REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KZP a przetwarzanie danych osobowych [KOMENTARZ]

Małgorzata Pundyk-Glet
doktor nauk prawnych, adwokat
KZP a przetwarzanie danych osobowych [KOMENTARZ]
KZP a przetwarzanie danych osobowych [KOMENTARZ]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa ustawa o kasach zapomogowo-pożyczkowych uregulowała kwestię przetwarzania danych osobowych. W mojej ocenie regulacja ta jest niekompletna i w pewnej mierze błędna.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Przede wszystkim wprowadzono wymóg uzyskania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Zgoda dotyczy członka kasy, poręczyciela i osoby uprawnionej do odbioru wkładów. Zgoda jest obligatoryjna. Uważam, że zgoda jest zbędna, skoro kasa w stosunku do członka realizuje swoje ustawowe obowiązki. W odniesieniu do poręczyciela – trudno uzasadnić wymóg zgody, skoro umowa poręczenia uregulowana jest w kodeksie cywilnym. Odnośnie osoby uprawnionej zgoda na przetwarzanie danych również jest zbędna i stanowi utrudnienie dla członka kasy, który jest zobligowany do wskazania osoby uprawnionej do odbioru wkładów.

REKLAMA

Jak wspomniano wyżej, na gruncie obecnych przepisów zgoda jest obowiązkowa, a jej brak stanowi naruszenie RODO oraz przepisów ustawy o KZP.

Zgodnie z art. 43 ust.2. ustawy KZP przetwarza dane osobowe:

1) członka KZP obejmujące:

a) imię (imiona) i nazwisko,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b) numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL - nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa, które go wydało,

c) adres do korespondencji oraz numer telefonu lub adres poczty elektronicznej,

d) stan cywilny oraz ustrój majątkowy,

e) stan zdrowia,

f) otrzymywane wynagrodzenie lub zasiłek;

2) osoby uprawnionej obejmujące dane, o których mowa w pkt 1 lit. a-c;

3) poręczyciela obejmujące dane, o których mowa w pkt 1 lit. a-d.

Powyższy zakres jest bardzo ograniczony i znacznie węższy od koniecznego zakresu danych, które kasa przetwarza z uwagi na swoje statutowe zadania. Przede wszystkim brakuje informacji o rachunku bankowym. Brakuje także informacji zawartych w Krajowym Rejestrze Zadłużonych, z którego kasa ma prawo korzystać. W ustawie nie zawarto także informacji o zadłużeniach czy postępowaniach egzekucyjnych, a przecież kasa bywa adresatem zajęć komorniczych. Brakuje także informacji o ewentualnej upadłości członka kasy czy poręczyciela. Kasa posiada interes prawny w celu ustalenia tych okoliczności. Przecież kasa przed wypłatą pożyczki musi ocenić, czy pożyczkobiorca rokuje na spłatę pożyczki.

W ustawie wskazano, że KZP może żądać udokumentowania danych osobowych w zakresie niezbędnym do ich potwierdzenia. Potwierdzenie może odbywać się w szczególności na podstawie oświadczenia lub zaświadczenia.

Osoby dopuszczone do przetwarzania danych osobowych

Do przetwarzania danych osobowych mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające pisemne upoważnienie do przetwarzania takich danych wydane przez zarząd. Osoby dopuszczone do przetwarzania takich danych są obowiązane do zachowania ich w tajemnicy oraz ochrony przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem, przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem. To rozwiązanie jest racjonalne, niemniej wymusza na kasie wprowadzenie odpowiednich upoważnień.

Terminy przechowywania danych osobowych

Ustawodawca wprowadził także terminy przechowywania danych osobowych.

1) w przypadku członka kasy- do upływu 10 lat od dnia ustania członkostwa;

2) w przypadku osoby uprawnionej - do upływu 5 lat od dnia wypłaty wkładu członkowskiego;

3) w przypadku poręczyciela do upływu 5 lat od dnia spłaty poręczanej pożyczki.

W mojej ocenie regulacja terminu przechowywania danych dla osoby uprawnionej została sporządzona błędnie. Wynika to z faktu, że przecież członkostwo części członków kasy ustaje nie na skutek śmierci, a rezygnacji czy zmiany pracodawcy. Tym samym kasa winna zaprzestawać przetwarzania danych osoby uprawnionej z dniem ustania członkostwa, skoro do wypłaty wkładów osobie uprawnionej w takiej sytuacji nigdy nie dojdzie.

W ust. 6 art. 43 ustawy o KZP wskazano, że upływ terminów wskazanych w ust. 5 obliguje administratora do niezwłocznego zniszczenia dokumentów zawierających dane osobowe w wersji papierowej i trwałego ich usunięcia z nośników elektronicznych.

Administrator danych osobowych

Administratorem danych osobowych jest KZP. Pracodawca, u którego funkcjonuje KZP, przetwarza dane osobowe w zakresie określonym ustawą w celu świadczenia KZP pomocy w zakresie:

1) udzielania informacji umożliwiających dokonanie weryfikacji, czy określona osoba jest zatrudniona w zakładzie pracy i czy spełnia warunki do poręczenia pożyczki (za wyjątkiem stanu cywilnego osoby);

2) prowadzenia rachunkowości, obsługi kasowej i prawnej;

3) dokonywania na rzecz KZP potrąceń wpisowego, miesięcznych wkładów członkowskich i rat pożyczek na listach płac, listach wypłat i zasiłków, a w przypadku braku możliwości dokonania takiego potrącenia - informuje o tym zarząd;

4) niezwłocznego odprowadzania wpłat wpisowego, miesięcznych wkładów członkowskich i rat pożyczek na rachunek płatniczy KZP;

5) przekazywania przez zarząd członkom KZP informacji o stanie ich wkładów członkowskich i zadłużenia.

Zgodnie ze stanowiskiem UODO (link do stanowiska https://uodo.gov.pl/pl/225/1619) pracodawca i kasa winny zawrzeć nie umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych, a porozumienie, o którym mowa w art. 26 RODO, tak zwaną umowę o współadministrowaniu. Wskazane stanowisko zostało zaprezentowane na stronie Urzędu w dniu 28.07.2020 roku, czyli podczas obowiązywania rozporządzenia w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy. Sądzę jednak, że można je odnieść także do aktualnego stanu prawnego. Chociaż w ustawie nie wskazano, że pracodawca co do danych przetwarzanych przez siebie jest ich administratorem, jednak wyraźnie ustawa przyznaje pracodawcy prawo przetwarzania danych we własnym imieniu. Wobec tego wydaje się, że brak wskazania w ustawie, że pracodawca jest administratorem danych przetwarzanych na podstawie ustawy stanowi przeoczenie ustawodawcy. Dlatego w mojej ocenie nie nastąpiła aż taka zmiana przepisów, która zmieniałaby relacje pomiędzy kasą a pracodawcą w zakresie przetwarzania danych. Nawet udzielanie informacji umożliwiające weryfikację w zakresie wskazanym w ustawie nie wpływa na fakt, że dane ten pracodawca przetwarza i przekazuje na podstawie ustawy.

Sposób przetwarzania danych osobowych

Dane osobowe mogą być przetwarzane w postaci papierowej lub elektronicznej. Sposób przetwarzania danych oraz ich zabezpieczania reguluje statut KZP. W tym zakresie po wejściu w życie nowej ustawy kasy winny zmienić statut.

Zgodnie z ustawą zarząd dokonuje przeglądu danych osobowych nie rzadziej niż raz w roku kalendarzowym w celu ustalenia niezbędności ich dalszego przechowywania. Zarząd winien jest czuwać nad tym, aby przetwarzane były dane jedynie niezbędne oraz mieszczące się w terminach określonych w ustawie. Dalej wskazano, że zarząd usuwa dane osobowe, których dalsze przechowywanie jest zbędne do realizacji celu wskazanych w ustawie.

Zasady przetwarzania danych wprowadzone w ustawie narzucają na zarząd kasy obowiązek bieżącego monitorowania zakresu przetwarzania danych jak również czynnego zarządzania danymi. Tym samym kasa powinna wdrożyć procedury związane z ochroną danych osobowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

3 pytania lekarza w PZON. Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń

REKLAMA

W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana zmiana to łączenie świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów) i pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie (nie ma środków w budżecie) w maksymalnym wymiarze. Druga oczekiwana zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - praca albo opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia).

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

REKLAMA

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA