REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rękojmia za wady towarów – nowe przepisy od 2022 roku

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Rękojmia za wady towarów – nowe przepisy od 2022 roku
Rękojmia za wady towarów – nowe przepisy od 2022 roku

REKLAMA

REKLAMA

Rękojmia za wady towarów. 1 stycznia 2022 r. mija termin implementacji przez państwa członkowskie UE dyrektywy 2019/771 z 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów. Dyrektywa ma głównie eliminować bariery prawne na rynku wewnętrznym Unii oraz wzmocnić ochronę konsumentów w odniesieniu do umów sprzedaży. Jej przepisy zostały utrzymane w ramach harmonizacji maksymalnej. Jest to istotne, ponieważ państwa członkowskie nie mają obecnie co do zasady swobody we wprowadzaniu surowszych lub łagodniejszych norm prawnych w celu zapewnienia innego poziomu ochrony konsumentów. Dyrektywa przewiduje m.in.: rozszerzenie ochrony przewidzianej w dyrektywie na podmioty ją nieobjęte lub ustanowienie dodatkowych środków prawnych pozwalających na podwyższenie ochrony konsumentów. Dyrektywa wprowadza szereg nowych rozwiązań, na które warto się przygotować.

Zakres przedmiotowy i podmiotowy dyrektywy

Dyrektywa znajdzie zastosowanie głównie w umowach sprzedaży, na których podstawie sprzedawca przenosi lub zobowiązuje się do przeniesienia na konsumenta własności towarów, a konsument płaci lub zobowiązuje się do zapłacenia ich ceny.

REKLAMA

REKLAMA

Jako towar można uznać materialne rzeczy ruchome, w tym także towary z elementami cyfrowymi (chodzi o rzeczy zawierające treści lub usługi cyfrowe albo będące z takimi treściami lub usługami wzajemnie połączone w taki sposób, że ich brak uniemożliwiłby tym towarom pełnienie swoich funkcji). Objęte dyrektywą będą więc m.in.: smart produkty (inteligentne lodówki, telewizory, zegarki itp.).

O usługach i treściach cyfrowych szerzej można przeczytać tutaj: Świadczenie usług cyfrowych - duże zmiany od 2022 roku.

Pojęcie towarów odpowiada zasadniczo definicji rzeczy ruchomych przyjętej w polskim prawie cywilnym.

REKLAMA

Wymogi zgodności towaru z umową

Sprzedawca wykonuje swoje zobowiązanie do dostarczenia konsumentowi towarów w momencie, gdy są zgodne z umową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Subiektywna zgodność z umową oznacza wykonanie przez przedsiębiorcę obowiązków wprost wynikających z umowy. Ponadto towary są zgodne z umową, jeżeli nadają się do szczególnego celu, do którego są potrzebne konsumentowi, o którym konsument powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w momencie zawarcia umowy i który sprzedawca zaakceptował. Towary powinny być wyposażone także w niezbędne aktualizacje.

Obiektywna zgodność treści lub usług cyfrowych z umową dotyczy przede wszystkim spełnienia uzasadnionych oczekiwań konsumenta, m.in. co do: cech, funkcjonalności, kompatybilności, trwałości i bezpieczeństwa. Nakłada także na sprzedawcę obowiązek informowania konsumenta o aktualizacjach niezbędnych do zachowania zgodności towarów z elementami cyfrowymi i umożliwienie konsumentowi ich instalacji.

Obiektywne wymogi zgodności można zmienić na podstawie czynności prawnej. W takim przypadku w momencie zawarcia umowy konsument musi zostać wyraźnie poinformowany, że konkretna cecha towaru odbiega od obiektywnych wymogów zgodności z umową, i zaakceptować to odstępstwo.

Brakiem zgodności towaru z umową są także niewłaściwe instalacje lub montaże towaru przez sprzedawcę lub błędy zawarte w instrukcji obsługi przekazanej konsumentowi.

Obowiązki i odpowiedzialność sprzedawcy a prawa konsumenta

Sprzedawca zasadniczo odpowiada za niezgodność z umową zaistniałą w momencie dostawy towarów i ujawnioną w ciągu dwóch lat od tego momentu. Państwa członkowskie mogą jednak zastosować dłuższy okres, a także ustanowić, że – aby skorzystać z praw mu przysługujących – konsument musi poinformować sprzedawcę o braku zgodności z umową w terminie co najmniej dwóch miesięcy od dnia, w którym stwierdził niezgodność z umową.

W przypadku towarów używanych sprzedawca i konsument mogą uzgodnić okres odpowiedzialności nie krótszy niż jeden rok.

W dyrektywie przewidziano także szereg środków ochrony prawnej dla konsumentów. Są one analogiczne do już przewidzianych w kodeksie cywilnym w ramach rękojmi za wady rzeczy.  

W przypadku niezgodności z umową konsument ma prawo żądać: doprowadzenia towarów do zgodności z umową, otrzymania proporcjonalnego obniżenia ceny lub rozwiązania umowy.

Aby doprowadzić towar do zgodności z umową, konsument może wybrać między naprawą a wymianą, chyba że wybrany środek ochrony prawnej byłby niemożliwy lub, w porównaniu z innym środkiem ochrony prawnej, wiązałby się z niewspółmiernymi kosztami dla sprzedawcy.

Sprzedawca może odmówić doprowadzenia towarów do zgodności z umową, jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wiązałyby się z niewspółmiernymi kosztami dla sprzedawcy.

Konsument ma prawo do proporcjonalnego obniżenia ceny lub do rozwiązania umowy sprzedaży wtedy, gdy sprzedawca nie dokona naprawy albo gdy niezgodność występuje nadal, pomimo starań sprzedawcy. Konsumentowi nie przysługuje prawo do rozwiązania umowy, jeżeli niezgodność z umową jest nieistotna. To sprzedawca jednak musi udowodnić, że niezgodność z umową jest nieistotna.

Ponadto w dyrektywie przewidziano, że konsument może wstrzymać się z zapłatą pozostałej części ceny lub jej części do czasu, aż sprzedawca wypełni swoje obowiązki.

Obowiązki przedsiębiorcy w przypadku rozwiązania umowy

W przypadku, gdy niezgodność z umową dotyczy jedynie niektórych towarów, konsument może rozwiązać umowę sprzedaży jedynie w odniesieniu do tych towarów albo w odniesieniu do innych towarów nabytych wraz z towarami niezgodnymi z umową, jeśli nie można oczekiwać, aby konsument zgodził się zatrzymać wyłącznie towary zgodne z umową.

Jeżeli konsument rozwiązuje umowę, to zwraca on sprzedawcy towary na jego koszt, a sprzedawca zwraca konsumentowi cenę zapłaconą za towary.

Podsumowanie

Dyrektywa nie wprowadza rewolucji w stosunku do poprzednio obowiązującej regulacji. Większość przewidzianych rozwiązań obowiązuje już w ramach kodeksu cywilnego. Mimo to, z uwagi na niektóre z postanowień dyrektywy, sprzedawcy powinni dokonać przeglądu obowiązujących ogólnych warunków umownych, tak aby zapewnić ich zgodność z prawem unijnym.

Najważniejsze zmiany dotyczą m.in. zdefiniowania niezgodności towaru z umową lub towarów z elementami cyfrowymi.

Termin implementacji upływa 1 stycznia 2022 r. Przedsiębiorcy powinni:

- dokonać aktualizacji ogólnych warunków umów;

- rozbudować informacje dostarczane konsumentowi przed zawarciem umowy;

- ustanowić praktyki, które pozwolą wykonać obowiązki nałożone przez prawo unijne.

Projekt nowelizacji Kodeksu cywilnego mający na celu implementację omawianej dyrektywy nadal nie został wniesiony do Sejmu.

Damian Dobosz, starszy prawnik w krakowskim oddziale Rödl & Partner

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniająca rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE i uchylająca dyrektywę 1999/44/WE

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Najemca nie płaci czynszu - właściciel zabiera drzwi do mieszkania. Czy tak można legalnie pozbyć się niechcianego lokatora?

Wiadomo nie od dziś, że system eksmisyjny działa w Polsce źle. Nie są rzadkością: odległy termin wydania prawomocnego wyroku eksmisyjnego i długi czas przyznawania mieszkań socjalnych lub pomieszczeń tymczasowych. Dlatego wielu właścicieli mieszkań na wynajem w obliczu uciążliwego, niesolidnego najemcy popada w desperację. Czasem konflikty z lokatorami, którzy odmawiają wyprowadzki, mogą kończyć się dość nietypowo. Dwa miesiące temu, media społecznościowe obiegło zdjęcie mężczyzny, który deklarował, że w ramach pomocy swojej znajomej zabrał drzwi do mieszkania zasiedlonego przez zadłużoną lokatorkę. Takie niestandardowe rozwiązanie wzbudziło entuzjazm i rozbawienie dużej części internautów. Trzeba natomiast pamiętać, że jeśli lokator będzie odpowiednio zdeterminowany, to próby zabierania drzwi wejściowych lub podobnych działań, mogą skończyć się odpowiedzialnością karną. Wszystko za sprawą przepisów, które wprowadzono po doniesieniach o „czyścicielach kamienic”.

Przepisy nowej ustawy weszły w życie. To nie jest żadna rewolucja, choć niektórzy tak twierdzą. KEUZP jest już postrachem, choć jeszcze go nie ma

W ostatnim czasie niemal każdą zmianę przepisów określa się jako rewolucję. Zanim się przestraszymy, warto przyjrzeć się zakresowi wprowadzanych zmian i ocenić, jakie mogą być ich skutki. A te często okazują się znikome i niekoniecznie nas dotyczą.

Prezydent podpisał ustawę o zdrowiu zwierząt - mamy nowy akt prawny, a nie nowelizację. Co reguluje ta ustawa i co z niej wynika dla właścicieli zwierząt - najważniejsze informacje

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 12 grudnia 2025 r. ustawę z 21 listopada 2025 r. o zdrowiu zwierząt. Dostosowuje ona polskie przepisy do unijnego prawa. Ustawa o zdrowiu zwierząt wprowadza szereg ułatwień dla hodowców, w tym np. tańsze przemieszczanie świń oraz szybsze reagowanie na epidemie. Zmiany dotyczą również lekarzy weterynarii. Ustawa wchodzi w życie z 3-miesięcznym vacatio legis.

Czy szef może pytać chorego pracownika o sprawy służbowe? Gdzie kończy się normalność, a zaczyna nękanie i łamanie praw?

Czy szef może zadzwonić do chorego pracownika? A może lepiej wysłać maila? Relacje pracodawców i pracowników, choć wyczerpująco uregulowane w przepisach, bywają trudne. Gdzie kończy się normalność, a zaczyna łamanie praw?

REKLAMA

Czy nowa opłata turystyczna przyniesie gminom miliony? Jest już projekt nowelizacji przepisów. Ile będziemy musieli dopłacić do urlopu?

Czy czeka nas kolejna nowelizacja przepisów o podatkach i opłatach lokalnych? Powstał projekt ustawy nowelizującej, która miałaby wprowadzić nową opłatę – turystyczną. Co to oznacza dla kieszeni przeciętnego Polaka?

Pod koniec roku ryczałtowca może uratować tylko uważność. Co zrobić by nie stracić ponad 7 tys. złotych?

Koniec roku kalendarzowego to moment, w którym szczególnie trzeba przyglądać się limitom kwotowym, które mają znaczenie dla rozliczeń podatkowych. Czasami przekroczenie granicy o 1 grosz może skutkować utratą nawet 7 tys. złotych. Jak temu zapobiec?

Ważna nowelizacja prawa o notariacie - Prezydent właśnie podpisał, ułatwienia w dziedziczeniu stają się faktem. Będzie mniej formalności do załatwienia

Spadkobiercy będą mieli łatwiej - Prezydent Karol Nawrocki podpisał 12 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o notariacie. Wprowadza ona możliwość złożenia stosownego wniosku jeszcze u notariusza. To znaczne ułatwienie i uproszczenie, bowiem dotychczas z takimi wnioskami trzeba było załatwiać sprawy w sądach.

Komunikat ZUS: te osoby dostaną emerytury i renty jeszcze przed Wigilią. A przed Sylwestrem świadczenia za styczeń 2026 r. dla tych co mają termin wypłaty 1. dnia miesiąca

W grudniu 2025 roku niektóre świadczenia dla emerytów i rencistów zostaną przekazane wcześniej. Przed ustalonym dniem wypłaty otrzymają je osoby, których termin płatności przypada na 6, 20 i 25 grudnia. Do końca grudnia br ZUS wypłaci także świadczenia za styczeń 2026 r. osobom, które mają termin wypłaty ustalony na pierwszy dzień miesiąca.

REKLAMA

Posiadasz jedno z trzech takich orzeczeń? To klucz do wielu uprawnień, specjalnych świadczeń, zniżek, ulg i udogodnień. Jakich konkretnie? Oto lista

Osoby z orzeczeniem o lekkim, umiarkowanym i znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z różnych uprawnień i ulg. Należą do nich między innymi świadczenia finansowe, zniżki oraz udogodnienia w miejscu pracy. Jakie konkretnie? Oto szczegóły.

Pacjent przed operacją nie dostaje kompletnej informacji. A przecież prehabilitacja zmniejsza ryzyko powikłań

Ponad 17% Polaków spośród osób, które w ostatnich 5 latach przeszły planowany zabieg chirurgiczny, oceniło, że otrzymało w szpitalu konkretne i wyczerpujące informacje dotyczące przygotowania do operacji. Prawie 60% badanych odniosło odmienne wrażenie. W większości przypadków ankietowani dostali ustne zalecenia od personelu. Na kolejnych miejscach w zestawieniu widać m.in. ulotki, broszury lub karty informacyjne, a także jednorazową konsultację medyczną. Komentujący te dane eksperci mówią jednym głosem, że sporo jest do poprawienia w ww. kwestii. I dodają, że szpitale, mimo dostępnych na rynku narzędzi, wciąż mają problem z tym tematem.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA