REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej elastyczności, mniej biurokracji. MSWiA reformuje system ochrony ludności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Schron; pieniądze
Więcej elastyczności, mniej biurokracji. MSWiA reformuje system ochrony ludności
Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało projekt nowelizacji ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, który ma usprawnić zarządzanie środkami finansowymi oraz uporządkować przepisy dotyczące miejsc doraźnego schronienia. Zmiany mają charakter systemowy i wpisują się w szerszy proces modernizacji krajowego systemu bezpieczeństwa.

rozwiń >

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało projekt nowelizacji ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, który ma usprawnić zarządzanie środkami finansowymi oraz uporządkować przepisy dotyczące miejsc doraźnego schronienia. Zmiany mają charakter systemowy i wpisują się w szerszy proces modernizacji krajowego systemu bezpieczeństwa.

REKLAMA

REKLAMA

Elastyczne zarządzanie środkami jako odpowiedź na nowe zagrożenia

W centrum projektowanych zmian znajduje się potrzeba wprowadzenia większej elastyczności w zarządzaniu środkami finansowymi przeznaczonymi na realizację zadań z zakresu ochrony ludności. MSWiA dostrzega, że obecne mechanizmy finansowania są niewystarczająco responsywne względem rosnącej liczby zagrożeń – zarówno tych o charakterze naturalnym, jak i antropogenicznym. Wobec tego, projekt przewiduje modyfikację zasad przyznawania i redystrybucji środków, tak aby proces ich przekazywania instytucjom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo był bardziej dynamiczny, skoordynowany i adekwatny do sytuacji.

Nowelizacja ma pozwolić na szybsze uruchamianie środków w sytuacjach nagłych oraz lepsze dostosowanie wydatkowania funduszy do realnych potrzeb jednostek realizujących zadania ochronne. Zmiana ta stanowi odpowiedź na wielokrotnie podnoszone w środowisku samorządowym i eksperckim postulaty dotyczące ograniczenia zbędnych procedur oraz umożliwienia szybszego reagowania w sytuacjach kryzysowych.

Odejście od ustawy o pożytku publicznym: więcej możliwości dla wykonawców zadań publicznych

Istotnym elementem nowelizacji jest również planowane wyłączenie stosowania ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wobec dotacji udzielanych podmiotom realizującym zadania ochrony ludności. W praktyce oznacza to znaczne uproszczenie formalności dla organizacji, które współuczestniczą w działaniach z zakresu ochrony i bezpieczeństwa – szczególnie w obszarach takich jak ratownictwo, zarządzanie kryzysowe czy logistyka humanitarna.

REKLAMA

Obecnie ustawa o pożytku publicznym, choć pełni ważną funkcję regulacyjną, w wielu przypadkach nakłada na organizacje ubiegające się o środki publiczne obowiązki formalne, które są nieadekwatne do sytuacji kryzysowych. Rezygnacja z jej stosowania w tym konkretnym obszarze pozwoli na zwiększenie dostępności finansowania dla podmiotów posiadających rzeczywiste kompetencje, doświadczenie i zaplecze organizacyjne, nawet jeśli nie spełniają one kryteriów przewidzianych w ustawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miejsca doraźnego schronienia – nowe definicje, nowe obowiązki

Drugim kluczowym obszarem zmian są przepisy dotyczące miejsc doraźnego schronienia (MDS). W projekcie nowelizacji przewidziano doprecyzowanie i uporządkowanie definicji oraz zasad związanych z identyfikacją, ewidencjonowaniem i adaptacją obiektów, które mogą pełnić funkcję tymczasowych miejsc ochrony dla ludności cywilnej.

Dotychczasowe przepisy nie precyzowały w sposób wystarczający, które obiekty mogą zostać zakwalifikowane jako miejsca doraźnego schronienia, a które jedynie jako „obiekty przydatne” do ich zorganizowania. Takie niejasności prowadziły do rozbieżności interpretacyjnych na poziomie lokalnym, co skutkowało brakiem spójnej bazy danych oraz trudnościami w planowaniu przestrzennym i operacyjnym.

W projekcie nowelizacji przewidziano obowiązek tworzenia jednolitego rejestru lokalizacji przeznaczonych do organizowania MDS oraz jasno określono wymogi, jakie muszą spełniać obiekty uznane za odpowiednie do pełnienia tej funkcji. Taka standaryzacja pozwoli nie tylko na lepsze przygotowanie struktur obrony cywilnej, lecz także na budowanie realistycznych scenariuszy reagowania kryzysowego w miastach i gminach.

Kontrole obiektów podziemnych zyskają nowe ramy prawne

Szczególne miejsce w nowelizacji zajmuje kwestia kondygnacji podziemnych w budynkach użyteczności publicznej i mieszkalnej. Nowe przepisy przewidują rozszerzenie kompetencji organów nadzoru budowlanego w zakresie kontroli takich obiektów pod kątem możliwości ich adaptacji na miejsca doraźnego schronienia.

Do tej pory brakowało jednoznacznych podstaw prawnych do przeprowadzania takich ocen, co prowadziło do sytuacji, w których potencjalnie przydatne przestrzenie pozostawały poza systemem przygotowań obrony cywilnej. Dzięki wprowadzeniu nowego reżimu kontrolnego możliwe będzie systematyczne analizowanie stanu technicznego, wyposażenia i dostępności podziemi – nie tylko w nowopowstających obiektach, ale również w budynkach istniejących.

Porządkowanie ewidencji i tworzenie mapy schronów w Polsce

Projekt zakłada również uporządkowanie systemu ewidencjonowania miejsc doraźnego schronienia. Obecnie funkcjonujące rejestry są niepełne, często nieaktualne i niepowiązane ze sobą systemowo. Brakuje także jednolitego standardu w zakresie kwalifikacji obiektów i przypisywania im funkcji ochronnych.

Nowelizacja ma na celu stworzenie spójnej, cyfrowej bazy danych, która umożliwi nie tylko lokalizację MDS-ów na poziomie gminy czy powiatu, ale również ocenę ich pojemności, dostępności oraz zgodności z normami bezpieczeństwa. Będzie to również podstawowe narzędzie w zarządzaniu kryzysowym – umożliwiające szybkie planowanie ewakuacji oraz rozmieszczenia ludności w przypadku zagrożenia.

Nowe obowiązki dla właścicieli i zarządców budynków

Rozszerzeniu ulegnie również katalog podmiotów, które mogą być zobowiązane do udostępnienia informacji na temat obiektów budowlanych w kontekście ich potencjalnego wykorzystania jako MDS. Oznacza to, że nie tylko jednostki administracji publicznej, ale również właściciele prywatni czy zarządcy wspólnot mieszkaniowych będą zobowiązani do współpracy z organami nadzoru budowlanego.

Wprowadzenie takiego obowiązku może wiązać się z koniecznością dostosowania niektórych budynków do minimalnych wymogów bezpieczeństwa, co w dłuższej perspektywie przełoży się na zwiększenie odporności infrastruktury cywilnej w całym kraju.

Reforma w kontekście szerszej strategii bezpieczeństwa państwa

Nowelizacja ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej nie jest odosobnionym aktem legislacyjnym. Stanowi ona część szerszego procesu modernizacji krajowego systemu bezpieczeństwa, w którego skład wchodzą także zmiany w ustawie o zarządzaniu kryzysowym, wzmocnienie roli Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, rozwój cyfrowych systemów ostrzegania oraz wzrost kompetencji samorządów w zakresie reagowania kryzysowego.

Celem tych działań jest budowa spójnego, nowoczesnego systemu ochrony ludności, który będzie w stanie sprostać wyzwaniom XXI wieku – zarówno tym wynikającym z zagrożeń militarnych, jak i katastrof naturalnych, awarii infrastruktury krytycznej czy działań hybrydowych.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie? Harmonogram legislacyjny MSWiA

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, projekt nowelizacji ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze w czwartym kwartale 2025 roku. Oznacza to, że proces legislacyjny wkracza w fazę finalną, a jego zakończenie i wejście w życie nowych przepisów może nastąpić już na początku 2026 roku. Biorąc pod uwagę skalę i znaczenie proponowanych zmian, można oczekiwać, że nowelizacja stanie się jednym z kluczowych elementów modernizacji systemu ochrony ludności w Polsce w najbliższych latach.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

System kaucyjny na butelki i puszki jest szeroko komentowany. Pojawia się jednak pytanie, co zrobić w sytuacji, gdy ktoś nie może lub nie chce zbierać i zwracać opakowań. Czy w takim wypadku można je po prostu wyrzucać do dotychczasowych pojemników na odpady segregowane – szkło do zielonych, a plastik i puszki do żółtych?

Nadchodzi rewolucja w dostępie do broni: „Jesteśmy jednym z najbardziej rozbrojonych narodów w Europie”. Posłowie chcą wykonać pierwszy krok, by to zmienić

W Polsce szykuje się największa od lat zmiana w przepisach dotyczących dostępu do broni. Posłowie pracują nad nowelizacją ustawy o broni i amunicji z 21 maja 1999 r., która może znacząco ułatwić wielu obywatelom legalne posiadanie broni palnej.

Rząd już zdecydował - 5116,99 zł emerytury. Wzrost od 1 stycznia 2026 roku. Kto dostanie tyle pieniędzy?

Osoby, które w okresie swojej aktywności zawodowej wypracowały szczególne osiągnięcia, będą mogły po jej zakończeniu liczyć na emeryturę w wysokości odbiegającej od tej standardowej. Co trzeba zrobić i na co będzie można liczyć w zamian?

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

REKLAMA

Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Czy kolejna grupa zawodowa uzyska szczególne uprawnienia emerytalne? Toczą się prace na przepisami, które miałyby umożliwić niektórym osobom wcześniejsze zakończenie aktywności zawodowej. Nie każdego będzie obowiązywała granica 60 i 65 lat.

Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

REKLAMA

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

MOPS: Można dostać 6 zasiłków w 3 miesiące. Czytelnik: Nie można [List]

Wiele osób piszących do Infor.pl opisuje swoje doświadczenia co do teorii, że zostało wydane odgórne polecenie ograniczania świadczeń wypłacanych przez MOPS. Przykładowo w artykule publikujemy list czytelnika, który twierdzi, że ma informację o poleceniach wydawanych dla pracowników socjalnych w MOPS, aby starali się ograniczyć kwoty przeznaczane na świadczenia dla potrzebujących. Od czasu zaniżania punktacji w WZON co do świadczenia wspierającego (poziom potrzeby wsparcia) stale widzę na forach internetowych tego typu opinie. Jak w każdej teorii spiskowej nie wiadomo, kto miałby wydawać takie zalecenia oraz jak możliwe jest ich wdrożenie i kontrolowanie. Niemniej zjawisko takiego postrzegania MOPS, PZON. WZON, PFRON istnieje od lat i chyba się nasila od 2024 r. (prawdopodobnie z uwagi na powszechnie krytykowaną praktykę przyznawania punktów do świadczenia wspierającego).

REKLAMA