REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KZP a przetwarzanie danych osobowych [KOMENTARZ]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Pundyk-Glet
doktor nauk prawnych, adwokat
KZP a przetwarzanie danych osobowych [KOMENTARZ]
KZP a przetwarzanie danych osobowych [KOMENTARZ]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa ustawa o kasach zapomogowo-pożyczkowych uregulowała kwestię przetwarzania danych osobowych. W mojej ocenie regulacja ta jest niekompletna i w pewnej mierze błędna.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Przede wszystkim wprowadzono wymóg uzyskania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Zgoda dotyczy członka kasy, poręczyciela i osoby uprawnionej do odbioru wkładów. Zgoda jest obligatoryjna. Uważam, że zgoda jest zbędna, skoro kasa w stosunku do członka realizuje swoje ustawowe obowiązki. W odniesieniu do poręczyciela – trudno uzasadnić wymóg zgody, skoro umowa poręczenia uregulowana jest w kodeksie cywilnym. Odnośnie osoby uprawnionej zgoda na przetwarzanie danych również jest zbędna i stanowi utrudnienie dla członka kasy, który jest zobligowany do wskazania osoby uprawnionej do odbioru wkładów.

REKLAMA

Jak wspomniano wyżej, na gruncie obecnych przepisów zgoda jest obowiązkowa, a jej brak stanowi naruszenie RODO oraz przepisów ustawy o KZP.

Zgodnie z art. 43 ust.2. ustawy KZP przetwarza dane osobowe:

1) członka KZP obejmujące:

a) imię (imiona) i nazwisko,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b) numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL - nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa, które go wydało,

c) adres do korespondencji oraz numer telefonu lub adres poczty elektronicznej,

d) stan cywilny oraz ustrój majątkowy,

e) stan zdrowia,

f) otrzymywane wynagrodzenie lub zasiłek;

2) osoby uprawnionej obejmujące dane, o których mowa w pkt 1 lit. a-c;

3) poręczyciela obejmujące dane, o których mowa w pkt 1 lit. a-d.

Powyższy zakres jest bardzo ograniczony i znacznie węższy od koniecznego zakresu danych, które kasa przetwarza z uwagi na swoje statutowe zadania. Przede wszystkim brakuje informacji o rachunku bankowym. Brakuje także informacji zawartych w Krajowym Rejestrze Zadłużonych, z którego kasa ma prawo korzystać. W ustawie nie zawarto także informacji o zadłużeniach czy postępowaniach egzekucyjnych, a przecież kasa bywa adresatem zajęć komorniczych. Brakuje także informacji o ewentualnej upadłości członka kasy czy poręczyciela. Kasa posiada interes prawny w celu ustalenia tych okoliczności. Przecież kasa przed wypłatą pożyczki musi ocenić, czy pożyczkobiorca rokuje na spłatę pożyczki.

W ustawie wskazano, że KZP może żądać udokumentowania danych osobowych w zakresie niezbędnym do ich potwierdzenia. Potwierdzenie może odbywać się w szczególności na podstawie oświadczenia lub zaświadczenia.

Osoby dopuszczone do przetwarzania danych osobowych

Do przetwarzania danych osobowych mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające pisemne upoważnienie do przetwarzania takich danych wydane przez zarząd. Osoby dopuszczone do przetwarzania takich danych są obowiązane do zachowania ich w tajemnicy oraz ochrony przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem, przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem. To rozwiązanie jest racjonalne, niemniej wymusza na kasie wprowadzenie odpowiednich upoważnień.

Terminy przechowywania danych osobowych

Ustawodawca wprowadził także terminy przechowywania danych osobowych.

1) w przypadku członka kasy- do upływu 10 lat od dnia ustania członkostwa;

2) w przypadku osoby uprawnionej - do upływu 5 lat od dnia wypłaty wkładu członkowskiego;

3) w przypadku poręczyciela do upływu 5 lat od dnia spłaty poręczanej pożyczki.

W mojej ocenie regulacja terminu przechowywania danych dla osoby uprawnionej została sporządzona błędnie. Wynika to z faktu, że przecież członkostwo części członków kasy ustaje nie na skutek śmierci, a rezygnacji czy zmiany pracodawcy. Tym samym kasa winna zaprzestawać przetwarzania danych osoby uprawnionej z dniem ustania członkostwa, skoro do wypłaty wkładów osobie uprawnionej w takiej sytuacji nigdy nie dojdzie.

W ust. 6 art. 43 ustawy o KZP wskazano, że upływ terminów wskazanych w ust. 5 obliguje administratora do niezwłocznego zniszczenia dokumentów zawierających dane osobowe w wersji papierowej i trwałego ich usunięcia z nośników elektronicznych.

Administrator danych osobowych

Administratorem danych osobowych jest KZP. Pracodawca, u którego funkcjonuje KZP, przetwarza dane osobowe w zakresie określonym ustawą w celu świadczenia KZP pomocy w zakresie:

1) udzielania informacji umożliwiających dokonanie weryfikacji, czy określona osoba jest zatrudniona w zakładzie pracy i czy spełnia warunki do poręczenia pożyczki (za wyjątkiem stanu cywilnego osoby);

2) prowadzenia rachunkowości, obsługi kasowej i prawnej;

3) dokonywania na rzecz KZP potrąceń wpisowego, miesięcznych wkładów członkowskich i rat pożyczek na listach płac, listach wypłat i zasiłków, a w przypadku braku możliwości dokonania takiego potrącenia - informuje o tym zarząd;

4) niezwłocznego odprowadzania wpłat wpisowego, miesięcznych wkładów członkowskich i rat pożyczek na rachunek płatniczy KZP;

5) przekazywania przez zarząd członkom KZP informacji o stanie ich wkładów członkowskich i zadłużenia.

Zgodnie ze stanowiskiem UODO (link do stanowiska https://uodo.gov.pl/pl/225/1619) pracodawca i kasa winny zawrzeć nie umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych, a porozumienie, o którym mowa w art. 26 RODO, tak zwaną umowę o współadministrowaniu. Wskazane stanowisko zostało zaprezentowane na stronie Urzędu w dniu 28.07.2020 roku, czyli podczas obowiązywania rozporządzenia w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy. Sądzę jednak, że można je odnieść także do aktualnego stanu prawnego. Chociaż w ustawie nie wskazano, że pracodawca co do danych przetwarzanych przez siebie jest ich administratorem, jednak wyraźnie ustawa przyznaje pracodawcy prawo przetwarzania danych we własnym imieniu. Wobec tego wydaje się, że brak wskazania w ustawie, że pracodawca jest administratorem danych przetwarzanych na podstawie ustawy stanowi przeoczenie ustawodawcy. Dlatego w mojej ocenie nie nastąpiła aż taka zmiana przepisów, która zmieniałaby relacje pomiędzy kasą a pracodawcą w zakresie przetwarzania danych. Nawet udzielanie informacji umożliwiające weryfikację w zakresie wskazanym w ustawie nie wpływa na fakt, że dane ten pracodawca przetwarza i przekazuje na podstawie ustawy.

Sposób przetwarzania danych osobowych

Dane osobowe mogą być przetwarzane w postaci papierowej lub elektronicznej. Sposób przetwarzania danych oraz ich zabezpieczania reguluje statut KZP. W tym zakresie po wejściu w życie nowej ustawy kasy winny zmienić statut.

Zgodnie z ustawą zarząd dokonuje przeglądu danych osobowych nie rzadziej niż raz w roku kalendarzowym w celu ustalenia niezbędności ich dalszego przechowywania. Zarząd winien jest czuwać nad tym, aby przetwarzane były dane jedynie niezbędne oraz mieszczące się w terminach określonych w ustawie. Dalej wskazano, że zarząd usuwa dane osobowe, których dalsze przechowywanie jest zbędne do realizacji celu wskazanych w ustawie.

Zasady przetwarzania danych wprowadzone w ustawie narzucają na zarząd kasy obowiązek bieżącego monitorowania zakresu przetwarzania danych jak również czynnego zarządzania danymi. Tym samym kasa powinna wdrożyć procedury związane z ochroną danych osobowych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
14. emerytura z KRUS w 2025 r. - ile (netto-brutto), dla kogo, kiedy wypłata?

We wrześniu 2025 r. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wypłaci 14 emeryturę; większość uprawnionych otrzyma ok. 1880 zł brutto - to kwota równa najniższej emeryturze - poinformowała KRUS w dniu 12 sierpnia 2025 r. Gdy comiesięczne świadczenie danego seniora przekracza 2900 zł brutto - będzie miał zmniejszoną czternastą emeryturę.

Booking.com wprowadzi zmiany wymuszone przez UOKiK. Więcej informacji i rekompensaty dla użytkowników. Jak złożyć reklamację?

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał platformę Booking.com do właściwego informowania o tym, czy wynajmujący nocleg to przedsiębiorca, czy osoba prywatna - przekazał Urząd 12 sierpnia 2025 r. Spółka ma wprowadzić zmiany i przyznać rekompensaty użytkownikom, którzy złożą reklamację w związku z brakiem informacji.

Świadczenie wspierające 2025 – w tych miastach czeka się nawet 15 miesięcy. Gdzie najdłużej?

Złożyłeś wniosek o świadczenie wspierające? Lepiej uzbrój się w cierpliwość. W niektórych miastach na decyzję czeka się nawet rok, a czasem i dłużej. W Olsztynie rekordziści słyszą o terminach przekraczających 15 miesięcy. W woj. śląskim do końca 2024 r. rozpatrzono zaledwie 16,4% wniosków. Dla części osób ten czas okazał się zbyt długi… i nie doczekali pomocy, która miała dać im samodzielność.

Duże wsparcie na dzieci: uzupełniający nabór wniosków trwa do 5 września 2025 r.

Duże wsparcie na dzieci: uzupełniający nabór wniosków trwa do 5 września 2025 r. Chodzi o program Aktywny Maluch. Ten program to realna szansa na zwiększenie dostępności opieki nad najmłodszymi i wsparcie rodziców w powrocie na rynek pracy. Uzupełniający nabór stanowi kolejny krok w stronę nowoczesnej i przyjaznej polityki rodzinnej. Poniżej informacja kto i w jakim zakresie może aplikować w terminie do 5 września 2025 r.

REKLAMA

Cóż szkodzi… rozkręcić aferę KPO! Czy można mówić o wyłudzeniu pieniędzy?

Zaczęło się od mapy projektów z branży HoReCa, które dostały dofinansowanie z KPO. Mapę opublikowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, czyli PARP jako wyraz jawności i transparentności w przyznawaniu pieniędzy z KPO. Miał być to dowód, że jako instytucja zaufania publicznego nie ukrywają nic, nie rozdają pieniędzy pod stołem, ale jawnie pokazują kto, ile i na co dostał środków publicznych.
No i zaczęło się! Najpierw jachty, potem ekspresy do kawy, solaria, kasa dla rodzin polityków a na koniec klub swingersów. Zanim szczegółowo o poszczególnych zarzutach i projektach, wyjaśnijmy w sposób ogólny o co chodzi z KPO, co finansuje ten program i jak następuje dystrybucja tych środków.

Fundacja rodzinna - zmiany w podatkach 2026

Idą zmiany w fundacjach rodzinnych dotyczące podatków. Nowa forma prawna funkcjonuje dopiero od ponad 2 lat i wymaga uszczelnienia zasad opodatkowania. Nowe przepisy wejdą w życie z początkiem 2026 roku.

Od tych seniorów i ich małżonków za cały 2025 r. nie pobiorą podatku dochodowego. Rozporządzenie w mocy od 26 lipca 2025 r.

Od tych seniorów i ich małżonków za cały 2025 r. nie pobiorą podatku dochodowego - rozporządzenie Ministra Finansów jest w mocy od 26 lipca 2025 r. Chodzi o przepisy w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych z dnia 9 lipca 2025. Dotyczą one jednak określonej grupy osób.

149 zł za przegląd samochodu! Ta zmiana dotknie miliony kierowców w całym kraju, już od września!

Od września 2025 roku obowiązkowy przegląd techniczny samochodu osobowego będzie kosztował 149 zł zamiast dotychczasowych 98 zł. Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy podwyżkę koniecznością dostosowania stawek do realnych kosztów prowadzenia stacji diagnostycznych. Zmiana dotknie miliony kierowców w całym kraju.

REKLAMA

Nowe środki na infrastrukturę ochrony zdrowia. Ruszył nabór do programu AOS FENX.06.01

Placówki medyczne mogą uzyskać dofinansowanie na budowę, modernizację i zakup wyposażenia. Sprawdź, kto może skorzystać i na jakich zasadach. Trwa nabór wniosków do programu FENX.06.01 – Inwestycje w infrastrukturę, sprzęt 
i wyposażenie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS). Środki z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FENX) pozwolą na modernizację sektora ochrony zdrowia i rozwój modelu leczenia jednego dnia.

Droższe badanie techniczne samochodu osobowego od września 2025 r. Wiceminister podał kwotę. Opłaty za inne rodzaje badań wzrosną proporcjonalnie

Opłaty za badania techniczne samochodów osobowych wzrosną o około 50 zł, do 149 zł - poinformował 11 sierpnia 2025 r. na konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Dodał, że opłaty za inne rodzaje badań wzrosną proporcjonalnie.

REKLAMA