REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inspektor Ochrony Danych w sądach

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Inspektor Ochrony Danych w sądach
Inspektor Ochrony Danych w sądach

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące od 25 maja 2018 r. akty prawne regulujące kwestie związane z ochroną danych osobowych określają zasady wyznaczania, kompetencje i zadania oraz status inspektora ochrony danych (dalej jako IOD). Osoba wyznaczona do pełnienia tej roli ma szczególny obowiązek czuwania nad przestrzeganiem w organizacji przepisów o ochronie danych oraz udzielania zaleceń co do oceny skutków danych. W przypadkach wskazanych w poszczególnych aktach normatywnych określone podmioty są zobligowane do wyznaczenia IOD z uwagi na charakter wykonywanych zadań oraz zakres i rodzaj przetwarzanych danych. Wśród tych podmiotów wskazać należy na sądy, przy czym regulacje prawne związane z obowiązkiem wyznaczenia IOD i jego zadaniami rozproszone są w kilku aktach prawnych.

Przepisy regulujące status IOD w sądach

REKLAMA

W ujęciu chronologicznym pierwszym przepisem nakładającym obowiązek wyznaczenia przez sądy IOD jest art. 37 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzanie danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako Rozporządzenie). Przywołana regulacja przewiduje, że administrator i podmiot przetwarzający wyznaczają IOD, zawsze gdy „przetwarzania dokonują organ lub podmiot publiczny, z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania przez nie wymiaru sprawiedliwości”. Unijny prawodawca w analizowanym przepisie wskazał zarówno na zasadę, jak i wyjątek w kontekście obowiązku powołania IOD w sądownictwie.

REKLAMA

Zasadniczo sądy – jako podmioty publiczne w rozumieniu omawianego przepisu Rozporządzenia – są zobligowane do wyznaczenia IOD w zakresie działalności innej niż związana ze sprawowaniem wymiaru sprawiedliwości. Należy mieć na uwadze, że działalność sądów obejmuje szereg innych pól niż realizacja zadań z zakresu ochrony prawnej – wspomnieć należy chociażby o działalności administracyjnej, wykonywaniu obowiązków pracodawcy wobec zatrudnianego personelu czy funkcjonowaniu sądu w obrocie gospodarczym jako strony zobowiązań.

Z kolei wprowadzony wyjątek w postaci sprawowania wymiaru sprawiedliwości motywowany jest oczywistą potrzebą zagwarantowania sądom niezawisłości i niezależności w ramach orzekania.       

REKLAMA

Drugiej grupy przepisów normujących powołanie IOD w sądach należy doszukiwać się w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (dalej jako uodo). Mniejsze znaczenie w tej materii ma art. 8 uodo, który należy rozpatrywać jako swego rodzaju superfluum wobec postanowień art. 37 Rozporządzenia. Dużo istotniejsza jest natomiast treść art. 9 uodo, który nakazuje interpretować pojęcie „organy i podmioty publiczne obowiązane do wyznaczenia inspektora, o których mowa w art. 37 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia” m.in. jako jednostki sektora finansów publicznych. W myśl art. 9 pkt 1) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych „sektor finansów publicznych tworzą organy władzy publicznej (…) oraz sądy i trybunały”.

Wreszcie istotne z punktu widzenia wymiaru sprawiedliwości są regulacje ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (dalej jako ustawa z dnia 14 grudnia 2018 r.). Wspomniana ustawa, która weszła w życie 6 lutego 2019 r., stanowi odrębną podstawę powołania IOD przez sądy, a także prokuratury oraz wskazane służby, straże i urzędy. Warto w tym miejscu wspomnieć, że dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW, która jest wdrażana do polskiego porządku prawnego ustawą z dnia 14 grudnia 2018 r. daje państwom członkowskim możliwość zwolnienia sądów i innych niezawisłych organów sądowych z obowiązku powołania IOD.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polski ustawodawca z tej możliwości nie skorzystał. Omawianą ustawą dokonano także nowelizacji przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych, które doprecyzowują kto, w jakim zakresie i w odniesieniu do jakiego kręgu osób jest administratorem danych osobowych. Sytuacja ta jest o tyle szczególna, że w ramach jednej jednostki organizacyjnej administratorem może być: prezes sądu, dyrektor sądu oraz sąd. Każdy z tych podmiotów jest zobligowany do wyznaczenia IOD.

Czy w sądzie może funkcjonować kilku inspektorów ochrony danych?

Mając na uwadze mnogość regulacji normujących status IOD, zróżnicowany zakres zadań stawianych inspektorom oraz wielość administratorów w sądzie powstaje zagadnienie dopuszczalności i zasadności powołania kilku IOD w ramach jednej jednostki organizacyjnej. O ile brak jest podstaw do negowania samej możliwości wyznaczenia IOD przez każdego administratora, o tyle argumenty natury celowościowej i funkcjonalnej przemawiają za wyznaczeniem jednej (tej samej) osoby jako IOD dla sądu, prezesa sądu oraz dyrektora sądu. Podstawę normatywną wyznaczenia jednej osoby dla kilku administratorów można odnaleźć zarówno w Rozporządzeniu (art. 37 ust. 3), jak i ustawie z dnia 14 grudnia 2018 r. (art. 46 ust. 3).

W takim przypadku szczególnej uwagi wymaga jednakże wybór odpowiedniej osoby – kandydat do pełnienia funkcji IOD musi spełniać wymagania określone we wszystkich wskazanych wyżej przepisach. Zwłaszcza ustawa z dnia 14 grudnia 2018 r. przewiduje zaostrzone kryteria wyboru IOD – funkcję tę może sprawować osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystająca z pełni praw publicznych, która nie była skaza prawomocnym wyrokiem orzeczonym za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione z winy umyślnej. Nie wystarczy zatem spełnienie przez potencjalnego IOD ogólnie zarysowanych wymagań, przewidzianych w art. 37 ust. 5 Rozporządzenia.     

Polecamy: INFORLEX Ekspert

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!


Szczególne obowiązki inspektora ochrony danych w sądzie

Specyfika działalności sądu oraz wielopłaszczyznowość regulacji prawnych wiążą się także z szerszym niż w sektorze prywatnym zakresem zadań, działań i obowiązków IOD w jednostkach wymiaru sprawiedliwości. Poza zadaniami określonymi w art. 39 Rozporządzenia do kompetencji IOD w sądzie należą także czynności określone w art. 47 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. Znacząca ich część pokrywa się z zadaniami wynikającymi z Rozporządzenia, niemniej jednak zwrócić trzeba uwagę m.in. na szczególny obowiązek sporządzenia i przekazywania administratorowi raz w roku sprawozdania z zakresu ochrony i sposobu przetwarzania danych osobowych.

Novum w odniesieniu do regulacji Rozporządzenia stanowi także przepis art. 11 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. Na jego podstawie Prezes Urzędu Ochrony Danych może zwrócić się bezpośrednio do inspektora ochrony danych o przeprowadzenie sprawdzenia stosowania przepisów ustawy przez administratora, który go wyznaczył, wskazując zakres i termin tego sprawdzenia. Z przeprowadzonego sprawdzenia IOD jest zobowiązany (za pośrednictwem administratora) przedstawić organowi nadzorczemu stosowne sprawozdanie.    

Notyfikacja o powołaniu IOD

Wyznaczenie IOD w sądzie wiąże się z obowiązkiem powiadomienia dwóch kategorii podmiotów. Przede wszystkim informacja o IOD oraz jego danych kontaktowych powinna zostać udostępniona osobom, których dane dotyczą. Odbywa się to poprzez zamieszczenie odpowiednich informacji na stronie internetowej, w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej właściwego sądu lub w jego siedzibie.

Równie istotne jest zawiadomienie o wyznaczeniu IOD organu nadzorczego. Notyfikacja ta objęta jest szczególną procedurą, która przebiega dwutorowo, w zależności od tego, który administrator dokonuje zgłoszenia. Jeśli administratorem danych jest prezes sądu lub dyrektor sądu, zastosowanie znajduje ścieżka przewidziana w art. 10 ust. 6 uodo.

W przypadku wyznaczenia jednego inspektora przez organy lub podmioty publiczne każdy z tych podmiotów dokonuje zawiadomienia. W przypadku, gdy administratorem jest sąd, zgłoszenia dokonuje się w sposób określony w art. 46 ust. 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. W tym wypadku „administrator zawiadamia Prezesa Urzędu o wyznaczeniu inspektora ochrony danych w terminie 14 dni od dnia wyznaczenia, wskazując imię, nazwisko, adres poczty elektronicznej lub numer telefonu inspektora ochrony danych. Zawiadomienie sporządza się w postaci elektronicznej i opatruje kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym (…)”. W obydwu przypadkach dostępne są odpowiednie formularze zgłoszenia.

Adam Szkurłat, adwokat

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Do 500 zł miesięcznie nie tylko dla osób starszych. Jakie kryteria i orzeczenia? [zmiany 2024 i 2025]

Świadczenie uzupełniające, często nazywane jest „500 plus dla seniora” lub „500 plus dla osób niepełnosprawnych”. Należy jednak pamiętać, iż przysługuje ono nie tylko osobom starszym. Ponadto o przyznaniu pomocy decyduje niezdolność do samodzielnej egzystencji.

MEN i MS: W szkołach zaświadczenia o niekaralności. Na odbiór dziecka. Na wycieczkę. Na basen. Na teatr. Dyrektorka przedszkola o nowych kłopotach

Dziennikarze PAP zwrócili się do MEN i Ministerstwa Sprawiedliwości z serią pytań dotyczących zaświadczeń, które w szkołach muszą przedstawiać rodzice opiekujący się dziećmi. Ich pytania dotyczyły zaświadczeń przedstawianych przez osoby odbierające dzieci ze szkoły (np. czy dziadkowie mogą?). I zaświadczeń rodziców opiekujących się dziećmi na wycieczce, na basenie, w teatrze   

Szykują się spore zmiany przepisów dla cudzoziemców w Polsce. Na lepsze? Od kiedy?

Jak co roku, po przerwie wakacyjnej, wypoczęci i naładowani wracamy do trybu pracy. Wyjątkiem nie są nasi ustawodawcy. Choć sporo tematów jest na porządku dziennym, dużo wymaga zmian i poprawy, w poniższym artykule omówimy planowane zmiany dotyczące cudzoziemców, ich pobytu i zatrudnienia w Polsce.

Aktywni rodzice w pracy. Na czym polega warunek łącznej aktywności zawodowej rodziców?

Świadczenie „aktywni rodzice w pracy” przysługuje w przypadku gdy oboje rodzice osiągają przychód, którego podstawa wymiaru składek wynosi co najmniej 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jest to tzw. warunek łączonego poziomu aktywności zawodowej.

REKLAMA

MRPiPS: Składki ZUS od umów zlecenia i o dzieło możliwe od 1 stycznia 2026 r. lub 1 stycznia 2027 r.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje się do wdrożenia oskładkowania umów zlecenia i umów o dzieło. Wiceminister Sebastian Gajewski poinformował, że decyzja w sprawie terminu wdrożenia reformy jeszcze nie zapadła. Na pewno nie nastąpi to od 1 stycznia 2025 r., może to być 1 stycznia 2026 r. czy 1 stycznia 2027 r.

Odwołanie od orzeczenia o niepełnosprawności. Jak napisać? [punkt 7, przykład, wzór]

Odwołanie jest ważnym pismem w procesie ubiegania się o orzeczenie o niepełnosprawności. Może ono dotyczyć różnych elementów orzeczenia, m.in. punktu 7. W jakim terminie wnosi się odwołanie i do jakiego organu? Oto najważniejsze informacje i przykładowy wzór pisma.

Pomoc rządu dla powodzian 2024: zasiłki, pieniądze na remont i odbudowę domów i budynków gospodarczych, pomoc rzeczowa i psychologiczna

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów informuje, że dla osób, które ucierpiały w wyniku powodzi lub podtopień w południowo-zachodniej Polsce w ostatnich dniach, są dostępne różne formy pomocy. Można otrzymać 10 tys. zł bezzwrotnego wsparcia na najpilniejsze potrzeby. Na remont lub odbudowę budynku gospodarczego można dostać do 100 tys. zł, a budynku mieszkalnego – do 200 tys. zł. Przewidziane jest dodatkowe wsparcie dla dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami. O pomoc mogą starać się również rolnicy, przedsiębiorcy czy studenci.

Seniorzy mają prawo czuć się oszukani. Brak drugiej waloryzacji i obcięta 14. emerytura

Seniorzy czekali na na podwójną waloryzację emerytur i rent, ale się nie doczekali. Liczyli też na wyższe 14. emerytury, ale się zawiedli. Mogą więc czuć się oszukani, ponieważ wcześniejsze zapowiedzi wskazywały na to, że będzie inaczej.

REKLAMA

Urlopy i zasiłki dla rodziców

Urlopy i zasiłki dla rodziców. Jakie urlopy przysługują rodzicom? Na jakie zasiłki mogą liczyć? Ile dni przysługuje rodzicom na opiekę nad dzieckiem? Czy zwolnienie od pracy na opiekę nad dzieckiem przechodzi na kolejny rok?

Bezpłatna konsultacja i webinarium. Wsparcie we wdrożeniu ustawy o sygnalistach

Już 25 września 2024 roku wchodzą w życie przepisy ustawy o ochronie sygnalistów nakładające na pracodawców obowiązek opracowania wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Jesteś gotowy na te zmiany? A może masz pytania dotyczące ustawy o sygnalistach? Zadbaj o zgodność z przepisami i skorzystaj z bezpłatnego wsparcia.

REKLAMA