REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostępność produktów i usług. Nowa ustawa od czerwca 2025 roku

Dostępność produktów i usług. Nowa ustawa od czerwca 2025 roku
Dostępność produktów i usług. Nowa ustawa od czerwca 2025 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższych miesiącach wielu przedsiębiorców stanie przed wyzwaniem poprawy dostępności swoich produktów i usług. Już w czerwcu 2025 roku wchodzi w życie „Ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze”, będąca odpowiedzią na europejski Accessibility Act.

Kogo dotyczą zmiany prawne w zakresie dostępności produktów i usług?

Ustawa ta dotyczy w szczególności wszystkich oferujących:
- komputery, smartfony, tablety i czytniki książek elektronicznych;
- wykorzystujących urządzenia samoobsługowe (w szczególności do sprzedaży biletów, udzielania informacji, bankomatów i wpłatomatów);
- przyjmujących płatności na terminalach płatniczych. Przy czym w rozumieniu Ustawy może to być znacznie szersze rozumienie „terminala” niż to wynikające z potocznego myślenia i innych regulacji – w nowej Ustawie mowa o każdym „urządzeniu, którego głównym przeznaczeniem jest umożliwianie dokonywania płatności z użyciem instrumentów płatniczych w fizycznym punkcie sprzedaży". Może się okazać, że dla regulatorów są to także, np. samoobsługowe kasy w sklepach i część kas fiskalnych (np. te z płatnościami BLIK);
- wszystkich sprzedających swoje usługi i produkty przez internet. 

Tu również mamy pewną niejasność co do tego., co reguluje Ustawa. Gdzie zaczyna (po wejściu do klepu internetowego, czy już wcześniej na materiałach promujących ofertę), a gdzie kończy się e-handel (na dostawie, reklamacji, zwrocie)? 

Temat dostępności nie jest nowy. Mamy przecież wiele poruszających go samoregulacji – chociażby takich jak „Dostępny bankomat” Związku Banków Polskich; norm – np. WCAG; czy też regulacji –  chociażby Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (z 1997 roku), Ustawa Prawo pocztowe, Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu realizacji obowiązku zapewnienia osobom niepełnosprawnym dostępu do usług powszechnych i wielu innych. Temat dostępności dostał też wiatru w żagle, po ostatnich regulacjach dotyczących ESG i raportowania niefinansowego (tu część lokalnych przepisów dopiero przed nami). 

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego warto dbać o dostępność?

Regulacje nie powinny być jedynym argumentem dla przedsiębiorców do dbania o dostępność produktów i usług. Biorąc pod uwagę potrzeby klientów z niepełnosprawnościami, zwiększamy dostępność produktów i usług również dla osób, które nie mają orzeczenia o niepełnosprawności, a nawet nie powinny takiego orzeczenia dostać.

W każdej chwili około 20% z nas (jedna osoba na pięć) ma szczególne potrzeby. Możemy nawet powiedzieć, że każda i każdy z nas takie potrzeby miał, ma lub będzie miał. Wystarczy ręka w gipsie, bolące korzonki lub naciągnięty mięsień by pojawiły się potrzeby dotyczące dostępności wynikającej z ograniczeń narządów ruchu. Badania dna oka u okulisty? Problem z akomodacją ostrości na krótkie dystanse (chociażby wynikające z wieku)? I mamy szczególne potrzeby w zakresie narządów zmysłów. Źle przespana noc (praca, małe dziecko, impreza), dużo zadań na głowie, wysoka gorączka, podróż do innego kraju – i już pojawiają się szczególne potrzeby w zakresie zdolności poznawczych.

Jakie są grupy szczególnych potrzeb?

W pewnym uproszczeniu, szczególne potrzeby możemy podzielić na trzy grupy.

1. Potrzeby wynikające z ograniczeń w obszarze narządów ruchu, czyli ograniczenia motoryczne wynikające z:
- uszkodzenia kończyn (również chwilowych – zwichnięty staw lub złamana ręka);
- niesprawności układu nerwowego (centralnego lub obwodowego) – również te słynne „korzonki”;
- uszkodzenia mięśni – np. naciągnięte.

Do tej grupy zaliczamy oczywiście osoby z niepełnosprawnością – zarówno osoby pozbawione kończyn, poruszające się na wózkach, jak i osoby z osłabionymi funkcjami motorycznymi (osłabiona sprawność i precyzja ruchów, spowolnienie ruchów, zmniejszenie siły mięśniowej). A także osoby bardzo wysokie lub bardzo niskie, osoby z ograniczeniami wynikającymi z wieku (wiele powyższych), czy także osoby tymczasowo niesprawne po urazie (unieruchomiona koniczyna), a także z dużym bagażem, dzieckiem na ręku oraz w ciąży.

2. Potrzeby wynikające z ograniczeń w obszarze narządów zmysłów, czyli ograniczenia dotyczące:
- narządów słuchu – w tym te, które pojawiają się z wiekiem i dotyczą osób nie znających języka migowego;
- narządów wzroku – w tym zaburzenia postrzegania barw, zmiany wynikające z wieku i te chwilowe (np. po badaniu u okulisty);
- obniżonego czucia, które  może wynikać zarówno z uszkodzeń układu nerwowego, jak i będących skutkiem wykonywanego zawodu, czy też uprawianego sportu (mniej wrażliwe opuszki palców).

Tu też mamy zarówno potrzeby osób z niepełnosprawnościami, jak i tych, które właśnie odkrywają, że ich słuch lub wzrok się pogorszył albo mających chwilowe ograniczenia w tym zakresie.

REKLAMA

3. Szczególne potrzeby wynikające z ograniczeń intelektualnych i poznawczych:
- dotyczące osób o mniejszej sprawności intelektualnej (inteligencja ma rozkład normalny, połowa osób ma ją poniżej średniej – również wiele osób będących klientami poszczególnych firm) lub poznawczej. Niższa sprawność może być również chwilowa – wynikać ze zmęczenia, wpływu alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych (w tym leków), czy też choroby;
- osoby neuroatypowe – np. z trudnościami w zakresie rozpoznawania twarzy, liczenia, czytania albo rozumienia niejednoznacznych komunikatów;
- osoby z chorobami neurologicznymi (np. epilepsją fotogenną);
- osoby, dla których język komunikacji firmy nie jest pierwszym językiem (migranci, turyści, etc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zapewnić dostępność?

Jak widać część ograniczeń może być stała, część tymczasowa, a część wynikać z zewnętrznego kontekstu. Nie ma jednego idealnego rozwiązania. Zmienia się technologia, zmieniają się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami. Dlatego jedną opcją jest stałe pamiętanie o wszystkich grupach klientów i użytkowników oraz ciągle dbanie o to by każda z osób zainteresowanych usługą lub produktem mogła korzystać z nich bez przeszkód. Szczególnie, że zwiększając dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami, zwiększamy ją też dla wszystkich pozostałych. 

Witold Siekierzyński  - psycholog ekonomiczny, ambasador dostępności i partner w B-Water Consulting Group

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze - Dz.U. 2024 poz. 731 (wchodzi w życie 28 czerwca 2025 r.; art. 6 pkt 1, 2 i 5-9 oraz art. 39 pkt 6 weszły w życie 30 maja 2024 r.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy? Rzadko kto (85+) dostanie 2150 zł miesięcznie. Jakie kryteria dochodowe seniora i uprawnionego do bonu?

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Trzy pytania lekarza w PZON i znika Asperger albo autyzm Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana zmiana to łączenie świadczenia wspierającego (osoba niepełnosprawna i pielęgnacyjnego (opiekun). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie (nie ma środków w budżecie) w maksymalnym wymiarze. Druga oczekiwana zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. W 2026 r. obie zmiany są nierealne (na dziś) do wprowadzenia).

Sędziowie mają dość. Pomimo wyroków MOPS wciąż łamią przepisy o stopniu znacznym. Czas na zmiany

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

REKLAMA

Nie dla żołnierza pozwolenie na broń - tak orzeka Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok w sprawie pozwolenia na broń. Żołnierz zawodowy, mimo formalnego zatarcia skazania, nie otrzyma pozwolenia na broń do celów kolekcjonerskich. Sąd jednoznacznie orzekł, że przeszłość kryminalna wnioskodawcy może być brana pod uwagę przy ocenie wniosku, nawet gdy dana osoba oficjalnie uchodzi za niekaraną. Orzeczenie ma znaczenie dla wszystkich ubiegających się o pozwolenie.

Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb: Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych oraz Pracy i Ubezpieczeń Społecznych odstąpił od zasady prawnej sformułowanej w uchwale siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 24 września 2025 r., sygn. akt III PZP 1/25 - co to oznacza? Orzecznictwo TSUE do kosza?

Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb podjął przełomową uchwałę, która może zmienić bieg sporu o polski wymiar sprawiedliwości. Według najnowszego orzeczenia żaden sąd ani organ władzy publicznej nie może uznać wyroku Sądu Najwyższego za nieistniejący – nawet powołując się na prawo Unii Europejskiej. SN stwierdził jednocześnie, że Polska nie przekazała Brukseli kompetencji w zakresie organizacji sądownictwa.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA