REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KZP a przetwarzanie danych osobowych [KOMENTARZ]

Małgorzata Pundyk-Glet
doktor nauk prawnych, adwokat
KZP a przetwarzanie danych osobowych [KOMENTARZ]
KZP a przetwarzanie danych osobowych [KOMENTARZ]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa ustawa o kasach zapomogowo-pożyczkowych uregulowała kwestię przetwarzania danych osobowych. W mojej ocenie regulacja ta jest niekompletna i w pewnej mierze błędna.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Przede wszystkim wprowadzono wymóg uzyskania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Zgoda dotyczy członka kasy, poręczyciela i osoby uprawnionej do odbioru wkładów. Zgoda jest obligatoryjna. Uważam, że zgoda jest zbędna, skoro kasa w stosunku do członka realizuje swoje ustawowe obowiązki. W odniesieniu do poręczyciela – trudno uzasadnić wymóg zgody, skoro umowa poręczenia uregulowana jest w kodeksie cywilnym. Odnośnie osoby uprawnionej zgoda na przetwarzanie danych również jest zbędna i stanowi utrudnienie dla członka kasy, który jest zobligowany do wskazania osoby uprawnionej do odbioru wkładów.

REKLAMA

Jak wspomniano wyżej, na gruncie obecnych przepisów zgoda jest obowiązkowa, a jej brak stanowi naruszenie RODO oraz przepisów ustawy o KZP.

Zgodnie z art. 43 ust.2. ustawy KZP przetwarza dane osobowe:

1) członka KZP obejmujące:

a) imię (imiona) i nazwisko,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b) numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL - nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa, które go wydało,

c) adres do korespondencji oraz numer telefonu lub adres poczty elektronicznej,

d) stan cywilny oraz ustrój majątkowy,

e) stan zdrowia,

f) otrzymywane wynagrodzenie lub zasiłek;

2) osoby uprawnionej obejmujące dane, o których mowa w pkt 1 lit. a-c;

3) poręczyciela obejmujące dane, o których mowa w pkt 1 lit. a-d.

Powyższy zakres jest bardzo ograniczony i znacznie węższy od koniecznego zakresu danych, które kasa przetwarza z uwagi na swoje statutowe zadania. Przede wszystkim brakuje informacji o rachunku bankowym. Brakuje także informacji zawartych w Krajowym Rejestrze Zadłużonych, z którego kasa ma prawo korzystać. W ustawie nie zawarto także informacji o zadłużeniach czy postępowaniach egzekucyjnych, a przecież kasa bywa adresatem zajęć komorniczych. Brakuje także informacji o ewentualnej upadłości członka kasy czy poręczyciela. Kasa posiada interes prawny w celu ustalenia tych okoliczności. Przecież kasa przed wypłatą pożyczki musi ocenić, czy pożyczkobiorca rokuje na spłatę pożyczki.

W ustawie wskazano, że KZP może żądać udokumentowania danych osobowych w zakresie niezbędnym do ich potwierdzenia. Potwierdzenie może odbywać się w szczególności na podstawie oświadczenia lub zaświadczenia.

Osoby dopuszczone do przetwarzania danych osobowych

Do przetwarzania danych osobowych mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające pisemne upoważnienie do przetwarzania takich danych wydane przez zarząd. Osoby dopuszczone do przetwarzania takich danych są obowiązane do zachowania ich w tajemnicy oraz ochrony przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem, przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem. To rozwiązanie jest racjonalne, niemniej wymusza na kasie wprowadzenie odpowiednich upoważnień.

Terminy przechowywania danych osobowych

Ustawodawca wprowadził także terminy przechowywania danych osobowych.

1) w przypadku członka kasy- do upływu 10 lat od dnia ustania członkostwa;

2) w przypadku osoby uprawnionej - do upływu 5 lat od dnia wypłaty wkładu członkowskiego;

3) w przypadku poręczyciela do upływu 5 lat od dnia spłaty poręczanej pożyczki.

W mojej ocenie regulacja terminu przechowywania danych dla osoby uprawnionej została sporządzona błędnie. Wynika to z faktu, że przecież członkostwo części członków kasy ustaje nie na skutek śmierci, a rezygnacji czy zmiany pracodawcy. Tym samym kasa winna zaprzestawać przetwarzania danych osoby uprawnionej z dniem ustania członkostwa, skoro do wypłaty wkładów osobie uprawnionej w takiej sytuacji nigdy nie dojdzie.

W ust. 6 art. 43 ustawy o KZP wskazano, że upływ terminów wskazanych w ust. 5 obliguje administratora do niezwłocznego zniszczenia dokumentów zawierających dane osobowe w wersji papierowej i trwałego ich usunięcia z nośników elektronicznych.

Administrator danych osobowych

Administratorem danych osobowych jest KZP. Pracodawca, u którego funkcjonuje KZP, przetwarza dane osobowe w zakresie określonym ustawą w celu świadczenia KZP pomocy w zakresie:

1) udzielania informacji umożliwiających dokonanie weryfikacji, czy określona osoba jest zatrudniona w zakładzie pracy i czy spełnia warunki do poręczenia pożyczki (za wyjątkiem stanu cywilnego osoby);

2) prowadzenia rachunkowości, obsługi kasowej i prawnej;

3) dokonywania na rzecz KZP potrąceń wpisowego, miesięcznych wkładów członkowskich i rat pożyczek na listach płac, listach wypłat i zasiłków, a w przypadku braku możliwości dokonania takiego potrącenia - informuje o tym zarząd;

4) niezwłocznego odprowadzania wpłat wpisowego, miesięcznych wkładów członkowskich i rat pożyczek na rachunek płatniczy KZP;

5) przekazywania przez zarząd członkom KZP informacji o stanie ich wkładów członkowskich i zadłużenia.

Zgodnie ze stanowiskiem UODO (link do stanowiska https://uodo.gov.pl/pl/225/1619) pracodawca i kasa winny zawrzeć nie umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych, a porozumienie, o którym mowa w art. 26 RODO, tak zwaną umowę o współadministrowaniu. Wskazane stanowisko zostało zaprezentowane na stronie Urzędu w dniu 28.07.2020 roku, czyli podczas obowiązywania rozporządzenia w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy. Sądzę jednak, że można je odnieść także do aktualnego stanu prawnego. Chociaż w ustawie nie wskazano, że pracodawca co do danych przetwarzanych przez siebie jest ich administratorem, jednak wyraźnie ustawa przyznaje pracodawcy prawo przetwarzania danych we własnym imieniu. Wobec tego wydaje się, że brak wskazania w ustawie, że pracodawca jest administratorem danych przetwarzanych na podstawie ustawy stanowi przeoczenie ustawodawcy. Dlatego w mojej ocenie nie nastąpiła aż taka zmiana przepisów, która zmieniałaby relacje pomiędzy kasą a pracodawcą w zakresie przetwarzania danych. Nawet udzielanie informacji umożliwiające weryfikację w zakresie wskazanym w ustawie nie wpływa na fakt, że dane ten pracodawca przetwarza i przekazuje na podstawie ustawy.

Sposób przetwarzania danych osobowych

Dane osobowe mogą być przetwarzane w postaci papierowej lub elektronicznej. Sposób przetwarzania danych oraz ich zabezpieczania reguluje statut KZP. W tym zakresie po wejściu w życie nowej ustawy kasy winny zmienić statut.

Zgodnie z ustawą zarząd dokonuje przeglądu danych osobowych nie rzadziej niż raz w roku kalendarzowym w celu ustalenia niezbędności ich dalszego przechowywania. Zarząd winien jest czuwać nad tym, aby przetwarzane były dane jedynie niezbędne oraz mieszczące się w terminach określonych w ustawie. Dalej wskazano, że zarząd usuwa dane osobowe, których dalsze przechowywanie jest zbędne do realizacji celu wskazanych w ustawie.

Zasady przetwarzania danych wprowadzone w ustawie narzucają na zarząd kasy obowiązek bieżącego monitorowania zakresu przetwarzania danych jak również czynnego zarządzania danymi. Tym samym kasa powinna wdrożyć procedury związane z ochroną danych osobowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

Niespodzianka dla kierowców przed świętami – obligatoryjna konfiskata pojazdu, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Prezydent podpisał ustawę

W dniu 22 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki złożył swój podpis pod ustawą, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Ustawa wprowadza m.in. nowe rozwiązania w zakresie przepadku pojazdów mechanicznych, w tym reguluje zupełnie nowe okoliczności, w których policja dokona konfiskaty samochodu (a w dalszej kolejności – sąd będzie mógł, a w określonych przypadkach – musiał orzec przepadek pojazdu).

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Te sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku. W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

REKLAMA

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Przepisy nakazują sprawdzić lekarzowi, czy osoba niepełnosprawna umie się ubrać, umyć oraz czy może wyjść na zewnątrz mieszkania. Jeżeli tak, to lekarz musi ją uznać za samodzielną i niepotrzebującą stałej opieki. Wyklucza to możliwość przyznania pkt 7 we wskazaniach do orzeczenia o niepełnosprawności (stopień znaczny). Sprawdzenie dotyczy zdolności faktycznej, a nie stanu zdrowia. Ta procedura wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Do redakcji Infor.pl docierają informacje z całej Polski o nagminnym odbieraniu przez WZON i PZON pkt 7. Nie wynika to w naszej ocenie ze zmian w prawie w ostatnich kilkunastu miesiącach. To prawdopodobnie efekt przyjęcia przez PZON-y restrykcyjnej wykładni i skrajnie niekorzystnej dla osób niepełnosprawnych przepisów obowiązujących od dekad. Odebranie pkt 7 oznacza, że osoba niepełnosprawna nie wymaga ciągłej opieki, a jej opiekun nie otrzyma świadczenia pielęgnacyjnego (w 2026 r. 3386 zł miesięcznie - podwyżka o 99 zł do 2025 roku (3287 zł). Problem dotyczy przede wszystkim dzieci autystycznych, które w wieku 4-6 lat otrzymywały czasowo pkt 7, a przy ponownym stanięciu na komisji PZON w wieku np. 8 lat są pozbawiane pkt 7 - rodzice nie rozumieją jak to możliwe przy niezmienionym stanie zdrowia ich dziecka. Odpowiedź jest bardzo prosta - Wasze dzieci umieją się w wieku 8 lat samodzielnie ubrać i wykąpać, a kiedy miały 4 lata orzecznicy przyjmowali, że wymagają Waszej pomocy.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

REKLAMA

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA