Lodowy kartel ukarany

REKLAMA
REKLAMA
Postępowanie antymonopolowe w tej sprawie zostało wszczęte w marcu 2008 roku. W jego toku Urząd sprawdzał czy Koral – jeden z największych producentów lodów w Polsce – oraz Żabka – organizator sieci ok. 2000 sklepów – zawarli niedozwolone porozumienie ustalając cenę odsprzedaży lodów.
REKLAMA
REKLAMA
Z zebranego w toku postępowania materiału dowodowego wynika, że jednym z postanowień umowy o współpracy obowiązującej w latach 2006–2007 pomiędzy tymi przedsiębiorcami było zobowiązanie Żabki do stosowania cen nie niższych niż sugerowane przez sprzedającego – Koral. Ustalenie cen minimalnych, czyli takich poniżej których dany towar nie może być sprzedawany, jest z mocy prawa zakazane i stanowi jedno z najpoważniejszych naruszeń prawa konkurencji. Zakazane jest nie tylko ustalanie cen, ale także ich elementów np. marż handlowych, upustów.
Ponadto z analizy cen stosowanych przez Żabkę w latach 2006-2007 wynika, że porozumienie zostało również zrealizowane w praktyce – w zdecydowanej większości były one wyższe niż sugerowane przez Koral. W wyniku zawartego porozumienia ceny detaliczne lodów Koral kształtowały się na poziomie wyższym niż w przypadku poddania ich swobodnej grze rynkowej. Ujemne skutki były przede wszystkim odczuwalne dla konsumentów – klientów sieci Żabka.
Zobacz też: Jak działa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Z ustaleń Urzędu wynika, że w kwietniu 2008 roku, w wyniku wszczętego postępowania antymonopolowego, spółki zawarły aneks do umowy i wykreśliły kwestionowane przez UOKiK postanowienie. Tym samym przedsiębiorcy zaprzestali stosowania niedozwolonej praktyki. Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów w przypadku stwierdzenia stosowania praktyk ograniczających konkurencję Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorców kary finansowe w wysokości do 10% ubiegłorocznych przychodów. W tym przypadku na spółki zostały nałożone w wysokości: 269 598 zł na Koral i 829 462 zł na Żabkę.
Decyzja nie jest ostateczna. Przedsiębiorcom przysługuje prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Od 1 stycznia 2009 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stosuje wytyczne w sprawie ustalania wysokości kar pieniężnych nakładanych na przedsiębiorców naruszających prawo antymonopolowe. Mają one na celu zwiększenie transparentności w zakresie metodologii ustalania sankcji. W ocenie Urzędu wyjaśnienia wskażą przedsiębiorcom na sposoby ustalania sankcji przez organ antymonopolowy, którą mogłoby być zagrożone działanie niezgodne z prawem.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Źródło: www.uokik.gov.pl
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA