Co zrobić gdy nie można dzwonić?
REKLAMA
REKLAMA
Tak, operator telekomunikacyjny ponosi za to odpowiedzialność. Za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi powszechnej płatnej okresowo abonentowi przysługuje odszkodowanie w wysokości 1/15 średniej opłaty miesięcznej liczonej według rachunków z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych, jednak za okres nie dłuższy niż ostatnie 12 miesięcy. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli w okresie rozliczeniowym łączny czas przerw był krótszy od 36 godzin.
REKLAMA
Zobacz również: Numer w książce abonentów
Niezależnie od odszkodowania, za każdy dzień, w którym nastąpiła przerwa w świadczeniu usługi telefonicznej płatnej okresowo trwająca dłużej niż 12 godzin, abonentowi przysługuje zwrot 1/30 miesięcznej opłaty abonamentowej.
Tak wyglądają regulacje szczególne, jednak warto wiedzieć, że do odpowiedzialności firm telekomunikacyjnych za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług stosujemy przepisy Kodeksu cywilnego. Zgodnie zaś z art. 471 k.c., dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Przez pojęcie "szkoda" należy rozumieć nie tylko rzeczywiste straty, a zatem jakiekolwiek umniejszenie Pańskich aktywów majątkowych, ale również tzw. utracone korzyści (niedojście do skutku oczekiwanej transakcji).
Zobacz również: Odpowiedzialność cywilna
Podstawa prawna:
- art. 104-105 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. nr 171, poz. 1800 z późn. zm.);
- art. 6, 361-363 i 471-474 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat