co ważne, korespondencja urzędowa jest bezpłatna. Jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń i aktywować adres?

REKLAMA

Zasada: świadek ma prawo ustanowić pełnomocnika bez zgody sądu lub prokuratora - projekt nowelizacji kpk (petycja NRA)

Naczelna Rada Adwokacka proponuje, aby wprowadzić jako zasadę prawo świadków do ustanowienia pełnomocnika, bez wyjątków i konieczności zgody sądu lub prokuratora. Adwokatura skierowała petycje w tej sprawie do prezydenta, rządu i parlamentu, która zawiera projekt nowelizacji kodeksu postępowania karnego.

Komunikat ZUS: Ograniczenia w komunikacji elektronicznej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o ograniczeniach w komunikacji elektronicznej z ZUS.

REKLAMA