reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Praca > Praca > Czas pracy > Jak określić w umowie o pracę wymiar czasu pracy

Jak określić w umowie o pracę wymiar czasu pracy

Wymiar czasu pracy stanowi istotny element umowy o pracę. Obejmuje on kwestie dotyczące ustalenia okresu rozliczeniowego pracownika, jak i systemu pracy, któremu podlega pracownik.

Co to jest wymiar czasu pracy

Wymiar czasu pracy to konkretna liczba godzin do przepracowania przez pracownika w przyjętym okresie rozliczeniowym. Okresem rozliczeniowym jest przedział czasowym, w którym czas pracy pracownika podlega rozliczeniu przez pracodawcę.

Wymiar czasu pracy w umowie o pracę

W sytuacji, gdy pracodawca określi w umowie o pracę, że pracownik jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, oznacza to, że pracownik będzie pracował w tzw. podstawowym systemie czasu pracy.

Czas pracy pracownika zatrudnionego na pełnym etacie nie może przekroczyć 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym, nieprzekraczającym 4 miesięcy.

Systemy czasu pracy

System czasu pracy to sposób określenia wymiaru oraz rozkładu czasu pracy pracownika.

Oprócz podstawowego systemu czasu pracy istnieje kilka innych systemów czasu pracy:

  • równoważny czas pracy - dobowy wymiar czasu pracy - do 12 godzin, norma tygodniowa - przeciętnie 40 godzin,
  • praca przy dozorze urządzeń lub pogotowiu do pracy - dobowo do 16 godzin, norma tygodniowa - przeciętnie 40 godzin,
  • praca przy pilnowaniu mienia lub ochronie osób oraz pracowników zakładowych straży pożarnych i zakładowych służb pracowniczych - dobowo do 24 godzin, norma tygodniowa - przeciętnie 40 godzin,
  • system pracy w ruchu ciągłym - dobowo do 12 godzin, norma tygodniowa - przeciętnie do 43 godzin,
  • system czasu pracy przerywany - jedna przerwa w pracy w ciągu doby, trwająca do 5 godzin,
  • zadaniowy czas pracy - pracodawca ustala z pracownikiem czas niezbędny do wykonania zadania, nie wskazując dobowego wymiaru czasu pracy. Czas niezbędny do wykonania powierzonych pracownikowi zadań nie może przekroczyć 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień,
  • system skróconego tygodnia pracy - dobowo - do 12 godzin, norma tygodniowa - 40 godzin, pracownik pracuje przez mniej niż 5 dni w tygodniu,
  • system pracy weekendowej - dobowo - do 12 godzin, norma tygodniowa - przeciętnie 40 godzin, praca tylko w piątki, soboty, niedziele i święta.

Systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy ustala się w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo w obwieszczeniu. Systemów i rozkładów czasu pracy oraz okresów rozliczeniowych nie precyzuje się w umowie o pracę. Wyjątkiem jest tu system skróconego tygodnia pracy i system pracy weekendowej, które stosuje się wobec pracownika na podstawie umowy o pracę.

Niepełny wymiar czasu pracy

Pracodawca może zatrudnić pracownika w niepełnym wymiarze czasu pracy. To znaczy określić w umowie o pracę, że wymiar czasu pracy pracownika wynosi np. 1/2 etatu (równy 20 godzinom pracy tygodniowo), 3/4 etatu (równy 30 godzinom pracy tygodniowo) itp.

W umowie o pracę pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze godzin strony mogą ustalić dopuszczalną liczbę godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy. Ich przekroczenie będzie uprawniało pracownika, oprócz normalnego wynagrodzenia do dodatku do wynagrodzenia tzw. dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Beata Przybyła

Prowadzę biuro rachunkowe od 18 lat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama