REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na jakich zasadach dochodzi do sprzedaży ciepła?

Sienkiewicz i Zamroch. Radcowie Prawni Spółka Partnerska
Kancelaria oferuje kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców, jak również pomoc dla klientów indywidualnych.
www.radcowie.biz

REKLAMA

REKLAMA

Opłatami za sprzedaż ciepła zakład energetyczny może obciążyć spółdzielnię mieszkaniową lub właściciela nieruchomości. Lokatorzy ponoszą koszty dostarczania ciepła na zasadach ustalonych przez właściciela.

Sprzedaż ciepła wykazuje daleko idącą specyfikę w stosunku do sprzedaży gazu oraz energii elektrycznej, które mogą być dostarczane bezpośrednio do lokali, na podstawie indywidualnie zawartych umów. Jednocześnie koszty związane z zakupem ciepła stanowią zasadniczą część opłat ponoszonych na utrzymanie nieruchomości. Powyższe prowadzi do wielu nieporozumień pomiędzy sprzedawcami a odbiorcami ciepła oraz zarządcami nieruchomości, których przyczyna tkwi właśnie w niezrozumieniu mechanizmów prawnych rządzących sprzedażą tego rodzaju energii.

REKLAMA

REKLAMA

Jak ustalane są rachunki za ciepło

Dostawa ciepła przez przedsiębiorstwo energetyczne odbywa się do węzłów cieplnych, zatem urządzeń stanowiących zakończenia sieci ciepłowniczej, których zadaniem jest zmiana parametrów nośnika ciepła i wymiana ciepła pomiędzy nośnikiem sieciowym, a wodą znajdującą się w wewnętrznej instalacji odbiorczej.

Nośnik znajdujący się w sieci nie może zostać wprowadzony do instancji odbiorczej wewnątrz budynku, przede wszystkim z uwagi na wysokie ciśnienie dostosowane wyłącznie do urządzeń przesyłowych. W węźle cieplnym zmienione zostają parametry nośnika sieciowego, nie zostaje on jednak, jak wspomniano, wtłoczony do wewnętrznej instalacji odbiorczej, lecz po oddaniu ciepła wraca do urządzeń przesyłowych.

REKLAMA

Zobacz również serwis: Usługi komunalne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W węzłach cieplnych zainstalowane są układy pomiarowo-rozliczeniowe, które stanowią jedyne akceptowane przez Ustawodawcę urządzenia służące do ustalania wielkości zużycia energii celem naliczenia opłat. Powyższy sposób ustalania opłat wynika z właściwości fizycznych ciepła, niemożności zmierzenia jego ilości poprzez ustalenie wielkości zużycia nośnika, przenikania ciepła między ścianami w obrębie budynku oraz występowania strat podczas przesyłu.

Urządzenia pomiarowe zamontowane na wewnętrznej instalacji odbiorczej dla poszczególnych lokali mają charakter podzielników ciepła, a odczyty ich wskazań nie mogą być samodzielnie podstawą dla naliczenia opłat za energię cieplną, muszą być bowiem odniesione do wartości wykazanych przez urządzenie pomiarowo-rozliczeniowe na węźle cieplnym.

Lokal nie może być podłączony do sieci

Ciepło do urządzeń zamontowanych w poszczególnych lokalach dostarczane jest za pośrednictwem wewnętrznej instalacji odbiorczej, w sensie prawnym lokale nie mogą być zatem podłączone do sieci ciepłowniczej (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 2004 r., sygnatura akt III SK 37/04).

Wewnętrzna instalacja odbiorcza stanowi część składową budynku i pozostaje w wyłącznej eksploatacji właściciela budynku/wspólnoty mieszkaniowej, jako część wspólna nieruchomości (uchwały Sądu Najwyższego: z dnia 28 sierpnia 1997 r., sygnatura akt III CZP 36/97 oraz z dnia 19 maja 2006 r., sygnatura akt III CZP 28/06). Przepis art. 49 § 1 Kodeks cywilny nie ma zastosowania do instalacji wewnętrznej, albowiem urządzenia te nie służą do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary etc., lecz do rozprowadzania nośnika ciepła do urządzeń w poszczególnych lokalach (uchwała Sądu Najwyższego z dnia 8 marca 2006 r., sygnatura akt III CZP 105/05).

Zobacz również serwis: Nieruchomości

Ustawodawca zbudował model sprzedaży ciepła oparty na założeniu, iż dostawa może odbywać się wyłącznie do obiektów (budynków i budowli), formułując na tej podstawie treść przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (tekst jednolity: Dz.U. z 2006 r., nr 89, poz. 625, z późniejszymi zmianami) oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych przez Ministra Gospodarki: z dnia 15 stycznia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemów ciepłowniczych (Dz.U. z 2007 r., nr 16, poz. 92) oraz z dnia 9 października 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło (Dz.U. z 2006 r., nr 193, poz. 1423). Wiele z pojęć ustawowych nadaje się do zastosowania wyłącznie dla budynku, np. moc cieplna, przyłącze, grupowy węzeł cieplny, obliczeniowe natężenie przepływu nośnika ciepła, sezon grzewczy.

Powyższe odnosi się również do ochrony, jaką zapewnia odbiorcom Prezes Urzędu Regulacji Energetyki działając w oparciu o przepis art. 8 Prawa energetycznego. Z odmową przyłączenia do sieci lokalu w budynku wielorodzinnym nie wiąże się obowiązek powiadomienia Prezesa URE, on zaś nie będzie wszczynał postępowania w celu ustalenia warunków umowy sprzedaży.

Kto nalicza opłaty, kto płaci

Opłaty za zużyte ciepło nalicza przedsiębiorstwo energetyczne na podstawie wskazań układów pomiarowo-rozliczeniowych na węzłach cielnych i obciąża nimi wspólnotę mieszkaniową albo właściciela nieruchomości, z którymi zawarło umowę sprzedaży/umowę kompleksową dla całego budynku.

Faktycznie ciężar zapłaty spoczywa na poszczególnych mieszkańcach, którzy uiszczają zaliczki na koszty eksploatacji nieruchomości. Właściciel albo zarządca dokonują podziału ceny sprzedaży ustalonej dla całego budynku na poszczególnych mieszkańców, uprzednio określając zasady w tym zakresie w treści regulaminu rozliczania zużycia ciepła. Jego zapisy muszą korespondować z przepisem art. 45a Prawa energetycznego, w szczególności ust. 8 tego artykułu, który wskazuje na dopuszczalne metody podziału.

Zadaj pytanie: Forum prawników

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

Niespodzianka dla kierowców przed świętami – obligatoryjna konfiskata pojazdu, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Prezydent podpisał ustawę

W dniu 22 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki złożył swój podpis pod ustawą, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Ustawa wprowadza m.in. nowe rozwiązania w zakresie przepadku pojazdów mechanicznych, w tym reguluje zupełnie nowe okoliczności, w których policja dokona konfiskaty samochodu (a w dalszej kolejności – sąd będzie mógł, a w określonych przypadkach – musiał orzec przepadek pojazdu).

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Te sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku. W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

REKLAMA

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Przepisy nakazują sprawdzić lekarzowi, czy osoba niepełnosprawna umie się ubrać, umyć oraz czy może wyjść na zewnątrz mieszkania. Jeżeli tak, to lekarz musi ją uznać za samodzielną i niepotrzebującą stałej opieki. Wyklucza to możliwość przyznania pkt 7 we wskazaniach do orzeczenia o niepełnosprawności (stopień znaczny). Sprawdzenie dotyczy zdolności faktycznej, a nie stanu zdrowia. Ta procedura wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Do redakcji Infor.pl docierają informacje z całej Polski o nagminnym odbieraniu przez WZON i PZON pkt 7. Nie wynika to w naszej ocenie ze zmian w prawie w ostatnich kilkunastu miesiącach. To prawdopodobnie efekt przyjęcia przez PZON-y restrykcyjnej wykładni i skrajnie niekorzystnej dla osób niepełnosprawnych przepisów obowiązujących od dekad. Odebranie pkt 7 oznacza, że osoba niepełnosprawna nie wymaga ciągłej opieki, a jej opiekun nie otrzyma świadczenia pielęgnacyjnego (w 2026 r. 3386 zł miesięcznie - podwyżka o 99 zł do 2025 roku (3287 zł). Problem dotyczy przede wszystkim dzieci autystycznych, które w wieku 4-6 lat otrzymywały czasowo pkt 7, a przy ponownym stanięciu na komisji PZON w wieku np. 8 lat są pozbawiane pkt 7 - rodzice nie rozumieją jak to możliwe przy niezmienionym stanie zdrowia ich dziecka. Odpowiedź jest bardzo prosta - Wasze dzieci umieją się w wieku 8 lat samodzielnie ubrać i wykąpać, a kiedy miały 4 lata orzecznicy przyjmowali, że wymagają Waszej pomocy.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

REKLAMA

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA