REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwołany lot, uszkodzony bagaż - procedura reklamacyjna krok po kroku

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Lotnisko, podróże. Fot. Fotolia
Lotnisko, podróże. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku odwołania lotu pasażerowie mogą domagać się odszkodowania. Linie lotnicze ponoszą również odpowiedzialność za uszkodzony bagaż. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak wygląda procedura reklamacyjna krok po kroku.

Powakacyjne roszczenia lotnicze

Czas wakacji obfituje w przyjemne wspomnienia. Czasami jednak są one przeplatane gorszymi doświadczeniami… np. wielogodzinnym oczekiwaniem na samolot, zniszczonym czy zagubionym przez linię lotniczą bagażem. Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego zapraszają na bezpłatny webinar oraz przypominają, na czyją pomoc mogą liczyć pasażerowie w takich sytuacjach.

REKLAMA

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami PREMIUM

„Powakacyjne roszczenia lotnicze” - webinar

4 września 2018 r. (wtorek) w godz. 17.00 - 18.00 zapraszamy na spotkanie internetowe z prawnikami Europejskiego Centrum Konsumenckiego i Komisji Ochrony Praw Pasażerów Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań ekspertom na czacie. Udział jest bezpłatny. Wystarczy wejść na stronę: konsument.gov.pl/wydarzenia

Spóźniony powrót do domu…

”Lot Pani Joanny z Grecji był opóźniony. Razem z dziećmi musiała czekać na lotnisku ponad 6 godzin. Przewoźnik nie zaproponował ani posiłku, ani napoju dla pasażerów. Po przylocie do domu, konsumentka złożyła reklamację do linii lotniczej…”

Odwołany/opóźniony lot - prawa pasażera

  • Jeśli lot został odwołany lub opóźniony o ponad 5 godzin pasażer ma prawo do wyboru pomiędzy uzyskaniem zwrotu kosztu biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu, który zaproponuje przewoźnik.
  • Przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom opiekę zawsze, gdy oczekiwanie na lot się przedłuża lub połączenie zostało odwołane.
  • Opieka oznacza nie tylko informowanie na bieżąco o sytuacji oraz przysługujących prawach, ale także zapewnienie bezpłatnych posiłków i napojów. Jeśli czas oczekiwania wymagałby spędzenia nocy na lotnisku, przewoźnik powinien zapewnić pasażerom darmowe zakwaterowanie w hotelu.
  • W przypadku opóźnienia o co najmniej 3 godziny lub odwołania lotu pasażerowie mogą domagać się również odszkodowania w wysokości od 125 EUR do 600 EUR w zależności od długości lotu, np. za odwołanie lotu na trasie Warszawa – Heraklion pasażer może otrzymać 400 EUR.

Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli że odwołanie lub duże opóźnienie lotu zostało spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności tj. destabilizacji politycznej, złych warunków meteorologicznych, czy pojawienia się nieoczekiwanych wad samolotu mogących wpłynąć na bezpieczeństwo lotu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedura reklamacyjna krok po kroku:

  • Wniosek o odszkodowanie składamy w pierwszej kolejności u przewoźnika.
  • Jeżeli linia lotnicza odmawia wypłaty odszkodowania, można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (zobacz formularz). Skargę można złożyć, jeśli od momentu złożenia reklamacji minęło 30 dni.
  • Należy do niej dołączyć kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika, kopię udzielonej przez niego odpowiedzi, bądź wskazanie, że pomimo upływu terminu 30 dni odpowiedź na reklamację nie została udzielona oraz kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.

Gdzie jest mój bagaż?

„Pan Szczepan leciał wraz z żoną na tygodniowy urlop do Lizbony. Po przylocie na miejsce okazało się, że jego bagaż został zagubiony. Walizkę odnaleziono dopiero po trzech dniach…”

Uszkodzony/opóźniony bagaż – prawa pasażera

  • Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do górnej granicy 1131 SDR (co stanowi kwotę ok. 5800 PLN).
  • Szkodę należy zgłosić na lotnisku przed opuszczeniem strefy bagażowej w punkcie informacyjnym lub biurze rzeczy znalezionych, wypełnić formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report) i zachować jego kopię.

UWAGA: Przewoźnik, który zgubił lub zniszczył bagaż nie ma obowiązku zakupu nowej walizki, przepisy nakazują mu natomiast wypłatę odszkodowania w formie pieniężnej.

Procedura reklamacyjna krok po kroku:

  • Reklamacje powinniśmy złożyć w terminie: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Wartość bagażu jest wyceniana na podstawie udowodnionej straty.
  • Do oszacowania wartości poniesionej szkody niezbędne są rachunki za przedmioty, które znajdowały się w bagażu (np. ubrania, kosmetyki itp.).
  • W sytuacji odmowy wypłaty odszkodowania przez linie lotnicze zarejestrowane na terenie Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii, konsument może skierować sprawę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wysyłając e-mail na adres: ECCNET-PL@ec.europa.eu

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna podwyżka dla tych pracowników. Niezależna od szefa i niewymagająca zmiany umowy. Już od 1 stycznia 2025 roku

Kolejna podwyżka dla tych pracowników. Niezależna od szefa i niewymagająca zmiany umowy. Już od 1 stycznia 2025 roku. Wysokość dodatku jest uzależniona od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę i liczby godzin pracy w danym miesiącu.

Dodatkowe 1500 złotych dla seniorów już w październiku 2024. Niezależnie od emerytury. To może poprawić ich sytuację finansową.

Dodatkowe 1500 zł dla seniorów już w październiku 2024. Niezależnie od emerytury. To może poprawić ich sytuację finansową i przyczynić się do przeliczenie podstawy składek i otrzymanie wyższego świadczenia emerytalnego. Komu przysługuje?

Poważne wątpliwości dotyczące ustawy o ochronie sygnalistów. Wyjaśnienia MRPiPS

Ustawa o ochronie sygnalistów obowiązuje od 25 września 2024 r. Cześć przepisów ustawy okazała się niejasna dla samorządowców. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wyjaśnia wątpliwości dotyczące ich interpretacji.

Droższe papierosy od 2025 r. Papierosy w 2025 r. droższe o 25 proc. [wzrost z 276 zł do 345 zł za tysiąc sztuk]. W 2026 r. to już 414 zł, w 2027 r. to 476,10 zł

Droższe papierosy od 2025 r. Papierosy w 2025 r. droższe o 25 proc. [wzrost z 276 zł do 345 zł za tysiąc sztuk]. W 2026 r. to już 414 zł, w 2027 r. to 476,10 zł. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym.

REKLAMA

Dwa dni wolne dla honorowego krwiodawcy. Czy trzeba uprzedzić pracodawcę? Czy pracodawca może się sprzeciwić? Będzie rekompensata dla firm?

Honorowe krwiodawstwo, to piękna i niezwykle potrzebna idea, którą realizuje liczna grupa honorowych dawców krwi. Okazuje się, że pewne problemy organizacyjne w związku z oddawaniem krwi przez swoich pracowników, mają pracodawcy. Po pierwsze nie dostają żadnych rekompensat ani ulg w związku z nieobecnością w pracy (dwa dni wolne) pracowników oddających honorowo krew. A nawet nie mogą się sprzeciwić wybranemu przez pracownika terminowi oddania krwi. Kwestię tę podniesiono w interpelacji poselskiej z początku września br., na którą odpowiedział niedawno Minister Zdrowia.

Dzieci miały jechać na wycieczkę szkolną z pijanym kierowcą

Gdyby nie prośba organizatorów wycieczki o kontrolę autokaru przez policjantów mogłoby dojść do tragedii. Kierowca, który miał wieźć dzieci na wycieczkę z Częstochowy do Łodzi miał prawie 2 promile alkoholu w organizmie. 

Abonament RTV: Umorzenie zaległych opłat abonamentowych. Jaki abonament w 2025 r.?

Za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych pobiera się abonament RTV. Opłaty abonamentowe pobiera Poczta Polska. Kto może złożyć wniosek o umorzenie zaległych opłat?

[Ferie zimowe w roku szkolnym 2024/2025]: Ostatnie takie ferie – dlaczego? Czy można się starać o 900 zł dofinansowania?

[Ferie zimowe w roku szkolnym 2024/2025]: Ostatnie takie ferie – dlaczego? Czy można się starać o 900 zł dofinansowania?  Sprawdź, jak będą przebiegały ferie w roku szkolnym 2024/2025 oraz jak to będzie wyglądało w roku szkolnym 2025/2026.

REKLAMA

Darmowy bilet na europejskie pociągi. Na 30 dni. Ruszyła kolejna edycja konkursu DiscoverEU. Warto wziąć w nim udział

Darmowy bilet na podróż koleją po Europie. Na miesiąc. Ruszyła kolejna edycja konkursu DiscoverEU. Powinni zwrócić na niego uwagę wszyscy młodzi ludzie, którzy mają szansę na progu dorosłość lepiej poznać Europę.

Komornik będzie mógł zająć mniej wynagrodzenia. Już od stycznia 2025 roku zmiany korzystne dla dłużników. Sprawdź, co się zmieni

Komornik będzie mógł zająć mniej wynagrodzenia. Już od stycznia 2025 roku wzrosną bowiem kwoty wolne od potrąceń, a więc na kontach dłużników będzie musiało pozostać więcej pieniędzy, które będą służyły zaspokojeniu ich podstawowych potrzeb.

REKLAMA