REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec komisji lekarskich z ZUS to dopiero początek... Co jeszcze się zmieni od 1 stycznia? Oto lista

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Absolwentka filologii polskiej oraz dziennikarstwa. Autorka licznych publikacji o tematyce gospodarczej i emerytalnej. Świat świadczeń społecznych nie jest jej obcy. Z Grupą INFOR związana od 2023 roku.
wypadek, komisja lekarska, orzeczenie
Nadchodzą znaczące zmiany w regulacjach dotyczących procesu orzecznictwa, weryfikacji zwolnień lekarskich oraz wypłat świadczeń chorobowych.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nadchodzą znaczące zmiany w regulacjach dotyczących procesu orzecznictwa, weryfikacji zwolnień lekarskich oraz wypłat świadczeń chorobowych. Nowe przepisy przewidują m.in. rozszerzenie grona osób uprawnionych do wydawania orzeczeń o fizjoterapeutów i pielęgniarki oraz uproszczenie procedur poprzez likwidację trzyosobowych komisji lekarskich w ZUS.

W październiku miała miejsce premiera projektu ustawy, który ma gruntownie zmienić sposób przyznawania zasiłków chorobowych. Propozycja nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obecnie dostępna do publicznych konsultacji, przewiduje kompleksową reformę procesu orzecznictwa lekarskiego, w tym kontroli zwolnień lekarskich.

REKLAMA

Nowe przepisy. Reforma systemu orzecznictwa lekarskiego

Nowe przepisy wprowadzają kompleksową reformę systemu orzecznictwa lekarskiego w ZUS, która ma na celu:

  • Standaryzację procesu orzekania: Wszystkie orzeczenia wydawane przez ZUS, niezależnie od ich celu, będą podlegać jednolitym zasadom i procedurom. Celem jest zapewnienie spójności i przejrzystości decyzji dotyczących przyznawania świadczeń.
  • Uelastycznienie zatrudnienia lekarzy orzeczników: ZUS będzie mógł zatrudniać lekarzy na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych, co ma umożliwić lepsze dopasowanie zatrudnienia do bieżących potrzeb. Jednocześnie, lekarze pełniący funkcje nadzorcze będą zatrudniani wyłącznie na podstawie umów o pracę.
  • Zmiany w wynagradzaniu lekarzy orzeczników: Sposób ustalania wynagrodzeń lekarzy zatrudnionych na podstawie umowy o pracę zostanie szczegółowo określony w ustawie oraz odpowiednim rozporządzeniu. Celem jest zapewnienie atrakcyjnych warunków pracy i przyciągnięcie wykwalifikowanych specjalistów.
  • Zmiany w kwalifikacjach wymaganych od lekarzy orzeczników: Oprócz lekarzy specjalistów, ZUS będzie mógł zatrudniać lekarzy bez tytułu specjalisty, którzy spełniają określone warunki dotyczące stażu pracy lub są w trakcie specjalizacji. Jednocześnie, wprowadzone zostaną mechanizmy kontroli jakości wydawanych orzeczeń, takie jak:
    • Nadzór lekarzy specjalistów: Orzeczenia będą podlegać kontroli ze strony głównego lekarza orzecznika oraz zastępcy głównego lekarza orzecznika.
    • Kontrola inspektorów nadzoru: Lekarze inspektorzy będą monitorować prawidłowość wydawania orzeczeń.
    • Możliwość odwołania: Osoby niezadowolone z wydanego orzeczenia będą mogły się od niego odwołać.
    • Konsultacje specjalistyczne: W razie wątpliwości, dokumentacja medyczna może być uzupełniona o opinie lekarzy konsultantów lub psychologów.
    • Wymagania w przypadku sprzeciwu: W przypadku wniesienia sprzeciwu lub zgłoszenia zarzutu wadliwości orzeczenia, do jego ponownego rozpatrzenia będzie wyznaczany lekarz specjalista.

Zmiany w organizacji i sposobie wydawania orzeczeń w ZUS

Nowe przepisy wprowadzają istotne zmiany w organizacji i sposobie wydawania orzeczeń w ZUS, które mają na celu:

  • Rozszerzenie grona specjalistów wydających orzeczenia: Oprócz lekarzy orzeczników, możliwość wydawania orzeczeń w niektórych rodzajach spraw otrzymają fizjoterapeuci (w sprawach rehabilitacji leczniczej) oraz pielęgniarki i pielęgniarze (w sprawach dotyczących niezdolności do samodzielnej egzystencji). Decyzję o skierowaniu sprawy do konkretnego specjalisty podejmować będzie główny lekarz orzecznik lub jego zastępca.
  • Ujednolicenie warunków zatrudnienia: Zarówno lekarze orzecznicy, jak i nowi specjaliści wykonujący samodzielne zawody medyczne będą mogli wybierać między zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej. Zasady wynagradzania dla tych grup będą analogiczne.
  • Wzmocnienie kontroli jakości orzeczeń: Mimo rozszerzenia grona specjalistów, system kontroli jakości orzeczeń pozostanie niezmieniony. Będą obowiązywały te same mechanizmy kontroli, co w przypadku orzeczeń wydawanych przez lekarzy.
  • Optymalizacja organizacji pracy: Powstaną centra orzecznicze, które skupią większą liczbę specjalistów w jednej lokalizacji. Ma to usprawnić proces wydawania orzeczeń i zapewnić łatwiejszy dostęp do usług dla zainteresowanych.
  • Wsparcie dla lekarzy orzeczników: Lekarze orzecznicy otrzymają wsparcie asystentów medycznych, którzy zajmą się czynnościami administracyjnymi, co pozwoli lekarzom skupić się na aspektach medycznych.

Nowe przepisy wprowadzają istotne zmiany w procedurze wydawania orzeczeń lekarskich w ZUS, które mają na celu usprawnienie procesu i zapewnienie większej jednolitości oraz kontroli jakości decyzji:

Jednoosobowe orzekanie na każdym etapie postępowania:

  • W pierwszej instancji: Orzeczenia będą wydawane przez jednego lekarza orzecznika, tak jak dotychczas.
  • W drugiej instancji: W przypadku wniesienia sprzeciwu lub zarzutu wadliwości, sprawę będzie rozpatrywał inny lekarz orzecznik, a nie komisja lekarska. To rozwiązanie ma na celu przyspieszenie procesu odwoławczego i zapewnienie większej obiektywności.
  • Wyłączenie lekarza z pierwszej instancji: Lekarz, który wydał orzeczenie w pierwszej instancji, nie będzie mógł rozpatrywać odwołania od własnej decyzji, co ma zapobiec konfliktowi interesów.

Wzmocnienie nadzoru nad orzecznictwem:

  • Centralizacja nadzoru: Prezes ZUS, za pośrednictwem Naczelnego Lekarza ZUS, będzie sprawował bezpośredni nadzór nad całym procesem orzekania.
  • Szczegółowe regulacje: Zostaną wprowadzone precyzyjne przepisy określające zakres i sposób wykonywania nadzoru, w tym możliwość kontroli orzeczeń pod kątem zgodności z przepisami prawa, dokumentacją medyczną oraz zasadami orzecznictwa.
  • Poprawa jakości orzeczeń: Celem tych zmian jest zapewnienie, że wszystkie orzeczenia będą wydawane zgodnie z obowiązującymi przepisami i na podstawie rzetelnej oceny stanu zdrowia ubezpieczonego. W przypadku stwierdzenia błędów sprawa będzie kierowana do ponownego rozpatrzenia.

Zmiany w wystawianiu zaświadczeń lekarskich

Projekt nowelizacji przepisów dotyczących ZUS wprowadza szereg istotnych zmian, które mają na celu usprawnić kontrolę nad wystawianiem zaświadczeń lekarskich oraz ujednolicić procedury odwoławcze. Główne zmiany obejmują:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Wzmocnienie kontroli nad wystawianiem zaświadczeń lekarskich:
    • Współpraca z rejestrami medycznymi: ZUS będzie mógł weryfikować dane lekarzy upoważnionych do wystawiania zwolnień lekarskich, korzystając z Centralnego Rejestru Lekarzy i Lekarzy Dentystów oraz Centralnego Rejestru Felczerów.
    • Rozszerzenie zakresu danych: ZUS będzie gromadził więcej informacji o lekarzach, co umożliwi dokładniejszą analizę przypadków wątpliwych.
    • Udostępnianie dokumentacji: Lekarze będą zobowiązani do udostępnienia dokumentacji medycznej na żądanie ZUS, co umożliwi kontrolę prawidłowości wystawionych zaświadczeń.
    • Sankcje za odmowę: W przypadku odmowy udostępnienia dokumentacji, ZUS będzie mógł cofnąć lekarzowi uprawnienie do wystawiania zwolnień lekarskich na okres do 3 miesięcy.
  • Ujednolicenie kontroli zaświadczeń: ZUS będzie mógł kontrolować zarówno zwolnienia lekarskie z powodu choroby, jak i zwolnienia związane z opieką nad chorym członkiem rodziny.
  • Usprawnienie komunikacji z ubezpieczonymi: ZUS będzie mógł powiadamiać ubezpieczonych o terminach badań kontrolnych za pomocą automatycznych połączeń telefonicznych (voiceboty), co przyspieszy i ułatwi komunikację.
  • Ujednolicenie drogi odwoławczej: Projekt zakłada ujednolicenie procedury odwoławczej od decyzji ZUS, co ma uprosić cały proces.

Zmiany w zasiłku chorobowym

Projekt nowelizacji przepisów dotyczących zasiłku chorobowego wprowadza istotne zmiany dotyczące przesłanek utraty prawa do tego świadczenia:

Definicja pracy zarobkowej:

  • Uściślenie pojęcia: Praca zarobkowa zostanie zdefiniowana jako każda aktywność mająca charakter zarobkowy, niezależnie od formy zatrudnienia.
  • Wyjątki: Z pracy zarobkowej wyłączone zostaną czynności incydentalne, niezbędne np. do uniknięcia znacznych strat finansowych (np. podpisanie ważnych dokumentów).

Aktywność niezgodna z celem zwolnienia:

  • Precyzyjne określenie: Aktywność niezgodna z celem zwolnienia to wszelkie działania utrudniające lub wydłużające proces leczenia.
  • Wyjątki: Z tej kategorii wyłączone zostaną zwykłe czynności dnia codziennego oraz czynności incydentalne, niezbędne w określonych sytuacjach.

Miejsce pobytu ubezpieczonego:

  • Obowiązek przebywania w wskazanym miejscu: Ubezpieczony powinien przebywać w miejscu wskazanym w zwolnieniu lekarskim.
  • Wyjątki: Dozwolone są odstępstwa od tej zasady, jeśli są uzasadnione względami zdrowotnymi lub innymi istotnymi okolicznościami (np. wizyta u lekarza, rehabilitacja).
  • Kontrole: ZUS będzie mógł przeprowadzać kontrole w miejscu zamieszkania ubezpieczonego.

Wykonywanie pracy zarobkowej z różnych tytułów:

  • Obecna sytuacja: Jeśli osoba jest zatrudniona u dwóch pracodawców i wykonuje pracę w czasie zwolnienia lekarskiego dla jednego z nich, traci prawo do zasiłku chorobowego.
  • Nowe rozwiązanie: Będzie możliwe pobieranie zasiłku chorobowego z jednego tytułu, jeśli rodzaj wykonywanej pracy nie koliduje ze stanem zdrowia.

Zmiany w zakresie kontroli zwolnień lekarskich

Nowe przepisy wprowadzają istotne zmiany w zakresie kontroli zwolnień lekarskich, które mają na celu usprawnić ten proces i zapobiec nadużyciom. Główne zmiany obejmują:

  • Rozszerzenie podmiotu kontroli: ZUS będzie mógł kontrolować nie tylko osoby ubezpieczone, ale również osoby, które już nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu, ale pobierają świadczenia z tego tytułu.
  • Kontrola osób na kwarantannie: Kontrola będzie obejmować również osoby przebywające na kwarantannie lub izolacji.
  • Ujednolicenie zasad kontroli: Określono, że kontrola dotyczy zwolnień lekarskich, za które przysługuje zasiłek chorobowy lub opiekuńczy, oraz świadczenie rehabilitacyjne.
  • Cele kontroli: Celem kontroli będzie ustalenie, czy osoba korzystająca ze zwolnienia nie podejmuje działań niezgodnych z jego celem, np. pracy zarobkowej.
  • Częstotliwość kontroli: Kontrole będą przeprowadzane w miarę potrzeby, ze szczególnym uwzględnieniem okresów zwiększonej absencji chorobowej.
  • Sposób przeprowadzania kontroli: Kontrole będą przeprowadzane w sposób nieuciążliwy dla osoby kontrolowanej, z poszanowaniem jej prywatności.
  • Upoważnienia kontrolerów: Określono szczegółowo uprawnienia i obowiązki osób przeprowadzających kontrolę.
  • Obowiązki osób kontrolowanych: Zdefiniowano zakres obowiązków osób podlegających kontroli.
  • Kontrola formalna zaświadczeń: ZUS będzie mógł kontrolować formalną poprawność zaświadczeń lekarskich.

Polecamy miesięczną subskrypcję cyfrową DGP - Pakiet Premium

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z obciążaniem dzieci kosztami pobytu krewnych w DPS. Rząd zapowiada zmianę przepisów

Tylko osoby pełnoletnie powinny być zobowiązane do ponoszenia opłat za pobyt bliskich w domach pomocy społecznej – zapowiedziała wiceministra rodziny Katarzyna Nowakowska. To odpowiedź na apel Rzeczniczki Praw Dziecka, która alarmowała, że dziś ciężar finansowy może spaść również na małoletnich.

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

REKLAMA

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

REKLAMA

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

REKLAMA