REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwalczać spoofing?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Spoofing mają zwalczać przedsiębiorcy telekomunikacyjni. Sprawcy narażą się na odpowiedzialność karną i finansową.
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Spoofing jest jedną z form nadużyć w komunikacji elektronicznej, którym ma przeciwdziałać ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Ustawa, nad projektem której pracuje rząd, nałoży na przedsiębiorców telekomunikacyjną obowiązek przeciwdziałania spoofingowi.  Jego sprawcy narażą się na odpowiedzialność karną i finansową.

Spoofing mają zwalczać przedsiębiorcy telekomunikacyjni. Projektowana ustawa ma ich zobowiązać do tego, by w celu zapobiegania nadużyciom w komunikacji elektronicznej i ich zwalczania podejmowali proporcjonalne środki techniczne i organizacyjne. Jakie konkretnie mają to być środki określić ma porozumienie operatorów z Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej

REKLAMA

Co to jest spoofing?

Spoofing, a właściwie CLI spoofing (od „calling line identification”) polega na nieuprawnionym posłużeniu się lub korzystaniu przez użytkownika (często przestępcę) wywołującego połączenie telefoniczne numerem wskazującym na inną osobę, po to, aby podszyć się pod tę osobę. 

Celem takiego działania może być m.in. wywołanie strachu, poczucia zagrożenia lub nakłonienie odbiorcy połączenia do określonego zachowania, zwłaszcza przekazania danych osobowych, niekorzystnego rozporządzenia mieniem lub instalacji oprogramowania.

Zwykle oszuści posługują się numerami należącymi do instytucji publicznych, który dostępny jest publicznie, np. w Internecie, często jest to numer infolinii danej instytucji. Zdarza się jednak, że oszuści podszywają się pod osoby publiczne, żeby np. poprzez przekazanie fałszywej informacji o wypadku, chorobie czy śmierci zastraszyć członków ich rodzin. Możliwe są sytuacje odwrotne, w których podszywano się pod członka rodziny osoby publicznej, by wywołać w niej niepokój o bliskich.

Jak zwalczać spoofing? Blokady i ukrywanie identyfikacji numerów

W przypadku wystąpienia spoofingu przedsiębiorca telekomunikacyjny będzie miał obowiązek zablokować połączenie głosowe albo ukryć identyfikację numeru wywołującego dla użytkownika końcowego.  

REKLAMA

Blokada połączeń ma by stosowana, kiedy przedsiębiorca stwierdzi, że prawdopodobieństwo, że dochodzi do spoofingu jest wysokie. W pozostałych przypadkach powinno nastąpić ukrycie identyfikacji numeru wywołującego. Dzięki temu odbiorcy połączenia wyświetli się informacja, że dzwoni do niego nieznany numer, zamiast informacji o numerze np. osoby bliskiej, pod który usiłuje podszyć się oszust. Ma to zapobiec takim przypadkom spoofingu, jak ten, w którym sprawca podszył się pod byłego szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego Pawła Wojtunika.

Poza blokowaniem połączeń głosowego i ukrywaniem identyfikacji numeru przedsiębiorcy telekomunikacyjni zostaną zobowiązani do zastosowania środków organizacyjnych i technicznych, które służą monitorowaniu, wykrywaniu oraz wymianie informacji o spoofingu. 

Jak zwalczać spoofing? Wykaz infolinii 

Niektórzy oszuści podszywają się pod jednostki sektora finansów publicznych czy przedsiębiorców wykorzystując numery infolinii tych podmiotów. Numery te nie są wykorzystywane do wykonywania połączeń, a tylko do przyjmowania połączeń przychodzących. Jednakże nieświadomy użytkownik końcowy widząc na wyświetlaczu swojego telefonu numer infolinii może mieć wrażenie, że rzeczywiście ktoś dzwoni do niego np. z urzędu lub z banku. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dlatego też Prezes UKE ma prowadzić publicznie dostępny wykaz numerów, które służą wyłącznie do odbierania połączeń głosowych. Trafiać do niego mają takie numery jednostek sektora finansów publicznych, banków i innych instytucji finansowych lub ubezpieczeniowych, a także numery biur obsługi klientów lub infolinii przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni mają mieć obowiązek blokowania połączeń inicjowanych z wykorzystaniem numerów wpisanych do wykazu. Ma to uniemożliwić oszustom podszywanie się pod numery infolinii.  

Kary pieniężne za spoofing

W przypadku, gdy przedsiębiorca telekomunikacyjny dokona spoofingu lub nie wypełnia obowiązków związanych ze zwalczaniem spoofingu, Prezes UKE będzie mógł ukarać go karą pieniężną w wysokości do 3% przychodu osiągniętego przez tego przedsiębiorcę w poprzednim roku kalendarzowym. Kwota kary nie może jednak być mniejsza niż 15 000 zł, a jeżeli ukarany podmiot działa krócej niż rok kalendarzowy, za podstawę wymiaru kary będzie się przyjmować kwotę 500 000 zł.

W przypadku gdy czyn będący nadużyciem telekomunikacyjnym wyczerpuje równocześnie znamiona przestępstwa kara pieniężna nie będzie nakładana na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, który jest osobą fizyczną. Przedsiębiorca ten będzie odpowiadał wyłącznie na podstawie przepisów o odpowiedzialności karnej.

Niezależnie od kary pieniężnej dla przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, Prezes UKE będzie mógł nałożyć na kierującego przedsiębiorstwem telekomunikacyjnym, w szczególności członka zarządu lub osobę pełniącą funkcję kierowniczą, karę pieniężną za nie wykonanie obowiązków związanych ze zwalczaniem spoofingu. Kara ta ma wynosić do 300% miesięcznego wynagrodzenia ukaranego.

Za spoofing przed sąd karny

W myśl projektowanej ustawy spoofing ma być nowym typem przestępstwa. Polegać ma ono na tym, że w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, korzyści osobistej lub wyrządzenia innej osobie szkody sprawca przy wywoływaniu połączenia głosowego posługuje się, nie będąc do tego uprawnionym, informacją adresową wskazującą na inną osobę, aby podszyć się pod inny podmiot w celu nakłonienia odbiorcy połączenia do określonego zachowania, w szczególności przekazania danych osobowych, niekorzystnego rozporządzenia mieniem lub instalacji oprogramowania, przekazania haseł komputerowych, kodów dostępu lub innych danych umożliwiających nieuprawniony dostęp do informacji przechowywanych w systemie informatycznym, teleinformatycznym lub sieci teleinformatycznej.

Sprawca przestępstwa spoofingu będzie podlegał karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. W wypadku mniejszej wagi sprawca ma podlegać grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do 1 roku. Jeżeli spoofingu dokonano na szkodę osoby najbliższej, ściganie będzie następowało na wniosek pokrzywdzonego.

W obecnym stanie prawnym spoofing kwalifikuje się jako czyn określony w art. 190a § 2 Kodeksu karnego, w myśl którego popełnia przestępstwo „kto, podszywając się pod inną osobę, wykorzystuje jej wizerunek, inne jej dane osobowe lub inne dane, za pomocą których jest ona publicznie identyfikowana, w celu wyrządzenia jej szkody majątkowej lub osobistej”. Obecnie jest ono zagrożone karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat.

Zobacz także: Spoofing

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
O ile wzrośnie świadczenie pielęgnacyjne w 2026 roku?

Opiekunowie osób z niepełnosprawnościami czekają na ostateczną decyzję rządu w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia. To właśnie od wzrostu minimalnej płacy zależy kwota świadczenia pielęgnacyjnego w 2026 roku.

375 zł miesięcznie dla wdów i wdowców po działaczach opozycji? Senat rozpatruje petycję ws. nowelizacji ustawy

W Senacie procedowana jest petycja, która zakłada przyznanie wdowom i wdowcom po działaczach opozycji antykomunistycznej świadczenia w wysokości 375 zł miesięcznie. To zmodyfikowany postulat, który zyskał poparcie Urzędu ds. Kombatantów. Trwają konsultacje z resortami finansów i rodziny.

ZUS: Te emerytki po 65 urodzinach będą miały z urzędu podwyższoną emeryturę. Więcej nawet o kilkaset złotych miesięcznie po przeliczeniu

ZUS informuje, że kobiety pobierające okresową emeryturę kapitałową po osiągnięciu męskiego powszechnego wieku emerytalnego (65 lat) będą miały z urzędu przeliczone świadczenie. Na przeliczeniu mogą zyskać nawet kilkaset złotych miesięcznie.

ZUS zakończył wysyłkę listów [Waloryzacja i trzynaste emerytury]

13 czerwca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył coroczną wysyłkę listów do emerytów i rencistów. W kopercie znajdują się dwie decyzje: o marcowej waloryzacji oraz trzynastej emeryturze.

REKLAMA

Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2026 r. Rząd podał wskaźnik waloryzacji świadczeń – podwyżka jeszcze niższa, niż w tym roku

12 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r., która będzie teraz przedmiotem negocjacji z Radą Dialog Społecznego. Jeżeli zaproponowana wysokość zwiększenia zostanie przyjęta jako ostateczna – wiemy już jaka będzie minimalna kwota podwyżki świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2026 r.

[Minimalne wynagrodzenie 2026] Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

[Propozycja Rady Ministrów] Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r.

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

WSA o świadczeniu wspierającym: WZON nie poniesie kary za przewlekłość. Rodziny osób niepełnosprawnych niepotrzebnie walczą w sądach

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). W przypadku śmierci przed wydaniem decyzji przez WZON nic już nie można w sprawie zrobić. WZON nie poniesie kary za przewlekłość.

REKLAMA

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

REKLAMA