REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata ulg do 3700 zł. Przez świadczenie wspierające i prawdopodobnie 2520 zł dodatku dopełniającego [MOPS]

prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Utrata ulg do 3700 zł. Przez świadczenie wspierające i prawdopodobnie 2520 zł dodatek dopełniający
Utrata ulg do 3700 zł. Przez świadczenie wspierające i prawdopodobnie 2520 zł dodatek dopełniający
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dawna poprawka Senatu do ustawy o świadczeniu wspierającym dotyczyła tego, aby świadczenie to (3919 zł w 2024 r.) nie było wliczane do dochodu w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej. Jeżeli wliczymy, to osoba niepełnosprawna traci prawo do szeregu ulg przyznawanych przez ustawę o pomocy społecznej (i finalnie) MOPS. Teraz przypomniał o tej poprawce Rzecznik Praw Obywatelskich - trafiają do niego skargi osób niepełnosprawnych, które nagle muszą płacić w MOPS blisko 4000 zł. Niedługo ten sam problem będą mieli prawdopodobnie beneficjenci dodatku dopełniającego (2520 zł). Dodatek ten będzie doliczany do dochodu w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej. W tym wariancie (czekamy na ostateczną wersję ustawy) otrzymanie tego dodatku też spowoduje utratę wielu ulg w MOPS.

Od 1 stycznia 2024 r. osoby niepełnosprawne mają ograniczony dostęp do usług opiekuńczych z ulgą oferowaną przez MOPS. Powodem jest doliczanie świadczenie wspierającego do ich dochodów, co odbiera ulgi w MOPS co do np. usług opiekuńczych. 

REKLAMA

REKLAMA

Koszt usług opiekuńczych jest ustalany przez każdą gminę lokalnie według takiego schematu

Krok 1) Gmina przyjmuje 100% zwolnienia , że nie ponosi odpłatności osoba, która ma  dochody poniżej kryterium dochodowego - 600 zł na osobę w rodzinie i 776 zł dla osoby samotnie gospodarującej 

Krok 2) w przypadku przekroczenia limitów 600 zł i 776 zł wchodzi w grę częściowa odpłatność - np. za 20% przekroczenia trzeba zapłacić 10% wartości usługi. 

REKLAMA

Jeżeli do dochodu osoby niepełnosprawnej dodamy świadczenie wspierające blisko 400 zł, to osoba taka nie ma żadnej szansy na ulgi. I za pomoc opiekunka z MOPS będzie musiała zapłacić np. 3500 zł

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zauważyć, że problem odebrania osobom niepełnosprawnym (przez świadczenie wspierające) ulg w MOPS był znany w Sejmie. Rzecznik Praw Obywatelskich tak o tym pisze: 

Ważne

Problem był już dostrzeżony przez ustawodawcę na etapie prac legislacyjnych nad ustawą o świadczeniu wspierającym. Po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm ustawy Senat wprowadził do niej poprawkę, że świadczenie wspierające nie będzie wliczane do dochodu przy ustalaniu odpłatności za usługi opiekuńcze. Poprawka Senatu nie została jednak przyjęta.

Rzecznik informuje, że trafiła do jego biura skarga osoby niepełnosprawnej, która ma świadczenie wspierające w wysokości 220% renty socjalnej - 3919 zł. Skutek? Wzrost miesięcznej opłaty w MOPS za usługi opiekuńcze z 560 zł do aż 3700 zł.

Zasady ustalania dochodu (żeby skorzystać ze zwolnienia z MOPS) to art. 8 ustawy o pomocy społecznej

W przepisie są wymienione świadczenia, które nie wchodzą do dochodu w ustawie o pomocy społecznej. To katalog negatywny. Poniżej fragment tego katalogi z art. 8 ust. 4. 

Do dochodu ustalonego zgodnie z ust. 3 nie wlicza się:
1) jednorazowego pieniężnego świadczenia socjalnego;
2) zasiłku celowego;
3) pomocy materialnej mającej charakter socjalny albo motywacyjny, przyznawanej na podstawie przepisów o systemie oświaty;
4) wartości świadczenia w naturze;
5) świadczenia przysługującego osobie bezrobotnej na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych;

(…) 

Proszę zwrócić uwagę, że w tym katalogu negatywnym są wszystkie świadczenia ostatnich lat takie jak dodatek osłonowy, dodatek węglowy, dodatek elektryczny. i oczywiście ostatnie świadczenie "masowe", czyli bon energetyczny (wnioski do 30 września 2024 r.). Ale nie ma świadczenia wspierającego.  

Otrzymanie świadczenia wspierającego powoduje utratę przywileju korzystania z niskokosztowych usług opiekuńczych, które oferuje MOPS osobom potrzebującym.

Przykład

Samotna osoba niepełnosprawna otrzymała świadczenie wspierające 3920 zł. Powoduje to, że nie ma już dobrych zniżek na usługi w MOPS. Potrzebuje 100h usług opiekuńczych miesięcznie (stawka 36,31 zł za 1h). Obecnie płaci za 100h pracy opiekunki 363,1 zł. Korzysta z 10% zniżki. Po otrzymaniu świadczenia wspierającego znikło prawo do 10% ulgi. W to miejsce wchodzi 100% płatności. Przy stawce 36,31 jest to 3631 zł (zamiast 363 zł).

[Przykład] Utrata ulg i zwolnień w MOPS przez 3920 zł świadczenia wspierającego

Stosujemy tu następujący algorytm:

Krok 1. Sprawdzamy jakie jest kryterium dochodowe w gminie. Przyjmujemy, że wynosi 600,00 zł na osobę w rodzinie, dla osoby samotnie gospodarującej 776,00 zł. 

Krok 2. Sprawdzamy, ile MOPS bierze za swoje usługi opiekuńcze:

W 2024 r. w przykładowej gminie opłaty za  usługi specjalistyczne wynoszą:

  1. 36,31 zł (za 1h usług opiekuńczych),
  2. 39,81 zł (za 1h usług opiekuńczych specjalistycznych) i 
  3. 31.26 zł (za 1h godzinę usług opiekuńczych sąsiedzkich).

Krok 3. Sprawdzamy jakie są ulgi w ww. opłatach. 

W przykładowej gminie ulgi są następujące -  przy dochodzie 100% do 150% względem wyjściowych 776 zł (interesuje nas osoba samotna bo tak założyliśmy w przykładzie), opłata wynosi 10%. 100% do 150% to przedział od 776 zł do 1164 zł dochodu.

Dla przedziału 300% - 400% dochód samotnej osoby niepełnosprawnej to 2328 zł do 3104 zł. Jest przekroczenie tych progów, a więc pełna opłata za usługi opiekuńcze.

Przykładowe ceny usług opiekuńczych w gminach (plik PDF do ściągnięcia)

plik

plik

Ważny wyrok sądu: WSA: Abonament RTV płaci Polak za granicą. Zapłaci także ten, który wywiózł narzędzie zbrodni, czyli swój telewizor

Usługi opiekuńcze - ustawa o pomocy społecznej

Poniżej reguły wynikające z art. 50 ustawy o pomocy społecznej:

Reguła 1. Osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona, przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych. 

Reguła 2. Usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze mogą być przyznane również osobie, która wymaga pomocy innych osób, a rodzina, a także wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić. 

Reguła 3. Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz, w miarę możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

Reguła 4. Specjalistyczne usługi opiekuńcze są to usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności, świadczone przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym.

Najważniejsze jest, że usługi te mogą być świadczone przez MOPS z dużymi ulgami. Ale aby z nich skorzystać nie można mieć wysokich dochodów. 3918 zł świadczenia wspierającego to wysoki dochód. Ale otrzymują go najpoważniejszej dotknięte osoby niepełnosprawne. Żadna kwota pieniędzy nie jest w stanie zrekompensować niepełnosprawności 

Podstawowe informacje o świadczeniu wspierającym

W ciągu kilku najbliższych lat świadczeniem wspierającym będą obejmowane osoby, jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia wyniesie:

  • 95–100 punktów – świadczenie 220 procent renty socjalnej,
  • 90–94 punktów –  180 procent renty socjalnej,
  • 85–89 punktów – 120 procent renty socjalnej,
  • 80–84 punktów – 80 procent renty socjalnej,
  • 75–79 punktów – 60 procent renty socjalnej,
  • 70–74 punktów – 40 procent renty socjalnej.

Świadczenia MOPS

ŚWIADCZENIA PIENIĘŻNE:

  • zasiłek stały,
  • zasiłek okresowy,
  • zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy,
  • zasiłek i pożyczka na ekonomiczne usamodzielnienie,
  • pomoc na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki,
  • świadczenie pieniężne na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego dla uchodźców,
  • wynagrodzenie należne opiekunowi z tytułu sprawowania opieki przyznane przez sąd;

 ŚWIADCZENIA NIEPIENIĘŻNE:

  • praca socjalna,
  • bilet kredytowany,
  • składki na ubezpieczenie zdrowotne,
  • składki na ubezpieczenia społeczne,
  • pomoc rzeczowa, w tym na ekonomiczne usamodzielnienie,
  • sprawienie pogrzebu,
  • poradnictwo specjalistyczne,
  • interwencja kryzysowa,
  • schronienie,
  • posiłek,
  • niezbędne ubranie,
  • usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, w ośrodkach wsparcia oraz w rodzinnych domach pomocy,
  • specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach wsparcia,
  • mieszkanie chronione,
  • pobyt i usługi w domu pomocy społecznej,
  • pomoc w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych, w tym w mieszkaniu chronionym, pomoc w uzyskaniu zatrudnienia, pomoc na zagospodarowanie - w formie rzeczowej dla osób usamodzielnianych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
TSUE: Polska musi uznać małżeństwo jednopłciowe legalnie zawarte w Niemczech i nie może odmówić transkrypcji aktu małżeństwa

W dniu 25 listopada 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, zgodnie z którym państwo członkowskie ma obowiązek uznać małżeństwo dwóch obywateli Unii Europejskiej tej samej płci legalnie zawarte w innym państwie członkowskim, w którym korzystali oni z przysługującej im swobody przemieszczania się i pobytu. Zdaniem TSUE jako że transkrypcja jest jedynym przewidzianym w prawie polskim środkiem pozwalającym na to, aby małżeństwo zawarte w innym państwie członkowskim zostało faktycznie uznane przez organy administracyjne - Polska jest zobowiązana stosować transkrypcję bez rozróżnienia do małżeństw osób tej samej płci oraz małżeństw zawieranych przez osoby odmiennej płci.

Przekształcenie umów cywilnoprawnych w stosunek pracy. Będą odszkodowania dla przymusowych pracodawców

Jakie konsekwencje pociągnie za sobą przekształcenie umowy cywilnoprawnej w stosunek pracy, jeśli decyzja podjęta w tym zakresie przez inspektora pracy będzie niesłuszna? Zmieniła się treść projektu, który ma wprowadzać te zmiany, a w planowanych przepisach jest mowa o odszkodowaniu.

Podwyżki dla tych pracowników z negatywną opinią. Czy i o ile od stycznia 2026 roku wzrosną wynagrodzenia?

Podwyżka płacy minimalnej zawsze pociąga za sobą konieczność wprowadzenia szeregu dalszych zmian. To jednak często nie jest wcale łatwe. Choć MPRiPS pracuje nad zmianami, to jednak przygotowane przez nie przepisy wzbudziły negatywne emocje.

ZUS limituje świadczenia wiekiem. Młodszemu wypłaci 2255 zł, a starszemu 1504 zł. Obaj tak samo niepełnosprawni [stopień znaczny]

Czytelnicy Infor.pl przekazali nam dokument Wytycznych, które strona rządowa wysłała do WZON. Było to w grudniu 2024 r. Dokument potwierdza to, o czym wielokrotnie pisały do nas w listach osoby niepełnosprawne. Test niesamodzielności osób niepełnosprawnych pozwala na otrzymanie maksymalnie 100 punktów (tzw. poziom potrzeby wsparcia), co daje 4134 zł. W przypadku osób niepełnosprawnych w wieku 75 lat maksymalna wysokość 100 punktów jest według wytycznych obniżana nawet o 11,7 punktu. Dlatego, że Wytyczne przyjmują założenie, że osoba w wieku 75 jest niesamodzielna z dwóch przyczyn - 1) niepełnosprawność + 2) ograniczenia wynikające z wieku. Oba te czynniki nakładają się na siebie. Trzeba je oddzielić. Dlatego - co do zasady - osoba niepełnosprawna w wieku 75 lat (i więcej) musi mieć obniżoną punktację przyznającą świadczenie wspierające - o tą część niesamodzielności, która wynika z wieku. Argumentacja strony rządowej jest logiczna. Ma tylko jeden słaby punkt - nie przewidują możliwości jej zastosowania (poprzez Wytyczne) przepisy ustawowe.

REKLAMA

Przekształcanie zleceń w umowy o pracę – uprawnienia PIP istotnie ograniczone. Co wynika z najnowszej wersji projektu?

Choć przekształcanie przez PIP umów cywilnoprawnych w umowy o pracę nadal jest pomysłem, który może zostać zrealizowany, to jednak zmieniła się treść projektu. Pozostało w nim wiele kontrowersyjnych pomysłów, ale równocześnie zaszły ważne zmiany.

“Pełną piersią? Polki i Polacy o smogu i jakości powietrza” [RAPORT]

Niemal wszyscy Polacy – zgadzają się, że zła jakość powietrza negatywnie wpływa na zdrowie. I wskazują nie tylko na kaszel, bóle głowy i podrażnienia oczu, ale także na alergie, astmę oraz problemy z sercem jako dolegliwości, które bezpośrednio wiążą z zanieczyszczeniami powietrza. Poniżej analiza raportu: “Pełną piersią? Polki i Polacy o smogu i jakości powietrza”.

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka. Lista praw i świadczeń na 2026 rok

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka to ważny dokument, który uprawnia do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Jakich? Oto najważniejsze formy wsparcia i kwoty na 2026 rok.

Wytyczne dla WZON. Obniżają świadczenia. Nawet o 11,7 punktu. I zamiast wspierającego 1504 zł (82 punkty) wypłata 1128 zł (75 punkty)

Infor.pl publikuje dokument Wytycznych dla WZON z grudnia 2024 r. sygnowany godłem Ministerstwa Rodziny z pismem przewodnim Pełnomocnika do Spraw Osób Niepełnosprawnych (11 plików jpg jest na końcu artykułu). Dokument otrzymaliśmy od czytelników. Od roku środowisko osób niepełnosprawnych huczy mitami o dokumencie Wytycznych - że każda starsza osoba jest ograniczana w 9 czynnościach testu niesamodzielności do niskiego kwalifikatora WC-C, co zaniża wysokość świadczenia wspierającego (WC-C daje 2,7 punktu przy maksymalnym poziomie 4 punkty). Podstawowe pytanie jest takie - czy to jest prawda? Z dokumentu Wytycznych wynika, że "Tak, osoby niepełnosprawne mówiły prawdę".

REKLAMA

Obowiązek oznakowania ścian oddzielenia przeciwpożarowego od początku 2026 r. Których budynków dotyczy?

Od 1 stycznia 2026 r. oznakowanie miejsca połączenia ściany oddzielenia przeciwpożarowego ze ścianą zewnętrzną oraz z dachem staje się obowiązkowe w obiektach handlowych, produkcyjnych i magazynowych - przypomniał w rozmowie z PAP rzecznik prasowy KG PSP st. bryg. Karol Kierzkowski.

Państwo nie może działać przeciwko obywatelom. ZUS nie może pozbawiać prawa do zasiłku przez jedno wyjście z domu [wyrok]

Kontrola prawidłowości korzystania ze zwolnień lekarskich to temat, który budzi wiele emocji. Z jednej strony ZUS mówi o nadużywaniu świadczeń i zapowiada wzmożone kontrole, z drugiej ubezpieczeni czują się prześladowani i traktowani niesprawiedliwie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA