REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Partnerstwo publiczno-prywatne. Rząd przygotowuję nową politykę

Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Partnerstwo publiczno-prywatne to szansa na realizację projektów publicznych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Partnerstwo publiczno-prywatne ma rozwijać się zgodnie z zasadami nowej polityki rządu. Rada Ministrów zajęła się projektem „Polityki Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego do roku 2030”. Jakie są założenia tego dokumentu?

„Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego do roku 2030” to dokument, którego projekt przygotowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Przygotowanie dokumentu poprzedziły konsultacje przeprowadzone w końcu 2022 r. Uchwała w sprawie przyjęcia Polityki PPP została wpisana do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów i wkrótce trafi pod obrady rządu. Nowy dokument zastąpi „Politykę Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego” przyjętą w 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

Partnerstwo publiczno-prywatne podniesie efektywność inwestycji

Jak deklarują autorzy dokumentu jego strategicznym celem jest upowszechnianie formuły partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) jako sposobu realizacji projektów publicznych, który może podnieść efektywność, jakość oraz trwałość inwestycji publicznych. Ich zdaniem w długiej perspektywie takie podejście zapewni maksymalizację korzyści społeczno-ekonomicznych. 

Według przygotowywanego dokumentu PPP to szansa na realizację projektów publicznych w takich dziedzinach jak .in..: 

  • transport, 
  • budynki publiczne, 
  • gospodarka odpadami, 
  • gospodarka wodno-kanalizacyjna, 
  • efektywność energetyczna,
  • edukacja, 
  • ochrona zdrowia. 

Projekt Polityki przewiduje następujące główne kierunki interwencji państwa mającej służyć osiąganiu powyższych celów: 

REKLAMA

  • Zwiększenie świadomości jednostek publicznych w zakresie rozważania PPP jako równoważnej, alternatywnej metody dostarczania infrastruktury i wysokiej jakości usług publicznych, 
  • Odciążenie budżetów jednostek publicznych w fazie inwestycyjnej przez zapewnienie finansowania przez partnerów prywatnych (w tym z ew. wykorzystaniem instrumentów finansowych oferujących wsparcie na preferencyjnych warunkach), 
  • Wdrożenie innowacyjnych rozwiązań w zakresie infrastruktury i jej utrzymania oraz w zakresie świadczenia usług publicznych,
  • Utrzymanie przejrzystych zasad wykorzystania formuły PPP i transparentnego procesu wyboru partnera prywatnego,
  • Wspieranie podmiotów publicznych na etapie przygotowania i realizacji projektów PPP, 
  • Szersze wykorzystanie formuły hybrydowej i łączenia PPP z dofinansowaniem ze środków krajowych w projektach infrastrukturalnych zapewniające podniesienie efektywności i trwałości projektów.

Autorzy projektu Polityki wskazują, że PPP jest zarazem wyzwaniem dla administracji publicznej i przedsiębiorców. Oprócz korzyści związanych z pozyskaniem finansowania przez partnera publicznego – wskazują urzędnicy resortu funduszy i rozwoju regionalnego – PPP ma wpływ na jakość świadczonych społeczeństwu usług i poprawę standardu dostępnej infrastruktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bariery w rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego

Projekt dokumentu zawiera diagnozę polskiego rynku PPP oraz prezentuje doświadczenia na rynkach międzynarodowych. Na tej podstawie wskazano bariery w rozwoju polskiego rynku PPP. Są nimi:

  • Niewystarczający poziom wiedzy i kompetencji w zakresie PPP wśród podmiotów publicznych, 
  • Brak systemowego podejścia do uwzględniania formuły PPP jako sposobu realizacji zamierzeń inwestycyjnych w tym niewystarczający poziom wykorzystania Testu PPP, 
  • Problemy podmiotów publicznych w zarządzaniu realizacją umowy o PPP,
  • Niewystarczający poziom wykorzystania formuły hybrydowej (priorytetyzacja wykorzystania finansowania bezzwrotnego do realizacji inwestycji w formule tradycyjnej), 
  • Niewystarczający poziom konkurencji na rynku usług doradczych, 
  • Wysoki koszt pozyskania finansowania wydatków na realizację projektu PPP, 
  • Brak pewności (po stronie podmiotów publicznych) w zakresie klasyfikacji budżetowej zobowiązań publicznych z tytułu wynagrodzenia partnera prywatnego,
  • Brak systemowego podejścia do analizy inwestycji publicznych (na etapie realizacji) pod kątem ich efektywności i value for money.

Jak rozwijać partnerstwo publiczno-prywatne

Bariery w rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego mają być przezwyciężane poprzez podejmowanie działań zaplanowanych w projekcie Polityki. Przewiduje ona czternaście metod mających sprzyjać rozwojowi PPP:

  • Utrzymanie kompleksowych i spójnych ram prawnych w obszarze PPP, 
  • Opracowanie i szerokie upowszechnienie wytycznych i dokumentów systemowych w obszarze PPP  
  • Zapewnienie informacji o rynku PPP poprzez prowadzenie 2 baz – bazy potencjalnych projektów PPP i bazy zawartych umów PPP,
  • Zapewnienie doradztwa dla podmiotów publicznych,
  • Wydawanie Opinii PPP, 
  • Opinia ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego na temat formuły realizacji dużych projektów planowanych do finansowania ze środków budżetu państwa – tzw. „test PPP”, 
  • Szkolenia w zakresie PPP, 
  • Informacja i promocja w zakresie PPP (w tym aktualizacja strategii komunikacji), 
  • Upowszechnianie wykorzystania formuły projektów hybrydowych oraz projektów korzystających z dofinansowania krajowem.n. (np. fundusze celowe),
  • Prowadzenie centrów kompetencyjnych PPP na poziomie regionalnym, 
  • Uruchomienie instrumentu oferującego preferencyjne finansowanie zwrotne dla projektów PPP, 
  • Uwzględnianie PPP w strategiach zakupowych zamawiających szczebla centralnego, 
  • Wypracowanie szczegółowych wytycznych/objaśnień w zakresie zobowiązań publicznych z tytułu wynagrodzenia partnera prywatnego do stosowania przez RIO,
  • Sektorowe zarządzanie projektami PPP.

Centralna jednostki rozwinie partnerstwo publiczno-prywatne 

Głównym wykonawcą działań planowanych w projektowanej obecnie Polityce PPP będzie Centralna Jednm.n.tka ds. PPP. Będzie ona funkcjonować w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego (czyli w Ministerstwie Funduszy i Rozwoju Regionalnego). Funkcje Centralnej Jednostki obejmow.in.ędą m.in.: 

  • obszar legislacji, 
  • monitoring rynku PPP, 
  • szkolenia, 
  • informację i promocję w zakresie PPP, 
  • wsparcie projektów, 
  • analizy i oceny rozwoju rynku PPP. 

W realizacji Polityki PPP jako podmioty współpracujące uczestniczyć będą: podmioty administracji centralnej (ministerstwa i urzędy), jednostki samorządu terytorialnego, doradcy, partnerzy prywatni i instytucje finansujące i działające w obszarze PPP organizacje pozarządowe.

Projekt Polityki PPP przewiduje przeprowadzenie śródokresowej i końcowej ewaluacji jej realizacji. Badania ewaluacyjne mają uwzględniać założone mierniki: liczbę zawartych umów PPP, efektywność postępowań na wybór partnerów prywatnych, oraz maksymalizację korzyści ekonomiczno-społecznych z realizacji projektów PPP.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ustawa frankowa w Sejmie. Co się zmieni w sytuacji prawnej frankowiczów? Zyskają konsumenci, stracą kancelarie

Obserwuję z uwagą to co dzieje się w świecie finansów. Czasem w pewnej odległości od tego, co jest na co dzień moją pracą. Patrzę też na to, co dzieje się z kredytami hipotecznymi we frankach. Nie jest tajemnicą, że od początku byłem w sprawie tych „frankowych” kredytów daleki od przesądzania, że winne problemów kredytobiorców są jedynie banki. Nie wierzę (i wiem co piszę), że wszyscy kredytobiorcy nie wiedzieli, co podpisują. Był jednak wyrok TSUE i sądy (według mnie bezrefleksyjnie) doprowadzają do unieważniania umów. To nie powoduje, że zmieniam zdanie, ale walczyć z wiatrakami nie będę.

Od 50 gr do 1 zł za butelkę po wodzie czy puszkę po napoju. Jak wygląda oznaczenie systemu kaucyjnego na opakowaniu. Trwa okres przejściowy

Od października 2025 r. działa w Polsce system kaucyjny. Za jedną butelkę można otrzymać zwrot od 50 gr do 1 zł. Szukaj znaku systemu kaucyjnego na butelce lub puszce. To się opłaca. Jak wygląda ten znak? Gdzie zwrócić opakowanie? Trwa okres przejściowy.

O okazjonalną pracę zdalną można wnioskować nawet wtedy, gdy nie przewiduje tego regulamin. Jakie są zasady?

Czy można wnioskować o pracę zdalną, gdy regulamin obowiązujący w firmie nie przewiduje takiej możliwości? O okazjonalną pracę zdalną może wnioskować każdy, ale czy pracodawca musi uwzględnić taki wniosek?

Czy pracodawca może wyznaczyć termin urlopu dla pracownika? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest oczywista

Już niedługo rozpocznie się nowy rok kalendarzowy, co oznacza, że trzeba będzie przyjrzeć się temu, jak przedstawia się stan urlopów wypoczynkowych przysługujących pracownikom i zaplanować terminy ich wykorzystania. Jak zrobić to prawidłowo?

REKLAMA

Epopeja frankowa: sąd zasądza 89 tys. zł z odsetkami - po 11 latach w sądach wszystkich instancji. Bank musi oddać wszystkie wpłacone raty

W dniu 18 listopada 2025 r. Sąd Apelacyjny w Warszawie ogłosił wyrok w sprawie rozpoznawanej z udziałem Rzecznika Finansowego. Sprawa była ponownie rozpoznawana po tym, jak Sąd Najwyższy uchylił wcześniejsze rozstrzygnięcie Sądu Apelacyjnego wskutek skargi kasacyjnej powodów. Stosowane przez bank klauzule walutowe i indeksacyjne były abuzywne i prowadziły do nieważności całej umowy – uznał Sąd Apelacyjny. Wyrok zapadł jedenastoletnim sporze sądowym, w którym po stronie klientów wystąpili Rzecznik Finansowy i Rzecznik Praw Obywatelskich. Dzięki temu na konta kredytobiorców trafi ponad 89 tys. zł (tj. suma wpłaconych bankowy rat odsetkowo-kapitałowych) wraz z odsetkami od 2014 r. Rzecznik Finansowy wskazuje, że wyrok ten jest ważny nie tylko dla samych zainteresowanych, ale też innych kredytobiorców znajdujących się w podobnej sytuacji.

Tworzenie planu urlopów na 2026 rok. Już w grudniu warto pomyśleć o planach na przyszłoroczny wypoczynek

Korzystanie z urlopu wypoczynkowego opiera się na uzgodnieniach dokonanych pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Czasami mają one formę planu urlopów, jednak nie zawsze musi tak być. Jak wobec tego poprawnie postępować w takich przypadkach?

Nowe formy pomocy dla seniorów już od 2026 r. Obejmą aż 5 sfer. Korzyści będą ogromne, a budżet jest liczony w setkach milionów

Nic nie wskazuje na to, by przyrost naturalny w Polsce w najbliższym czasie pozytywnie nas zaskoczył. To zaś oznacza, że uwaga rządzących musi skupić się najbliższym czasie na rozwoju polityki senioralnej. Jak planują poradzić sobie z tym wyzwaniem? Odpowiedzią będzie między innymi specjalny program z dużym budżetem.

Kolejne polskie miasto wprowadziło zakaz fajerwerków, petard, ogni sztucznych i innych widowiskowych materiałów pirotechnicznych. Dotyczy całego roku

Samorządy nie czekają na uchwalenie przepisów przez rządzących i we własnym zakresie dbają o porządek i bezpieczeństwo. Czy to skutecznie ograniczy skutki odpalania fajerwerków, petard, ogni sztucznych i innych widowiskowych materiałów pirotechnicznych?

REKLAMA

ZUS dla osób z niepełnosprawnościami. Orzeczenia, świadczenia i zmiany planowane na 2026 rok

Osoby z niepełnosprawnościami mogą z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych otrzymywać różnego rodzaju świadczenia takie jak renty, dodatki i inne. Jakie kryteria trzeba spełnić? Kto może uzyskać? Co może się zmienić w 2026 roku? Prezentujemy najważniejsze przepisy i kwoty.

500 zł, 1300 zł, 1700 zł, czy 2333 zł dla każdego dorosłego? Ile ostatecznie będzie wynosił bezwarunkowy dochód podstawowy?

Powraca temat bezwarunkowego dochodu podstawowego. Jednak od początku dyskusji o tym rozwiązaniu kwoty, które padają bardzo się od siebie różnią. Jak to więc ostatecznie będzie? Nad jakim rozwiązaniem toczą się prace? Sytuacja jest dynamiczna, a jednocześnie nie idzie do przodu...

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA