REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa pasażera w przypadku opóźnionego albo odwołanego lotu

Obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania jeżeli odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków./Fot. Shutterstock
Obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania jeżeli odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków./Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Większa dostępność połączeń lotniczych i atrakcyjne oferty tanich przewoźników powodują, że częściej jako środek transportu wybieramy samolot. Niestety czasami z różnych przyczyn lot jest opóźniony albo odwołany. Warto wiedzieć jakie prawa przysługują pasażerowi i kiedy może ubiegać się o odszkodowanie.

W celu ułatwienia i ujednolicenia zasad pomocy pasażerom oraz podniesienia standardów ochrony uchwalono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004. Rozporządzenie jest rodzajem aktu, który ma pełny skutek bezpośredni, zatem pasażerowie mogą powoływać się na regulacje w nim zawarte, niezależnie od regulacji krajowych.

REKLAMA

Rozporządzenie przyznaje minimalne prawa pasażerom w przypadku opóźnienia lotu, odwołania lotu i odmowy przyjęcia na pokład.

Polecamy: Twój urlop. To Ci się należy! - Kolekcja Poznaj swoje prawa!

Opóźnienie lotu

W przypadku opóźnienia lotu, zakres pomocy uzależniony jest od wielkości opóźnienia oraz długości planowanego lotu.

Przede wszystkim przewoźnik ma obowiązek wręczyć pasażerowi pisemną informację o przepisach dotyczących odszkodowania i pomocy, przysługujących zgodnie z rozporządzeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiłki i napoje

Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy ma uzasadnione powody, by przewidywać, że lot będzie opóźniony w stosunku do planowego startu:

  • o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1500 kilometrów; lub
  • o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 kilometrów; lub
  • o cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów,

pasażerowie powinni otrzymać od przewoźnika lotniczego posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania. Pasażerowie mają również prawo do kontaktu - bezpłatnie przysługują dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe.

Nocleg

Gdy opóźnienie jest tak duże, że lot nastąpi co najmniej dzień po terminie poprzednio zapowiedzianego odlotu, pasażerom przysługuje zakwaterowanie w hotelu oraz transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

Jeżeli opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin pasażerowie, jeśli lot nie służy już pierwotnemu celowi podróży, mają również prawo wyboru pomiędzy:

  • zwrotem w terminie siedmiu dni, pełnego kosztu biletu po cenie za jaką został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera, wraz z, gdy jest to odpowiednie,
  • lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie.

Odszkodowanie

Rozporządzenie nie zawiera regulacji dotyczących odszkodowania za opóźniony lot. Jednak prawo do odszkodowania zostało potwierdzone w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Trybunał uznał, że sytuacja pasażerów odwołanych i opóźnionych lotów jest podobna, gdyż ponoszą oni szkodę w postaci straty czasu. Pasażerowie lotów opóźnionych mogą ubiegać się o odszkodowanie na takich samych zasadach jak pasażerowie lotów opóźnionych, jeżeli poniosą stratę czasu wynoszącą co najmniej trzy godziny, czyli jeżeli przybędą do ich miejsca docelowego co najmniej trzy godziny po pierwotnie przewidywanej godzinie przylotu.

Odszkodowanie może wynosić:

  • 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów,
  • 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów,
  • 600 EUR dla wszystkich innych lotów.

Podstawą określania odległości jest ostatni cel lotu, do którego pasażer przybędzie po czasie planowego przylotu na skutek opóźnienia.

REKLAMA

Obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania jeżeli odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Nadzwyczajnymi okolicznościami nie są awarie samolotów czy strajk pracowników linii lotniczych.

Wypłata odszkodowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004 nie narusza prawa pasażerów do dochodzenia dalszego odszkodowania. Jeśli zatem w wyniku opóźnienia lotu pasażer doznał szkody, którą będzie w stanie wykazać to może dochodzić odszkodowania w procesie cywilnym.

Odwołanie lotu

W przypadku odwołania lotu pasażerom przysługują 3 grupy uprawnień. Są to:

  1. prawo do zwrotu należności lub zmiany planu podróży, oraz
  2. prawo do pomocy w postaci wyżywienia, możliwości kontaktu i ewentualnie zakwaterowania, oraz
  3. prawo do odszkodowania

Ad.1

Pasażerowie mają prawo wyboru pomiędzy:

  • zwrotem w terminie siedmiu dni pełnego kosztu biletu po cenie za jaką został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera, wraz z, gdy jest to odpowiednie, lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie,
  • zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie,
  • zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera, w zależności od dostępności wolnych miejsc.

Ad.2

REKLAMA

Ponadto pasażerowie otrzymują pomoc w postaci posiłków oraz napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania oraz mają prawo do kontaktu - bezpłatnie przysługują dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe.

W przypadku zmiany trasy, gdy racjonalnie spodziewany czas startu nowego lotu ma nastąpić co najmniej jeden dzień po planowym starcie odwołanego lotu, pasażerom przysługuje zakwaterowanie w hotelu oraz transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

Ad.3

Pasażerowie mają również prawo do odszkodowania od obsługującego przewoźnika lotniczego.

Pasażerowie otrzymują odszkodowanie w wysokości:

  • 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów,
  • 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów,
  • 600 EUR dla wszystkich innych lotów .

Przewoźnik lotniczy może pomniejszyć odszkodowanie o połowę, jeśli pasażerom zaoferowano zmianę planu podróży do ich miejsca docelowego na alternatywny lot, którego czas przylotu nie przekracza planowego czasu przylotu pierwotnie zarezerwowanego lotu:

  • o dwie godziny w przypadku wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów,
  • o trzy godziny w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów,
  • o cztery godziny w przypadku wszystkich innych lotów

Odszkodowanie jest wypłacane w gotówce, elektronicznym przelewem bankowym, przekazem bankowymi lub czekami bankowymi. Jedynie za pisemną zgodą pasażera odszkodowanie może być wypłacone w bonach podróżnych i/lub w formie innych usług.

Istnieją przypadki, które zwalniają przewoźnika z obowiązku wypłaty odszkodowania. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli pasażerowie:

  • zostali poinformowani o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu;
  • zostali poinformowani o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu;
  • zostali poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.

Obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania jeżeli odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Nadzwyczajnymi okolicznościami nie są awarie samolotów czy strajk pracowników linii lotniczych.

Należy podkreślić, że ciężar udowodnienia tego czy i kiedy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu spoczywa na obsługującym przewoźniku lotniczym.

Wypłata odszkodowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004 nie narusza prawa pasażerów do dochodzenia dalszego odszkodowania. Jeśli zatem w wyniku opóźnienia lotu pasażer doznał szkody, którą będzie w stanie wykazać to może dochodzić odszkodowania w procesie cywilnym.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2025 r. kolejna waloryzacja progów dochodowych w świadczeniach z ZUS

Od 1 marca 2024 r. kryterium dochodowe uprawniające do otrzymania świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji wynosi 2419,33 zł, w 2025 r. zostanie zwaloryzowane. Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, iż próg dochodowy dla tzw. świadczenia 500 plus nie zostanie w najbliższym czasie zniesiony. 

Renta wdowia: od kiedy i dla kogo 2024, czy będzie działała wstecz

W piątek, 26 lipca komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o wprowadzenie tzw. renty wdowiej.

Czy renta wdowia weszła już w życie?

Przepisy wprowadzające instytucję renty wdowiej nie weszły jeszcze w życie. Ustawa została uchwalona przez Sejm w piątek 26 lipca, jednak to nie koniec prac legislacyjnych. Nowelizacją zajmie się teraz Senat. Co już wiemy o rencie wdowiej? Jakie rozwiązania zaproponował rząd i kiedy miałyby wejść w życie?

Zadania na egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025. W Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie dotyczące informatorów

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Chodzi o informatory zawierające przykładowe zadania na egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025 r.

REKLAMA

Emerytury stażowe w lipcu? OPZZ informuje co się dzieje z projektem

Na piątek, 26 lipca 2024 r. na godzinę 12:15 zaplanowane jest posiedzenie sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, która zajmie się kwestią emerytur stażowych. Jest to odpowiedź na wniosek OPZZ przypominający o projekcie ustawy OPZZ i Lewicy dotyczący emerytur stażowych.

2520 zł dodatku dopełniającego do renty socjalnej, ale nie dla wszystkich

Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o rencie socjalnej. Zakłada on wypłatę dodatku dopełniającego osobom uprawnionym do renty socjalnej, które są całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji. Od kiedy będzie przysługiwał nowy dodatek?

Wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności. Co zadecydował Senat?

Senat obradował nad nowelizacją ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowe przepisy mają przedłużyć maksymalnie o 6 miesięcy ważność orzeczeń o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności, które wygasają 30 września 2024 r.

Renta wdowia: Będą dalsze prace – projekt został skierowany do komisji sejmowej

W czwartek, 25 lipca 2024 r., podczas debaty w Sejmie wszystkie kluby zadeklarowały chęć dalszej pracy nad projektem w sprawie renty wdowiej. Regulacja została skierowana do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Jej posiedzenie zaplanowano na piątek, 26 lipca.

REKLAMA

Lista organizacji mających prawo do otrzymania 1,5% podatku rolnego. Wnioski w wpis do końca roku

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że do 31 grudnia 2024 r. można składać wnioski o wpis na listę podmiotów uprawnionych do otrzymania 1,5 proc. podatku rolnego za bieżący rok.

Nadal można dostać od 1000 do 2000 złotych dopłaty do wypoczynku dzieci. Chodzi o obozy sportowe. Wniosek do 15 września

Nadal można dostać od 1000 do 2000 złotych dopłaty do wypoczynku dzieci. Chodzi o obozy sportowe. Wniosek trzeba złożyć do 15 września. W czasie obozu mają się odbywać co najmniej 2 godziny zajęć sportowych dziennie, wewnętrzne zawody, turnieje i wycieczki.

REKLAMA