REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd wprowadzi dodatkową waloryzację. To nie to samo co druga waloryzacja emerytur. Wiesz, czym się różnią?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
W 2024 r. nie będzie drugiej waloryzacji emerytur i rent. Rząd wpisał do przepisów coś innego niż waloryzacja
W 2024 r. nie będzie drugiej waloryzacji emerytur i rent. Rząd wpisał do przepisów coś innego niż waloryzacja
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli inflacja przekroczy 5%, to waloryzacja jaką otrzymają  emeryci i renciści, nie będzie drugą waloryzacją w 2024 r. Będzie dodatkową waloryzacją. Czym to się różni? Waloryzacja trwale zmienia podstawę dla kolejnych waloryzacji - przechodzi na kolejny rok (tu z 2024 r. na 2025 r.). Dodatkowa waloryzacja nie ma tej cechy - dodatkowa waloryzacja nie przechodzi z 2024 r. na 2025 r. 

Rząd wpisał do przepisów nie drugą waloryzację, a dodatkową waloryzację. 

REKLAMA

REKLAMA

Przykład dla: 1) dodatkowej waloryzacji 100 zł od września 2024 r. i 2) rocznej za 2024 r. 150 zł w marcu 2025 r. (kwoty przykładowe)

Waloryzacja dodatkowa podnosi emeryturę we wrześniu 2024 r. o 100 zł. Podwyższa 100 zł emeryturę za okres wrzesień 2024 r. - luty 2025 r. W marcu 2025 r. jest całościowa waloryzacja za 2024 r. Wynosi  (za cały 2024 r. 150 zł). I teraz uwaga! Odejmujemy od 150 zł kwotę 100 zł z września 2024 r. Do emerytury od marca 2025 r. dodajemy co miesiąc 50 zł.  

Czym się różni dodatkowa waloryzacja od drugiej waloryzacji?

Dodatkowa waloryzacja, to to tylko przyspieszenie waloryzacji z marca 2025 r. i rozpoczęcie jej już we wrześniu 2024 r. Ale potem kwota waloryzacji dodana do emerytury we wrześniu 2024 r., pomniejszy kwotę waloryzacji z marca 2025 r. 

REKLAMA

Jest to logiczne, że skoro uwzględniono w waloryzacji emerytury inflację z I półrocza 2024 r., to trzeba to "odjąć" od waloryzacji w marcu 2025 r. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ale emeryci i renciści zrozumieli coś innego z obietnic wyborczych - liczyli na to, że jeżeli we wrześniu 2024 r. do ich emerytur zostanie dodane 5% (emerytura z 2000 zł zwiększyła się np. o 100 zł do 2100 zł), to w marcu 2025 r kolejna waloryzacja będzie dodawała np. 3% do kwoty zwaloryzowanej 2100 zł. Tak nie będzie.

Emeryt zyska bo otrzyma wyższe emerytury za okres:

  1.  wrzesień, październik, listopad, grudzień 2024 r. i 
  2. styczeń 2025 r. oraz luty 2025 r. 

Ale waloryzacja w marcu 2025 r. nie odbędzie się w ten sposób, że do zwaloryzowanej emerytury we wrześniu 2024 r. dodamy kolejny raz wskaźnik inflacji za 2024 r.  Przy czym trzeba pamiętać, że we wrześniu 2024 r. prawdopodobieństwo waloryzacji jest niskie, gdyż inflacja spada. Za luty wyniesie prawdopodobnie około 2,3-2,4%. A dla dodatkowej waloryzacji w 2024 r. potrzebne jest 5%.

Mechanizm pomniejszania waloryzacji z marca 2025 r. o waloryzację z września 2024 r. wynika jednoznacznie z opisu projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Oddajemy głos ministrowi pracy i cytujemy poniżej fragmenty opisu tej nowelizacji:

"Ze względu na pomniejszenie podwyżki wynikającej z waloryzacji, która odbędzie się w marcu następnego roku, o podwyżkę wynikającą z dodatkowej waloryzacji (wrzesień danego roku) skutek tej waloryzacji nie będzie powodował skutków przenoszonych na koszt waloryzacji w marcu następnego roku."

Dodatkowa waloryzacja to okresowe podniesienie emerytury na okres 1 września 2024 r. - 29 lutego 2025 r.  

A tu poniżej pełniejszy fragment opisu projektu nowelizacji, który oddaje cały mechanizm dodatkowych waloryzacji:

"Dodatkowa waloryzacja w roku nie jest więc dodatkową podwyżką świadczeń emerytalno-rentowych, tylko przyspieszoną wypłatą części ich podwyżki, która wynika ze wskaźnika waloryzacji z marca następnego roku, opartego na rocznym wskaźniku inflacji z roku poprzedniego ze względu na wyższą niż 5% inflację w I półroczu danego roku. Stąd też skutek finansowy dodatkowej waloryzacji będzie jedynie w okresie wrzesień danego roku – luty następnego roku (przez 6 miesięcy). Ze względu na pomniejszenie podwyżki wynikającej z waloryzacji, która odbędzie się w marcu następnego roku, o podwyżkę wynikającą z dodatkowej waloryzacji (wrzesień danego roku) skutek tej waloryzacji nie będzie powodował skutków przenoszonych na koszt waloryzacji w marcu następnego roku."

Jak to ma działać:

Przykład

Od 1 września 2024 r. emerytura 2000 zł została zwaloryzowana o 5%. Podwyżka wyniosła 100 zł. Jest to "dodatkowa waloryzacja" zapisana w projekcie ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. W marcu 2025 r. okazało się, że waloryzacja emerytury za 2024 r. - uwzględniając inflację za cały 2024 r. - powinna wynieść 150 zł. Emeryt dostał 100 zł we wrześniu 2024 r. Więc w marcu 2025 r. otrzyma dodatkowe 50 zł. Całościowa waloryzacja za 2025 r. wyniesie 100 zł + 50 zł. Waloryzacja z września 2024 r. nie zwiększy podstawy do naliczania kolejnej podwyżki emerytury w marcu 2025 r.

WAŻNE! Przepisy przewidują mechanizm chroniący emeryta przed obniżką waloryzacji w marcu 2025 r., gdyby się okazało, że inflacja w II połowie 2024 r. spadła w stosunku do I półrocza 2024 r. (była ono podstawą waloryzacji od 1 września 2024 r.).

W opisie projektu nowelizacji czytamy:

"W przypadku gdyby wskaźnik rocznej waloryzacji okazał się niższy od wskaźnika dodatkowej waloryzacji - wskaźnik rocznej waloryzacji byłby podnoszony do wysokości wskaźnika dodatkowej waloryzacji. Działanie to utrzymałoby wysokość świadczeń co najmniej na tym samym poziomie, zgodnie z zasadą, że wyniku przeprowadzonej waloryzacji kwota świadczenia nie może ulec obniżeniu."

Jeszcze raz zastrzegam, że z uwagi na spadek inflacji i możliwość, że nie wyniesie ona za I półrocze 2024 r. 5% jest możliwe, że nie będzie dodatkowej waloryzacji w 2024 r. Dlatego przedstawiony w artykule problem może się okazać hipotetyczny. 

Problem ten dotyczy jednak też kolejnych lat - 2025 r., 2026 r., 2027 r. itd.

  

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowa fotowoltaika na budynkach [harmonogram]. Tak nowe przepisy unijne zmienią polski rynek budowlany

Unijna dyrektywa EPBD (Energy Performance of Buildings Directive), której implementacja w Polsce nastąpi do 2026 roku, wprowadza obowiązek instalacji paneli fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych na dachach określonych typów budynków. To jedno z najważniejszych rozwiązań prawnych w obszarze transformacji energetycznej ostatnich lat, które może na trwałe zmienić sposób projektowania i eksploatacji nieruchomości w Polsce. Sprawdź, czy zmiany dotyczą również ciebie

Sejm: Nie będzie można zawiesić płacenia składki OC. [Nowelizacja 2026 r.]

Nie będzie można wycofać samochód osobowy (każdy) z użytkowania i nie płacić OC. Komisja Sejmowa proponuje umieszczenie w koszu większości postulatów deregulacji polskiego prawa. Miał skorzystać każdy kierowca. Urzędów miało nie będzie już interesował powód wycofania samochodu z ruchy. Autorzy ustawy chcieli dać kierowcom możliwość wycofania z użytkowania samochodu bo: "drugi samochód w rodzinie", "wyjazd za granicę", "kamper używany raz na jakiś czas" (powodu nie trzeba było uzasadniać).

Czy będzie dodatek dla rencistów niezdolnych do pracy i samodzielnej egzystencji?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nadal prowadzi prace nad wprowadzeniem dodatku dla osób z orzeczeniem o całkowitej niezdolności do pracy oraz orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji, pobierających inne świadczenia niż renta socjalna. Tak wynika z odpowiedzi udzielonej portalowi Infor.pl. Aktualnie nie można jednak wskazać terminu wejścia w życie planowanych zmian.

Rewolucja w księgach wieczystych? Nowe przepisy zmienią dostęp do danych właścicieli nieruchomości i uderzą w nielegalne portale

Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece ma całkowicie zmienić sposób, w jaki Polacy uzyskują dostęp do danych o nieruchomościach. Koniec z anonimowym podglądaniem rejestrów – rząd chce wprowadzić obowiązkowe logowanie i pełną identyfikację użytkowników, by powstrzymać kradzież danych, handel informacjami i działalność nielegalnych portali.

REKLAMA

Zasiłek opiekuńczy 2025: także na opiekę nad chorym rodzicem lub innym członkiem rodziny. Warunki, zasady, kwota i okres przysługiwania

ZUS informuje, że zasiłek opiekuńczy przysługuje nie tylko na chore dziecko, ale można z niego skorzystać także w sytuacji, gdy naszego wsparcia i pomocy w chorobie potrzebuje rodzic. W ciągu roku kalendarzowego przysługuje 14 dni zasiłku z tytułu sprawowania opieki nad chorym rodzicem.

Zużyte chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe nie trafią już do odpadów zmieszanych. Do 31 grudnia 2025 r. każdy właściciel nieruchomości musi, na własny koszt, wyposażyć się w nowy pojemnik na odpady, spełniający szczególne wymagania

Wyodrębnienie nowej frakcji odpadów komunalnych (a konkretnie podział bioodpadów na dwie odrębne frakcje) i wprowadzenie od 1 stycznia 2026 r. nowego pojemnika na śmieci, celem gromadzenia w nim odpadów kuchennych (do których zaliczone zostały m.in. chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe) – to działanie zaradcze podjęte przez jedną z gmin w Polsce, celem poprawy poziomu odpadów poddawanych recyklingowi, który na rok 2026 został ustalony na poziomie co najmniej 56% wszystkich zebranych odpadów w gminie. Może być to jednak wskazówka również dla innych gmin, które nie osiągają wymaganych wysokich progów przygotowania odpadów do ponownego użycia i recyklingu i jednocześnie – przestroga dla właścicieli nieruchomości, którzy nie wywiązują się z obowiązku selektywnego zbierania odpadów. Gminy nie pozostają bowiem bezczynne wobec takiego postępowania, które może skutkować podwyżką opłat za śmieci o nawet 400%.

Nowelizacja kodeksu pracy: Nie jest prosto na nowo przeliczyć staż. Dłuższe urlopy, wyższe odprawy, awans. Wszystko zależy od ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

REKLAMA

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

REKLAMA