REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Doręczenia - usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego w Polsce

e-Doręczenia - usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego w Polsce/ fot. Fotolia
e-Doręczenia - usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego w Polsce/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczął się kolejny etap prac nad e-Doręczeniami. Rada Portfela Ministerstwa Cyfryzacji przyjęła założenia tego projektu.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

REKLAMA

Pomyśl, jakby to było, gdybyś zamiast wizyty w urzędzie lub osobistego odbierania listu poleconego mógł załatwić tę samą sprawę jednym kliknięciem myszy, bez względu na miejsce twojego aktualnego pobytu? Albo gdybyś zamiast posiadania wielu kont na różnych dedykowanych portalach administracji miał jedno miejsce do komunikacji ze wszystkimi podmiotami publicznymi? Nasz projekt Ci to umożliwi.

Założenia projektu

  1. e-Doręczenie to uniwersalna usługa zaufania świadczona przez zaufaną trzecią stronę dostawcę usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
  2. Zaufani dostawcy będą:
  • wystawiali dowody wysłania i odebrania przesyłek (zgodnie z eIDAS – czyli dające pewność nadawcy i adresata oraz czasu doręczenia),
  • umożliwiali dostęp do e-skrzynki, w której będzie można trzymać wysłane i odebrane przesyłki lub pobrać je (wraz z dowodami doręczeń) do zewnętrznego systemu.
  1. Usługę e-Doręczenia będzie można wpleść w każdy proces administracyjny wymagający doręczenia lub stosować bezpośrednio zamiast przesyłki poleconej na papierze.
  2. Proces obsługi e-Doręczeń oparty będzie na tzw. modelu czterostronnym.

Założenia są wynikiem prac strumienia e-Skrzynka i e-Doręczenie w ramach programu „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Konsultowane były z szeregiem zaproszonych do współpracy ekspertów, w szczególności z przedstawicielami:

  • samorządu terytorialnego,
  • Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu,
  • Centrum Badań Problemów Prawnych i Ekonomicznych Komunikacji Elektronicznej Uniwersytetu Wrocławskiego,
  • przedsiębiorcami i przedstawicielami sektora prywatnego.

Cel projektu

Usługi publiczne w formie cyfrowej (e-Usługi) powinny stanowić domyślną formę komunikacji obywateli i przedsiębiorców z administracją, będąc wygodną alternatywą dla tradycyjnej formy papierowej.

Z e-Doręczeń będzie mógł skorzystać każdy: zarówno obywatel, jak i przedsiębiorca, którzy z dniem złożenia Deklaracji Cyfrowości (zapisanej w rejestrach państwowych) będą mogli wymagać od podmiotów sektora publicznego komunikacji w postaci elektronicznej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przyjaznej i bezpiecznej w użytkowaniu,
  • skutecznej (tzn. równoważnej prawnie z przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub z doręczeniem osobistym),
  • niezawodnej (co zapewnione zostanie przez udział trzeciej zaufanej strony – dostawcę usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego),
  • interoperacyjnej (zgodnej z wymaganiami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego – eIDAS i unijnym Planem działań na rzecz administracji
  • elektronicznej 2020 – Tallinn Declaration on eGoverment 2017 r.).

Komunikacja elektroniczna będzie mogła być zainicjowana przez każdą ze stron, tzn. nie tylko podmiot publiczny będzie mógł napisać do Ciebie, ale również Ty będziesz mógł zainicjować sprawę w urzędzie.

Oczekiwane rezultaty

Celem zapewnienia powyższego:

  • zbudujemy standard doręczeń elektronicznych w Polsce,
  • zapewnimy osadzenie rozwiązania w przepisach prawa, zapewniając skuteczność prawną doręczenia elektronicznego,
  • zamodelujemy niezbędne optymalne procesy biznesowe,
  • wyprodukujemy narzędzia IT niezbędne do skutecznej obsługi procesów.

Co ważne dla podmiotów publicznych – usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego jest dopełniającym ogniwem całego koszyka e-Usług, podnoszącym ich poziom dojrzałości.

Informacje o projekcie:

  • Projekt przewidziany na lata Q1/2018 - Q1/2021;
  • Projekt został wpisany na listę projektów indykatywnych Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa;
  • Projekty indykatywne są to projekty o szczególnym, strategicznym znaczeniu dla procesów Cyfrowej Transformacji w Polsce.

Status projektu: Przygotowywany

Instytucja odpowiedzialna: Ministerstwo Cyfryzacji

Współpracują:

  • Ministerstwo Sprawiedliwości,
  • Ministerstwo Rozwoju,
  • Ministerstwo Finansów
  • Centralny Ośrodek Informatyki

Projekt a dokumenty strategiczne

Dokumenty o charakterze międzynarodowym:

Dokumenty o charakterze lokalnym:

Harmonogram realizacji projektu

Zadanie

Przewidywana data realizacji

Przygotowane i zweryfikowane założenia projektu oraz jego budżet

IV kwartał 2017

Dzielimy się ustaloną koncepcją rozwiązania ze społeczeństwem

I kwartał 2018

Przygotowane otoczenie prawne i ugruntowana współpraca z partnerami

II kwartał 2018

Zabezpieczone źródło finansowania projektu z PO PC

III kwartał 2018

e-Skrzynka wydzielona z ePUAP

IV kwartał 2018

Ustawa wchodzi w życie, a wraz z nią są gotowe e-Doręczenia

I kwartał 2019

Finanse

Źródła finansowania:

  • Środki Unii Europejskiej: Program Operacyjny Polska Cyfrowa Działanie 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”;
  • Budżet państwa.

Wartość projektu: kwota 25 885 125,00 PLN

Środki Unii Europejskiej: kwota 21 906 581,29 PLN

Współfinansowanie z budżetu państwa: kwota 3 978 543,71 PLN

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 ważnych świadczeń z podwyżką w 2025 r. Które nie wzrosną?

Wybraliśmy kilka najważniejszych świadczeń, których kwoty wzrosną w 2025 r. Nie są to wszystkie świadczenia. Warto przykładowo pamiętać o waloryzacji, która co roku podnosi wysokość emerytur, rent, a także dodatków. W ten sposób od 1 marca 2025 r. podwyżce ulegnie m.in. renta rodzina czy dodatek pielęgnacyjny. Co jeszcze?

Planujesz wyjazd do sanatorium? Będzie taniej. Od października 2024 roku kuracjusze zapłacą od 27,30 zł do 174,30 zł mniej za pobyt

Planujesz wyjazd do sanatorium? Masz szczęście, bo będzie taniej. Od października 2024 roku kuracjusze zapłacą od 27,30 zł do 174,30 zł mniej za pobyt. Wysokość opłat zależy od standardu pokoju i terminu pobytu.

Od 300 do 1200 zł jednorazowego świadczenia. Wnioski można składać tylko do 30 września

Od 300 do 1200 zł jednorazowego świadczenia. Wnioski można składać tylko do 30 września. Sprawdź, komu przysługuje. Kto może liczyć na 1200 zł jednorazowej wypłaty świadczenia. Gdzie złożyć wniosek? Kiedy wypłata świadczenia?

Mało kto wie, że istnieje ten dodatek. A można zyskać nawet 620 zł co miesiąc. I to bez względu na wiek

Nie każdy o tym wie, ale sieroty zupełne mogą liczyć na dodatkowe wsparcie od ZUS. Dodatek dla sieroty zupełnej, który wynosi obecnie ponad 620 zł miesięcznie, przysługuje bez względu na wiek. Jak go otrzymać? Oto szczegóły. 

REKLAMA

Co z czynszem za wynajem zalanych nieruchomości? Kiedy trzeba go obniżyć, a kiedy umowa wygasa lub można od niej odstąpić? Sprawdź zasady.

Czy trzeba płacić czynsz za wynajem zalanych nieruchomości? Kiedy trzeba go obniżyć, a kiedy umowa wygasa lub można od niej odstąpić? Gdy woda opada, osoby dotknięte skutkami powodzi zaczynają zadawać sobie pytanie, co dalej?

Wdrożenie nowych przepisów dotyczących sygnalistów jest szczególnie trudne dla firm rodzinnych

Małe i średnie przedsiębiorstwa stoją teraz przed wieloma wyzwaniami związanymi ze zmianami w przepisach prawa pracy. Nowe obowiązki czekają je także w związku z regulacjami dotyczącymi sygnalistów. Wdrożenie nowych przepisów jest szczególnie trudne dla firm rodzinnych.

Zakaz zadawania prac domowych w szkołach. Decyzja zależy od ucznia i jego rodziców

Obowiązujące przepisy zakazują zadawania prac domowych w pierwszych trzech klasach w szkołach podstawowych. W starszych klasach prace nie są obowiązkowe - decyzja o tym, czy wykonać zadanie, leży po stronie ucznia i jego rodziców. Skutki ograniczenia możliwości zadawania prac domowych zależą od reakcji nauczycieli.

Chat GPT wkracza do szkół. MEN: sztuczna inteligencja ma pomagać uczniom, stanowić wsparcie dla nauczycieli i organizować pracę szkoły

MEN wprowadza do szkół sztuczną inteligencję. Chat GPT ma stanowić wsparcie dla nauczycieli i pomoc w edukacyjnym i osobowym rozwoju ucznia, a także w organizacji pracy szkoły – wynika z „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji”, nad którą pracuje resort i która ma wyznaczyć ramy polityki i działań państwa niezbędne do dalszego rozwoju edukacji cyfrowej w Polsce. 

REKLAMA

Aktywnie w żłobku: od 1 października wyższe dofinansowanie do pobytu dziecka w żłobku. Bez względu na dochód w rodzinie, bez dolnego limitu wiekowego

Aktywnie w żłobku: od 1 października wyższe dofinansowanie do pobytu dziecka w żłobku. Bez względu na dochód w rodzinie, bez dolnego limitu wiekowego. Gdzie składać wnioski? Kiedy pierwsze wypłaty świadczenia?

Zaświadczenia z KRK w szkołach. Rodzic przestępcą? Dyrektorzy z aktami, że nie [Opieka na wycieczce, basen, teatr, kino]

Dokumenty dotyczą rodziców angażujących się w opiekę nad dziećmi taką jak: 1) wyjazd z uczniami na wycieczkę szkolną, 2) wyjście uczniów ze szkoły do teatru, do kina, na basen. Przepisy nakazują dyrektorom szkół i przedszkoli prowadzenie - tu cytat z przepisów - "dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności jak np. opieka nad dziećmi." W praktyce oznacza to konieczność prowadzenia akt dla rodziców, którzy np. jadą na wycieczkę z uczniami jako opiekunowie.

REKLAMA