REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Gajewska
Ewa Gajewska
Ekspert w zakresie PR i marketingu prawnego
Katarzyna Buczkiewicz
Katarzyna Buczkiewicz
Ekspert w zakresie PR i marketingu prawnego
Budowanie marki kancelarii to wieloletni proces
Budowanie marki kancelarii to wieloletni proces
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

rozwiń >

Nie wszystko można wdrożyć

Kancelarie coraz bardziej dostrzegają kluczową rolę w marketingu m.in. za sprawą social mediów - obserwują, w jaki sposób prezentuje się konkurencja, zmienia się rynek oferowania i sprzedaży usług prawnych oraz dwóch komplementarnych światów - rzeczywistego i cyfrowego. Twierdzenie, że "jakość sama się obroni" odchodzi do lamusa. Właściciele kancelarii próbują, testują, ale często nie wiedzą jak uporządkować chaotyczne działania prowadzące do losowych decyzji i wykorzystania przypadkowych narzędzi, bo widzieli, że ktoś to robił, bo wiedzą, że to modne. Chcą więcej leadów, widoczności, zapytań ofertowych, przychodu, zysku, ale nie wiedzą jak się do tego zabrać. Na przykład: zróbmy SEO strony internetowej, a może akcję cold mailingu albo zarzućmy LinkedIn treściami. Kancelarie podpatrują działania konkurencji i chcą je często bezrefleksyjnie naśladować, bo np. w trendach są podcasty. Tylko czy my i nasi klienci naprawdę ich potrzebujemy? Można zaobserwować czasami, że prawnicy chcą mieć wszystko, bo konkurencja ma albo pasjonują ich nowinki rynkowe, wobec czego chcą je wdrożyć natychmiast u siebie. W jednej z kancelarii zostało wykupionych aż 9 domen internetowych pod blogi. Trudno oczekiwać od 20 osobowego zespołu, że będzie systematycznie prowadził 9 blogów. Skończyło się to tak, że strony firmowane marką kancelarii stały puste. Czy to się wpisuje w zaplanowaną strategię sprofilowaną na klienta? Nie. Co innego jednak wiedzieć, a co innego doświadczyć samemu.

REKLAMA

REKLAMA

Klienci mają różne potrzeby i chcą jasnego przekazu

Klienci nie są jednorodną grupą i dotarcie do nich musi być zróżnicowane. A kancelarie powinny odczytywać te zróżnicowane potrzeby, definiować specjalizacje, personalizować usługi. Nadal pojawiają się wątpliwości dotyczące tradycyjnie pojmowanej praktyki prawnej i specjalizacji. Klient musi mieć jasny przekaz, w czym dany prawnik się specjalizuje, a pomaga w tym właśnie kastomizacja usług. Brak personalizacji często widać w ofertach na usługi prawne kierowanych do potencjalnych klientów. Klient pyta o reprezentację w sporze, a dostaje 10-stronicową ofertę, jakie usługi oferuje kancelaria w różnych obszarach.

Adaptujmy więc narzędzia marketingowe do grup docelowych (tzw. persony zakupowej), a obecnie mamy ich cały wachlarz począwszy od wszelkiego rodzaju social mediów (LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube i coraz popularniejszy TikTok), publikacji, stron internetowych: wizytówkowych, responsywnych, produktowych, a także blogów, e-booków, książek, video, podcastów, newsletterów, alertów, webinariów, konferencji, targów, employer brandingu, działań w organizacjach branżowych, izbach i stowarzyszeniach, aktywnościach pro bono i edukacyjnych, udziału w rankingach prawniczych i wiele innych trafiających do różnych segmentów klientów.

Dbajmy o wartościowe treści

Odrębną kwestię stanowi jakość. Bardzo ważne jest, aby materiały świadczące o marce kancelarii były wysokiej jakości, spójne z profilem i wartościami kancelarii zaczynając od grafik, zdjęć i całego visuala, a kończąc na przemyślanych i dopracowanych treściach. Jakość, przydatność i autentyczność procentują. Nie sprawdza się działanie masowe, np. duża ilość postów w mediach społecznościowych na tematy, którymi kancelaria się nie zajmuje, ale ktoś uznał je za ciekawe. Można porównać sposób budowania marki kancelarii do tej kreowanej przez producentów dóbr luksusowych - tworzenia treści i storytellingu podkreślających jakość, wartość, ekskluzywność i zaufanie.

REKLAMA

W trendach można dostrzec również coraz większe zainteresowanie rankingami prawniczymi, z roku na rok przybywa zgłoszeń, organizatorzy rankingów rozbudowują je o coraz więcej nowych obszarów, ostatnio np. ESG. Choć niektóre z rankingów nadal budzą kontrowersje, szczególnie etyczne (np. ustawione wzajemne polecenia), nie zawsze też odzwierciedlają realną sytuację na rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto pamiętać o innowacjach

Klienci kancelarii na pewno docenią, że kancelaria podąża za trendami i oferuje ciekawe propozycje np. z obszaru LegalTech. Dlatego nie warto traktować trendów w kategorii przetrwania, ale raczej pozycjonowania kancelarii na rynku jako innowacyjnej i responsywnej. Wypieranie zmian na rynku i posługiwanie się opiniami „bo zawsze tak robiliśmy i było dobrze” prowadzi w ślepy zaułek. Nie musisz być liderem w projektach AI, ale nie możesz ignorować faktu, że istnieją, działają i rynek o nich wie. Inwestycja w system CRM jako doskonałe źródło wiedzy o historii relacji z klientami to dobry kierunek pod warunkiem, że posiada lidera projektu oraz osoby odpowiedzialne za wdrożenie, a potem bieżącą aktualizację i wykorzystywanie systemu.

Zespół podąży za liderem

Bez lidera nie ma marketingu. Samo zatrudnienie agencji, ekspertów usług profesjonalnych absolutnie nie spełni oczekiwań, jeśli właściciele kancelarii nie włączą się osobiście w działania marketingowe. Co więcej, nie mają co liczyć na zaangażowanie zespołu, jeśli sami nie wykażą się zainteresowaniem oraz nie przedstawią pracownikom strategii i celów działań marketingowych, nie pozwolą na budowanie marki własnej w oparciu o markę kancelarii, nie dadzą pola do sprawczości.

Podsumowanie

Marketing kancelarii to wielopoziomowe, rozproszone i wielotorowe działania wymagające przede wszystkim orientacji w terenie, przywództwa i dyscypliny. Niektórzy mają to we krwi, inni mogą się nauczyć m.in. z pomocą doświadczonych doradców. Te długofalowe działania pomogą zbudować rozpoznawalną i wiarygodną markę.

Polecamy: Jak optymalizować koszty zatrudnienia. Poradnik dla pracodawców

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stopy procentowe NBP 2025: w październiku obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 7-8 października 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 9 października 2025 r. 4,50 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy najczęściej oczekiwali właśnie takiej obniżki.

Zdradzeni emeryci? Wstrząsająca petycja żąda zwolnienia z PIT rodziców, którzy wychowali co najmniej dwoje dzieci – padają mocne oskarżenia wobec państwa i polityków

Do Sejmu trafiła petycja BKSP-155-X-651/25, której autorem jest Adam Nycz. Dokument dotyczy zwolnienia przychodów z tytułu otrzymywanych emerytur z ZUS przez rodziców, którzy wychowali co najmniej dwójkę dzieci, z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W październiku 2025 r. RPP obniżyła stopy procentowe. O ile i kiedy spadną raty kredytów?

W dniu 8 października 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej po raz kolejny obniżyła stopy procentowe. Stopa referencyjna będzie wynosić od jutra (9 października) 4,5%. To oczywiście dobra wiadomość dla osób spłacających lub planujących zaciągnąć kredyt hipoteczny. Z wyliczeń Rankomat.pl wynika, że w przypadku kredytu na kwotę 500 000 zł zaciągniętego na 30 lat rata spadnie o kolejne 83 zł. Łącznie, po czterech tegorocznych obniżkach, zmniejszy się o 458 zł – z 3 651 zł do 3 193 zł. Jeszcze większą obniżkę, bo wynoszącą 838 zł, można uzyskać poprzez refinansowanie kredytu z 2022 r. z oprocentowaniem 9%.

273,00 złote dodatku do emerytury. Trzeba złożyć dokumenty, wypłata do 15 dnia miesiąca. Tym razem nie wypłaca ZUS

Po złożeniu tego wniosku emeryci mogą dostać co miesiąc dodatkowe świadczenie w wysokości 273 złotych. Trzeba spełnić określone warunki. Pieniędzy nie wypłaca ZUS, a trafiają one na konto do 15 dnia miesiąca.

REKLAMA

Wojsko to nie tylko mundur, pieniądze i doświadczenie. Po zwolnieniu ze służby żołnierzom przysługują konkretne uprawnienia

Młodzi ludzie obecnie przychylniej niż przed laty patrzą na służbę wojskową. Do jej podjęcia zachęcają ich kampanie społeczne i warunki finansowe. Jednak jakie są pozostałe konsekwencje służby wojskowej dla późniejszej kariery cywilnej?

500+ dla seniora, wszystko co musisz wiedzieć o nowym świadczeniu. Wnioski można składać już od 3 listopada 2025 r.

Rząd w celu wykluczenia ubóstwa energetycznego wprowadził od 30 września ustawę o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia wysokości cen energii elektrycznej. W związku z podwyżkami cen ogrzewania systemowego (nawet o 80-90%), ustawodawca postanowił wesprzeć najuboższe gospodarstwa. Jednocześnie ustawodawca scedował obsługę wniosków dot. bonu ciepłowniczego na gminy.

Pod domem pojawi się nowy (pomarańczowy) worek na odpady. Nie będzie już trzeba odbywać wycieczek do PSZOK-u

Niektóre miasta i gminy w Polsce decydują się na wprowadzenie nowego (pomarańczowego) worka na odpady – aby „ułatwić życie” swoim mieszkańcom (a zwłaszcza seniorom) zwalniając ich z konieczności wizyt w gminnych punktach selektywnego zbierania odpadów (tzw. PSZOK-ach) oraz aby zapobiec powstawaniu „dzikich” wysypisk odpadów na terenie miasta. Jest to rozwiązanie prospołeczne i proekologiczne, z którego mogą brać przykład również inne miasta i gminy w Polsce.

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku

Od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest pewien sposób aby zarabiać więcej będąc nadal tylko na minimalnej płacy – nawet o nieco więcej niż jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Można otrzymać dodatkowo nawet 5.379,20 zł.

REKLAMA

Kolejne pytanie do TSUE o kredyty z WIBOR-em. Czy polskie prawo wystarczająco chroni kredytobiorców?

Sąd Okręgowy w Krakowie w osobie sędzi Anny Baran postanowił skierować do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), pytanie czy polskie regulacje dotyczące zasad oprocentowania kredytów hipotecznych są zgodne z unijnym prawem chroniącym konsumentów. Analizy pytania prejudycjalnego i jego uzasadnienia, dokonuje radca prawny Paweł Stalski, specjalizujący się w prawie ochronnych konsumentów i w sporach sądowych z bankami.

Kto może dostać orzeczenie o niepełnosprawności na stałe? Przepisy w 2025 r.

W czerwcu 2025 r. weszły w życie nowe przepisy, które określają minimalne okresy, na jakie – w określonych przypadkach – można otrzymać orzeczenie o niepełnosprawności lub jej stopniu. Czy zmianom uległy również zasady dotyczące wydawania orzeczeń na stałe? Jakie są aktualnie zasady? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA