REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
telefon komorkowy, reklamacja, konsument, smartfon.
telefon komorkowy, reklamacja, konsument, smartfon.

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo wielu konsumentów korzysta z możliwości tanie zakupu telefonu przy okazji zawierania umowy abonamentowej z operatorem komórkowym. Co jednak zrobić, gdy telefon się zepsuje? I co najważniejsze: jak go reklamować?

Problemy konsumentów

Wielu Polaków korzysta z możliwości i kupuje tanie telefony na abonament. Ceny przeważnie są bardzo przystępne, gdyż wartość telefonu jest wliczana do kosztów płaconego co miesiąc abonamentu.

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy zakup takiego telefonu może okazać kłopotliwy o czym świadczą problemy użytkowników naszego forum oraz skargi konsumentów. „Kupiłem smartfona na abonament u jednego z czołowych polskich operatorów. Niestety już po kilku dniach zaczął się psuć. Momentalnie wyłączał się lub blokował. Sytuacja powtarzała się co kilka godzin. Oddałem telefon do naprawy gwarancyjnej, jednak kolejne interwencje kolejnych serwisów nic nie zdziałały. W efekcie telefon jest w naprawie już trzeci raz a ja nie mogę z niego korzystać od dwóch miesięcy” pisze jeden z użytkowników forum Wieszjak.pl.

Zobacz: Forum konsumenckie

Tylko nie gwarancja

Pytanie brzmi: czy rzeczywiście jesteśmy w takiej sytuacji bezradni? Odpowiedź brzmi nie. Musimy jednak wystrzegać się pewnych błędów. Podstawowy tkwi w naszej świadomości i dotyczy mylnego utożsamiania gwarancji z reklamacją. Standardowo telefon kupiony w salonie operatora jest wyposażony w gwarancję. Logiczne jest zatem, że w przypadku wady oddajemy go na gwarancję. I tu pojawia się pierwszy błąd. Gwarancja to tylko dodatkowe uprawnienie konsumenta. Jest ona udzielana przez producenta (rzadziej sprzedawcę) ale nie oznacza to, że bez niej nie mamy żadnych praw.

REKLAMA

Zobacz: Reklamacja zawyżonego rachunku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowe uprawnienia konsumenta znajdują się w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Co to za różnica jaka jest podstawa prawna? Otóż uprawnienia z ustawy nie mogą być zmienione. Do gwarancji zaś producent może wpisać to co mu się podoba. Przeważnie będą to zapisy wygodniejsze dla niego, niż dla konsumenta. W gwarancji może zatem napisać, że uprawnienie do odstąpienia jest możliwe dopiero po kilku naprawa. W ustawie takie uprawnienie przysługuje już po pierwszej nieudanej naprawie.


Co jednak najistotniejsze w gwarancji producent może zapisać, że w przypadku wady telefonu konsument może domagać się tylko naprawy. Może nawet wyznaczyć termin w którym ta naprawa powinna się odbyć. Natomiast zapisy art. 8 ustawy dają konsumentowi dwa roszczenia: bezpłatna naprawa albo bezpłatna wymiana. Wybór spośród roszczeń należy do konsumenta.

Zobacz: Jak sporządzić reklamację?

Zamiast zatem oddawać do gwarancji najlepiej zażądać na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej wymiany wadliwego telefonu na nowy. Po co mamy czekać na to aż serwis gwarancyjny naprawi nasz aparat?

Czy sprzedawca może to zakwestionować?

No tak, ale co jeżeli sprzedawca nie przyjmuje reklamacji bez gwarancji? – mogą spytać niektórzy nauczeni życiem konsumenci. Odpowiedź jest jednak stanowcza. W takiej sytuacji sprzedawca dopuści się złamania prawa. Uzależniając przyjęcie reklamacji od dostarczenia gwarancji naruszy zbiorowe interesy konsumenta, dodatkowo wprowadzi w błąd konsumenta co do jego uprawnień. Tym samym naruszy ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów. Narazi się też na karę ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Także kupno telefonów komórkowych podlega ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Konsument nie musi korzystać z gwarancji lecz ma do wyboru także, często korzystniejszą, ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy cudzoziemiec może prowadzić działalność nierejestrowaną? Przepisy istotnie się w tym zakresie zmieniły. Trudniej jest zarabiać legalnie

Czy działalność nierejestrowana to forma zarobkowania, z której może skorzystać również cudzoziemiec? Obowiązujące w tym zakresie przepisy istotnie się zmieniły. O czym trzeba obecnie pamiętać? Przede wszystkim o odpowiednim tytule pobytowym.

Od stycznia 2026 roku łatwiej będzie dorabiać. Chodzi o limit działalności nierejestrowanej. To zmiana, która była od dawna postulowana

Osoby prowadzące działalność nierejestrowaną doczekały się wprowadzenia istotnych dla nich zmian. Już od stycznia 2026 roku limit przychodów uprawniający do zarobkowania w tej korzystnej formie istotnie się zmieni.

Nie masz prawa do renty rodzinnej? ZUS nie przyzna renty wdowiej. Najpierw trzeba złożyć wniosek ERR a dopiero potem ERWD

Od 1 stycznia 2025 roku można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. W dniu 13 czerwca 2025 r. ZUS informował, że wpłynęło już 910,5 tysięcy wniosków o tzw. rentę wdowią. To ok. 76 procent przewidywanych formularzy, które mogą zostać złożone. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki. ZUS informuje, że kto nie ma jeszcze przyznanej renty rodzinnej powinien złożyć wniosek na formularzu ERR jak najszybciej. Osobie bez prawa do renty rodzinnej ZUS nie przyzna renty wdowiej.

Prowadzisz food trucka? Pamiętaj o opłacie targowej. Na ten temat krążą sprzeczne opinie. Warto znać przepisy

Czy prowadząc food trucka trzeba uiszczać opłatę targową? Opinie na ten temat są podzielone. Warto jednak wiedzieć co wynika z przepisów, by uniknąć kłopotów na gruncie podatkowym. Bo czy sprzedaż napoju jest częścią świadczenia usługi?

REKLAMA

Zanim zarzucisz pracodawcy, że łamie prawo, zobacz co wynika z przepisów. Dlaczego będziesz musiał pokazać PIT współmałżonka?

Rozmowy o pieniądzach często wywołują emocje. Dotyczy to w szczególności tych przypadków, gdy o stanie budżetu domowego trzeba poinformować pracodawcę. Czasami jednak, jeśli chcemy korzystać z przywilejów wynikających z przepisów, okazuje się to konieczne. I zgodne z przepisami.

Czy każdy emeryt dostanie od byłego pracodawcy bon świąteczny? Przepisy wskazują jasno, kto może się o niego ubiegać

Przed nami święta i szczególne potrzeby budżetów domowych. Pracownicy liczą na świadczenia przedświąteczne od pracodawców, a emeryci zastanawiają się, czy uda się pokryć wszystkie wydatki i kupić prezenty dla najbliższych. Czy oni również mogą liczyć na pomoc byłych pracodawców?

Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

REKLAMA

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA