REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
telefon komorkowy, reklamacja, konsument, smartfon.
telefon komorkowy, reklamacja, konsument, smartfon.

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo wielu konsumentów korzysta z możliwości tanie zakupu telefonu przy okazji zawierania umowy abonamentowej z operatorem komórkowym. Co jednak zrobić, gdy telefon się zepsuje? I co najważniejsze: jak go reklamować?

Problemy konsumentów

Wielu Polaków korzysta z możliwości i kupuje tanie telefony na abonament. Ceny przeważnie są bardzo przystępne, gdyż wartość telefonu jest wliczana do kosztów płaconego co miesiąc abonamentu.

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy zakup takiego telefonu może okazać kłopotliwy o czym świadczą problemy użytkowników naszego forum oraz skargi konsumentów. „Kupiłem smartfona na abonament u jednego z czołowych polskich operatorów. Niestety już po kilku dniach zaczął się psuć. Momentalnie wyłączał się lub blokował. Sytuacja powtarzała się co kilka godzin. Oddałem telefon do naprawy gwarancyjnej, jednak kolejne interwencje kolejnych serwisów nic nie zdziałały. W efekcie telefon jest w naprawie już trzeci raz a ja nie mogę z niego korzystać od dwóch miesięcy” pisze jeden z użytkowników forum Wieszjak.pl.

Zobacz: Forum konsumenckie

Tylko nie gwarancja

Pytanie brzmi: czy rzeczywiście jesteśmy w takiej sytuacji bezradni? Odpowiedź brzmi nie. Musimy jednak wystrzegać się pewnych błędów. Podstawowy tkwi w naszej świadomości i dotyczy mylnego utożsamiania gwarancji z reklamacją. Standardowo telefon kupiony w salonie operatora jest wyposażony w gwarancję. Logiczne jest zatem, że w przypadku wady oddajemy go na gwarancję. I tu pojawia się pierwszy błąd. Gwarancja to tylko dodatkowe uprawnienie konsumenta. Jest ona udzielana przez producenta (rzadziej sprzedawcę) ale nie oznacza to, że bez niej nie mamy żadnych praw.

REKLAMA

Zobacz: Reklamacja zawyżonego rachunku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowe uprawnienia konsumenta znajdują się w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Co to za różnica jaka jest podstawa prawna? Otóż uprawnienia z ustawy nie mogą być zmienione. Do gwarancji zaś producent może wpisać to co mu się podoba. Przeważnie będą to zapisy wygodniejsze dla niego, niż dla konsumenta. W gwarancji może zatem napisać, że uprawnienie do odstąpienia jest możliwe dopiero po kilku naprawa. W ustawie takie uprawnienie przysługuje już po pierwszej nieudanej naprawie.


Co jednak najistotniejsze w gwarancji producent może zapisać, że w przypadku wady telefonu konsument może domagać się tylko naprawy. Może nawet wyznaczyć termin w którym ta naprawa powinna się odbyć. Natomiast zapisy art. 8 ustawy dają konsumentowi dwa roszczenia: bezpłatna naprawa albo bezpłatna wymiana. Wybór spośród roszczeń należy do konsumenta.

Zobacz: Jak sporządzić reklamację?

Zamiast zatem oddawać do gwarancji najlepiej zażądać na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej wymiany wadliwego telefonu na nowy. Po co mamy czekać na to aż serwis gwarancyjny naprawi nasz aparat?

Czy sprzedawca może to zakwestionować?

No tak, ale co jeżeli sprzedawca nie przyjmuje reklamacji bez gwarancji? – mogą spytać niektórzy nauczeni życiem konsumenci. Odpowiedź jest jednak stanowcza. W takiej sytuacji sprzedawca dopuści się złamania prawa. Uzależniając przyjęcie reklamacji od dostarczenia gwarancji naruszy zbiorowe interesy konsumenta, dodatkowo wprowadzi w błąd konsumenta co do jego uprawnień. Tym samym naruszy ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów. Narazi się też na karę ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Także kupno telefonów komórkowych podlega ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Konsument nie musi korzystać z gwarancji lecz ma do wyboru także, często korzystniejszą, ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Nowe limity dorabiania do emerytury i renty od grudnia 2025 r. Kto i ile może dorobić bez zmniejszenia lub zawieszenia świadczenia z ZUS?

Jest to bardzo ważna informacja dla rencistów i wcześniejszych emerytów, którzy dorabiają do swoich świadczeń. Od 1 grudnia 2025 r. zmieniają się graniczne kwoty przychodu, które powodują zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń (emerytur i rent) z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Limity te będą wyższe niż w poprzednich trzech miesiącach. Bezpieczny próg przychodu (do którego można zarabiać bez obawy o zmniejszenie lub zawieszenie emerytury lub renty) wzrośnie o 16,10 zł, do kwoty 6 140,20 zł brutto. A górna granica zwiększy się o 30 zł i wyniesie 11 403,30 zł brutto. Zarobki powyżej tej kwoty w grudniu 2025 r., styczniu i lutym 2026 r. sprawią, że ZUS zawiesi emeryturę lub rentę.

Nie opiekujesz się rodzicami? Stracisz spadek. Samorządy mają dość utrzymywania seniorów i domagają się zwrotu ponoszonych kosztów

Kto powinien ponosić koszt pobytu mieszkańca w DPS? Przepisy jasno wskazują kolejność. Niestety regulacje te narażają samorządy na ogromne koszty, których nigdy nie mogą odzyskać, nawet jest pensjonariusz posiada duży majątek.

Od umowy zlecenia czasami nie płaci się podatku według skali. Od czego to zależy? Warto znać przepisy, by nie popełnić tego błędu

W 2026 roku umowy cywilnoprawne, w tym umowa zlecenia, mają znaleźć się pod specjalnym nadzorem organów Państwowej Inspekcji Pracy. Warto więc pamiętać o tym, że czasami ich rozliczanie podlega szczególnym zasadom.

Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

REKLAMA

Czy pracodawca odbierze pracownikowi ryczałt za pracę zdalną w czasie urlopu? Nie zawsze i nie każdemu. Od czego to zależy?

Czy nieobecność w pracy oznacza wypłatę ryczałtu za pracę zdalną w obniżonej wysokości? W obowiązujących przepisach nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak więc prawidłowo postępować? Trzeba przemyśleć to zawczasu.

Czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie urlopu bezpłatnego, a innym razem nie. Dlaczego tak jest? Warto znać zasady

Na jakich zasadach pracownicy mogą korzystać z urlopu bezpłatnego? Warto znać te przepisy, bo wynika z nich, że czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie, a innym razem nie. Znajomość zasad pozwoli uniknąć zaskoczenia.

Pracodawca nie może odmówić udzielenia urlopu opiekuńczego. Ale zapłacić za niego nie musi.

Urlop opiekuńczy funkcjonuje już ponad 2 lata, jednak ze względu na to, że nie jest powszechnie wykorzystywany, nie każdy wie, na jakich zasadach można z niego skorzystać. Warto znać przepisy, by wiedzieć, na co można liczyć.

Żeby rozwiązać umowę o pracę, musi istnieć prawdziwa i istotna przyczyna. Trzeba też pamiętać, aby ją odpowiednio wskazać w oświadczeniu

Każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Jednak trzeba pamiętać o tym, że trwałość stosunku pracy podlega szczególnej ochronie. To sprawia, że pracodawca jako podmiot profesjonalny musi w takim wypadku pamiętać o dopełnieniu szczególnych formalności.

REKLAMA

Te kwoty pracodawca odliczy z pensji pracownika. Ochrona wynagrodzenia ich nie obejmuje. Dlaczego?

Jak powinien postąpić pracodawca, jeśli wypłaci pracownikowi wyższe wynagrodzenie niż należne? W przepisach przewidziano specjalną regulację, która pozwala na dokonanie odliczenia, ale tylko na ściśle określonych zasadach. Jak trzeba zrobić to poprawnie?

Pracownik rozwiąże umowę, a pracodawca będzie mógł starać się o odszkodowanie. Jakie warunki muszą być spełnione?

Zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem. Jednak robiąc to, muszą przestrzegać określonych zasad, by nie narazić się na konieczność wypłacenia drugiej stronie odszkodowania. O co chodzi?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA