Jakie ustawy powinien znać konsument? (cz. 2)

REKLAMA
REKLAMA
Sprzedaż na odległość
Równie istotne znaczenie, co ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, mają przepisy ustawy regulujące uprawnienia konsumenta w przypadku tzw. sprzedaży na odległość – tj. ustawa o ochronie niektórych konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (w skrócie ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów).
REKLAMA
Należy przy tym wspomnieć, iż są to uprawnienia komplementarne. Konsument może korzystać zarówno z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, jak i z uprawnień wynikających z ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów.
Umowy poza lokalem przedsiębiorstwa
REKLAMA
Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów określa uprawnienia konsumentów w dwóch sytuacjach, tj. przy zawieraniu umów poza lokalem przedsiębiorstwa oraz w sytuacji umów zawieranych na odległość. W tym pierwszym przypadku chodzi o te umowy, które są zawierane między konsumentem a przedsiębiorcą poza lokalem przedsiębiorstwa, rozumianym jako miejsce do obsługiwania klientów. W standardowej sytuacji chodzi tutaj o sprzedaży obwoźną, sprzedaż dokonywaną za pośrednictwem wszelkiej maści komiwojażerów, czy także sprzedaż dokonywaną na pokazach.
W takiej sytuacji konsument ma prawo odstąpić od umowy w terminie 10 dni od daty zawarcia umowy. Odstąpienie od takiej umowy jest darmowe. Sprzedawca nie może żądać dodatkowej zapłaty. Po odstąpieniu umowa jest uznana za niezawartą. Konsument musi zwrócić zakupiony towar, zaś sprzedawca musi zwrócić zapłaconą cenę.
Aby takie uprawnienia miały rzeczywisty charakter sprzedawca ma obowiązek poinformować klientów o ich prawie do odstąpienia, wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu, z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresem zamieszkania (siedziby); obowiązany jest także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę.
Zobacz serwis: Konsument i umowy
Umowa na odległość
REKLAMA
O wiele popularniejsze są jednak umowy zawierane na odległość. Zgodnie z art. 6 ustawy o ochronie niektórych praw konsumenta, chodzi o umowy zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej. Aby taka sytuacja była zakwalifikowana, jako umowa na odległość jedną ze stron musi być konsument, a drugą przedsiębiorca.
Najpopularniejszym przykładem umów na odległość będą umowy zawierane przez internet. Należy jednak pamiętać, że jedną ze stron musi być przedsiębiorca, zaś drugą konsument. Najczęściej będzie zatem chodziło o zakupy w sklepach internetowych, czy na portalach aukcyjnych.
Zgodnie z art. 7 ustawy konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Termin 10-dniowy liczy się od dnia wydania rzeczy, a przy usługach o dnia zawarcia umowy.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA