REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy o dodatkowej waloryzacji są martwe. Nie będzie tej waloryzacji emerytur i rent w 2024 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Przepisy o dodatkowej waloryzacji są martwe. Nie będzie tej waloryzacji emerytur i rent w 2024 r.
Przepisy o dodatkowej waloryzacji są martwe. Nie będzie tej waloryzacji emerytur i rent w 2024 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

O braku znaczenia w najbliższych latach przepisów o dodatkowej waloryzacji decyduje inflacja. Dodatkową waloryzację rząd przeprowadzi, gdy inflacja za pierwsze pół roku przekroczy 5%. Obecnie ostatnie miesięczne wskaźniki są poniżej 2%. 

Dzisiaj Ministerstwo Rodziny poinformowało o oficjalnym przedstawieniu projektu ustawy nowelizującej, która wprowadza drugą waloryzację emerytur i rent. Z uwagi na spadającą inflację przepisy te nie zostaną zastosowane w praktyce w ciągu kilku najbliższych lat. 

REKLAMA

Np. prezes NBP A/ Glapiński przewiduje, że cały rok 2024 r. inflacja powinna się ukształtować między 3,9% a 7,5 %. Ta druga wartość dotyczy pełnego uwolnienia przez rząd cen energii i gwałtownego jej wzrostu. Ale nastąpi to od 1 lipca 2024 r. A dla dodatkowej waloryzacji bierzemy pod uwagę inflację za pierwsze połowę 2024 r. Ta obecnie spadła przejściowo poniżej 2%. 

Warto też zwrócić uwagę, że dodatkowa waloryzacja nie jest zwiększeniem wartości rent i emerytur z uwagi na inflację. To tylko przyspieszenie wypłat  wynikających z "normalnej" waloryzacji po zakończeniu danego roku. 

Przykład

Zwiększamy wartość emerytur np. we wrześniu 2025 r. o 100 zł Czy w marcu 2026 r. dokonujemy kolejnego zwiększenia o 100 zł. Nie, od waloryzacji z marca 2026 r. odejmujemy waloryzację z września 2025 r. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W poniższym komunikacie rządu czytamy: Dodatkowa waloryzacja - przeprowadzona we wrześniu - nie będzie miała wpływu na wysokość dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów, tzw. 13. emerytury. Może mieć wpływ na wysokość kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów, tzw. 14. emerytury, jeśli Rada Ministrów ustali w rozporządzeniu jako miesiąc wypłaty tzw. 14 emerytury miesiąc po wrześniu danego roku (od października do grudnia). 

Komunikat MRPiPS o dodatkowej waloryzacji emerytur i rent

REKLAMA

Wprowadzenie dodatkowej waloryzacji emerytur i rent w momencie, gdy wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu danego roku przekroczy 5 proc., zakłada projekt nowelizacji ustawy MRPiPS przesłany do uzgodnień. Dodatkowa waloryzacja ma na celu m.in. złagodzenie skutków rosnącej inflacji.

Projekt nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw został przesłany do uzgodnień. Nowela wprowadza dodatkową waloryzację, gdy wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu danego roku przekroczy 5 proc. Resortem odpowiedzialnym za projekt jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Projekt ten realizuje zapowiedź premiera Donalda Tuska z jego exposé z 12 grudnia 2023 r., który zapowiedział wdrożenie rozwiązań, które - w przypadku, kiedy inflacja będzie przekraczała 5 proc. - pozwolą na realizację drugiej w ciągu roku waloryzacji renty i emerytury.

Waloryzacja emerytur i rent odbywa się raz w roku, począwszy od 1 marca. Nowelizacja, obok obowiązujących przepisów w zakresie corocznej waloryzacji emerytur i rent przeprowadzanej od 1 marca, wprowadza dodatkową waloryzację, która ma łagodzić skutki rosnącej inflacji oraz zapewnienie stabilności finansowej emerytom i rencistom w warunkach wysokiej inflacji.

W nowelizacji proponuje się, by dodatkowa waloryzacja przeprowadzana była od dnia 1 września, w sytuacji gdy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu danego roku przekroczy 105 proc.

REKLAMA

Do szacunków przyjęto prognozowany wskaźnik waloryzacji od 1 marca 2024 r. w wysokości 112,3 proc. oraz hipotetyczny wskaźnik dodatkowej waloryzacji na poziomie 106 proc.. Skutki dodatkowej waloryzacji w 2024 r. dotyczą czterech ostatnich miesięcy 2024 r. oraz dwóch pierwszych miesięcy 2025 r.

Dodatkowa waloryzacja - przeprowadzona we wrześniu - nie będzie miała wpływu na wysokość dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów, tzw. 13. emerytury. Może mieć wpływ na wysokość kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów, tzw. 14. emerytury, jeśli Rada Ministrów ustali w rozporządzeniu jako miesiąc wypłaty tzw. 14 emerytury miesiąc po wrześniu danego roku (od października do grudnia).

Projekt ustawy zostanie skierowany do 21-dniowych konsultacji publicznych, ze względu na konieczność dostosowania systemów informatycznych ZUS i innych organów rentowych do przeprowadzenia dodatkowej waloryzacji.

Projektowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZOB 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

REKLAMA

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego od 1 stycznia 2026 r. do 7 tys. zł. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej. Co z waloryzacją? Kiedy koszt usług pogrzebowych rośnie?

30 maja 2025 r. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Nowela ta zakłada zwiększenie zasiłku pogrzebowego do kwoty 7 tys. zł. Nowa wysokość zasiłku pogrzebowego ma zacząć obowiązywać 1 stycznia 2026 r. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej.

REKLAMA

Karol Nawrocki odbierze zaświadczenie o wyborze na prezydenta 11 czerwca na Zamku Królewskim

Karol Nawrocki 11 czerwca oficjalnie odbierze zaświadczenie Państwowej Komisji Wyborczej o wyborze na prezydenta RP. Uroczystość odbędzie się o godz. 17:30 na Zamku Królewskim w Warszawie. To kluczowy krok przed objęciem urzędu 6 sierpnia – decyzję o ważności wyborów musi jeszcze podjąć Sąd Najwyższy. z członków PKW Ryszard Kalisz.

Czy 800 plus jest zagrożone? ZUS może bez zgody strony zmienić lub uchylić prawo do świadczenia wychowawczego. Coraz więcej spraw w sądach i ważny wyrok WSA z 21 maja 2025 r.

Nie ma się co dziwić, że są obawy co do utraty miesięcznie: 4 800 zł, 4 000 zł, czy 3 200 zł itd., aż do 800 przy odpowiednio 6. dzieci, 5., 4. czy przy 1. Wiele osób już pyta: Kiedy traci się prawo do 800 plus? Komu zabiorą 800 plus? Czasami dzieje się tak, że traci się prawo do świadczenia (nierzadko na skutek donosu "życzliwego" sąsiada) i sądy, najczęściej administracyjne, WSA i NSA orzekają w sprawie uchylenia prawa do świadczenia rodzinnego. Wcześniej w sprawę wkracza ZUS. Czy 800 plus jest w takim razie zagrożone - pytają zaniepokojeni świadczeniobiorcy. Coraz więcej spraw jest w sądach - czy spotka to i nas? Opisujemy jedną z trudniejszych spraw przed WSA z 21.05.2025 r.: decyzja uchylająca lub zmieniająca prawo do 800 plus ma charakter konstytutywny i działa ze skutkiem ex nunc.

REKLAMA