REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urlop wypoczynkowy – 35 dni w roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.
Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Urlop wypoczynkowy – 35 dni w roku/ fot. Fotolia
Urlop wypoczynkowy – 35 dni w roku/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z projektem dyrektywy Komisji Europejskiej ustawowy urlop wypoczynkowy ma zostać wydłużony do 35 a niekiedy nawet 37 dni w roku. Zmiany dotyczące długości urlopu wypoczynkowego mają objąć wszystkie państwa członkowskie. Kiedy powstanie projekt unijnego aktu prawnego i od kiedy zacznie on obowiązywać?

Ostatnimi czasy w ogólnopolskiej prasie ukazała się seria artykułów obwieszczająca wszem i wobec, że Komisja Europejska pracuje nad projektem dyrektywy wydłużającym ustawowy urlop wypoczynkowy do 35, a nawet 37 dni w roku. Przepisy te objęłyby wszystkie państwa członkowskie, w których wiek przejścia na emeryturę wynosi co najmniej 67 lat. Znając rozdawniczy charakter Unii Europejskiej oraz jej instrumentalne podejście do prawa, które wbrew naturze kwalifikuje ślimaka jako rybę, a marchew jako owoc, propozycja wydłużenia pracownikom urlopu wypoczynkowego nie budzi wielkiego zaskoczenia. W całej sprawie interesującym jest jednak fakt, że na stronach unijnych brakuje jakichkolwiek projektów czy propozycji przedmiotowej dyrektywy. Póki co, na obecnym etapie należy ją zatem traktować jako kaczkę dziennikarską... .

REKLAMA

Zobacz również: Jak zaplanować urlop w Święta Bożego Narodzenia 2014?

Wymiar urlopu wypoczynkowego a wiek emerytalny

W tym miejscu możemy jednak zastanowić się nad rozwiązaniami, jakie szykuje nam Unia Europejska. Główną motywacją, uzasadniającą przedmiotową zmianę ma być potrzeba zrekompensowania pracownikom wydłużonego wieku emerytalnego. Już dziś związki pracodawców wskazują na nieuczciwość takiej regulacji, bowiem wszystkie konsekwencje decyzji rządowej zwanej ,,reformą emerytalną" wdrożonej w ostatnich latach nie tylko w Polsce lecz także Danii, Holandii czy Hiszpanii, polegającej wyłącznie na wydłużeniu ustawowego wieku emerytalnego, spadają na barki pracodawców. Wydłużając ustawowy wiek emerytalny do granicy 67 lat państwa członkowskie ratowały swoje budżety i  niewydolne systemy finansowania emerytur.

Zobacz również: Wyższy wiek emerytalny – wyrok TK

Dodatkowe dni wolne od pracy

Nikt jednak nie liczy się z ograniczonymi możliwościami budżetowymi pracodawców, których planowana dyrektywa zmusi do zagwarantowania swoim pracownikom dodatkowych 9 dni płatnego urlopu. Zwiększenie uprawnień urlopowych o 1/3 kosztem wyłącznie przedsiębiorców musi budzić uzasadnione protesty społeczne. Na chwilę obecną, w Polsce mamy aż 13 dni ustawowo wolnych od pracy. Jest to liczba znacznie przewyższająca średnią unijną. Dla przykładu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Anglia i Walia mają w 2014 roku tylko 8 dni wolnych od pracy,
  • Szkocja 9 dni,
  • a Irlandia 10. 

Najbardziej pro pracowniczym państwem członkowskim Unii Europejskiej są Niemcy, które w 2014 roku gwarantują swoim obywatelom prawo do 14 dni ustawowo wolnych od pracy. Nie możemy w tym miejscu zapominać, że Polska jest krajem rozwijającym się, potrzebującym stymulacji gospodarczej, którą zapewnia przede wszystkim wzmożona praca obywateli. Jak wskazują analitycy, długość urlopu powinna być powiązana z poziomem dochodu narodowego. Zamożne kraje o rozwiniętej i silnej gospodarce mogą sobie pozwolić na debatę społeczną nad zwiększeniem liczby dni wolnych od pracy. W przypadku Polski, gdzie dochód na mieszkańca oscyluje w granicach 67 % średniej unijnej tak radykalne zmiany prawa pracy muszą odbić się negatywnie na poziomie gospodarki i zwolnieniem tępa rozwoju.

Nowość: Umowy zlecenia 2015

Uprawnienia urlopowe pracowników a interesy pracodawcy

Wszyscy doskonale pamiętamy jakie dyskusje spowodowało orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, który wyrokiem z dnia 22 października 2012 roku za niekonstytucyjny uznał przepis dotyczący ustawowego dnia wolnego od pracy przypadającego w święto. Pracodawcy stowarzyszeni w Konfederacji Lewiatan wyliczyli wtedy, że każdy dzień wolny od pracy obniża przychody podmiotów prowadzących działalność gospodarczą o ponad pięć miliardów złotych oraz poważnie uszczupla budżetowe przychody z tytułu podatku VAT. Oczywiście można wskazywać, że czym innym jest całkowity przestój zakładu pracy spowodowany dniem ustawowo wolnym od pracy, a czym innym rotacyjna nieobecność pracowników, spowodowana zaplanowanymi urlopami wypoczynkowymi. Nie mniej pracownik w tym czasie zachowując pełne prawo do wynagrodzenia nie świadczy pracy, powodując wymierne straty dla zatrudniającego go przedsiębiorstwa. Nie możemy także zapominać, że z tak rozbudowanymi uprawnieniami urlopowymi pracowników, logistycznie są w stanie poradzić sobie pracodawcy zatrudniający 200 i więcej pracowników. Co jednak z drobnymi przedsiębiorcami utrzymującymi niskie zatrudnienie? Drobni pracodawcy zatrudniający kilku do kilkunastu pracowników, stanowiący grupę dominującą wśród przedsiębiorców w Polsce, w obliczu tak zawyżonego płatnego urlopu pracowniczego, mogą mieć poważne trudności z zapewnieniem płynności produkcyjnej i usługowej swoich zakładów.

Zobacz również: Dni wolne od pracy w 2015 roku

Urlop wypoczynkowy zleceniobiorcy

Planowana w Komisji Europejskiej dyrektywa niewątpliwie zostałaby bardzo pozytywnie odebrana przez samych pracowników, nie mniej nie możemy zapominać o okolicznościach, że dla pracodawców i budżetu państwa to realna i odczuwalna strata, która nie wpływa pozytywnie na ożywienie gospodarcze, lecz cementuje jej stagnację. Dyrektywa unijna w opisywanym przez media kształcie może także wpłynąć w sposób negatywny na działania rządu zmierzające do ograniczenia tzw. ,,umów śmieciowych". Istnieje bowiem poważne ryzyko, że pracodawcy poszukując ochrony przed kolejnymi kosztami pracy będą z potencjalnymi pracownikami masowo zawierać umowy o świadczenie usług, na podstawie których, zleceniobiorcom urlop wypoczynkowy w ogóle się nie należy.

Prace nad nową dyrektywą unijną, nadal trwają i mogą zakończyć się jeszcze w 2014 roku. Osobiście uważam, że do czasu ukazania się projektu unijnego aktu prawnego, tematu wydłużonych do 35 dni urlopów wypoczynkowych po prostu nie ma. Nie mniej warto w Internecie i innych środkach masowego przekazu solidaryzując się z przedsiębiorcami manifestować i uzasadniać bezsensowność takiego pomysłu, czego przykładem pozostaje niniejszy artykuł.

Polecamy serwis: Prawo pracy

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Stanowi wyraz poglądów jego autora na tematy pracownicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp.K. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawa samotnego rodzica. Zasiłki, ulgi, alimenty i uprawnienia pracownicze. Oto, co Ci się należy!

Samotne rodzicielstwo stawia przed rodzicami wiele wyzwań, zarówno emocjonalnych, jak i finansowych. W Polsce system prawny oferuje szereg narzędzi i wsparcia, które mają ułatwić funkcjonowanie samotnego rodzica. Wiedza na temat przysługujących uprawnień jest kluczowa, aby w pełni korzystać z ochrony, jaką zapewniają przepisy. Dotyczy to zarówno aspektów socjalnych, jak i kwestii zatrudnienia.

Wyłączenie od dziedziczenia a wydziedziczenie. Co z zachowkiem?

Chociaż nazwy te brzmią podobnie, to w praktyce wyłączenie od dziedziczenia i wydziedziczenie są różnymi instytucjami prawa spadkowego. Na czym polega wyłączenie od dziedziczenia? Czy testament negatywny pozbawi niedoszłego spadkobiercę zachowku? Kiedy wydziedziczenie jest skuteczne?

Opłata Śmieciowa 2026. Nowe zasady i podwyżki w segregacji bioodpadów

Właściciele domów i mieszkań muszą przygotować się na kolejne obciążenie budżetu. W 2026 roku opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wielu miastach i gminach wzrosną, a jednocześnie wejdą w życie nowe, bardziej restrykcyjne zasady segregacji, zwłaszcza w zakresie bioodpadów i systemu kaucyjnego.

Budżet państwa zapłaci składki za nianię (np. za babcię). Dla emerytki to szansa na wyższą emeryturę. Trzeba tylko podpisać tę umowę

Znalezienie odpowiedzialnej osoby, która z troską zajmie się dzieckiem, to dla wielu rodziców ogromne wyzwanie. Nianią może być zarówno młoda osoba wchodząca na rynek pracy, jak i babcia, która chce dorobić do emerytury. ZUS informuje, że zatrudnienie opiekunki (także np. babci) na podstawie umowy uaktywniającej to rozwiązanie proste, bezpieczne i korzystne finansowo dla obu stron.

REKLAMA

Tyle dla emerytów, tyle dla rodziców. Sejm bierze się za budżet na 2026 rok

Sejm rozpoczął prace nad budżetem państwa na 2026 rok, który przewiduje zarówno rekordowe wydatki na obronę i ochronę zdrowia, jak i konkretne wsparcie dla emerytów, rencistów oraz rodziców. Projekt ustawy kładzie nacisk na stabilność finansów państwa, rozwój infrastruktury, inwestycje strategiczne i politykę prorodzinną, a jednocześnie przewiduje kontynuację popularnych programów społecznych, takich jak 13. i 14. emerytura czy „Rodzina 800+”.

Polski sąd pyta TSUE o WIBOR w umowach kredytu sprzed 2018 roku. Czy to będzie „orzecznicza bomba”?

Zapamiętajmy datę 25 września 2025 roku, gdyż może ona być jedynym z kamieni milowych spraw dotyczących kredytów ze zmienną stopą procentową opartą na WIBOR. Tego dnia Sąd Okręgowy w Warszawie, rozpoznający sprawę o sygn. akt XXVIII C 22943/22, postanowił zadać Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytania prejudycjalne, które mogą okazać się przełomowe dla kredytobiorców, którzy zawarli umowy przed 1 stycznia 2018 roku.

Czy to koniec z promocjami skłaniającymi klientów do kupowania dużej ilości piwa, np. 5 puszek + 5 gratis? Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Wszystko zaczęło się od alkotubek, a teraz całkiem możliwe, że już w 2026 r. będzie koniec z promocjami skłaniającymi klientów do kupowania dużej ilości piwa, np. 5 puszek + 5 gratis. Nie wiadomo natomiast co ze sprzedażą alkoholu na stacjach benzynowych. Wciąż trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - propozycji jest dużo, stanowiska są zróżnicowane a resort zdrowia próbuje wypracować najbardziej optymalne rozwiązanie dla konsumentów ale i przedsiębiorców.

Wiek emerytalny kobiety w górę? To tylko pierwszy krok do koniecznych zmian!

Wyrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn jest raczej nieuniknione, a w przyszłości może czekać nas jego dalsze podnoszenie. To jest efekt zmian demograficznych oraz wyzwań ekonomicznych, z którymi musi zmierzyć się system emerytalny w Polsce. Co nas czeka?

REKLAMA

Ustawa o asystencji osobistej wchodzi w życie. Co czeka osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów?

Projekt ustawy o asystencji osobistej to ogromny krok w kierunku niezależnego życia osób z niepełnosprawnościami. Ma zastąpić niestabilne programy (jak AOON) systemową regulacją. Nowa ustawa, przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów we wrześniu 2025 r., wprowadza pełną indywidualizację wsparcia, którego wymiar może sięgnąć nawet 240 godzin miesięcznie. Sprawdź, co ta rewolucja oznacza dla Ciebie i Twoich bliskich.

Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością w 2026 r. Jakie zmiany w programie i jak złożyć wniosek o wsparcie?

W 2026 r. program "Asystent osobisty" wchodzi w okres przejściowy. Resortowy AOON 2026 nadal bazuje na stopniach niepełnosprawności, ale przygotowuje grunt pod Ustawową Asystencję z 2027 r., powiązaną z punktami PPW. Nowe wytyczne zwiększają limity do 840 godzin rocznie i stawiają na elastyczność. Sprawdź, jak złożyć wniosek i wykorzystać wsparcie asystenta.

REKLAMA