REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stres cyfrowy pracowników. Gdy technologia bierze górę nad psychiką

Dziennikarka medyczno-prawna
stres cyfrowy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stres cyfrowy pracowników – jak zadbać o pracowników? Zjawisko stresu cyfrowego występuje podczas używania nowoczesnej technologii informacyjnej przez użytkowników tej technologii. Jak sobie radzić ze stresem cyfrowym? Co mówią regulacje prawne? 

rozwiń >

Brak work-life balance

Zmiany w środowisku pracy, jakie zaszły na przestrzeni ostatnich lat i świadczenie pracy w systemie zdalnym (10 proc. wszystkich pracowników stanowią pracownicy zdalni), co wiąże się z częstszym wykorzystywaniem narzędzi cyfrowych – odbiły się na psychicznym samopoczuciu pracowników. Wielu z nich zmaga się z takimi objawami, jak: poczucie konieczności bycia „stale w pracy”, „zawsze dostępnego i w ciągłej gotowości”. Skutki takiej sytuacji mogą mieć negatywny wpływ na pracownika, powodując m.in. poczucie przeciążenia informacyjnego, przytłoczenia, zaburzenia równowagi między życiem prywatnym i zawodowym. Jak pokazuje poniższa tabela źle było już przez wybuchem pandemii COVID-19. Obecnie problem się rozszerza. 

REKLAMA

 

Odczuwanie negatywnych emocji przez pracowników w 2020r. State of the Global Workplace: 2021 Report. Gallup 2021

Inne

Na stres cyfrowy skarżą się nie tylko pracownicy pracujący z domu, ale także ci wszyscy, którzy na co dzień mają do czynienia z użytkowaniem urządzeń cyfrowych. 

Poziom odczuwania stresu cyfrowego zależy od takich czynników, jak: wiek, płeć, wykształcenie. Pracownicy starsi, mężczyźni, a także osoby posiadające niższy poziom wykształcenia są częściej podatni na skutki stresu cyfrowego. 

Czym jest stres cyfrowy

Ten rodzaj stresu definiowany jest, jako brak umiejętności do radzenia sobie z technologiami komputerowymi. Stres cyfrowy wywołuje natłok i przeciążenie informacyjne, którego efektem może być uczucie braku równowagi. Wyróżnia się kilka czynników powodujących stres cyfrowy: 

  • przeciążenie technologiczne (m.in. ze względu na wykonywanie zadań przez dłuższy czas i w dużej intensywności);
  • zaburzenia równowagi pomiędzy pracą a życiem po pracy (zwłaszcza u pracujących zdalnie); 
  • niepewność technologiczna, jak i brak poczucia bezpieczeństwa technologicznego (powodem mogą być ciągłe zmiany); 
  • brak dostatecznych umiejętności komputerowych.

Stres cyfrowy negatywnym skutkiem pracy zdalnej?

Epidemia COVID-19 całkowicie zmieniła rolę i znaczenie pracy zdalnej. Przed epidemią praca zdalna nie była powszechna. Kojarzono ją z tzw. home office bądź telepracą. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 2023 roku praca zdalna znalazła swoje unormowanie w Kodeksie pracy – weszła w życie nowelizacja Kodeksu pracy powszechnie znana pod nazwą pracy zdalnej – na stałe wprowadziła to rozwiązanie znane z pandemii COVID-19. Według nowych przepisów, od 7 kwietnia br. praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo zdalnie. Miejsce jej wykonywania ma być wskazane przez pracownika, ale każdorazowo uzgodnione z pracodawcą – może to być adres zamieszkania pracownika.

Praca z domu, choć dająca nowe możliwości pracownikowi, przyczyniła się też niestety do rozwoju stresu cyfrowego wśród pracowników. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest: 

  • nienormowany czas pracy; 
  • brak kontroli; 
  • brak kontaktu bezpośredniego ze współpracownikami;
  • brak równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym.

Problem stresu cyfrowego jest widoczny

W 2021 roku Centralny Instytut Ochrony Pracy przeprowadził kampanię pod nazwą „Stres cyfrowy”. Projekt miał za zadanie podnieść poziom wiedzy i świadomości z zakresu negatywnych skutków stresu, jakie wynikają z braku równowagi cyfrowej, a także sposobach radzenia sobie z nim.

Aby przeciwdziałać brakowi równowagi cyfrowej wśród pracowników zdalnych, Parlament Europejski w styczniu 2021 roku wydał rezolucję, w której znalazły się wskazówki i wytyczne zwracające uwagę na problem, jakim jest stres cyfrowy wśród pracowników oraz prawo do możliwości bycia offline. 

 

Prawo pracownika do bycia offline 

W rezolucji Parlamentu Europejskiego z 21 stycznia 2021 roku zawarto zalecenia dla Komisji w kwestii prawa do bycia offline, czytamy: „Nadmierne korzystanie z urządzeń technologicznych może nasilić takie zjawiska jak izolacja, uzależnienie od technologii, brak snu, wyczerpanie emocjonalne, niepokój i wypalenie zawodowe; mając na uwadze, że według WHO ponad 300 milionów osób na świecie cierpi na depresję oraz typowe zaburzenia psychiczne związane z pracą i że co roku u 38,2 % proc. ludności UE stwierdza się zaburzenia psychiczne (…) środki podjęte w wyniku kryzysu związanego z COVID-19 zmieniły nasz sposób pracy i pokazały znaczenie rozwiązań cyfrowych, w tym stosowania systemu pracy zdalnej przez przedsiębiorstwa, osoby prowadzące działalność na własny rachunek i organy administracji publicznej w całej Unii; mając na uwadze, że według Eurofoundu ponad jedna trzecia pracowników Unii rozpoczęła w czasie lockdownu pracę z domu w porównaniu z 5% osób, które zazwyczaj pracowały w ten sposób, oraz że odnotowano znaczny wzrost wykorzystania narzędzi cyfrowych do celów zawodowych; mając na uwadze, że według Eurofoundu 27% osób pracujących z domu potwierdziło pracę w czasie wolnym, aby podołać obciążeniu pracą; mając na uwadze, że w czasie kryzysu związanego z COVID-19 wzrosła liczba osób pracujących zdalnie i z domu oraz że prawdopodobnie utrzyma się ona na wyższym poziomie niż przed tym kryzysem, a nawet jeszcze bardziej wzrośnie [...] wzywa państwa członkowskie do zadbania o to, by pracownicy, którzy powołują się na prawo do bycia offline, byli chronieni przed wiktymizacją i innymi negatywnymi konsekwencjami oraz by istniały mechanizmy rozpatrywania skarg lub naruszeń prawa do bycia offline”.

Bycie offline ma zagwarantować pracownikom możliwość odpoczynku (nie będą musieli odbierać wiadomości, odpisywać na maile, odbierać telefonów poza godzinami pracy). Jak przyznaje wielu pracowników, obecnie zatarła się granica pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym – są dostępni w pracy przez całą dobę. W konsekwencji mają gorszą wydajność w pracy, co wywołuje wypalenie zawodowe i bywa przyczyną depresji.

Konsekwencje stresu cyfrowego

Stres cyfrowy nie pozostaje bez wpływu nie tylko na wydajność w pracy, ale i na organizm pracownika. Do głównych następstw należą: 

  • brak motywacji do pracy; 
  • izolacja, liczne absencje;
  • brak satysfakcji z pracy;
  • gorsza wydajność w pracy;
  • słaba koncentracja, zaburzenia pamięci;
  • zmęczenie pracą;
  • lęki, pogorszenie stanu zdrowia.

Jak zminimalizować stres cyfrowy

W opinii ekspertów, to po stronie pracodawców leży odpowiedzialność za swoich pracowników w temacie ograniczenia im stresu cyfrowego. Bez wątpienia pracownikom może pomóc: 

  • wyznaczenie ściśle określonych godzin pracy;
  • prawo do bycia offline;
  • udział w warsztatach dotyczących równowagi;
  • wsparcie pracowników-rodziców;
  • pakiety i karnety, których rolą jest poprawa samopoczucia i pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników. 

Coraz więcej osób decyduje się na ograniczenie bezrefleksyjnego użytkowania urządzeń mobilnych i propagowaniu zdrowej równowagi między życiem cyfrowym a realnym. Specjaliści przekonują, że na początek warto nie używać telefonu przed snem.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

To prawda. W PZON seryjnie odbierają pkt 7 niepełnosprawnym. Winne są przepisy, a nie lekarze

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

REKLAMA

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Prezenty stanowią nawet do 40 proc. świątecznych wydatków większości Polaków [BADANIE]

Polacy wskazują, jaką część ich bożonarodzeniowego budżetu stanowią wydatki na prezenty. Spośród 10 wariantów odpowiedzi najczęściej wybierane są przedziały 20-30% oraz 30-40% – odpowiednio 18,5% i 18,2%. Na trzecim miejscu jest zakres 40-50%, podawany przez 12,9% rodaków. Na czwartej pozycji widać 10-20% – 11,3% wskazań. Z kolei 10,2% ankietowanych jest niezdecydowanych. 8,4% respondentów deklaruje 50-60%. Natomiast 6,6% badanych nie kupuje żadnych prezentów.

Alimenty, gdy rodzic nie pracuje. Ile wynoszą?

Przepisy nie określają wprost ile powinny wynosić alimenty, jeżeli rodzic pozostaje bez zatrudnienia. Kodeks rodzinny i opiekuńczy zawiera jednak ważne zasady. Czy możliwe jest zatem zaprzestanie płacenia alimentów, jeśli brakuje stałej pracy?

REKLAMA

Przekazanie pracownikowi informacji o warunkach pracy i płacy to za mało. Jakie jeszcze obowiązki obciążają pracodawcę?

Choć co do zasady strony stosunku pracy są równe, to jednak z uwagi na jego charakter i fakt, że pracodawca jest podmiotem profesjonalnym, na gruncie prawa pracy zapewniono szereg narzędzi, które umacniają pracownika i zapewniają realizację przysługujących mu praw. Dotyczy to w szczególności informowania o warunkach pracy.

Nie każdego zatrudnianego pracownika trzeba skierować na badania. Dlaczego? Przepisy jasno to wskazują

Aby pracodawca zgodnie z przepisami mógł dopuścić zatrudnianego pracownika do pracy, ten musi legitymować się wymaganym orzeczeniem lekarskim o braku przeciwskazań do jej wykonywania. Jednak ta zasada nie obowiązuje w każdym przypadku. Dlaczego?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA