REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacja zepsutego telefonu u operatora

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Prusik
Adrian Prusik
telefon komorkowy, reklamacja, konsument, smartfon.
telefon komorkowy, reklamacja, konsument, smartfon.

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo wielu konsumentów korzysta z możliwości tanie zakupu telefonu przy okazji zawierania umowy abonamentowej z operatorem komórkowym. Co jednak zrobić, gdy telefon się zepsuje? I co najważniejsze: jak go reklamować?

Problemy konsumentów

Wielu Polaków korzysta z możliwości i kupuje tanie telefony na abonament. Ceny przeważnie są bardzo przystępne, gdyż wartość telefonu jest wliczana do kosztów płaconego co miesiąc abonamentu.

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy zakup takiego telefonu może okazać kłopotliwy o czym świadczą problemy użytkowników naszego forum oraz skargi konsumentów. „Kupiłem smartfona na abonament u jednego z czołowych polskich operatorów. Niestety już po kilku dniach zaczął się psuć. Momentalnie wyłączał się lub blokował. Sytuacja powtarzała się co kilka godzin. Oddałem telefon do naprawy gwarancyjnej, jednak kolejne interwencje kolejnych serwisów nic nie zdziałały. W efekcie telefon jest w naprawie już trzeci raz a ja nie mogę z niego korzystać od dwóch miesięcy” pisze jeden z użytkowników forum Wieszjak.pl.

Zobacz: Forum konsumenckie

Tylko nie gwarancja

Pytanie brzmi: czy rzeczywiście jesteśmy w takiej sytuacji bezradni? Odpowiedź brzmi nie. Musimy jednak wystrzegać się pewnych błędów. Podstawowy tkwi w naszej świadomości i dotyczy mylnego utożsamiania gwarancji z reklamacją. Standardowo telefon kupiony w salonie operatora jest wyposażony w gwarancję. Logiczne jest zatem, że w przypadku wady oddajemy go na gwarancję. I tu pojawia się pierwszy błąd. Gwarancja to tylko dodatkowe uprawnienie konsumenta. Jest ona udzielana przez producenta (rzadziej sprzedawcę) ale nie oznacza to, że bez niej nie mamy żadnych praw.

REKLAMA

Zobacz: Reklamacja zawyżonego rachunku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowe uprawnienia konsumenta znajdują się w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Co to za różnica jaka jest podstawa prawna? Otóż uprawnienia z ustawy nie mogą być zmienione. Do gwarancji zaś producent może wpisać to co mu się podoba. Przeważnie będą to zapisy wygodniejsze dla niego, niż dla konsumenta. W gwarancji może zatem napisać, że uprawnienie do odstąpienia jest możliwe dopiero po kilku naprawa. W ustawie takie uprawnienie przysługuje już po pierwszej nieudanej naprawie.


Co jednak najistotniejsze w gwarancji producent może zapisać, że w przypadku wady telefonu konsument może domagać się tylko naprawy. Może nawet wyznaczyć termin w którym ta naprawa powinna się odbyć. Natomiast zapisy art. 8 ustawy dają konsumentowi dwa roszczenia: bezpłatna naprawa albo bezpłatna wymiana. Wybór spośród roszczeń należy do konsumenta.

Zobacz: Jak sporządzić reklamację?

Zamiast zatem oddawać do gwarancji najlepiej zażądać na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej wymiany wadliwego telefonu na nowy. Po co mamy czekać na to aż serwis gwarancyjny naprawi nasz aparat?

Czy sprzedawca może to zakwestionować?

No tak, ale co jeżeli sprzedawca nie przyjmuje reklamacji bez gwarancji? – mogą spytać niektórzy nauczeni życiem konsumenci. Odpowiedź jest jednak stanowcza. W takiej sytuacji sprzedawca dopuści się złamania prawa. Uzależniając przyjęcie reklamacji od dostarczenia gwarancji naruszy zbiorowe interesy konsumenta, dodatkowo wprowadzi w błąd konsumenta co do jego uprawnień. Tym samym naruszy ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów. Narazi się też na karę ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Także kupno telefonów komórkowych podlega ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Konsument nie musi korzystać z gwarancji lecz ma do wyboru także, często korzystniejszą, ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Staż pracy 2026 – nowe wyzwania!

Kawa z INFORLEX. Staż pracy 2026 – nowe wyzwania! to bezpłatne wydarzenie online poświęcone kluczowym zmianom w przepisach, które już wkrótce wpłyną na sposób liczenia stażu pracy, uprawnień pracowniczych oraz planowania polityki kadrowej w firmach.

Blog w kancelarii prawnej to także źródło klientów

Blogi prawnicze cieszą się już długą historią. Od początku XXI wieku, kiedy pojawiły się pierwsze z nich, zdążyły solidnie obrosnąć bogatymi doświadczeniami, ale też swoistą mitologią, która nie zawsze przedstawia rzeczywisty stan rzeczy. Jednych irytują, ale innych inspirują. Bywają powodem rozczarowań, oraz są przyczyną do dumy.

Skarbówka nie ma wątpliwości. Anonimowe wsparcie od fanów nie podlega podatkowi od darowizn

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w najnowszej interpretacji wyjaśnił, jak traktować wpłaty od internautów wspierających twórców w sieci. Fiskus uznał, że dobrowolne przekazy od osób, których nie można zidentyfikować z imienia i nazwiska, nie stanowią darowizny. A to oznacza, że nie podlegają podatkowi od spadków i darowizn.

Te świadczenia należą się pracownikom w czasie wypowiedzenia. Wiele osób o tym nie wie i przez to tracą pieniądze

Pracownik w okresie wypowiedzenia ma szczególny status. Choć wiadomo już, że jego przyszłość nie będzie wiązała się z firmą, to jednocześnie nadal zachowuje swoje prawa. To bywa trudne dla pracodawców, którzy chcieliby ograniczyć nakłady na osoby nie rokujące na przyszłość.

REKLAMA

Ile godzin nadliczbowych pracownik ma obowiązek przepracować? Przepisy jasno to określają i nie dla każdego jest to powszechnie znane 150

Czy pracownik ma obowiązek pracować w godzinach nadliczbowych? Odpowiedź na to pytanie zaskakuje wiele osób. Tymczasem przepisy są jasne i choć chronią pracownika jako słabszą stronę stosunku pracy, to dbają też o dobro zakładu pracy.

Polacy w kamasze - rząd ogłosił termin nowego programu dla wszystkich

Co byś zrobił, gdyby nagle zawyła syrena alarmowa? Gdzie schronisz się z rodziną? Jak zachować się w sytuacji awaryjnej, kiedy nie ma prądu, wody ani telefonu? To nie scenariusz filmu katastroficznego – to potencjalne zagrożenie, na które chce nas przygotować Ministerstwo Obrony Narodowej. Program „wGotowości” rusza już 22 listopada i ma na celu coś więcej niż tylko naukę pierwszej pomocy czy rozpoznawania typów amunicji. Chodzi o zmianę mentalności całej społeczności. O budowanie kultury bezpieczeństwa od podstaw. A przykład Ukrainy pokazuje, że to nie fantazja – to konieczność.

Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi a prawo do obsługi poza kolejnością na SOR – Ministerstwo Zdrowia znów odpowiada

W ostatnich tygodniach temat uprawnień Zasłużonych Honorowych Dawców Krwi (ZHDK) ponownie wywołał gorącą dyskusję wśród społeczności dawców. Wszystko za sprawą pisma Ministerstwa Zdrowia z 22 lipca 2025 roku, które jednoznacznie określa, czy Zasłużeni Dawcy Krwi mogą liczyć na obsługę poza kolejnością na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (SOR).

Świadczenie pielęgnacyjne. Od 1 stycznia 2026 r. MOPS wypłaci 3386 zł

Znamy już oficjalną kwotę świadczenia pielęgnacyjnego w 2026 r. Coroczna waloryzacja tej formy wsparcia ma związek z podwyżką płacy minimalnej. Kto może otrzymywać świadczenie pielęgnacyjne?

REKLAMA

Trudniej będzie rozwiązać umowę o pracę. Od stycznia 2026 r. dłuższe okresy wypowiedzenia dla tych pracowników. Od maja dla kolejnych

Od 2026 roku na gruncie prawa pracy zajdą istotne zmiany. Wpłyną one na szereg uprawnień pracowniczych: wysokość dodatków, nagród jubileuszowych, czy wymiar urlopu wypoczynkowego. Będą też miały znaczenie dla długości okresów wypowiedzenia umów.

ZUS: zasiłek chorobowy tylko na wniosek. Samo zwolnienie lekarskie nie wystarczy. Trzeba dochować tego terminu i wpisać numer rachunku bankowego

Nie wystarczy samo zwolnienie lekarskie, aby otrzymać zasiłek chorobowy z ZUS-u. Świadczenie wypłacane jest osobom ubezpieczonym na wniosek, dlatego warto pilnować terminu jego złożenia i pamiętać o wpisaniu numeru rachunku bankowego.

REKLAMA