REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śmiertelny wypadek w pracy - świadczenia z ZUS-u

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odszkodowania Campter
Campter Odszkodowania uzyskuje odszkodowania dla osób poszkodowanych w wypadkach oraz na skutek zdarzeń losowych
Świadczenia z ZUS w razie śmierci członka rodziny./, Fot. Fotolia
Świadczenia z ZUS w razie śmierci członka rodziny./, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli bliska ci osoba poniosła śmierć w wyniku wypadku w miejscu pracy możesz ubiegać się o świadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Żadne pieniądze nie wrócą życia bliskiej osoby, ale zniwelują problemy życia codziennego. Jeśli zmarły był legalnie zatrudniony w zakładzie pracy, gdzie doszło do wypadku oraz odprowadzał składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przysługują ci świadczenia po jego śmierci

Stan faktyczny:

REKLAMA

W zakładzie pracy X dnia 16.02.2012 roku doszło do wypadku przy pracy. Pracownik, który pracował na maszynie tnącej, która nie miała zabezpieczonych ostrzy został nimi raniony w klatkę piersiową oraz brzuch. Doznał licznych ran kłutych klatki piersiowej oraz jamy brzusznej. Na miejscu zdarzenia była Policja, która sporządziła protokół z miejsca zdarzenia, gdzie została ustalona odpowiedzialność pracodawcy za zaistniałe zdarzenie (brak przestrzegania przepisów BHP). W trybie natychmiastowym zostało wezwane również pogotowie, które przetransportowało poszkodowanego do miejscowego szpitala. Na skutek odniesionych obrażeń poszkodowany musiał zostać poddany bezzwłocznie operacji. Niestety w trakcie zabiegu chirurgicznego poszkodowany poniósł śmierć.

Poszkodowany był jedynym żywicielem rodziny. Na jego utrzymaniu była małżonka oraz dwójka dzieci w wieku szkolnym. Jakie świadczenia należą się członkom rodziny zmarłego z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych? 

Zadaj pytanie: Forum

Renta rodzinna

Kto może ubiegać się o rentę rodzinną po śmierci bliskiej osoby?

Do świadczenia w formie renty rodzinnej uprawnieni są małżonek zmarłego, jego dzieci biologiczne, dzieci przysposobione, dzieci drugiego małżonka, wnuki przed 18 rokiem życia, które zostały przyjęte na utrzymanie oraz wychowanie w ramach ustanowienia zmarłego rodzicem zastępczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osobami uprawnionymi do takiego świadczenia są osoby:
- pobierające rentę po śmierci  rencisty, który zmarł po 31 grudnia 2002 r. na skutek wypadku przy pracy lub w wypadku w drodze do lub z pracy,
- pobierające rentę w wyniku powstania szczególnych okoliczności, bądź z tytułu zaistniałej zawodowej choroby, gdzie śmierć osoby bliskiej nastąpiła po 31 grudnia 2002 roku.

Polecamy serwis: Renty


O jaką wysokość świadczenia mogę się ubiegać?

Wysokość renty rodzinnej wylicza się procentowo, w zależności od ilości osób uprawnionych  do otrzymania takiej renty. Gdy do renty uprawniona jest jedna osoba, wówczas takiej osobie należy się 85% świadczenia jakie otrzymywałby zmarły, 90% gdy uprawnione do renty rodzinnej są dwie osoby oraz 95% świadczenia jakie otrzymywałby zmarły, gdy do takiej renty uprawnione są 3 lub więcej osób.

Czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych może zmniejszyć lub zawiesić wypłatę takiego świadczenia?

Jeśli dochód będzie przewyższał 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ustanowionego przez Prezesa GUS renta rodzinna może zostać zawieszona. Natomiast w przypadku, gdy dochód wynosi 70%, ale nie przekracza 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, wówczas świadczenie renty rodzinnej może zostać pomniejszone. Świadczenie zostaje w takiej sytuacji pomniejszone o kwotę, o jaką dochód przekracza te 70% przeciętnego wynagrodzenia. Jeśli jednak osiągany przychód nie przekracza tych 70% wówczas renta przysługuje w pełnej jej wysokości. Zawieszenie lub zmniejszenie wysokości renty rodzinnej następuje również z tytułu osiągania przychodu z prowadzonej działalności, która podlega obowiązkowemu świadczeniu społecznemu, nawet jeśli taka działalność prowadzona jest poza granicami naszego kraju.    

Zobacz również: Renta rodzinna dla studenta w razie przerwy w nauce

Czy każda osoba uprawniona do otrzymania renty rodzinnej otrzymuje taką rentę z osobna?

W przypadku, gdy do renty rodzinnej uprawnione jest kilka osób, wówczas taka renta jest łączona w jedną rentę rodzinną, która podlega podziałowi na równe części dla wszystkich osób uprawnionych.

Czy do renty rodzinnej przysługuje jakikolwiek dodatek?

Jeśli na skutek śmierci bliskiej osoby w wypadku przy pracy jesteś sierotą zupełną, wówczas przysługuje Ci dodatek dla sieroty zupełnej.

Polecamy: Wszystko o rentach rodzinnych


Zasiłek pogrzebowy

Kiedy przysługuje?

Zasiłek pogrzebowy przysługuje między innymi wówczas, gdy osoba zmarła:

- miała ustalony stosunek do emerytury, emerytury pomostowej lub renty, ustalone prawo do kompensacyjnego świadczenia nauczycielskiego;
- poniosła śmierć w trakcie pobierania zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego;
- była niewidomą ofiarą działań wojennych, która pobierała świadczenia pieniężne;
- pobierała świadczenia lub zasiłek przedemerytalny, rentę socjalna;
- na skutek wypadku przy pracy, choroby zawodowej, które to powstały w wyniku szczególnych okoliczności.

Zobacz również: Zasiłek pogrzebowy 2013

Ile wynosi zasiłek pogrzebowy z ZUS-u?

Od dnia 01 marca 2011 wysokość zasiłku pogrzebowego wynosi 4.000 zł. Jeśli koszty pogrzebu zostaną poryte przez pracodawcę, dom pogrzebowy, pomocy społecznej, gminę taki zasiłek należy się wówczas instytucjom, które takie pokryła.

Czy zasiłek pogrzebowy jest dzielony, jeśli koszty pogrzebu pokrywa więcej niż jedna osoba?

W sytuacji, gdy pokrycia kosztów pogrzebu podejmie się kilka osób, wówczas zasiłek pogrzebowy dzielony jest proporcjonalnie do poniesionych kosztów na poszczególne osoby.

Czy złożenie wniosku o zasiłek pogrzebowy do Zakładu Ubezpieczeń społecznych ulega przedawnieniu?

Roszczenie o przyznanie takiego zasiłku ulega przedawnieniu jeśli w terminie 12-tu miesięcy od dnia śmierci osoby, po której taki zasiłek przysługuje. W przypadku, gdy nie dotrzymanie tego terminu nastąpiło nie z naszej winy, wówczas okres 12-tu miesięcy przedawnienia odlicza się od dnia pogrzebu osoby, po śmierci której taki zasiłek przysługuje. Jednak jeśli taka sytuacja należy przedstawić odpowiednie dokumenty, które potwierdzać będą brak naszej winy w przedawnieniu złożenia wniosku o przyznanie zasiłku pogrzebowego. Do takich dokumentów należą: zaświadczenie Policji, prokuratury, odpis zupełny aktu zgonu, bądź inny dokument urzędowy, które potwierdzi wystąpienie okoliczności, które uniemożliwiły złożenie wniosku o zasiłek pogrzebowy.

Jakie dokumenty należy złożyć, aby otrzymać zasiłek pogrzebowy?

Aby złożyć wniosek o zasiłek pogrzebowy należy przedstawić:

-  skrócony odpis aktu zgon;
-  jeśli dziecko urodziło się martwe niezbędny będzie akt zupełny zgonu;
- oryginały, lub kopie rachunków potwierdzających koszty poniesione przy organizacji pogrzebu;
-  dokumenty, które potwierdzą pokrewieństwo z osobą zmarłą;
-  zaświadczenie płatnika składek rentowych o podleganiu ich ubezpieczeniu w dniu śmierci.

Polecamy serwis: Praca

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (stopień znaczny). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r.

REKLAMA

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Najniższa krajowa 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

System kaucyjny 2025: od października mała rewolucja, a sklepy nie są gotowe? Dodatkowe koszty i brak miejsca na składowanie butelek i puszek

Zaledwie kilkanaście dni pozostało do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Zgodnie z przepisami, które zaczną obowiązywać od 1 października, wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. będą musiały zbierać opakowania objęte systemem, z kolei mniejsze punkty sprzedaży mogą przystąpić do programu dobrowolnie. Zmiany są nowością nie tylko dla przedsiębiorców – badania pokazują, że z systemu kaucyjnego korzystało dotychczas zaledwie 28 proc. Polaków . Pozytywnie oceniły go trzy na cztery osoby z tej grupy, co potwierdza coraz większe przywiązanie konsumentów do kwestii ekologicznych w handlu detalicznym. Choć są one ważne również dla właścicieli sklepów, przepisy w obecnym kształcie rodzą w ich opinii zbyt wiele wyzwań finansowych i organizacyjnych.

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

REKLAMA

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Nie zgniataj, nie niszcz butelek i puszek, bo nie dostaniesz zwrotu kaucji. Czy trzeba mieć paragon?

W dniu 1 października 2025 roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Przedsiębiorcy wprowadzający napoje w opakowaniach objętych systemem zobowiązani są do umieszczania na tych opakowaniach oznakowania wskazującego na objęcie opakowania systemem kaucyjnym i określającego wysokość kaucji. Przy zwrocie do sklepu butelki plastikowej o pojemności do 3 litrów, czy puszki metalowej do 1 litra (jeżeli są oznaczone znakiem systemu kaucyjnego) - otrzymasz 50 groszy za każdą taką butelkę, czy puszkę. Za zwrot każdej butelki szklanej (ze znakiem systemu kaucyjnego) o objętości do 1,5 litra, otrzymasz 1 zł. Nie trzeba mieć paragonu, by dostać zwrot kaucji.

Ustawowy zakaz zamieszczania w internecie zdjęć dzieci przez rodziców – rząd podjął decyzję po interwencji RPO

W związku z pogłębiającym się problemem tzw. sharentingu, który polega na upowszechnianiu w środowisku cyfrowym, w szczególności w mediach społecznościowych, wizerunku dzieci przez rodziców i inne osoby – na skutek podjętej w tej sprawie interwencji przez Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) – Ministerstwo Cyfryzacji zajęło stanowisko w sprawie wprowadzenia w Polsce generalnego, ustawowego zakazu (lub ograniczenia) zamieszczania w internecie zdjęć dzieci.

REKLAMA