REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stres cyfrowy pracowników. Gdy technologia bierze górę nad psychiką

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennikarka medyczno-prawna
stres cyfrowy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stres cyfrowy pracowników – jak zadbać o pracowników? Zjawisko stresu cyfrowego występuje podczas używania nowoczesnej technologii informacyjnej przez użytkowników tej technologii. Jak sobie radzić ze stresem cyfrowym? Co mówią regulacje prawne? 

rozwiń >

Brak work-life balance

Zmiany w środowisku pracy, jakie zaszły na przestrzeni ostatnich lat i świadczenie pracy w systemie zdalnym (10 proc. wszystkich pracowników stanowią pracownicy zdalni), co wiąże się z częstszym wykorzystywaniem narzędzi cyfrowych – odbiły się na psychicznym samopoczuciu pracowników. Wielu z nich zmaga się z takimi objawami, jak: poczucie konieczności bycia „stale w pracy”, „zawsze dostępnego i w ciągłej gotowości”. Skutki takiej sytuacji mogą mieć negatywny wpływ na pracownika, powodując m.in. poczucie przeciążenia informacyjnego, przytłoczenia, zaburzenia równowagi między życiem prywatnym i zawodowym. Jak pokazuje poniższa tabela źle było już przez wybuchem pandemii COVID-19. Obecnie problem się rozszerza. 

REKLAMA

 

Odczuwanie negatywnych emocji przez pracowników w 2020r. State of the Global Workplace: 2021 Report. Gallup 2021

Inne

Na stres cyfrowy skarżą się nie tylko pracownicy pracujący z domu, ale także ci wszyscy, którzy na co dzień mają do czynienia z użytkowaniem urządzeń cyfrowych. 

Poziom odczuwania stresu cyfrowego zależy od takich czynników, jak: wiek, płeć, wykształcenie. Pracownicy starsi, mężczyźni, a także osoby posiadające niższy poziom wykształcenia są częściej podatni na skutki stresu cyfrowego. 

Czym jest stres cyfrowy

Ten rodzaj stresu definiowany jest, jako brak umiejętności do radzenia sobie z technologiami komputerowymi. Stres cyfrowy wywołuje natłok i przeciążenie informacyjne, którego efektem może być uczucie braku równowagi. Wyróżnia się kilka czynników powodujących stres cyfrowy: 

  • przeciążenie technologiczne (m.in. ze względu na wykonywanie zadań przez dłuższy czas i w dużej intensywności);
  • zaburzenia równowagi pomiędzy pracą a życiem po pracy (zwłaszcza u pracujących zdalnie); 
  • niepewność technologiczna, jak i brak poczucia bezpieczeństwa technologicznego (powodem mogą być ciągłe zmiany); 
  • brak dostatecznych umiejętności komputerowych.

Stres cyfrowy negatywnym skutkiem pracy zdalnej?

Epidemia COVID-19 całkowicie zmieniła rolę i znaczenie pracy zdalnej. Przed epidemią praca zdalna nie była powszechna. Kojarzono ją z tzw. home office bądź telepracą. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 2023 roku praca zdalna znalazła swoje unormowanie w Kodeksie pracy – weszła w życie nowelizacja Kodeksu pracy powszechnie znana pod nazwą pracy zdalnej – na stałe wprowadziła to rozwiązanie znane z pandemii COVID-19. Według nowych przepisów, od 7 kwietnia br. praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo zdalnie. Miejsce jej wykonywania ma być wskazane przez pracownika, ale każdorazowo uzgodnione z pracodawcą – może to być adres zamieszkania pracownika.

Praca z domu, choć dająca nowe możliwości pracownikowi, przyczyniła się też niestety do rozwoju stresu cyfrowego wśród pracowników. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest: 

  • nienormowany czas pracy; 
  • brak kontroli; 
  • brak kontaktu bezpośredniego ze współpracownikami;
  • brak równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym.

Problem stresu cyfrowego jest widoczny

W 2021 roku Centralny Instytut Ochrony Pracy przeprowadził kampanię pod nazwą „Stres cyfrowy”. Projekt miał za zadanie podnieść poziom wiedzy i świadomości z zakresu negatywnych skutków stresu, jakie wynikają z braku równowagi cyfrowej, a także sposobach radzenia sobie z nim.

Aby przeciwdziałać brakowi równowagi cyfrowej wśród pracowników zdalnych, Parlament Europejski w styczniu 2021 roku wydał rezolucję, w której znalazły się wskazówki i wytyczne zwracające uwagę na problem, jakim jest stres cyfrowy wśród pracowników oraz prawo do możliwości bycia offline. 

 

Prawo pracownika do bycia offline 

W rezolucji Parlamentu Europejskiego z 21 stycznia 2021 roku zawarto zalecenia dla Komisji w kwestii prawa do bycia offline, czytamy: „Nadmierne korzystanie z urządzeń technologicznych może nasilić takie zjawiska jak izolacja, uzależnienie od technologii, brak snu, wyczerpanie emocjonalne, niepokój i wypalenie zawodowe; mając na uwadze, że według WHO ponad 300 milionów osób na świecie cierpi na depresję oraz typowe zaburzenia psychiczne związane z pracą i że co roku u 38,2 % proc. ludności UE stwierdza się zaburzenia psychiczne (…) środki podjęte w wyniku kryzysu związanego z COVID-19 zmieniły nasz sposób pracy i pokazały znaczenie rozwiązań cyfrowych, w tym stosowania systemu pracy zdalnej przez przedsiębiorstwa, osoby prowadzące działalność na własny rachunek i organy administracji publicznej w całej Unii; mając na uwadze, że według Eurofoundu ponad jedna trzecia pracowników Unii rozpoczęła w czasie lockdownu pracę z domu w porównaniu z 5% osób, które zazwyczaj pracowały w ten sposób, oraz że odnotowano znaczny wzrost wykorzystania narzędzi cyfrowych do celów zawodowych; mając na uwadze, że według Eurofoundu 27% osób pracujących z domu potwierdziło pracę w czasie wolnym, aby podołać obciążeniu pracą; mając na uwadze, że w czasie kryzysu związanego z COVID-19 wzrosła liczba osób pracujących zdalnie i z domu oraz że prawdopodobnie utrzyma się ona na wyższym poziomie niż przed tym kryzysem, a nawet jeszcze bardziej wzrośnie [...] wzywa państwa członkowskie do zadbania o to, by pracownicy, którzy powołują się na prawo do bycia offline, byli chronieni przed wiktymizacją i innymi negatywnymi konsekwencjami oraz by istniały mechanizmy rozpatrywania skarg lub naruszeń prawa do bycia offline”.

Bycie offline ma zagwarantować pracownikom możliwość odpoczynku (nie będą musieli odbierać wiadomości, odpisywać na maile, odbierać telefonów poza godzinami pracy). Jak przyznaje wielu pracowników, obecnie zatarła się granica pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym – są dostępni w pracy przez całą dobę. W konsekwencji mają gorszą wydajność w pracy, co wywołuje wypalenie zawodowe i bywa przyczyną depresji.

Konsekwencje stresu cyfrowego

Stres cyfrowy nie pozostaje bez wpływu nie tylko na wydajność w pracy, ale i na organizm pracownika. Do głównych następstw należą: 

  • brak motywacji do pracy; 
  • izolacja, liczne absencje;
  • brak satysfakcji z pracy;
  • gorsza wydajność w pracy;
  • słaba koncentracja, zaburzenia pamięci;
  • zmęczenie pracą;
  • lęki, pogorszenie stanu zdrowia.

Jak zminimalizować stres cyfrowy

W opinii ekspertów, to po stronie pracodawców leży odpowiedzialność za swoich pracowników w temacie ograniczenia im stresu cyfrowego. Bez wątpienia pracownikom może pomóc: 

  • wyznaczenie ściśle określonych godzin pracy;
  • prawo do bycia offline;
  • udział w warsztatach dotyczących równowagi;
  • wsparcie pracowników-rodziców;
  • pakiety i karnety, których rolą jest poprawa samopoczucia i pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników. 

Coraz więcej osób decyduje się na ograniczenie bezrefleksyjnego użytkowania urządzeń mobilnych i propagowaniu zdrowej równowagi między życiem cyfrowym a realnym. Specjaliści przekonują, że na początek warto nie używać telefonu przed snem.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Bo nowa pensja minimalna 4666 zł brutto i 3605,85 zł netto

Bo zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (stopień znaczny). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Najniższa krajowa 2026: 4806 zł brutto. Ile netto do wypłaty na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

W rozporządzeniu Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

System kaucyjny 2025: od października mała rewolucja, a sklepy nie są gotowe? Dodatkowe koszty i brak miejsca na składowanie butelek i puszek

Zaledwie kilkanaście dni pozostało do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Zgodnie z przepisami, które zaczną obowiązywać od 1 października, wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. będą musiały zbierać opakowania objęte systemem, z kolei mniejsze punkty sprzedaży mogą przystąpić do programu dobrowolnie. Zmiany są nowością nie tylko dla przedsiębiorców – badania pokazują, że z systemu kaucyjnego korzystało dotychczas zaledwie 28 proc. Polaków . Pozytywnie oceniły go trzy na cztery osoby z tej grupy, co potwierdza coraz większe przywiązanie konsumentów do kwestii ekologicznych w handlu detalicznym. Choć są one ważne również dla właścicieli sklepów, przepisy w obecnym kształcie rodzą w ich opinii zbyt wiele wyzwań finansowych i organizacyjnych.

REKLAMA

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Nie zgniataj, nie niszcz butelek i puszek, bo nie dostaniesz zwrotu kaucji. Czy trzeba mieć paragon?

W dniu 1 października 2025 roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Przedsiębiorcy wprowadzający napoje w opakowaniach objętych systemem zobowiązani są do umieszczania na tych opakowaniach oznakowania wskazującego na objęcie opakowania systemem kaucyjnym i określającego wysokość kaucji. Przy zwrocie do sklepu butelki plastikowej o pojemności do 3 litrów, czy puszki metalowej do 1 litra (jeżeli są oznaczone znakiem systemu kaucyjnego) - otrzymasz 50 groszy za każdą taką butelkę, czy puszkę. Za zwrot każdej butelki szklanej (ze znakiem systemu kaucyjnego) o objętości do 1,5 litra, otrzymasz 1 zł. Nie trzeba mieć paragonu, by dostać zwrot kaucji.

Ustawowy zakaz zamieszczania w internecie zdjęć dzieci przez rodziców – rząd podjął decyzję po interwencji RPO

W związku z pogłębiającym się problemem tzw. sharentingu, który polega na upowszechnianiu w środowisku cyfrowym, w szczególności w mediach społecznościowych, wizerunku dzieci przez rodziców i inne osoby – na skutek podjętej w tej sprawie interwencji przez Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) – Ministerstwo Cyfryzacji zajęło stanowisko w sprawie wprowadzenia w Polsce generalnego, ustawowego zakazu (lub ograniczenia) zamieszczania w internecie zdjęć dzieci.

Sąd: Jak liczyć zachowek od mieszkania [Wyrok w sprawie wydziedziczonego synka i trójki wnuków]

W artykule przedstawiam przykład (za wyrokiem sądu) obliczania zachowku dla rodziny, w której spadkodawca miał trójkę dzieci i trójkę wnuków. Córka przejęła mieszkanie po ojcu na podstawie testamentu, pozostałe dzieci (i wnuki) nie otrzymali nic. Wnuki (3 osoby) dziedziczą dlatego, że ich ojciec (syn zmarłego spadkobiercy) także zmarł. Jak sąd obliczył zachowek? Przedstawiam to krok po kroku.

REKLAMA

Abp Przybylski: Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe [wywiad]

"Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe" – powiedział nowy metropolita katowicki abp Andrzej Przybylski w wywiadzie dla PAP. Dodał, że człowiek z natury jest religijny i etyczny, dlatego potrzebuje wiedzy o religii i wyborach moralnych, żeby harmonijnie się rozwijać.

Ustawa o ochronie ojczyzny. W czasie wojny wojsko może wyjąć pracownika z firmy na 7 dni

Przepisy przewidują możliwość nałożenia na firmę świadczeń rzeczowych na rzecz wojska po wybuchu wojny. Pracodawcy muszą uwzględnić ryzyko prowadzenia działalności w sytuacji rekrutacji części pracowników do służby wojskowej. Pracownicy w czasie zatrudnienia mogą wykonywać świadczenia osobiste na rzecz wojska przerywając na ten okres (jednorazowo do 7 dni) świadczenie pracy dla pracodawcy.

REKLAMA