REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi w komunikacji miejskiej w całym kraju. Krwiodawcy na to zasługują

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulgi w komunikacji miejskiej w całym kraju. Krwiodawcy zasługują na takie wsparcie
Ulgi w komunikacji miejskiej w całym kraju. Krwiodawcy zasługują na takie wsparcie
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Honorowi krwiodawcy oddają krew, ratując życie, ale czy mogą liczyć na darmowe przejazdy komunikacją miejską w całym kraju? Posłanka Paulina Matysiak apeluje o jednolitą ulgę, jednak rząd odbija piłeczkę do samorządów. Czy to koniec nadziei na realne wsparcie dla dawców?

Honorowi krwiodawcy regularnie ratują życie, ale czy mogą liczyć na realne wsparcie ze strony państwa? Posłanka Paulina Matysiak wystosowała interpelację w sprawie wprowadzenia ogólnopolskiej ulgi na komunikację miejską dla dawców krwi, argumentując, że obecny system jest niespójny i niesprawiedliwy. W wielu miastach ulgi zależą od decyzji lokalnych władz, a w niektórych miejscach przysługują tylko tym, którzy oddali określoną, wysoką ilość krwi. Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi stwierdziło, że to samorządy decydują o ulgach, a rząd nie planuje ich ujednolicania. Czy krwiodawcy pozostaną bez systemowego wsparcia? Sprawdź, jakie są argumenty obu stron i co to oznacza dla dawców.

REKLAMA

REKLAMA

Ogólnopolskie ulgi w komunikacji miejskiej. Krwiodawcy zasługują na takie wsparcie

Posłanka na Sejm RP Paulina Matysiak wystosowała interpelację do ministra infrastruktury, ministra zdrowia w sprawie wprowadzenia ogólnopolskiej ulgi na komunikację miejską dla honorowych dawców krwi, w której stwierdza, że zgłosili się do niej z prośbą o wsparcie honorowi dawcy krwi. Ich zdaniem, w ramach gestu wdzięczności i solidarności oczekiwaliby wprowadzenia ustawowego obowiązku udzielania im ulg w komunikacji miejskiej w całym kraju.

"Obecnie w wielu gminach obowiązują lokalne regulacje przyznające honorowym dawcom krwi ulgi w opłatach za przejazdy środkami transportu publicznego. Ich zakres jest jednak niejednolity i zależy od miejsca zamieszkania dawcy. W niektórych miastach i gminach pełna ulga (100%) przysługuje wyłącznie osobom, które osiągnęły najwyższy stopień zasłużonego honorowego dawcy krwi, tj. oddały co najmniej 18 litrów krwi (mężczyźni) lub 15 litrów (kobiety). Niższe stopnie honorowego dawstwa (np. 10 lub 12 litrów) nie uprawniają do takiego wsparcia, co może demotywować osoby do regularnego oddawania krwi" - pisze Paulina Matysiak w interpelacji.

Posłanka wskazuje, że w Polsce istnieją jednak miasta, takie jak Kutno, które już wprowadziły systemowe rozwiązania, zapewniając wszystkim honorowym dawcom krwi 100% ulgę w opłatach za komunikację miejską niezależnie od ilości oddanej krwi. Rozwiązanie to stanowi wyraz wdzięczności dla dawców, a jednocześnie skutecznie promuje regularne oddawanie krwi, co w konsekwencji zwiększa krajowe zapasy tego cennego płynu, który ratuje życie.

REKLAMA

W związku z powyższym, działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j. Dz. U. 2024 poz. 907), posłanka poprosiła o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Czy Ministerstwo Infrastruktury rozważa wprowadzenie jednolitego ogólnopolskiego systemu ulg na komunikację miejską dla wszystkich honorowych dawców krwi, niezależnie od stopnia ich dawstwa?
  • Czy rząd planuje wsparcie gmin we wdrażaniu takich ulg przez odpowiednie mechanizmy finansowe, aby ich wprowadzenie nie stanowiło nadmiernego obciążenia dla budżetów samorządów?
  • Czy resorty przeprowadziły analizy dotyczące wpływu wprowadzenia ogólnopolskich ulg na liczbę dawców krwi i dostępność tego świadczenia w miastach, które już wdrożyły podobne rozwiązania?

Rząd: Ulgi w komunikacji miejskiej to sprawa samorządów. A realizacja polityki zdrowotnej jest w gestii Ministra Zdrowia

Odpowiedzi na interpelację posłanki Pauliny Matysiak udzieliło Ministerstwo Infrastruktury. Wskazując od razu na wstępie, że podejmowanie działań w zakresie wprowadzania ulg w komunikacji miejskiej leży w gestii poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, które odpowiadają za organizację transportu publicznego na obszarze swojej właściwości.

"Jednostki samorządu terytorialnego (jako organizatorzy komunikacji miejskiej) mają prawo do określania we własnym zakresie, w realizowanych przez siebie przewozach, zarówno grupy pasażerów uprawnionych do ulg, jak i wymiar tych ulg. Odbywa się to poprzez podejmowanie przez organy stanowiące tych jednostek (Radę Gminy, Radę Miejską lub Radę Miasta) uchwał kształtujących politykę transportową na swoim terenie, w tym m.in. ceny biletów, zakres uprawnień pasażerów do ulg i wymiar tych ulg" - wyjaśnił resort infrastruktury.

"Jednocześnie utracone przez przedsiębiorstwa świadczące usługi przewozu osób przychody z tytułu honorowania określonych ulg przysługujących pasażerom w komunikacji miejskiej pokrywane są w całości ze środków budżetowych tych jednostek. Stąd też, w zależności od prowadzonej lokalnej polityki transportowej i zamożności poszczególnych samorządów, mogą występować różnice w tym zakresie w organizowanych przez te podmioty przewozach w ramach komunikacji miejskiej.

Administracja rządowa nie określa zasad ani nie finansuje z budżetu państwa przewozów w ramach komunikacji miejskiej. Dlatego też zasadniczo ustawodawca nie narzuca władzom lokalnym w drodze ustawy obowiązku stosowania ulg przejazdowych obowiązujących w tego rodzaju komunikacji. W konsekwencji nie gromadzi informacji zarówno o ulgach przejazdowych ustanawianych przez poszczególne samorządy na obszarze ich właściwości, jak i informacji o ponoszonych przez te samorządy kosztach finansowania tych ulg.

Niezależnie od wskazanej powyżej kwestii właściwości poszczególnych samorządów do regulowania we własnym zakresie uprawnień pasażerów do ulg i wymiaru tych ulg w komunikacji miejskiej, pragnę zwrócić uwagę, że zagadnienie uprawnień pasażerów do ustawowych ulg przejazdowych w komunikacji pozamiejskiej nie stanowi elementu polityki transportowej państwa będącego w gestii Ministra Infrastruktury, lecz – jak w tym konkretnym przypadku – jest elementem polityki zdrowotnej realizowanej w szczególności przez Ministra Zdrowia" - napisało w odpowiedzi na interpelację poselską Ministerstwo Infrastruktury.

Ważne

Ulgi w komunikacji miejskiej dla krwiodawców

"Dawcy, który oddał honorowo co najmniej 5 litrów krwi (kobieta), 6 litrów krwi (mężczyzna) lub odpowiadającej tej objętości ilości innych składników krwi przysługuje tytuł „Zasłużony Honorowy Dawca Krwi”. Jednym z przywilejów, jaki mogą mieć zasłużeni krwiodawcy jest możliwość poruszania się bezpłatnie lub z określoną ulgą (50% czy 75%) komunikacją miejską. Niestety część rad gmin nadaje takie uprawnienie dopiero po oddaniu 15/18 litrów krwi" - pisze portal krwiodawcy.org.

Potrzeba współpracy międzyresortowej w sprawie ulg komunikacyjnych dla krwiodawców

Ministerstwo Infrastruktury wskazuje więc, że ulgi dla honorowych dawców krwi nie są częścią polityki transportowej państwa, lecz należą do polityki zdrowotnej, za którą odpowiada Ministerstwo Zdrowia. Obecnie w Polsce brak jest ogólnokrajowych ulg na transport publiczny dla krwiodawców; ewentualne zniżki są przyznawane lokalnie przez poszczególne samorządy. Przykładowo, niektóre miasta oferują bezpłatne lub ulgowe przejazdy komunikacją miejską dla zasłużonych honorowych dawców krwi, jednak brak jednolitych regulacji na poziomie krajowym.

Sytuacja ta podkreśla potrzebę współpracy międzyresortowej w celu wypracowania spójnych rozwiązań systemowych. Ministerstwo Zdrowia, jako odpowiedzialne za politykę zdrowotną, powinno rozważyć inicjatywę legislacyjną w porozumieniu z Ministerstwem Infrastruktury, aby wprowadzić ogólnopolskie ulgi transportowe dla honorowych dawców krwi. Takie działanie mogłoby stanowić wyraz uznania dla ich bezinteresownego wkładu w ratowanie życia oraz zachęcić do regularnego oddawania krwi.

Jaki jest stan krwiodawstwa w Polsce? Co pokazują najnowsze dane GUS

Według ostatniego raportu GUS dotyczącego krwiodawstwa w Polsce, w roku 2023 zbiorowość krwiodawców liczyła 640,2 tys. osób (wzrost o 18,1 tys. osób w stosunku do roku 2022), w tym 640,0 tys. honorowych. Dawcy wielokrotni stali i powtórni stanowili 80,2% oddających krew. Wśród krwiodawców przeważały osoby w wieku od 25 do 44 lat (63,7%). Osoby w wieku od 18 do 24 lat stanowiły 17,1% krwiodawców, a osoby w wieku od 45 do 64 lat – 19,1%.

Tabela: Krwiodawcy, pobrana krew i wyprodukowane składniki krwi

Wyszczególnienie

2022

2023

w tysiącach

Krwiodawcy

622,1

640,2

Pobrana krew i jej składniki w donacjach

1 427,3

1 501,4

Pobrana krew pełna w donacjach

1 302,9

1 358,0

Koncentrat krwinek czerwonych w jednostkacha

1 266,3

1 327,5

Świeżo mrożone osocze w jednostkachb

1 538,7

1 650,7

a Jedna jednostka koncentratu krwinek czerwonych równa się w przybliżeniu 250 ml, jeden litr koncentratu krwinek czerwonych równa się w przybliżeniu 4 jednostkom.
b Jedna jednostka świeżo mrożonego osocza równa się w przybliżeniu 200 ml, jeden litr osocza równa się w przybliżeniu 5 jednostkom.

Centra Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Polsce. Gdzie jest najwięcej krwiodawców?

W 2023 r. funkcjonowały 23 Centra Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa (w tym 21 regionalnych oraz 2 resortowe – po jednym w gestii Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji) oraz 135 oddziałów terenowych (w tym 7 w gestii Ministerstwa Obrony Narodowej). Liczba centrów i oddziałów terenowych w stosunku do roku poprzedniego nie uległa zmianie. Największa liczba krwiodawców według lokalizacji placówek pobierających krew (bez danych o działalności jednostek podległych MSWiA oraz MON) na 10 tys. mieszkańców wystąpiła w województwie podlaskim (prawie 265 krwiodawców na 10 tys. ludności), a najmniejsza w województwie mazowieckim (około 131 krwiodawców na 10 tys. ludności).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
4 tys. zł za brak polisy OC dla drona (także używanego rekreacyjnie) od 13 listopada 2025 r. Jest limit wagi

Masz drona i używasz go do filmowania, fotografii lub po prostu latasz rekreacyjnie? Od 13 listopada 2025 roku wchodzi w życie obowiązek ubezpieczenia OC dla operatorów dronów o wadze od 250 gramów do 20 kg. Jego brak może spowodować karę w wysokości 4000 zł. Sprawdź, czy obowiązek nie dotyczy również Ciebie.

Zwolnienie z pracy za wyjście do sklepu po bułkę na drugie śniadanie. Czy to jest zgodne z prawem? Sprawdź, co wynika z przepisów

Czy wyjście do pobliskiego sklepu po bułkę to powód, dla którego pracownika można zwolnić z pracy? Warto wiedzieć co wynika z przepisów, ale trzeba też pamiętać, by sprawdzić, co przewiduje regulamin pracy obowiązujący w zakładzie.

Nie chcesz biegać z awizo na pocztę? Jest na to sposób. 1 stycznia 2026 r. początek nowej pocztowej ery w Polsce

Od początku 2026 roku ruszy nowy etap wdrożenia systemu e-Doręczeń, który oznacza koniec papierowych awiz w korespondencji z wieloma urzędami administracji publicznej. Od 1 stycznia 2026 r. znaczna część administracji publicznej będzie bowiem zobowiązana do doręczania pism przede wszystkim przez system e-Doręczeń. Oczywiście tylko tym osobom, które mają założone konto w systemie i adres do doręczeń elektronicznych (ADE).

Nawet ok. 400 zł wyższa emerytura netto. Ale trzeba złożyć wniosek o wypłatę emerytury lub renty bez potrącenia podatku

W mediach pojawiają się ostatnio informacje o specjalnym wniosku, który pozwala zwiększyć wysokość emerytury. Chodzi o wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy. ZUS wysłał go w tym roku do ponad 460 tysięcy emerytów i rencistów razem z PIT za 2024 rok. Jednak nie dla każdego taki wniosek będzie korzystny.

REKLAMA

Palenie w pracy to przysłowiowy gorący ziemniak. Próby pogodzenia pracowników prowadzą do dyskryminacji. Na co tak naprawdę pozwalają przepisy?

Czy pracodawca może zabronić palaczowi wyjścia na papierosa w czasie przerwy w pracy? Pracodawcy wprowadzają w tym zakresie różne rozwiązania i nie ukrywają, że zatrudnianie palaczy bywa dla nich kłopotliwe. A co wynika z przepisów?

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku

Od września 2025 r. pracownicy znają już wysokość minimalnych wynagrodzeń. Jest jednak sposób, by w 2026 roku zarabiać więcej – nawet o kwotę przekraczającą jedno dodatkowe miesięczne wynagrodzenie (5.379,20 zł rocznie), pozostając nadal na minimalnej płacy.

Po 50 roku życia pracownicy mają prawo do tego świadczenia. Dostają minimum 1800 złotych, ale przeciętnie to ponad 4100 złotych brutto

Czy świadczenie pomostowe, którego średnia wysokość przekracza 4 tys. złotych to korzystne rozwiązanie dla osób, które nie osiągnęły jeszcze wieku emerytalnego? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Średnia wysokość świadczenia nie mówi nam bowiem wiele o tym, jaka jest sytuacja poszczególnych świadczeniobiorców.

Paczka na dobry początek, czyli od czego zacząć marketing kancelarii

Decyzja zapadła, postanawiasz założyć własną kancelarię. Historie mogą być różne – właśnie zdobyłeś uprawnienia, odchodzisz z innej kancelarii, robisz spin-off wraz z częścią zespołu. Niezależnie od powodu, marketing czas zacząć. Pierwsze miesiące to często walka o widoczność. Ten artykuł podpowie Ci, od czego zacząć i jak szybko przejść od chaosu do konkretnego planu marketingowego.

REKLAMA

Koniec ery donosów na krzyki dzieci na boisku? Prezydent Nawrocki podpisał rewolucyjną nowelizację

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o sporcie, która raz na zawsze kończy z absurdalnymi sytuacjami, gdy boiska szkolne czy popularne orliki są zamykane z powodu... hałasu. Od teraz obiekty sportowe wykorzystywane przez dzieci i młodzież nie będą podlegały rygorystycznym normom akustycznym z Prawa ochrony środowiska. To przełomowe rozwiązanie, na które czekało tysiące rodziców, trenerów i młodych sportowców.

Mieszkasz obok orlika, boiska, siłowni plenerowej, kortu, bieżni, lodowiska, skateparku, rolkowisk i pumptracków – nie możesz narzekać na hałas [Prezydent podpisał USTAWĘ]

Ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o sporcie – podpisana przez Prezydenta RP w dniu 29 października 2025 r. dotyczy przeciwdziałania zjawisku ograniczania funkcjonowania, a nawet zamykania, ogólnodostępnych obiektów sportowych w związku ze skargami mieszkańców dotyczącymi hałasu, generowanego przez użytkowników tych obiektów. Można powiedzieć, że skarżący się mieszkańcy na hałas, np. przy orlikach - przegrali tą batalię.

REKLAMA