REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 października 2024 r. ważne świadczenie na dzieci w dwukrotnie wyższej kwocie. Będzie można ubiegać się o wyrównanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
świadczenie, fundusz alimentacyjny, alimenty, dziecko, wyrównanie
Od 1 października 2024 r. ważne świadczenie na dzieci w dwukrotnie wyższej kwocie. Będzie można ubiegać się o wyrównanie
Inne

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 5 listopada br. Rada Ministrów przyjęła i skierowała do Sejmu projekt ustawy zakładający dwukrotne zwiększenie kwoty świadczenia przysługującego z funduszu alimentacyjnego. To istotna informacja dla osób uprawnionych do alimentów, które nie otrzymują ich z uwagi na bezskuteczność egzekucji. Świadczenie w wyższej kwocie, ma przysługiwać już od 1 października 2024 r., a zatem – będzie można ubiegać się o wyrównanie.

rozwiń >

Fundusz alimentacyjny – czym jest?

Fundusz alimentacyjny stanowi system wspierania osób uprawnionych do alimentów środkami finansowymi z budżetu państwa. Przychodzi on z pomocą osobom uprawnionym do alimentów, które nie otrzymują ich z uwagi na bezskuteczność egzekucji. Bezskuteczna egzekucja, rozumiana jest przy tym jako egzekucja, w wyniku której, w okresie ostatnich dwóch miesięcy, nie wyegzekwowano pełnej należności z tytułu zaległych i bieżących zobowiązań alimentacyjnych. Za bezskuteczną egzekucję, uważa się również niemożność wszczęcia lub prowadzenia egzekucji alimentów przeciwko dłużnikowi alimentacyjnemu przebywającemu poza granicami Polski, w szczególności z powodu:

REKLAMA

  • braku podstawy prawnej do podjęcia czynności zmierzających do wykonania tytułu wykonawczego w miejscu zamieszkania dłużnika oraz

  • braku możliwości wskazania przez osobę uprawnioną miejsca zamieszkania dłużnika alimentacyjnego za granicą.

Wydaje się, że prawomocny wyrok sądowy zasądzający alimenty, a tym bardziej – ich egzekucja komornicza, powinny załatwiać sprawę w przypadku „opornego” alimenciarza. W praktyce jednak, niestety nie zawsze tak jest. Dłużnicy alimentacyjni, nierzadko, na tyle skutecznie ukrywają swoje dochody i majątek (albo po prostu ich nie posiadają), że egzekucja komornicza alimentów – tym samym – staje się bezskuteczna. Według najświeższych danych z Krajowego Rejestru Dłużników (tj. według stanu na koniec września 2023 r.) – w Polsce aż 292 tys. osób (w tym głównie mężczyzn) uchyla się od obowiązków alimentacyjnych i ma z tego tytułu łącznie ponad 14,5 mld. zł długów.1 

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego – komu przysługują?

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują osobie uprawnionej do alimentów od rodzica na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, jeżeli egzekucja okazała się bezskuteczna (czyli dziecku):

  • do ukończenia 18 roku życia

  • lub odpowiednio – w przypadku kontynuowania nauki (po osiągnięciu pełnoletności) w szkole lub szkole wyższej – do ukończenia 25 roku życia,

  • a w przypadku posiadania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności – bezterminowo

chyba, że osoba ta:

  • została umieszczona w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie lub w pieczy zastępczej lub

  • zawarła związek małżeński.

Co do zasady – świadczenia z funduszu alimentacyjnego, przysługują więc dzieciom, a nie rodzicom, jednak w przypadku dzieci niepełnoletnich – to rodzice, jako przedstawiciele ustawowi, uprawnieni są do wnioskowania o ustalenie prawa do świadczenia i pobierania świadczenia w imieniu dziecka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego – jakie są wymogi ustawowe przyznania prawa do świadczeń?

REKLAMA

Przyznanie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, uzależnione jest od spełnienia kryterium dochodowego. Świadczenia te przysługują, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie, nie przekracza miesięcznie kwoty 1209 zł netto. Kwota ta, podlega przy tym waloryzacji raz na 3 lata i w terminie do dnia 31 stycznia roku, w którym przeprowadzana jest waloryzacja, ogłaszana jest przez ministra właściwego do spraw rodziny, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski". Ostatnia waloryzacja ww. kwoty progu dochodowego, została dokonana w roku 2023 r.2, a zatem jego kolejnego podwyższenia należy spodziewać się dopiero w stosunku do świadczeń przysługujących od 1 października 2026 r.

Istotne jest przy tym również, że przekroczenie powyższego progu dochodowego – nie powoduje całkowitej utraty prawa do świadczenia. W takiej sytuacji – świadczenie z funduszu przysługuje w wysokości różnicy między kwotą przysługującego świadczenia a kwotą, o którą został przekroczony próg dochodowy (o ile oczywiście kwota przekroczenia nie przewyższa kwoty przysługującego świadczenia z funduszu). Zgodnie z powyższą zasadą – świadczenie z funduszu nie przysługuje jednak, jeżeli jego wysokość, w ten sposób ustalona, jest niższa niż 100 zł. 

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego – w jakiej wysokości przysługują?

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednakże nie wyższej niż 500 zł miesięcznie. Na podstawie wniosku osoby uprawnionej lub jej przedstawiciela ustawowego – prawo do świadczeń z funduszu ustala się przy tym na cały okres świadczeniowy, tj. od 1 października do 30 września następnego roku kalendarzowego.

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego – w jaki sposób można się o nie ubiegać?

Celem przyznania prawa do świadczeń z funduszu – osoba uprawniona lub jej przedstawiciel ustawowy (czyli w szczególności – rodzic lub opiekun prawny dziecka uprawnionego do alimentów) powinien złożyć w urzędzie gminy lub miasta właściwym ze względu na miejsce zamieszkania, wniosek o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Wniosek ten można złożyć w formie pisemnej (na formularzu udostępnionym przez urząd gminy lub miasta) albo w postaci elektronicznej, za pośrednictwem Portalu Informacyjno-Usługowego Emp@tia.

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego – maksymalna kwota świadczenia ulegnie dwukrotnemu zwiększeniu

Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (numer w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD42, druk sejmowy nr 800), autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – maksymalna wysokość świadczeń z funduszu alimentacyjnego, ma zostać zwiększona o 100%, czyli o 500 zł miesięcznie – do kwoty 1000 zł miesięcznie. Powyższa zmiana, wynika z potrzeby dostosowania maksymalnej wysokości świadczeń z funduszu, do obecnych potrzeb osób uprawnionych do alimentów. Ww. maksymalna kwota świadczeń z funduszu, nie była bowiem zmieniana od 2008 r. Nikomu nie trzeba natomiast nawet tłumaczyć, jak od tego czasu (tj. przez prawie 16 lat), wzrosły koszty utrzymania (w tym również – co oczywiste – osób uprawnionych do alimentów). Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy mającej wprowadzić powyższą zmianę – „jest ona zgodna z oczekiwaniami wyrażanymi przez rodziny z dziećmi, w tym osoby samotnie wychowujące dzieci, będące w trudnej sytuacji finansowej w związku z nieskuteczną egzekucją zasądzonych od rodzica alimentów”, choć trudno sobie wyobrazić, by kwota 1000 zł miesięcznie, na utrzymanie dziecka, mogła być w obecnych czasach – jakkolwiek – wystarczająca. Czym jednak jest więc aktualna kwota 500 zł miesięcznie? 

Świadczenie z funduszu alimentacyjnego w dwukrotnie wyższej kwocie już od 1 października 2024 r. – będzie można ubiegać się o wyrównanie

Zgodnie z projektowaną ustawą – świadczenia z funduszu alimentacyjnego, w wyższej wysokości, mają przysługiwać już począwszy od 1 października 2024 r. Ustawa zwiększająca kwotę świadczenia, nie została jeszcze, co prawda, uchwalona przez Sejm, bowiem na chwilę obecną – w dniu 5 listopada br., została ona dopiero zatwierdzona przez Radę Ministrów i skierowana do prac w Sejmie, w którym pozytywnie rozpatrzyły ją już Komisja do Spraw Dzieci i Młodzieży oraz Komisja Polityki Społecznej i Rodziny, czeka ją jednak jeszcze droga przez: trzy czytania w Sejmie, rozpatrzenie przez Senat i dopiero – ewentualne skierowanie do podpisu Prezydenta. Nie oznacza to jednak, że w przypadku jej ostatecznego uchwalenia i wejścia w życie – nie ma szans na otrzymanie świadczenia w wyższej kwocie już od 1 października 2024 r. Na tę okoliczność – projektodawca przewidział bowiem przepisy przejściowe i osobom, którym świadczenie zostanie ustalone w dotychczasowej wysokości na okres rozliczeniowy od dnia 1 października 2024 r. do dnia 30 września 2025 r. – przysługiwać będzie wyrównanie. Stanowi o tym art. 4 ust. 1 projektu ustawy, zgodnie z którym – Decyzje, na mocy których przyznano świadczenia na okres świadczeniowy w rozumieniu ustawy zmienianej w art. 1 rozpoczynający się dnia 1 października 2024 r. i kończący się dnia 30 września 2025 r., w których wysokość kwot przysługujących świadczeń ustalono na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym, zmienia się w zakresie wysokości tych kwot na ustalony w tych decyzjach okres z uwzględnieniem art. 10 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. Urzędy gmin lub odpowiednio – miast – zobowiązane będą do wszczynania postępowań w sprawie wyrównania kwoty świadczenia z urzędu

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

1 Krajowy Rejestr Długów, Dłużnicy alimentacyjni winni już 14,5 mld zł, dla większości to nie jedyny dług, 22 września 2023 r.

2 Obwieszczenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 19.01.2023 r. w sprawie wysokości kwoty kryterium dochodowego uprawniającego do świadczeń z funduszu alimentacyjnego od dnia 1 października 2023 r. (M.P. z 2023 r., poz. 121)

Podstawa prawna:

  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (numer w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD42, druk sejmowy nr 800)

  • Ustawa z dnia 7.09.2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1993)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

Kiedy Trybunał Sprawiedliwości UE wyda wyrok w sprawie WIBOR-u w umowach kredytowych. Pierwsza rozprawa już w tym tygodniu

W środę, 11 czerwca 2025 r. odbędzie się rozprawa przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej, która dotyczy kredytu udzielonego przez PKO BP. To będzie pierwsza rozprawa przed TSUE dotycząca WIBOR-u. Wyrok TSUE w tej sprawie zapaść może pod koniec 2025 roku lub na początku 2026 roku - oceniają prawnicy reprezentujący bank w tym sporze.

REKLAMA

Ponad 872 tys. pracujących emerytów w Polsce [Dane ZUS]

Liczba pracujących emerytów w Polsce dynamicznie rośnie. Na przestrzeni ostatnich dziewięciu lat zwiększyła się o niemal 52 proc. Jak wynika z danych ZUS, aktywnych zawodowo seniorów jest już 872,6 tys.

Kartel cementowy w Polsce? UOKiK wszczął postępowanie. Czy powraca słynna sprawa sprzed 16 lat?

Biuro Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformowało o wszczętym postępowaniu przeciwko działu prawdopodobnie "kartelu cementowego" w Polsce. Chodzi o możliwą Potencjalna zmowę, która mogła wpływać na wyższe ceny cementu. Miliony konsumentów mogło paść ofiarom tych nie uczciwych praktyk. Co dalej będzie działo się w sprawie?

800 plus dla seniorów czy nawet 50. latków: za każde wychowane i pracujące dziecko, które płaci podatki w Polsce. Czy wejdzie?

Co dalej ze świadczeniem 800 plus? Jest pomysł nowej formy wsparcia dla seniorów. Miałoby to być nawet 800 plus na rzecz seniorów ale i 800 plus dla 50. latków. Za co? Za każde wychowane i pracujące dziecko, które płaci podatki w Polsce. To postulat, który wzbudza skrajne emocje i może wywołać debatę publiczną na temat sprawiedliwości pokoleniowej w systemie świadczeń. Czy taki postulat ma szanse na realizację? Czym jest sprawiedliwość społeczna? Jak seniorzy udowodniliby, że rzeczywiście taką opiekę sprawowali nad dzieckiem? Czy przyniesie to więcej wydatków czy też korzyści dla polskiego budżetu?

Ponad 50% seniorów ma emerytury poniżej 4 tys. zł brutto. Ekspert: jest źle a będzie jeszcze gorzej

- Emeryci w Polsce na pewno nie mogą mówić o „wesołej starości”. Wielu z nich żyje na skraju ubóstwa, a nawet jeżeli dochodzi do waloryzacji to jest ona zbyt niska, by pokrywać wzrost kosztów życia – mówi Paweł Skotnicki, ekspert ubezpieczeniowy. – Najnowszy raport ZUS pokazuje, że w dobie starzejącego się społeczeństwa wartość emerytur będzie spadać i nawet jeżeli wiek emerytalny nie będzie podnoszony to i tak wielu seniorów będzie pracować tak długo, jak tylko będzie to możliwe – dodaje ekspert.

REKLAMA

Która Izba Sądu Najwyższego ma prawo orzekać o ważności wyboru Prezydenta RP. Jest stanowisko Pierwszego Prezesa SN

W dniu 5 czerwca 2025 r. na stronach Sądu Najwyższego opublikowano "Stanowisko Pierwszego Prezesa SN w sprawie dezinformowania opinii publicznej przez Ministra Sprawiedliwości oraz innych polityków, co do umocowania Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w zakresie orzekania o ważności wyboru Prezydenta RP". W tym stanowisku Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego, dr hab. Małgorzata Manowska udzieliła wyjaśnień, która (jej zdaniem) Izba Sądu Najwyższego ma prawo orzekać o ważności wyboru Prezydenta RP. Publikujemy poniżej w całości treść tego stanowiska. Do Sądu Najwyższego wpłynęło dotąd 28 protestów przeciwko wyborowi prezydenta - poinformowała 9 czerwca 2025 r. PAP Monika Drwal z zespołu prasowego SN. Termin na składanie protestów upływa 16 czerwca. Pierwsze dwa protesty we wtorek 10 czerwca br rozpatrzy Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych.

Zmiany w urlopach: 2 dni wolne na 1 dziecko, 3 na 2 dzieci, 4 na 3 dzieci, 5 na 4 dzieci, a za odmowę udzielenia – 30 tys. zł kary dla pracodawcy

Na 1 dziecko – 2 dni wolne, na 2 dzieci – 3 dni wolne, na 3 dzieci – 4 dni wolne, a na 4 i więcej – 5 dni wolnych, z zachowaniem prawa do pełnego wynagrodzenia, a za odmowę zwolnienia od pracy w ramach ww. puli – 30 tys. zł kary dla pracodawcy. O zmianę art. 188 kodeksu pracy – w dniu 12 kwietnia br., zawnioskowały do Ministrstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Rzeczniczka Praw Dziecka i Okręgowa Rada Adwokacka, a powyższy apel wzmocnił dodatkowo dezyderat wystosowany w tej sprawie, w dniu 4 czerwca br., przez sejmową Komisję do Spraw Petycji. Czy położy to kres absurdowi tylko 2 dni zwolnienia od pracy w roku kalendarzowym, na wszystkie dzieci i łącznie dla obojga rodziców?

REKLAMA